Kamu Yönetiminin İşleyiş Sorunları. Yoğun norm düzeni içerisinde sürdürülen bürokratik işlemler aslında hizmetin kişisellikten uzak, eşitlik ilkesine.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KİŞİSEL VE KURUMSAL GELİŞİM OLARAK
Advertisements

Kamu Yönetimi Etiği Personel Genel Müdürlüğü Ahmet DÜZGÜN
KADEB İ B MAHALLİ İDARELER MUHASEBE YETKİLİLERİ TOPLANTISI TARİH: SAAT: 14:00.
Milli Emlak Genel Müdürlüğü Performans Sözleşmesi
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
SAĞLIK HİZMETLERİNDE YERİNDEN YÖNETİM: DESANTRALİZASYON
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE İÇ KONTROL STANDARTLARI
MALİYE SGB.NET Maliye Bakanlığı- SGB-Bilgi Paylaştıkça Çoğalır-2009.
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI.
SUNUM PLANI İç Kontrol Nedir? İç Kontrolün Amaçları ve Temel İlkeleri
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
İç Kontrol Ve Ön Malî Kontrole İlişkin Usul ve Esaslar
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
Hazırlayanlar: Ömer Faruk GÜLSOY Adile TUNÇER Nisa KARAKUM
“İYİ YÖNETİŞİM SİSTEMİ” GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI ÖRNEĞİ
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
Denetçinin Sorumluluğu
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
Mapsec İsveç’te Performans Yönetimi Allan Gustafsson Ankara, 10 Ocak 2005.
ŞEFFAFLIK VE ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
MALİ YÖNETİM VE KONTROL ALANINDA YAŞANAN GELİŞMELER VE HEDEFLER Mehmet BÜLBÜL Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü Daire Başkanı 1 Mayıs.
Karşılaştırmalı bir perspektifle yeni kamu yönetimi
Hazırlayanlar: Ahmed Özdemir Enes Sartaş Ali Caner Akyüz Atakan Cengiz
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
Sonuçlar (hesap verebilirliğin sonuçları) Visa Paajanen Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu
Harcama Yetkilileri.
Kalite Temsilcisi Handan KUZPINARI
Öznur OKAY Mali Hizmetler Uzmanı
EŞGÜDÜMLEME FONKSİYONU
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
İç Kontrol: İç kontrol, idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
Strateji Geliştirme Başkanlığı
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Etik, bireysel ve toplumsal ilişkilerin temelini oluşturan ortak yaşamı mümkün kılan ahlaki açıdan doğru - yanlış ya da iyi – kötü gibi terimleri içinde.
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
Kamu mali yönetim ve kontrol sistemini yeniden düzenleyen 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu kamu idarelerinde iç kontrol sistemlerinin.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
KAMU GÖREVLİLERİNİN UYMALARI GEREKEN ETİK DAVRANIŞ İLKELERİ.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Egemen Olan İlkeler: 2
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI.
KAMU YÖNETİMİNİN DENETLENMESİ
Türk Kamu Yönetimi Bürokrasi. Bürokrasi, kamu yönetimi açısından devlet yönetimi ve politikada önemli rol oynamaktadır. Bu açıdan siyasi otoriteler, bürokrasi.
Kamu Yönetiminin Yapısal Görünümü ve Sorunları. Organizasyon Sorunları Sistem coğrafi ve örgütsel olarak merkeziyetçi bir yapıya sahiptir. Bunu aşmak.
Kamu Personel Yönetimine İlişkin Sorunlar. Kamu kurumlarının sahip olduğu insan kaynağı ve bu insan kaynağının nicelik ve niteliği özelde kurumsal kapasitenin.
Kamu Yönetiminin Denetim Sorunları. Kamu yönetimi sisteminin; planlanan çıktıların üretilebilmesi, hukuk devleti ilkesinin uygulanması, yönetsel yozlaşmanın.
Kamu Yönetiminin İşleyiş Sorunları. Yoğun norm düzeni içerisinde sürdürülen bürokratik işlemler aslında hizmetin kişisellikten uzak, eşitlik ilkesine.
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
KAMU KURUMLARINDA SÜREÇ YÖNETİMİ ve
SAĞLIK, KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
İnsan Kaynakları Yönetiminin
KAMU YÖNETİMİNDE SAYDAMLIK VE HESAPVEREBİLİRLİK PROF. DR
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
İnsan Kaynakları Yönetiminin
SİCİL PERFORMANS.
Sunum transkripti:

Kamu Yönetiminin İşleyiş Sorunları

Yoğun norm düzeni içerisinde sürdürülen bürokratik işlemler aslında hizmetin kişisellikten uzak, eşitlik ilkesine bağlı, tarafsız ve yasalara uygun sunulmasını esas almaktadır. Kamu hizmetlerinin açıkça belirlenmiş olan yasal çerçevesi; görevlerin niteliğinin ortaya konulmasını, hizmet sunum yöntemlerinin standartlaştırılmasını ve hizmetin sürekliliği ilkesinin işletilmesini, kararların gerekçelendirilerek yetkinin kötüye kullanılması ve suiistimalin önlenmesini sağlamaya dönüktür.

Ancak bu kapsamda amaç ile uygulamanın çoğu kez birbiriyle örtüşmediği gözlenmektedir. Bu açıdan uygulamalar, kamu hizmetlerinin etkin, verimli ve güvenilir bir şekilde sunulmasını sağlamayı amaçlamakta, ancak ortaya çıkan tablo bunun tam tersini işaret etmektedir. Böylece hizmet talep edenlerin gözünde kamu yönetimi, hantal, yasalara bağlı olmayan ve buna dayalı olarak da keyfiliğin, rüşvetin, yolsuzluğun etkin ve yaygın olduğu bir yapı görünümüne sahip olmaktadır.

Öte yandan kamu yönetimi, iş görmede kayırmacılığın (patronaj) egemen olduğu, aracıların etkin ve güçlü olduğu, normal iş-işlemler için bile mutlaka bir aracının devreye girmesi gerektiğine inanılan bir yapı görünümü taşımaktadır. Nesnelliğin sağlanmasına dönük oluşturulan bürokratik yapı nihayet, kırtasiyecilik ve alabildiğine işi yavaşlatan süreçlerle donanmıştır. Böylece sistem hizmet talep edenlerin gözünde kaynak ve emek savurganlığının ve iş görmenin değil eziyet çekmenin bir aracı haline gelmiştir.

Sistemi tıkanıklıktan kurtarmak ve bürokratik işlem sayısını azaltmak, hizmet talep edenlerin kısa vadede arzu ettikleri nitelikte hizmete erişmelerini sağlamak için uygulamaya konulan e-Devlet mekanizmasının da bir türlü arzu edilen düzeyde işlevsel kılınamaması, kamu yönetiminin işleyişine ilişkin bir başka sorun olarak ortaya çıkmaktadır.

Bununla birlikte Türk kamu yönetiminin mevzuat sistematiğinin basit, anlaşılabilir ve uygulanabilir olmadığı da gerek iş sahipleri ve gerekse uygulamacılar tarafından sıklıkla dile getirilen bir başka şikayet konusudur. Öte yandan bürokratik işleyişteki iş adımlarının, imza ve onay miktarının fazlalığı, takdir hakkının kimi durumlarda oldukça geniş olması ve kişiselleşme de kamu yönetiminin önemli sorunlarındandır.

Kamu yönetiminin işleyişine ilişkin bir başka sorun da görevlerin yerine getirilmesinde uyulacak standartların oluşmamış olması, yöneticilere göre stratejik planların, örgütsel amaç ve uygulamaların değişmesidir. Karmaşık iş süreçleri nedeniyle hizmet talep edenlerin kamu yönetiminin davranış biçimini kestiremiyor olması, hesap verebilirliğin ve şeffaflığın bu anlamda sağlanamaması da yine ciddi sorunlar olarak görünmektedir.

Kamu yönetiminin önemli bir başka sorunu da örgütlenmede olduğu gibi işleyişte de özellikle araçların veya tali amaçların esas haline getirilmiş olmasıdır. Hizmet sunanlarda kamu yararının amaç olduğu düşüncesinin gelişmemiş olması, hizmet talep edenlerde zaman içerisinde devlete duyulan güvenin erozyona uğramasına neden olmuştur.

Bazı alanlarda mevzuatın çok ayrıntılı olarak düzenlenmiş olması, kamu görevlilerinin basit konularda bile inisiyatif kullanmasının önüne geçmektedir. Bir yönüyle bu durum kamu görevlilerinin iş yapmamak veya işi savsaklamak adına kurallara gönderme yapmasına neden olmaktadır.

Kamu yönetiminin güçlü ve yeterli idari kapasiteye sahip olmaması (yönetsel zaafiyetler ve gelenek eksikliği) hizmetlerin başarımında ve sürdürülmesinde çeşitli güçlüklerin ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Kamu yönetiminin işleyişini sağlayan norm düzeninin bazı alanlarda eksik düzeyde ele alınmış olması (örneğin kanun yerine yönetmelik düzenlemesi ile sorunların aşılmaya çalışılması gibi) uygulamada yaşamsal sorunların ortaya çıkmasına neden olmaktadır.

Kaynak tahsisatının stratejik yapılamaması ve bu anlamda politik ilişkilerin egemen kılınması, sunulan hizmetlerin kalite ve tatmin düzeyini düşürmektedir. Yüksek düzeyde yönetsel güvenceye veya iş güvencesine sahip kamu görevlileri, kamu yönetiminin işleyişinde önemli aksamalara neden olmaktadır.

Kamuda performans ölçüm sistemlerine geçişin ağır aksak ve kuruma göre farklılık gösteren bir nitelikte yapılması, personelin hizmet sunumunda gereken özeni göstermemesi sorununu ortaya çıkarmaktadır. Kamu sektöründe halen hizmetkar değil tahakkümcü devlet kurumsal mantığının egemen olması, işleyişte önemli sorunlar ve nihayet memnuniyetsizliklerin gelişmesine sonuç vermektedir.

Hiyerarşik denetim ve raporlama, ast-üst ilişkilerinin zaman içerisinde dejenere olmasına ve dolayısıyla hizmet sunumunda ciddiyetsizliğe neden olmaktadır. Yetki devri ve bu yolla personeli güçlendirmenin sağlanamamış olması, hizmet talep edenlerde giderek daha fazla memnuniyet ve kamu hizmetlerine karşı kayıtsızlık, bıkkınlık yaratmaktadır.