Kayna ş tırma Uygulamaları ve Ö ğ retmen Yeterlilikleri: Ö ğ retmenler Yeti ş tirilmeli mi? Geli ş tirilmeli mi? Doç.Dr. Hasan Gürgür Bu çalı ş ma Türkiye.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Kaynaştırma Ortamlarında Destek Eğitim Odası Uygulamalarının İncelenmesi Hasan Gürgür Ümit Girgin Pelin Karasu Murat Doğan Zerrin Turan Bu çalışma Türkiye.
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
KAYNAŞTIRMA YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME (COOPERATIVE LEARNING)
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ MADDE ay arasındaki özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin okul öncesi eğitimi zorunludur. Ancak,
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
Page  1 BUCAK MEHMET CADIL ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ COMENIUS PROJE TANITIMI.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Grundtvig Öğrenme Ortaklığı “A Step Towards Elderly People (STEP)” “Yaşlılara Doğru Bir Adım Projesi” Dr. Halis YEŞİL Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
* Her aşamadaki tanılamada, bireyin eğitsel performans düzeyi belirlenir, gelişim alanlarındaki özellikleri değerlendirilir ve bu değerlendirme sonuçları.
Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu İlköğretim Matematik Eğitimi
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
Weblog! Eğitimde Günlük Uygulaması. İçerik »Weblog »Kavramsal Tanımlama »Sınıflandırma »Eğitimde Weblog Uygulaması »Eğitim Sisteminde Yaygınlaşmamasının.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Program Tasarım Modelleri
 Türkiye’de Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) projesi ile okul ortamlarının teknoloji ile bütünleşmesini sağlayacak olan.
M ESLEKİ E ĞİTİMDE D EĞİŞİM Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi Doç. Dr. Aydın BALYER Yalçın SEVER tinyurl.com/ degisimodevi.
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘ü’
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Öğretimin Uyarlanması
Erasmus+ KA1 Projesi: Gelişim İçin Hareketlilik
NOT VERME VE MEZUNİYET.
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Bütünleştirme uygulamaları
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARININ (BEP) HAZIRLANMASI
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
ABD’de engelli bireylere yönelik ilk yasa 1798 yılında çıkarılmış,
Program Tasarım Modelleri
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
MBT-303 Özel öğretim yöntemleri-ı
ÖĞRETİMDE PLANLAMA.
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
PROGRAM DEĞERLENDİRME
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Uygulama Ortamına İlişkin Etik Sorumluluklar
Bilgilendirme Toplantısı
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası. DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası.
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Öz, Akran ve Grup Değerlendirmeleri
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

Kayna ş tırma Uygulamaları ve Ö ğ retmen Yeterlilikleri: Ö ğ retmenler Yeti ş tirilmeli mi? Geli ş tirilmeli mi? Doç.Dr. Hasan Gürgür Bu çalı ş ma Türkiye Bilimsel ve Teknik Ara ş tırmalar Kurumu (TÜB İ TAK) tarafından desteklenen 114K236 nolu ara ş tırma projesi kapsamında gerçekle ş tirilen faaliyetlere dayalı hazırlanmı ş tır. 25. Ulusal Özel E ğ itim Kongresi, İ stanbul

Sunu Akı ş ı Kayna ş tırma uygulamaları Kayna ş tırma uygulamalarının yararları Kayna ş tırma uygulamalarında ya ş anan sorunlar Amaç Kayna ş tırma uygulamalarında görev yapan ö ğ retmenlerin sahip olmaları gereken yeterlilikler Kayna ş tırma uygulamalarında görevli ö ğ retmenlerin yeti ş tirilmeleri Kayna ş tırma uygulamalarında görevli ö ğ retmenlerin geli ş tirilmeleri Sonuç Öneriler

Kayna ş tırma Uygulamaları Dünya genelinde özel gereksinimli ö ğ rencilerin, normal geli ş im gösteren akranlarıyla birlikte e ğ itim almaları anlamına gelen kayna ş tırma/bütünle ş tirme uygulamalarının oldukça yaygınla ş tı ğ ı bilinmektedir.

Türkiye’de 1997 yılında yürürlü ğ e giren 573 sayılı KHK ile bu uygulamalarının hız kazandı ğ ı söylenebilir. MEB yılı istatistiklerine göre; farklı ö ğ retim kademelerinde özel gereksinimli ö ğ rencinin genel e ğ itim sınıflarına dahil oldukları belirtilmektedir.

Kayna ş tırma Uygulamalarının Yararları Özel gereksinimleri olan ve olmayan ö ğ rencilere; sosyal becerilerin geli ş imi akademik ba ş arıda artı ş

Kayna ş tırma Uygulamalarında Ya ş anan Sorunlar okulların fiziksel olarak elveri ş li olmaması sınıf mevcutlarının çok olması e ğ itim programlarının bireyselle ş tirilememesi destek özel e ğ itim hizmetlerinin sunulmuyor olması

Söz edilen sorunlara ayrıca genel e ğ itim ve özel e ğ itim ö ğ retmenlerinin yetersizlikler ya ş amaları eklenebilir.

Amaç Kayna ş tırma uygulamalarında görev yapacak genel ve özel e ğ itim ö ğ retmenlerinin; sahip olmaları gereken yeterlilikleri betimlemek yeterliliklerin ö ğ retmenlere nasıl kazandırılabilece ğ ine ili ş kin öneriler geli ş tirmektir.

Kayna ş tırma Uygulamaları ve Ö ğ retmen Yeterlilikleri Hızla yaygınla ş an kayna ş tırma uygulamaları, sınıflarda ö ğ renci özellikleri bakımından farklılıkların ve çe ş itliliklerin artmasına neden olmu ş tur. Sınıflarda artan çe ş itlilik ö ğ retmenlere yeni rol ve sorumlulukları, yeterlilik alanlarını beraberinde getirmi ş tir.

Genel e ğ itim ve özel e ğ itim ö ğ retmenlerinin sahip olmaları gereken ortak yeterlilik alanları; ö ğ renciler ve e ğ itim ö ğ retim ile ilgili tüm sorumlulukları payla ş ma i ş birli ğ i kurma becerilerine sahip olma ekip olarak çalı ş arak ortak karar alma süreçlerine dahil olma

devam … farklı uzmanların mesleki bilgi ve yeterlilikleri kabul etme e ğ itim ö ğ retim ve ö ğ renciler ile ilgili her türlü konuda bilgi alı ş veri ş inde bulunmaya açık olma

Genel e ğ itim sınıf ö ğ retmenlerinin sahip olmaları gereken yeterlilik alanları ( bireysel ö ğ renci özellikleri ve gereksinimleri odaklı ); kayna ş tırma sürecinin i ş leyi ş ine yönelik bilgilere sahip olma kayna ş tırma ö ğ rencilerinin gereksinimleri ve ö ğ renme özellikleri hakkında bilgi sahibi olma e ğ itim ö ğ retim ortamlarının düzenlenmesini (fiziksel ortamın uyarlanması) sa ğ lama

devam … planlama (kazanımları, ö ğ retim yöntemlerini, materyal ve de ğ erlendirme yöntemi) özel gereksinimli ö ğ rencinin de oldu ğ u sınıfta e ğ itim ö ğ retim sürecini yürütme e ğ itim ö ğ retim sürecini izleme, de ğ erlendirme ve yeniden düzenlemeler yapma

Özel e ğ itim ö ğ retmenlerinin sahip olmaları gereken yeterlilik alanları ( bireysel ö ğ renci özellikleri ve gereksinimleri odaklı ); kayna ş tırma sürecinin i ş leyi ş ine yönelik bilgilere sahip olma kayna ş tırma sürecinde sunulacak destek hizmetleri planlama

devam …. kayna ş tırma sürecinde destek özel e ğ itim hizmetlerini sunma kayna ş tırma sürecinde sunulacak destek özel e ğ itim hizmetlerini izleme, de ğ erlendirme ve yeniden düzenlemeler yapma

Kayna ş tırma Uygulamalarında Görev Yapacak Ö ğ retmenlerin Yeti ş tirilmesi Uluslarası hizmet öncesi ö ğ retmen yeti ş tirme programlarında özel e ğ itim ve kayna ş tırma uygulamaları odaklı uygulamalı ve teorik dersler yer almaktadır. Ülkelerin ö ğ retmen yeti ş tirme sistemleri do ğ rultusunda kayna ş tırma uygulamalarında görev yapacak ö ğ retmenlerin lisans yada lisansüstü düzeyde e ğ itim alma olanakları sa ğ lanmı ş tır.

devam …. Türkiye’de farklı alanlara yönelik ö ğ retmen yeti ş tirme programlarında özel e ğ itim ve kayna ş tırma uygulamalarına yönelik yetersiz denilebilecek, az sayıda dersler ( sadece teorik ) yer almaktadır.

Kayna ş tırma Uygulamalarında Görevli Ö ğ retmenlerin Geli ş tirilmesi Uluslararasında kayna ş tırma uygulamalarında görevli ö ğ retmenlere mesleki geli ş im olanakları sunulmaktadır.

devam …. Mesleki geli ş im çalı ş maları; Geni ş ö ğ retmen gruplarına seminer Uzaktan e ğ itim Mentorluk Koçluk Süpervizörlük biçimlerine dayalı yürütülmektedir.

devam …. Bu çalı ş malar ö ğ retmenlerin meslekte kaldıkları sürece “ Devam Eden Mesleki Geli ş im ” bakı ş açısıyla sunulmaktadır.

Türkiye’de kayna ş tırma uygulamalarında çalı ş an veya çalı ş acak olan ö ğ retmenlerin mesleki geli ş imleri ( hizmet içi e ğ itim programları ) için MEB tarafından ö ğ retmen gruplarına seminerler sunulmaktadır. Türkiye’de ö ğ retmenlerin yeterliliklerine odaklı bireysel özellikleri dikkate alan, meslek ya ş antısı boyunca devam eden bir mesleki geli ş im programı yürütülmemektedir.

Sonuç Kayna ş tırma uygulamalarının yaygınla ş ması sonucu ö ğ retmenler yeni rol ve sorumlulukları, sahip olmaları gereken yeterlilik alanları olu ş mu ş tur. Uluslararasında ö ğ retmenlere hizmet öncesinde özel e ğ itim ve kayna ş tırma uygulamaları konusunda teorik ve uygulamaya dayalı dersler verilmektedir Ö ğ retmenler mesle ğ e devam ettikleri sürece sürekli olarak mesleki geli ş im olanakları sunulmaktadır.

Türkiye’de ise hizmet öncesinde özel e ğ itim ve kayna ş tırma uygulamalarına yönelik ö ğ retmenlerin yeterli donanıma sahip olarak yeti ş tirilmedikleri söylenebilir. Mesle ğ e devam eden ö ğ retmenlere ö ğ retmen gruplarına hizmet içi e ğ itim seminerleri sunmaktan ileri gidilememi ş tir.

Öneriler İ leri uygulamaya yönelik öneriler: Hizmet öncesi ö ğ retmen yeti ş tirme programlarında özel e ğ itim ve kayna ş tırma uygulamalarına ili ş kin daha fazla dersler eklenebilir. Eklenecek derslerin bir kısmı uygulamalı dersler olması önerilebilir. Hizmetteki ö ğ retmenlere özel gereksinimli ö ğ renciler ve kayna ş tırma uygulamalarına yönelik bireysel özellikleri dikkate alan, sürekli devam edecek mesleki geli ş im olanaklarının sunulmasının gerekti ğ i söylenebilir.

devam… İ leri ara ş tırmalara yönelik öneriler Ö ğ retmenlerin hizmet öncesinde özel e ğ itim ve kayna ş tırma uygulamaları odaklı, teorik ve uygulamalı derslerin nasıl olu ş turulması gerekti ğ ine yol gösterici ara ş tırmalar gerçekle ş tirilebilir. Ö ğ retmenlerin özel e ğ itim ve kayna ş tırma odaklı derslerin gereksinim duyabilecekleri yeterlilikleri kazanmalarını ne düzeyde etkiledi ğ i incelenebilir.

devam… Kayna ş tırma sınıflarında çalı ş an ve çalı ş acak olan ö ğ retmenlere yönelik niteli ğ i arttırabilecek mesleki geli ş im modellerine odaklanan ara ş tırmaların gerçekle ş tirilmesi önerilebilir.

Yararlanılan Bazı Kaynaklar Bradshaw, L. ve Mundia, L. (2006). Attitudes to and concerns about inclusive education: Bruneian inservice and preservice teachers. International journal of special education, 21 (1), Bukvic, Z. (2014).Teachers competency for inclusive education. The European Journal of Social and Behavioural Sciences EJSBS. De Boer A., Pijl S.J. ve Minnaert A. (2011) Regular primary schoolteachers’ attitudes towards inclusive education: a review of the literature. International Journal of Inclusive Education, 15 (3), 331 – 353. Cagran B. ve Schmidt M. (2011) Attitudes of Slovene teachers towards the inclusion of pupils with different types of special needs in primary school. Educational Studies, 37 (2), 171 – 195. Florian L. ve Linklater H. (2010). Preparing teachers for inclusive education: using inclusive pedagogy to enhance teaching and learning for all. Cambridge Journal of Education, 40 (4), 369. Harvey, M. W., Yssel, N., Bauserman, A. D. ve Merbler, J. (2010). Preservice teacher prepa- ration for inclusion: An exploration of higher education teacher-training institutions. Remedial and Special Education, 31 (1), 24–33. Hastings, R. ve Oakford, S. (2003). Student teachers’ attitudes towards the inclusion of students with special needs. Educational Psychology, 23, 87 – 94. Shumilovskaya Y. V. (2011). Шумиловская, Ю. В. Preparing future teachers to work with students in inclusive education. Thesis for Candidate of Pedagogical Sciences, 175.