KAMU HARCAMA HUKUKUNUN KAYNAKLARI. Kamu harcamaları, kamusal birimlerin yetkililerinin, çeşitli hukuki düzenlemelerden(anayasa, kanun, kanun hükmünde.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Karar Tarihi : Karar No : 5189/1
Advertisements

Vergi ile İlgili Kavramlar
KAMUSAL HARCAMA HUKUKUNUN TANIMI VE KAYNAKLARI
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU (Gider süreci)
HARCAMA YETKİLİSİ-GERÇEKLEŞTİRME GÖREVLİLERİ
Hukuk Nedir ?.
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
KAMU HARCAMA HUKUKUNUN KAYNAKLARI
HUKUKUN KAYNAKLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
İDARE HUKUKU İDARİ İŞLEM ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN.
HAZIRLAYAN: YUSUF SÜNETCİ 4-B
Anayasal Vergi İlkeleri
Anayasal Vergilendirme İlkeleri
İDARE HUKUKU YEREL YÖNETİMLER Öğr. Gör. Anıl Çağlar ERKAN.
YARGI BAĞIMSIZLIĞI & YASAMA VE YÜRÜTME İLE İLİŞKİLER
GELİR VERGİSİ KANUNU SEMİNERİ
VERGİ HUKUKUNUN GENEL ESASLARI
olarak tanımlanmıştır.
HUKUK KURALLARI HUKUK KURALLARI HUKUKUN MÜEYYİDESİ HUKUK TÜRLERİ
Harcama Yetkilileri.
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
VATANDAŞLIK BİLGİSİ ESRA ERİŞ 4-B KONU : YARGI
Avrupa Birliği Ekonomisi Tezsiz Yüksek Lisans Programı
İnceleme-Soruşturma.
Mustafa ÖZÜNLÜ Kamu Yönetimi Bilim Uzmanı Mart 2015 Ürgüp/NEVŞEHİR
(Genel) Vergi Hukuku.
Vergi Hukukunun Kaynakları
K ü bra AVCI / / 4-B 3. POZİTİF HUKUKUN KAYNAKLARI Pozitif hukuk kaynaklarını üç başlık altında inceleyebiliriz: Yazılı Kaynaklar Yazısız Kaynaklar.
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Türk Yargı Sistemi
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Ticari veri tabanları (Yerel)
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
Vergi Hukukunun Kaynakları
TUR İ ZM HUKUKU VE MEVZUATI DR. OSMAN AVŞAR KURGUN DR. AYHAN GÖKDEN İ Z DR. MURAT SEL İ M SELV İ DR. GONCA KILIÇ DR. ELBEYI PEL İ T Ö Ğ R. GÖR. HÜSEY İ.
Türk Anayasa Düzeni Giriş
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI -07/11/1982-
1/8. 2/ 8 İÇİNDEKİLER I. KISIM GENEL OLARAK  GENEL OLARAK MEVZUAT  BİR KISIM HUKUKÎ TABİRLER  NORM / NORMLAR HİYERARŞİSİ İKTİDAR / ERK / GÜÇ  İDARİ.
2709 sayılı TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI Anayasanın bağlayıcılığı ve üstünlüğü MADDE 11 – Anayasa hükümleri;  Yasama,  Yürütme ve  Yargı organlarını,
NORMLAR HİYERARŞİSİ.
1 Hukuk kuralları hangi şekillerde ortaya çıkmaktadır?
Sağlık Hukukuna Giriş.
HARCAMA.
1 İhale Usulleri Arasından Çıkarılan Doğrudan Temin Yönteminin Usulsüzlük ve Yolsuzluk Riskine Etkisi Danışman : Başbakanlık Başmüfettişi R. Bülent TARHAN.
BİREYSEL İDARİ İŞLEMLER-DÜZENLEYİCİ İŞLEMLER
KAMU HARCAMALARI HUKUKU KAYNAKLARI. 1.YASAMA ORGANI TARAFINDAN ORTAYA KONAN KAYNAKLAR 2.YÜRÜTME ORGANI TARAFINDAN ORTAYA ATILAN KAYNAKLAR 3.YARGI ORGANI.
HUKUK KURALLARI HİYERARŞİSİ VE TERİMLERİ
İdari Yargı Örgütü 3. Hafta.
Hukuk Başlangıcı Hukukun Yürürlük Kaynakları
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
Temel HUKUK DERS NOTLARI SON HAFTA
VETERİNER HEKİMLİĞİ MEVZUATI
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
HARCAMA YETKİLİLERİ HAKKINDA GENEL BİLGİLER.
MEVZUATLA İLGİLİ KAVRAMLAR
Hukukun TEMEL kavamları
HUKUK BAŞLANGICI 3 PROF.DR.ABDULLAH DEMİR.
HUKUK BAŞLANGICI ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM.
Anayasa normlar hiyerarşisinin en üstünde yer alan ve yasama, yürütme ve yargı organlarını bağlayan temel hukuk kurallarını içerir. ANAYASA.
KANUNLARIN TAMAMLANMASI VE BOŞLUK DOLDURMA
YARARLANILABİLECEK KİTAPLAR
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
VERGİ HUKUKU KONULARA GÖRE SINIFLANDIRILMIŞÇALIŞMA SORULARI ARASI STAJA BAŞLAMA SINAVLARINDA ÇIKMIŞ SORULARDAN OLUŞTURULMUŞTUR ÖĞR.GÖR.CEMAL.
SİGORTA HUKUKU GENEL KAVRAMLAR Güliz Evren KIRBAŞ Hazine Uzmanı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KANUNİLİK İLKESİ HUKUKİ DAYANAĞI KAPSAMI İŞLEVİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ TURİZM MEVZUATI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bütçe Çeşitleri.
Bütçenin Uygulanması.
HUKUK BAŞLANGICI 12.
Sunum transkripti:

KAMU HARCAMA HUKUKUNUN KAYNAKLARI

Kamu harcamaları, kamusal birimlerin yetkililerinin, çeşitli hukuki düzenlemelerden(anayasa, kanun, kanun hükmünde kararname vs.) ve bütçe kanunlarından almış oldukları yetkiler çerçevesinde belirli bir hukuki süreç içerisinde gerçekleşmektedir. İşte bu sürecin en başından sonuna kadarki kısmını düzenleyen kurallara kamu harcama hukuku denilmektedir.

KAMU HARCAMA HUKUKUNUN KAYNAKLARI  YASAMA ORGANI TARAFINDAN ORTAYA KONAN KAYNAKLAR  YÜRÜTME ORGANI TARAFINDAN ORTAYA KONAN KAYNAKLAR  YARGI ORGANI TARAFINDAN ORTAYA KONAN KAYNAKLAR  DİĞER KAYNAKLAR  NORMLAR HİYERARŞİSİNDE UYGUN DAVRANMA ZORUNLULUĞU

YASAMA ORGANI TARAFINDAN ORTAYA KONAN KAYNAKLAR A- ANAYASA Bütçeler anayasal bir müessesedir.Bu bakımdan anayasamızda bütçe ve harcama ilkelerine ayrıntılı olarak yer verilmiştir. Bütçelerin hazırlanması,kabulü,uygulanması ve denetiminde anayasaya uyulması gerekir. Mali yıl başlangıcı ile merkezi yönetim bütçesinin hazırlanması uygulanması ve kontrolü kanunla düzenlenir.

B-ULUSLARARASI MALİ ANLAŞMALAR Milletlerarası anlaşmaların niteliği ve iç hukuk normları karşısındaki durumu 90.md düzenlenmiştir. Uluslararası hukukun gelişiminde en büyük paya hiç şüphesiz uluslararası anlaşmalar sahip olmuştur. Devletler uluslararası anlaşmalar yoluyla birbirleriyle olan ilişkilerinin adını koymuş ve bu ilişkilerinin kurallarını belirlemişlerdir.Bu sayede haklar kazanırken, aynı zamanda yükümlülükler altına girmişlerdir. Uluslararası anlaşmalara bağlı olarak uluslararası kurumlara aidat ödemekten kredi ve hibe vermeye kadar çok geniş bir yelpaze içerisinde kamu harcamaları yapılmaktadır.

C-KANUNLAR Kanunlar Anayasalarının yetkili kıldığı organlar tarafından çıkartılan yazılı, genel, soyut ve sürekli hukuk kurallarıdır. 1) 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanunu 2) 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu 3) Bütçe Kanunu 4) Alım ve Satım Kanunları a) kamu ihale kanunu b) devlet ihale kanunu 5) Personel Kanunları 6) Teşkilat Kanunları 7) Harcırah Kanunu 8) Sosyal Güvenlik Kanunları 9) Gelir ve Gider Kanunları

YÜRÜTME ORGANI TARAFINDAN ORTAYA KONAN KAYNAKLAR A-KANUN HÜKÜMÜNDE KARARNAMELER Anayasanın 91.maddesi ile bakanlar kuruluna KHK çıkarma yetkisi verilmiştir. KHK’ların olağanüstü zamanlarda ve acil durumlarda çıkarılması gerekir. Çünkü adı geçen anayasa maddesinde sıkıyönetim ve olağanüstü haller dışında,anayasada belirtilmiş olan bazı temel haklar, kişi hakları ve ödevleri ile siyasi haklar ve ödevler,KHK’larda düzenlenemez KHK’lar bütçenin kaynağı olamazlar. Ancak,diğer harcama kanunlarıyla ilgili olarak KHK çıkarmak mümkündür. Bu açıdan KHK kamu harcama hukukunun önemli bir kaynağını temsil etmektedir.

B- BAKANLAR KURULU KARARLARI Vergileme ile ilgili olarak Anayasanın 73.md son fıkrasında ‘Vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülüklerinin muaflık, istisnalar ve indirimleriyle oranlarına ilişkin hükümlerinde kanunun belirttiği yukarı ve aşağı sınırlar içinde değişiklik yapma yetkisi Bakanlar Kuruluna verilebilir hükmü yer almaktadır. C- TÜZÜKLER Bilindiği gibi kanunlar soyut nitelikli metinlerdir.Bu bakımdan kanunlarda ayrıntılı ve açıklayıcı hükümlere yer verilmez.Tüzükler ise somut niteliktedirler. Tüzükleri kanunlardan ayıran en önemli fark, aralarındai kaynak farkıdır.Kanunlar yasama organınca tüzükler ise yürütme organınca çıkarılır. Bakanlar Kurulu, kanunun uygulamasını göstermek veya emrettği işlevi belirlemek üzere, kanunlara aykırı olmamak ve Danıştayın incelemesiden geçirilmek şartıyla tüzükler çıkarabilir. Tüzükler Cumhurbaşkanınca imzalanır ve kanunlar gibi yayımlanır.

D- YÖNETMELİKLER Yönetmeliklerle ilgili olarak Anayasanın 124.md ‘ Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzelkişilikleri, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıkarabilirler. Hangi yönetmeliklerin Resmi Gazetede yayımlanacağı kanunda beliritilir’ şeklinde bir düzenleme getirmiştir. Yönetmelikler, idarenin düzenleyici işlemleridir Yönetmelikler, Bakanlar Kurulu, Başbakanlık, Bakanlıklar, kamu tüzel kişileri tarafından çıkarılır. Yönetmelikler, dayanakları kanun ve tüzüklere aykırı olamazlar. Kamuyu ilgilendiren yönetmelikler, ilgililere duyurulması bakımından Resmi Gazetede yayımlanır. Harcamaya ilişkin mali kanunların sayıca fazla olmaları ve şekil bakımından oldukça karmaşık bulunmaları dolayısıyla, kanunların uygulanmasında kolaylık sağlayabilmek için çok sayıda Yönetmelik çıkarılmıştır. Bu bakımdan yönetmelikler Kamu Harcama Hukuku alanında oldukça önemli yardımcı kaynak niteliğine sahiptirler.

E- TEBLİĞLER Maliye Bakanlığı tarafından çıkarılan tebliğleri, bağlayıcı olan ve bağlayıcı olmayan tebliğler şeklinde ikiye ayırmak mümkündür. Birinci tür tebliğler, kanunların vermiş olduğu yetkiye dayanılarak çıkarılır. Bunlar; Danıştay’da iptal edilmediği sürece bağlayıcı kaynak niteliğindedir. Doğal olarak bu tebliğler, Danıştay tarafından iptal edilmesi halinde kaynak olma niteliğini kaybederler. İkinci tür tebliğler, Maliye Bakanlığı tarafından yorumlayıcı ve yol gösterici amaçla çıkarılır. Bunlar uygulama ile ilgili yorum türü tebliğlerdir. Bu tür tebliğler sadece Bakanlığı bağlar. Yargı kuruluşlarının bu tür tebliğleri kaynak olarak alma zorunluluğu bulunmamaktadır. F- YÜRÜTMEDEN DOĞAN DİĞER KAYNAKLAR Diğer kaynaklar bölümünde, bütçenin uygulanmasını gösteren ve Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü tarafından yayımlanan Bütçe Uyguluma Talimatları, Ödeneklerin serbest bırakılmasına ve kamu harcamalarının yapılmasına izin veren, Ödeme Emirler i ve Tel Emirler i’ni, harcamacı kurumların işlemlerini düzenleyen Genelge ’leri, harcama ile ilgili sorulan sorulara verilen cevapları gösteren Özelge ’leri ihale sürecinde kullanılan Tıp Şartnameleri ve Standart İhale Dökümanları sayılabilir.

YARGI ORGANI TARAFINDAN ORTAYA KONAN KAYNAKLAR A-ANAYASA MAHKEMESİ KARARLARI Anayasa devletin temel organlarını,kuruluş ve işleyişini,kişilerin devlete karşı olan temel hak ve ödevlerini düzenleyen ve diğer yazılı hukuk kurallarının dayanağı olan metindir.Harcama kanunları da diğer tüm kanunlar gibi Anayasa Mahkemesi’nin yargısal denetimine tabidir.

B- İÇTİHADI BİRLEŞTİRME KARARLARI Danıştay İçtihadı Birleştirme Kurulu, Danıştay dava dairelerinin veya dava daireleri genel kurullarının, kendi kararları ya da ayrı ayrı verdikleri kararlar arasında uyuşmazlık tespit etmeleri veya birleşmiş içtihatların değiştirilmesinin gerekli görülmesi hallerinde, ilgili mevzuat hükümlerine göre içtihadın birleştirilmesine veya değiştirilmesine karar verir. Danıştay içtihadı birleştirme kararları, Danıştay daireleri ile diğer idari ve vergi mahkemeleri için uyulması zorunlu kaynaklardır. Aynı şekilde Yargıtay içtihadı birleştirme kararları da uyulması zorunlu kaynaklardandır.

C- SAYIŞTAY KARARLARI Kamu Harcama Hukuku için önemli bir kaynak da Sayıştay Kararlarıdır. Sayıştay’ın Genel Kurul Kararları, Daireler Kurulu Kararları, Temyiz Kurulu Kararları ve Daire Kararları, kamu harcamalarına yön veren ve çeşitli harcamalar yapılmasına ya da yapılmamasına yol aça, Kamu Harcama Hukuku için çok önemli bir kaynaktır. D-DİĞER YARGI KARARLARI İçtihadı birleştirme kararları dışında kalan yargı kararları, yardımcı nitelikte kararlardır. Bu kararlar sadece dava ile ilgili kişileri bağlar. İdare aynı durumda olan olay ve kişiler için bu kararları uygulamak zorunda değildir.Diğer mahkemeleride bu kararlara uymaları gerekmemektedir.

DİĞER KAYNAKLAR A- DOKTRİNLER Doktrin veya bilimsel içtihatlar, hukuk düşünürlerinin hukuki konular hakkında görüş ve düşüncelerini ortaya koymalarıyla meydana gelir. Yani olması gereken hukuku belirler. Bu bakımdan doktrin hukukun gelişmesinde çok önemli rolü vardır. Özellikle idare hukuku alanında ortaya konmuş olan bilimsel görülerden, harcama kanunlarının yapılandırılması veya uygulanması sırasında yararlanılması kaçınılmazdır. B- ÖRF VE ADET Örf ve adet, topluluk içerisinde kabul gören ve toplumda uyulması zorunlu sayılan geleneklerdir. Esasında örf ve adet, lügat anlamıyla aynı anlamları taşımaktadır. Örf ve adet yazılı hukuk kaynağı değildir. Hukuk kurallarında olması gereken özellikler, süreklilik, genel inanç ve devlet yaptırımıdır. Yazılı olmamasına rağmen bu niteliklere sahip olan örf ve adet, genelde hukuk kaynağı olarak kabul edilir.

NORMLAR HİYERARŞİSİNE UYGUN DAVRANMA ZORUNLULUĞU Normlar hiyerarşisine uygun hareket etmek hukuk devleti olmanın temel kuralıdır.Kamu harcama hukukunda da bir alt mevzuat bir üst mevzuata aykırı hükümler taşıyamaz.Genelge ve tebliğler yeni bir mevzuat ortaya koymak için kaleme alınmaz

HAZIRLAYANLAR DİLEK ÇINAR : FATMANUR GÜREL : TUĞÇE SÜSLÜ :