ERGENLİK DÖNEMİ VE SORUNLARI Rehberlik servisi ERGENLİĞİN TANIMI  Gençlik Çağı  Genç Kızlık  Delikanlılık Dönemi  Buluğ Çağı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ERGENLİK DÖNEMİ VE SORUNLARI ERGENL İĞİ N TANIMI Gençlik Ça ğ ı Genç Kızlık Delikanlılık Dönemi Bulu ğ Ça ğ ı.
Advertisements

ÖZGÜVEN HÜLYA BEDİ ALP PSİKOLOJİK DANIŞMAN NECİP FAZIL KISAKÜREK İLKOKULU.
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Ergenlik Dönemi Anne Baba Tutumları Hazırlayan M. Emin HARPUT Mazıdağı Lisesi Rehberlik Servisi.
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
BUILDING STRONG SCHOOL-FAMILY-COMMUNITY RELATIONSHIPS LLP No: RO1-GRU AİLE İÇİ DİSİPLİN VE OKUL AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
ERGENLİK DÖNEMİ. İnsanlar hayatları boyunca sürekli bir değişme ve gelişme yaşarlar. Bu değişim ve gelişimleri bebeklikten itibaren fotoğraflara bakarak.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ERGENLIK, STRES VE AILE Büşra ATICI Rehber Öğretmen.
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
ERGENLİK DÖNEMİ HAZIRLAYAN: Onur G. HİTİT. KONULAR: 1- ERGENLİK DÖNEMİ NEDİR? 2- ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ NELERDİR? 3- ERGENLİKTE GÖRÜLEN DEĞİŞİKLİKLER.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Sözsüz İletişimin Özellikleri
 İnsanın içinde fırtınaların koptuğu,  Sosyal,  Psikolojik,  Fiziksel değişimlerin bir arada yaşandığı,  Çocuklukla erişkinlik arasında yer alan,
It’s My Life It’s My Choice
ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
Çocuklarda Davranış Ve Uyum Sorunları
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ERGENLİK DÖNEMİ VE SORUNLARI
AKRAN BASKISI ve ÇATIŞMA ÇÖZME
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
REHBERLİK SERVİSİ.
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ İlk Yetişkinlik Orta Yetişkinlik Yaş
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
Yetişkinliğe Geçiş Dönemi; Ergenliğe kIsa bİr bakIş
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE OKUL BAŞARISI F.Birsen OLGUN Rehber Öğretmen.
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
Evlilik ve Aile Danışması
“AİLE EĞİTİMİ” HOŞGELDİNİZ.
PENDİK REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bilinçli Tercih Seminerine
GAZİKENT İMKB ORTAOKULU
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLE İLGİLİ ÖNYARGILAR
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ERGENLE İLETİŞİM.
KABUL DİLİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
(büyük müyüm küçük müyüm bi karar verin…)
Gelişim ve Temel Kavramlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Sunum transkripti:

ERGENLİK DÖNEMİ VE SORUNLARI Rehberlik servisi

ERGENLİĞİN TANIMI  Gençlik Çağı  Genç Kızlık  Delikanlılık Dönemi  Buluğ Çağı

ERGENLİĞİN TANIMI ERGENLİK  Toplumdan topluma,  Devirden devire,  Kişiden kişiye, Farklı özellikler gösterir.  Aynı toplumun çeşitli kesimlerinde bile bu farklılıklar söz konusudur.

ZAMANI FARKLI OLSADA HERKES ERGENLİĞİ YAŞAR

ERGENLİĞİN TANIMI  İnsanın içinde fırtınaların koptuğu  Sosyal  Psikolojik  Fiziksel değişimlerin bir arada yaşandığı  Çocuklukla erişkinlik arasında yer alan BÜYÜME, GELİŞME ve OLGUNLAŞMANIN  Hızlı bir BÜYÜME, GELİŞME ve OLGUNLAŞMANIN olduğu  Gelecekteki yaşantıyı belirleyen dönem olarak tanımlayabiliriz.

ERGENLİĞİN TANIMI Çocuklar sadece büyürler, Ergenler ise hem büyürler hem değişirler. Ergenlik; ikinci doğum ikinci doğum olarak da adlandırılır.

ERGENLİĞİN TANIMI Aristo, Platon, Sokrates zamanından beri Ergenlik ; Büyük bocalamalar Fırtınalarla dolu bir dönem olarak adlandırılır.

ERGEN BENCİLLİK UYUM ÇOCUKLUK NEŞE İSYAN ETME İTEN REDEDEN        YARDIMSEVERLİK UYUMSUZLUK CİDDİYET KEDER BOYUN EĞME İSTEYEN BEKLEYEN

ERGENİN PROBLEMLERİ  Fiziksel görünüş ve sağlık  Evde ve dışarıda toplumsal ilişkiler  Karşı cinsle olan ilişkiler  Okul ödevleri, gelecekle ilgili planlar  Cinsel ve törensel davranışlar  Mali durum

KIZLARDA FİZİKSEL GELİŞİM VE DEĞİŞİM Kızlar; Erkeklerden Önce Gelişmeye Başlar.

Birkaç yıl erkeklerden daha uzun ve olgundurlar.

KIZLARDA ERGENLİĞE GİRİŞ YAŞI yaşları arasındadır.

KIZLARDA BÜYÜME HIZI yaşlarına kadar ve yılda 9 cm uzayabilirler.

KIZLARDA BEDEN AĞIRLIĞI  ERGENLİK SÜRESİNCE ORTALAMA 16 kg ARTABİLİR

FİZİKSEL DEĞİŞİMLER ÖSTROJEN Kızların bedenindeki değişimler ÖSTROJEN hormonunun etkisiyle gerçekleşir

GÖĞÜSLER  Ergenlik göğüslerin büyümesi ile başlar ( yaşında )  Bir göğüs diğerinden daha büyük olabilir (Normallik kaygısı)  Heyecanlanıp, utanabilirler.  Kambur durabilirler  Duruş bozuklukları ortaya çıkabilir.

KILLANMA  GENİTAL BÖLGEDE  KOL ALTLARINDA  BACAKLARIN ÜZERİNDE başlar.

Temizlik malzemelerini asla arkadaşları veya aileden birisiyle paylaşmamalı.

KIZLARDA VÜCUT ŞEKLİ  KALÇALAR GENİŞLER,  BEL DARALIR.  KARIN, KALÇA VE BACAK BÖLGELERİNDE YAĞ DEPOLANMAYA BAŞLAR.

KIZLARDA VÜCUT ÖLÇÜLERİ Kolları, bacakları, elleri ve ayakları vücudun geri kalan kısımlarına göre daha hızlı büyüyecektir, Bu organlar DAHA UZUN DAHA UZUN olabilir.

VÜCUT ÖLÇÜLERİ Vücudun geri kalan kısımları kol ve bacaklardaki büyümeyi yakalayıncaya kadar kendini biraz biçimsiz hissedebilir.

DERİ  Daha yağlı hale gelir  Daha çok terler,  Ter bezleri büyümeye başlar,  Yüzünde sivilceler olur (hormonların yükselmesine bağlı olarak )

MENSTÜRASYON (ADET KANAMASI) yaş arasında başlayabilir. genellikle ilk yıllarda düzensiz kanamalar olur.  Bir süre sonra DÜZENE girecektir.  Bazı genç kızların adet kanaması diğerlerinden daha ağır olabilir.

ŞİKAYETLER *Kramplar *Karında gaz birikmesi *Göğüslerde hassasiyet veya şişkinlik *Baş ağrısı *Duygusal değişiklikler *Depresyon

Jimnastik yapma, banyo yapma gibi normal aktivitelerinden vazgeçmemelidirler.

ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Büyüme ve değişim evresidir.  Yeni arayışlar içinde olduğu bir çağdır. Kendini aramaktadır. Kendi kişiliğine çeki düzen vermeye çalışır.

ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Cinsel uyanışla birlikte yeni ruhsal özellikler ve davranışlar kendini gösterir.  Zor beğenen ve çabuk tepki gösteren bir genç olur.

ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Duyguları hızlı bir iniş çıkış gösterir.  Çabuk sevinir çabuk üzülür,  Çabuk sinirlenir,  Olur olmaz şeyleri sorun yapar. Tepkileri önceden kestirilemez olur..

OLAYLARA BEKLENMEDİK TEPKİ GÖSTEREBİLİRLER

ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Derslere ilgisi azalmış, çalışma düzeni bozulmuştur.  İstekleri artmıştır.  Kendisine tanınan hakları yetersiz bulur.  Ana babanın uyarılarına birden tepki gösterir, ters yanıtlar verir.

ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Bağımsızlık çağıdır  Evde pek durmak istemez  Dönüş saatine aldırmaz  Yemeğe geç kalır  Gece dışarı çıkmak ister  Evde oturmak ona işkence gibi gelir

ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Ana-babasını eleştirir  Öğütlerle davranışlar arasındaki tutarsızlığı yüze vurur.  Ana-babasının hoşuna gitmeyecek davranışlarda bulunur.  Ana- babasına karşı çıkmış olmak için karşı çıkar.  Saçmada olsa bazı fikirleri savunmaktan zevk alır.

ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Dağınık ve savruk olur.  Sık sık bir şeyler devirip kırar, sakarlardır.  Oburlaşır, durmadan bir şeyler atıştırırlar.

ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Kendisini arkadaşlarıyla karşılaştırır, gruplaşmalar olur.  Ana, babasından değişik olma çabası onu boşluğa itmiştir. Bu boşluğu arkadaşlarıyla doldurmak ister.  Argo konuşur, kendine dert ortağı ve sırdaş seçer.  Grup dışına itilmemek için kendisine aykırı davranışlarda bulunur.

ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Hayranlık ve tutkuların bol olduğu dönemdir  İlgileri artmış gelgeç hevesleri çoğalmıştır.  İdealler geliştirir,kendilerine bir rol-model seçerler- öğretmen, sporcu, bir şarkıcı gibi.  Kahramanlarına yada idollerine benzemek isterler, odasına, eşyalarına resimlerini, posterlerini asar.  Duvarlara astığı renkli resimlere ve posterlere karışılmasını istemez. Gürültülü müziğe bayılır.

ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Hayran olduğu kişilere fanatiklik derecesinde bağlanır.  Gizliliğe önem verir.  Odası varsa saatlerce odasına kapanır, hatta kapısını kilitli tutmaya özen gösterir.

ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Arkadaşlarıyla gizli konuşmaları ve fısıldaşmaları olur

ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Günlük tutmaya başlar.  Şiir ve öykü yazmaya özenir.  Kendinden habersiz yazdıklarının okunmasına büyük tepkiler gösterir.

ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Toplumsal olaylara ve politikaya ilgi artar.  Kulaktan dolma ya da ödünç alınmış düşünceler savunulur.  Büyüklerle tartışmaya girişir.  Özet düşüncelere sahip olurlar.

ERGENLİK DÖNEMİNDE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI  Kaygılar  Depresyon  İntihar davranışı-teşebbüsü

YEME BOZUKLUKLARI  Aşırı kilo kaybı,  Aşırı yeme ve kusma,  Vücut ağırlığı ile ilgili algıda bozukluk

İLAÇ, MADDE VE ALKOL KULLANIMI –Bu maddelere kolay ulaşılabilmesi, –Yeni şeylere olan merakları, –Kolay tehlikeye atılabilmeleri, –Risk alabilmeleri, –Ana-babanın etkisi, –Arkadaş baskısı ve etkisi, –Yaşamın zorluklarından kaçma, –Duygusal bozukluklar, –Toplumsal reddedilmedir.

ERGENLİK DÖNEMİNDE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI  Saldırganlık,  Aşırı uygunsuz ve toplumsal normlarla uyuşmayan hareketler,  Toplumsal ilişkilerden geri çekilme  Kişisel bakımda düşme,

SUÇ VE ŞİDDETE EĞİLİM  Çocuklukta ihmal edilen,  Aşırı katı veya dengesiz,  Fiziksel cezalandırmaya- dayağa dayalı yetişen,  Ana-baba-çocuk ilişkisinde karşılıklı düşmanlığın yaşandığı,  Aile kaynaşmasının yok olduğu,  Ana-babanın ilgisizliği,  Ana-babanın çocuğu reddi durumlarında olabiliyor.

ERGENLİĞİN SONLANMASI  Dengeliliğin artması  Problemleri karşılama yöntemleri  Yetişkinlerin müdahalelerinde azalma  Duygusal sakinliğin artması  Gerçekçiliğin artması  Olgunluk sembollerine karşı ilgi  Topluma karşı sorumlu bir davranış kazanmayı istemek ve buna ulaşmak

ERGENLİĞİN SONLANMASI  Evlilik ve aile hayatına hazırlanması  Bilimsel bir dünyaya ayak uyduracak değerleri geliştirmesi  Kişinin kendi fizik yapısını, erkek ya da kadın cinsel rolünü kabul etmesi bu role uygun davranış geliştirmesi  Ana babasından ve diğer yetişkinlerden duygusal olarak kopup bağımsızlığını kazanması

ERGENLİĞİN SONLANMASI  Bir meslek seçebilmesi  Toplumsal yetişkin bir birey olabilmek için gerekli bilgi ve yetenekleri kazanması  Duygusal bağımsızlığı kazanma ve kendisi ile ilgili önemli kararları kendi başına verebilmesi,

ERGENLİĞİN SONLANMASI  Arkadaş ilişkilerinde kabul görmesi  Arkadaşlık becerileri, işbirliği, liderlik yeteneklerini geliştirebilmesi,  Çatışan değerleri uzlaştırma ve kendi yaşına özgü bir yaşam felsefesi geliştirebilmesi,

ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞ ETME Ana baba olarak ana görevimiz, çocuklarımızı bağımsız, verimli ve sorumlu bir şekilde yaşayabilecek duruma getirmek olmalıdır.

AİLELERİN ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞETME YOLLARI Ailelerin baş etme hazırlıklarına ERKEN başlaması, çocukları ve kendileri için en iyi yoldur.

AİLELERİN ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞETME YOLLARI  Bebeklik döneminden itibaren -sağlıklı, -karşılıklı sevgi ve saygıya dayalı -tutarlı ilişkiyle yetişen gençlerde ERGENLİK DAHA RAHAT YAŞANIR...

 Bu konularda önceden bilgi sahibi olma tıpkı AŞI gibi, koruyucu ve rahatlatıcı olur.

AİLELERİN ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞETME YOLLARI Çocuğun doğumundan itibaren ilişkiye zaman ayrılması sağlıklı iletişim için önemlidir.

SORUNLARA YAKLAŞIM  Sorunlara ortaklaşa yaklaşınız.  Diyalog kurmada istekli olunuz  Diyalogu siz başlatın.  Objektif olun,  Ergenin gözüyle görmeye çalışın.

 UNUTMAYINIZ ; İyi tarafları hatırınızda kalsa da, sizlerde aynı sorunları yaşamışsınızdır. Bunu düşünerek iki kuşağın düşüncelerini birleştirmek için çaba harcayınız.

BEN SENİN YAŞINDAYKEN....  “Ben senin yaşındayken”diye başlayan ve kendinizi öven konuşma biçiminden sakınmalısınız.  Gerçekçi olmaya özel çaba sarf ediniz. Genç için yetişkinleri kendi yaşlarında ve sürekli çalışkan, başarılı, düşünceli, saygılı, anlayışlı, çok sevilen,her türlü kusurdan uzak !!!! bir kişi olarak düşünmek oldukça zordur.

AİLELERİN ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞETME YOLLARI  Ergenlik dönemi özellikleri hakkında bilgilenin ve bu bilgilerinizi çocuklarınızla paylaşın.

DİSİPLİN  Sınırları ve özgürlükleri hakkında çocuğunuza bilgi verin.  Yaşlarına uygun,yeteri kadar özgürlük sağlamak, gelişmelerini olumlu yönde destekleyecektir.  Onlara nefes alma imkanı tanıyın.  Severken boğmayın.

DENETİM  Sürekli denetim altında tutmayın.Bunu isteseniz de başaramazsınız.  Kendisine güvendiğinizi samimi olarak ve davranışlarınızla gösteriniz.  Yapacağı yanlış bir davranışın, her şeyden önce kendi kişiliğine saygısızlık olacağı temasını işleyiniz.  Otokontrolün gelişmesi için ailede ve toplumda bazı sorumluluklar verin.

GÖRÜŞLERİNİ ALMA  Ailede herhangi bir sorun olduğunda gencin de görüşlerini alınız.  Onu aile içi sevinçlerden ve üzüntülerden ne kadar soyutlarsanız, o kadar yetişkinlikten uzaklaştırırsınız.

SEVGİ “SEVGİ İLACI”  Anlamı bilinen ve yerinde kullanılan “SEVGİ İLACI” gerçekten birçok sorunun çözümünde çok etkilidir.  Sevginizi gizlemeyin.  “İçinden sevmek  “İçinden sevmek” şeklinde bir sevgi türü yoktur.  Sevgi saydam olmalıdır.

SEVGİ  Sevgi ön şartlı ve koşullu olmaz  Sevgi şartsız olduğu zaman anlam taşır.  Sevgi ekmek, su ve hava gibi temel ihtiyaçlardan birisidir.

SEVGİ  Sevginin en anlamlı ifadelerinden birisi hoşgörüdür.  Gencin kendisini tanıyıp,yeteneklerini geliştirmesine yardım eder.

İLETİŞİM  Çocuklar ve gençler sizin söylediklerinize değil, yaptıklarınıza dikkat eder.  Bu açıdan kuru kuruya nasihat eden bir anlayışı benimsemeyin.  Onu duyun,dinleyin ne dediğini anlamaya çalışın.

İLETİŞİM Mutsuz ve üzgün olduklarında bile, sizlerle konuşmalarını yüreklendirecek ilişki tarzı geliştirin

İLETİŞİM  Ergenin sağlıklı eğitimi ancak okul ile ailenin iletişimi ile gerçekleşir.  Tek başına okul ya da tek başına aile onun eğitiminden istediği sonucu alamaz.  Okul başta olmak üzere her türlü sosyal kuruma sorumluluk düşmekte.  Ancak en büyük pay yine aileye düşmektedir.

ÖZELLİK  Özel hayatına kesinlikle saygı gösteriniz. Örneğin kapısını vurmadan odasına girmeyiniz. Ona gelen bir mektubu açmayınız. Günlüğünü karıştırmayınız.  Bazen günlük en iyi arkadaş olabilir. Yaşadıklarını yazdıkça rahatlarlar. İleride bu anılara, tıpkı çocukluk resimlerine baktığı zaman gibi gülümseyerek bakacak ve hatırlayacaktır.

AİLELERİN ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞETME YOLLARI Ergeni hiçbir zaman tanık aracı veya hakim olarak kullanmayınız.

AİLELERİN ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞETME YOLLARI  Ondan kesinlikle mükemmel olmasını beklemeyiniz.  Ufak tefek hataları görmezden geliniz.  Onu iyi komşu çocukları ile kıyaslamayınız.  Tenkitte cömert olduğunuz kadar övgüde ve takdirde de cömert olunuz.”

AİLELERİN ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞETME YOLLARI  Gence bir davranışı öğretmenin en iyi yolu ondan beklediklerimizi ona vermektir.

AİLELERİN ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞETME YOLLARI ONLARLA BERABER YAŞAMAYI ONLAR İÇİN ONLAR İÇİN YAŞAMAYA TERCİH ETMELİ

AİLELERİN ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞETME YOLLARI  Kesin ama adil olmalı,  Onların haklarına saygılı olmayı onların bize saygısından önde tutmalıyız.

AİLELERİN ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞETME YOLLARI  Ona çok kızdığınızda hemen bağırıp cezalandırmayın  Kızdığınızda derin derin soluk alın ya da koşun, bisiklete binin...  Rahatlayın. Bir şekilde enerji harcayın,çünkü enerji harcamak içimizdeki duyguları atmaya yardım eder.  Olaylar henüz sıcakken doğru düşünemeyebiliriz

AİLELERİN ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞETME YOLLARI  Yetişkinler bile bir problemle karşılaştığında sağduyulu ve sakin davranmakta zorlanırlar,  Bizim yapamadıklarımızı ergenden beklememeliyiz.

BEN ERGENİM Geliştirebileceğim yeteneklerim var, Hatalarımı görebileceğim algılarım, Onları düzeltebileceğim aklım. Enerji doluyum, Kendimi en yalnız hissettiğimde bile Yanımda ben varım.

BEN ERGENİM Yalnızlıkla ilgili; Paylaşılmayan, Ancak güzel tarafları olan Bir şey olduğunu düşünüyorum

BEN ERGENİM Şu an yaşadığım güçlükler, Geleceğe yatırım, Kendimi ve olanaklarımı geliştirme yolundaki İnancım bana hep destek.

BEN ERGENİM Evet bunlarla beraber ; Yüzümde sivilcelerim olabilir, Elimin kolumun sürekli büyümesine alışamadım, Kararsızlık yaşadığım anlar olabiliyor, Ani tepkiler veriyorum, Eleştiriden pek hoşlanmadığımda oluyor,

BEN ERGENİM Ama gelişiyorum Kendime yardım etmeliyim Kendi kendime konuşurum İyi bir şeyler olduğunda kendimi ödüllendiririm Hata pek yapmam ama yapınca da uzun uzun düşünmem

BEN ERGENİM Bazen kendime mükemmel biri gibi gelirim Bazen de çok berbat göründüğümü düşünürüm Başkalarına hoş görünmek Benim için önemlidir Kendime güvenirim İstersem aşamayacağım güçlük yoktur. GENCİM. Artık çocuk değilim, GENCİM.