Farklı Kültür ve Cinsiyetler
Ortak kültür Ortak Bilgi Dil Din Sosyal değerler Ortak tarih Coğrafi konum Gelenekler Sosyal değerler Giyim Sorumluluk algısı…….. En önemlisi kültür, bir kişinin kendini algılamasını ve içsel ve dışsal kontrol algısını kapsar.
1.cil önemli olan husus Aile
Zekaya ilişkin inanışlarımız değişmesine rağmen ölçme araçlarımız hala aynı… Raven -> Kültürel farklı ve ekonomik dezavantajlı öğrencileri belirlemede avantajlı Standford- binet = Anglo test (Kökeni, geçmişi veya kültürü İngiliz olan Kuzey Amerika'da yaşayan İngiliz Amerikalı.)İngilizKuzey Amerika Kültürden bağımsız test
Afrika kökenli Amerikan kültürü: – İş dünyası ve okulda sınırlı imkan – Fiziksel hareket ve deneyim fırsatı – Hayal gücü, mizah Yerli Amerikan (Kızılderili): – Kültürel değerlerinden dolayı dikkat çekmek istemezler ve başarılarının belirtilmesi onları rahatsız eder. – İletişim, görsel sanatlar Asya kökenli Amerika kültürü: – Aile, çocuk başarısında önemli destekçi Hispanik kökenli Amerikalı kültürü: – Erkek ve kızlar için beklentiler farklı – Kızlar için sınırlı roller
Çok kültürlü eğitimin amacı, kültürel farklılıkları ne olursa olsun her bireye ait değerleri tanımaktır. Küresel eğitim ile tüm ulusları etkileyen sosyal, çevresel, politik sorunları öğreniriz. Ayını zamanda her ne kadar farklı kültürlerden gelsek de tüm insanların benzer ihtiyaç ve istekleri olduğunu fark ederiz. Her kültür, diğer grubun güçlü yanlarını bünyesine dahil ederse ve bunları diğer gruptan öğrenirse ancak o zaman gelişmiş, saygın bir ülke oluruz.
Tüm kültürel grupların deneyimleri ne olursa olsun diğer gruplarla aynı sayıda üstün zekalı öğrenci yetiştireceği beklentisi gerçek dışıdır. (genetik+çevre) Üstün zekalılığın her grup için aynı oranda tanılanmasını dayatmak yerine mümkün olduğunca erken dönemlerden itibaren beyinlerinin en üst seviyede gelişmesi ve zeka gelişimleri için gerekli olan deneyimlerin onlara ulaştığından emin olmak bu çocuklar açısından adil olacaktır. (Tanılama testlerindeki yanlılık!) Peki her kültürde eşit sayıda mı üstün zekalı öğrenci vardır?
Üstün zekalılar ırksal ve etnik açıdan eşit olarak temsil edilememektedir. Çünkü: Ayrımcılık Teorisi Üstünlüğü tanıladığımız yollar dar ve bazı kültürlere doğru yanlı old. Savunur. Üstünlük her kültürde eşit fakat bizim tanılama yöntemlerimiz hatalı… Dağılım Teorisi Üstünlük farklı nüfus grupları arasında eşit dağılmaz.
İŞE YARAYABİLİR Aile Farklı özgeçmişlerden oluşan öğretmen Zengin çevre (materyal, metod) Erken tanılama
Cinsiyet ve Üstün zekalılık Anne karnında 8. haftaya kadar bütün ceninler DİŞİDİR. Testesteron atışı ile cenin erkek cinsiyet ve beyin özelliğini kazanır.
Dişi beyin: sözel yetenek, dil, 2-3 yıl erken olgunlaşma(karar alma ve akıl yürütme), konuşma ve yazmada akıcı, Erkek beyin: hareket agresiflik, görsel-uzamsal yetenek, mekanik
KADINLAR Seslere duyarlı Erken yaşta melodili şarkı söyleme Geç yaşta işitme kaybı Erken konuşma Koku ve tat almada duyarlılık Geniş kelime hazinesi El becerisi ve koordinasyon Kolay yabancı dil öğrenme Yüz ifadelerini anlama Foto daki tanıdık insanı bulma (4 aylık) Etkili okuma Eşleşen parçaları tanıma Kekemelik neredeyse tamamen erkekler arasında görülür.
ERKEKLER Daha meraklı Dokunarak, şekillendirerek öğrenme Görsel-uzamsalda iyi (üç boyutlu bir objeyi beyinlerinde katlayabilir, çevirebilirler) Trigonometri, geometri Etrafta dolaşma ihtiyacı Matematiksel mantık kullanma Bir güzergahta yol bulma Fizik, mühendislik, mimarlık
Üstün olarak belirttiğimiz öğrenciler; – Kendi beyin entegresyonlarını diğerlerine oranla daha gelişmiş old. Gösterirler – Artan uyarımdan dolayı nöral hücrelerin büyümesi biyo-kimyasal ve fiziksel olarak hızlanmıştır. – Hızlı işlem, karmaşık örüntü kurma
Eşitliğin önündeki engeller: Evde:Oynanan oyuncak Okulda: Bağımsız hareket, beğenilen olma, Toplumda: Kariyer, sınav kaygısı
Gey, Lezbiyen, Biseksüel veya Transeksüel öğrenciler Kaynak yok %9 amerika, son yıllarda artış Ötekileştirmeyen bir dilin kullanıldığı güvenli ve kucaklayıcı bir ortam gerekli