EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 4

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mastarlar.
Advertisements

AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
Entegre Savaş Zararlı ve hastalık etmenlerine karşı kullanılan çeşitli yöntemlerin birbirini tamamlayıcı, ekosistemdeki dengeyi koruyucu şekilde uygulanmaları...
Betonarme Yapılarda Deprem Hasarları
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
ANTRENMAN Bedensel ve psikolojik gücün, teknik ve taktik becerilerin, fizyolojik ve psikolojik yüklenmelerle düzeltilmesi ve en üst düzeye getirilmesi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
9. MEZUNİYET ÖNCESİ TIP EĞİTİMİ ÇALIŞTAYI TIP EĞİTİMİ ÖĞRENCİ KOMİSYONU DÖNEM 3 Ömer Seytepe – Amina Majetic 1.
Kondisyon sporcunun performans durumunun göstergelerinden birisidir. Diğer bir deyişle; organizmanın ve kasların enerji oluşum sürecinin etkileşimi altında.
PLASTİK ŞEKİL VERME YÖNTEMİ
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 5
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE REHBERLİK
DİRENÇ. Cisimlerin elektrik akımını geçirirken gösterdiği zorluğa direnç denir. Birimi ohm olup kısaca R ile gösterilir. Devredeki her elemanın direnci.
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
Dünya engelliler günü. Engelli Olmak Bir Engel Mi?
REHBERLİKTE HİZMET TÜRLERİ
AĞAÇLANDIRMA VE GENÇLEÇTİRME ÇALIŞMALARININ BİYOLOJİK ÇEŞİTLİLİĞE ETKİSİ İsmail KÜÇÜKKAYA Orm. Yük. Müh.
Pazarlama İlkeleri.
SAYILAR ve RAKAMLAR.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Kuvvet Antrenmanları Genel Prensipler
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Eğitimde toplumsal cinsiyet eşitliğiyle ilgili engellerin kaldırılması uluslararası öncelikler arasında yer almaktadır yılına kadar okula kayıt,
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
BASKETBOLDA TEMPOLU OYUN
OYUNLAR 2. KISIM İstanbul Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüğü
Öğretimin Uyarlanması
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ İlk Yetişkinlik Orta Yetişkinlik Yaş
Bütünleştirme uygulamaları
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
Ziyafet ve İkram Hizmetleri
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
Yrd. Doç. Dr. Kubilay ÇİMEN
Program Tasarım Modelleri
NET 103 ÖLÇME TEKNİĞİ Öğr. Gör. Taner DİNDAR
Kırınım, Girişim ve Müzik
PAZARLAMADA FİYATLAMA
Sözleşme Sözleşme Türleri
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
10. Sınıf alan-dal seçimi REHBERLİK SERVİSİ.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
SÜRAT.
Türkiye Futbol Federasyonu 9-10 YAŞ TEKNİK VE BECERİ ÇALIŞMALARI
BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ LİSANS EĞİTİMİ
Kent Planlarının Nitelikleri ve İlkeleri
Okul Öncesi Eğitim.
ÖĞRENME STİLLERİ.
Oyun İçine Gömülü Öğretim
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
BÖLÜM 3: ARZ VE ÜRETİM TEORİSİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
10. HAFTA TOPLUMSAL CİNSİYET.
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Sunum transkripti:

EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 4 28.04.2017 Doç. Dr. Gülten HERGÜNER EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 4

b) Oyunların oynandıkları alanlara göre, Doç. Dr. Gülten HERGÜNER 2. Oyunu Seçmede ve Oynamada Etkili Olan Özelliklere Göre Gruplandırılması Oyunu seçmede ve oynamada etkili olan diğer özelliklerden herhangi birisinin ön plana çıkarılması sonucunda aşağıdaki şekilde gruplanırlar: a) Yaş gruplarına göre, b) Oyunların oynandıkları alanlara göre, c) Oyundaki oyuncu sayılarına göre, d) Oyunların oynanma düzenlerine göre, e) Oyunlarda kullanılan araç ve gereçlere göre, f) Oyunların oynanma/oynatılma amaçlarına göre,

a) Yaş Gruplarına Göre Oyunlar oyuncuların fiziksel, zihinsel ve sosyal gelişimleri doğrultusunda farklı gruplara ayrılırlar. Bir yaş grubu için geçerli olan (uygun olan) oyun, başka bir yaş grubu için geçerli olmayabilir. Yaş gruplarına göre eğitsel oyunlar: Okul öncesi (0-6 yaş) dönemi oyunları Temel eğitim (6-14 yaş) dönemi oyunları • 6-9 yaş grubu oyunları • 9-11 yaş grubu oyunları • 11-14 yaş grubu oyunları Lise (14-18 yaş) dönemi oyunları Yetişkinlik (18 yaş ve üzeri) dönemi oyunları Yaşlılık (45 yaş ve üzeri) dönemi oyunları Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

b) Oyunların Oynandıkları Alanlara Göre Doç. Dr. Gülten HERGÜNER b) Oyunların Oynandıkları Alanlara Göre Bazı oyunlar her ortamda oynanabildiği gibi, bazıları da yalnız kendine ait alanda oynanır. Her ne kadar oyunlar oynandıkları alanlara göre ayrılabiliyorsa da, birçok oyun ufak değişikliklerle, birçok alanda oynatılabilir. Eğitsel oyunlar oynandıkları alanlara göre: - Sınıf oyunları, - Salon oyunları, - Bahçe veya kırsal alan oyunları, - Kış oyunları, - Su oyunları şeklinde sınıflandırılırlar.

Eğitsel oyunlar oyuncu sayılarına göre: - Ferdi oyunlar, c) Oyundaki Oyuncu Sayılarına Göre Eğitsel oyunların oyundaki oyuncu sayılarına göre sınıflandırılması" derken kastedilmek istenen, oyuna katılan tüm oyuncuların sayısı değil, oyundaki mücadele ortamında mücadelenin esasını oluşturan oyuncu sayısıdır. Eğitsel oyunlar oyuncu sayılarına göre: - Ferdi oyunlar, • Ferdin ferde karşı olduğu oyunlar, • Ferdin gruba karşı olduğu oyunlar, - İkili oyunlar, - Grup oyunları olmak üzere üç gruba ayrılırlar. Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

d) Oyunların Oynanma Düzenlerine Göre Eğitsel oyunları oyun düzenlerine göre sınıflamak da mümkündür. Çünkü bazı oyunlar tek bir çizgi üzerinde oynanırken (stafet yarışları), bazıları da daire etrafında oynanmaktadır. Eğitsel oyunlar oyun düzenlerine göre: - Çizgi oyunları, - Daire oyunları, - Dağınık düzen oyunları, olarak üç gruba ayrılırlar. Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

e) Oyunlarda Kullanılan Araç ve Gereçlere Göre Oyunlarda oyun aracının kullanıp kullanılmadığı konusu önemli bir farklılıktır. Bir grup oyun da oyun araç-gereci kullanılmazken; birçok oyunda da temel niteliği araç-gereç oluşturur. Eğitsel oyunlar: - Araçlı oyunlar - Araçsız oyunlar olarak ikiye ayrılırlar. Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

f) Oyunların Oynanma/Oynatılma Amaçlarına Göre Amaçlar farklılık gösterebilir, aynı oyun değişik amaçlarla da kullanılabilir. Fakat amaç doğrultusunda oyunda düzenlemeler yapmak gerekir. Burada en önemli unsur, oyunun oynatılma sebebidir. Eğitsel oyunların oynanış biçimine ve amacına göre: a) Eğlence Amaçlı Eğitsel Oyunlar b) Eğitim Amaçlı Eğitsel Oyunlar c) Sağlık (tedavi) Amaçlı Eğitsel Oyunlar Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

a) Eğlence Amaçlı Eğitsel Oyunlar Bu grup oyunlarında amaç, hoşça vakit geçirmek, eğlenmektir. Bu amaçla kuvvet, çabukluk, denge, zekâ, dikkat ve koordinasyon özellikleri taşıyan oyunlar oynanır. Kazanmak ve kaybetmek çok önemli değildir fakat bunlar, oyunun oynanmasını sağlayan unsurlardır. Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

b) Eğitim Amaçlı Eğitsel Oyunlar Eğitim amacıyla eğitsel oyunların kullanılması, birçok fiziksel parametrenin geliştirilmesini sağladığı gibi, hazırlık, dinlenme, teknik ve taktiğin öğretimi amacıyla kullanılabilir. Her ne kadar beden eğitimi ve sportif eğitim iç içe bir görünüm arz etse de, amaçlar farklı olduğu için; 1) Beden eğitimi amaçlı oyunlar 2) Spor eğitimi amaçlı oyunlar olmak üzere bu grup oyunlar ikiye ayrılırlar. Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

c) Sağlık (tedavi) Amaçlı Eğitsel Oyunlar Doç. Dr. Gülten HERGÜNER c) Sağlık (tedavi) Amaçlı Eğitsel Oyunlar Meslek hastalıkları, stres ve psikolojik bunalımlar özellikle büyük kentlerde yaşayan, beton ve makine yığınları arasına sıkışmış insanın en büyük sıkıntısıdır. Gerek bu gibi durumlarda gerekse, çeşitli tıbbi sebeplerden dolayı fiziksel hareketlilik ihtiyacında olan insanlar için eğitsel oyunlar önemli bir araçtır. Eğitsel oyunlar sağlık amaçlı olarak bu açılardan kullanılacağı gibi, bünye olarak zayıf kişilerin kondisyonlarının geliştirilmesi amacıyla da kullanılabilir.

EĞİTSEL OYUNLARIN MOTORİK ÖZELLİKLERİN GELİŞMESİ ÜZERİNE ETKİSİ Doç. Dr. Gülten HERGÜNER EĞİTSEL OYUNLARIN MOTORİK ÖZELLİKLERİN GELİŞMESİ ÜZERİNE ETKİSİ Beden eğitimi ve spor eğitimi yapı bakımından bir paralellik göstermekte ise de amaçlarda bazı farklılıklar vardır. Oyunun çocuğun fiziksel gelişimi açısından eğitsel oyunlar; 1) Kuvvet gelişimi, 2) Çabukluk gelişimi, 3) Dayanıklılık gelişimi, 4) Esneklik-hareketlilik gelişimi 5) Koordinasyon ve beceri gelişimi gibi motorik özelliklerin üzerine olumlu etkisi olduğu bilinmektedir.

1) Oyunların Kuvvet Gelişimine Etkisi Hollmann'a göre kuvvet, "bir dirençle karşı karşıya kalan kasların kasılabilme yada bu direnç karşısında belirli bir ölçüde dayanabilme yeteneğidir." Basit ancak geniş bir tanımı Meusel yapmıştır. Bu tanımın avantajı spor uygulamalarını direkt olarak kapsamasıdır. Buna göre " kuvvet insanın temel özelliğidir, bunun yardımıyla bir kütleyi hareket ettirir (kendi vücut ağırlığı yada bir spor aracı), bir direnci aşar yada ona var gücüyle karşı koyar. Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

2) Oyunların Çabukluk Gelişimine Etkisi Çabuk kuvvet, sinir kas sisteminin yüksek hızda kasılmasıyla bir direnci yenebilme yeteneğine denir. Hızın iyileştirilmesi için temel esas, hız gücünün artırılmasıdır. Eğitsel oyunların oyun kuralları amaca uygun olarak değiştirilebilir. Özellikle çabukluk gerektiren oyunlarda sık sık oyun kuralları ve saha ölçüleri üzerinde değişiklik yapılmalıdır. Bu uygulama çabukluğun yanın da koordinasyon ve beceriklilik özelliklerini de geliştirecektir. Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

a. Küçük sahalarda oynanan top oyunlarında saha büyütülmeli, Meusel, Net ve Bernhard‘ a göre oyunla çabukluğun geliştirilmesi çalışmalarında şu hususlara dikkat edilmelidir. a. Küçük sahalarda oynanan top oyunlarında saha büyütülmeli, b. Oyun kurallarında sıkça değişiklik yapılmalı, c. Oyunun temposu düşmeye başladığında dinlenmiş oyuncular oyuna sokularak tempo yükseltilmeli, d. Oyuna alınan oyuncular tam dinlenmiş olmalı, e. Yüklenme arttıkça oyundan alınan oyuncuların dinlenme süreleri de artırılmalıdır. Doç. Dr. Gülten HERGÜNER

3) Oyunların Dayanıklılık Gelişmesi Üzerine Etkisi Doç. Dr. Gülten HERGÜNER 3) Oyunların Dayanıklılık Gelişmesi Üzerine Etkisi Dayanıklılık, uzun süre devam eden sportif yüklenmelerde yorgunluğa karşı koyabilme yeteneğidir. Bütün spor disiplinlerinde dayanıklılık gereklidir; bazılarında ise ağırlıktadır. çocuklarda dayanıklılığı geliştiren veya dayanıklılığın ön planda olduğu oyun sayısı çok fazla değildir. Bu sebeple diğer oyunların oyun kurallarında (saha ölçüleri, araç gereç, oynama süresi gibi) değişiklikler yapılması sonucu, daha uzun süreli dayanıklılık çalışmaları yapılabilir. Bunun için; a) Koşu mesafesini veya oyun alanını büyütme, b) Oyunun oynanma süresini uzatma, c) Sayıya dayalı oyunlarda sayı sınırını yükseltme, d) Oyundaki araç sayısını artırma, gibi değişiklikler yapılmalıdır.

4) Oyunların Esneklik-Hareketlilik Gelişimine Etkisi Doç. Dr. Gülten HERGÜNER 4) Oyunların Esneklik-Hareketlilik Gelişimine Etkisi Esneklik diğer bir ifadeyle hareketlilik, kişilerin hareketlerini eklemlerinin müsaade ettiği oranda geniş bir açıda ve değişik yönlerde uygulayabilme yeteneğidir. Esneklik çalışmaları günlüktür, küçük yaşlarda başlayıp ömür boyu sürer. Oyunlara aktif olarak katılan oyuncular mücadele anında oyun gereği olarak, kollarını bacaklarını çeşitli yönlere savurur, baş ve gövdeyi birçok yöne eğer, döndürür, oturur kalkar, sürünürler. Bütün bu faaliyetler esnekliği geliştirir ve pekiştirir.

5) Oyunların Koordinasyon ve Beceri Gelişimi Üzerine Etkisi Sportif anlamı ile koordinasyon, istemli ve istemsiz hareketlerin dü­zenli, uyumlu, amaca yönelik bir hareket dizisi içerisinde uygulanması olup, organizmanın sinirsel bir gücüdür. Bir eğitsel oyun, hangi motorik özellik ağırlıklı olursa olsun, her oyun içerisinde mutlaka diğer motorik özelliklerin de etkisi ve gelişimi söz konusudur. Doç. Dr. Gülten HERGÜNER