ERGENLERLE Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ…
Advertisements

ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
SORUN YOKTUR BAKIŞ AÇILARI VARDIR.
ERGENLERLE İLETİŞİM.
ÖZGÜVEN HÜLYA BEDİ ALP PSİKOLOJİK DANIŞMAN NECİP FAZIL KISAKÜREK İLKOKULU.
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
ANNE BABA TUTUMLARI VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ AYŞE KARASU REH.ÖĞRT. 1.
Ergenlik Dönemi Anne Baba Tutumları Hazırlayan M. Emin HARPUT Mazıdağı Lisesi Rehberlik Servisi.
OKULA UYUM OKUL FOBİSİ. Okul Fobisi Değil, Anneden Ayrılma Korkusudur.
AİLE EĞİTİM SEMİNERİ HAZIRLAYAN ESMANUR ÖNER REHBERLİK SERVİSİ.
Çekinip korkmadan kendini tehlike veya güçlüklere atan, acar. 2. Girişken.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
ÇOCUK VE AİLE EĞİTİM SEMİNERLERİ Psikolog Arzu Seven.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
ZAMAN VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ. ZAMAN YÖNETİMİ Zamanı Verimli Kullanmak Ufak zaman kazanımları Hatalı bir şeyi daha kuvvetli yapmanın bir faydası yoktur.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
YEDİEYLÜL İLKOKULU Kişisel Sınırlarımız Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisi Nisan 2014.
It’s My Life It’s My Choice
ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
Çocuklarda Davranış Ve Uyum Sorunları
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
İlkel (olgunlaşmamış) Savunma Düzenekleri
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
HAYIR DEMEK HERŞEYİ ÇÖZERMİ?
REHBERLİK SERVİSİ.
Ödev yapma alIşkanlIğI
İmg 7 -içgörü.
ANNE - BABA TUTUMLARI.
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
Yetişkinliğe Geçiş Dönemi; Ergenliğe kIsa bİr bakIş
BİREYSEL MOTİVASYON TEKNİKLERİ
Halkali Mehmet Akİf Ersoy meslekİ ve TEKNİK ANADOLU lİsesİ
ELİ ÖPÜLESİ CAN ÖĞRETMENLERİM KAÇ ALIŞKANLIĞIMIZ VAR DERSİNİZ?
ANNE - BABA TUTUMLARI.
Ne denli az şeyiniz kalırsa, kaygılanacak o kadar az şeyiniz olur
Özgüvenli Çocuk Yetiştirme Seminerini
CEYLANPINAR ANADOLU LİSESİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
OKULA UYUM ve VELİLERE ÖNERİLER
İLETİŞİM ENGELLERİ Prof. Dr. Aynur BÜTÜN AYHAN
ÇAN İBRAHİM BODUR ANADOLU LİSESİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ TANITIM SUNUSU
GAZİKENT İMKB ORTAOKULU
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLE İLGİLİ ÖNYARGILAR
İLETİŞİMDE BEN DİLİ SEN DİLİ
ÇOCUKLARIMIZIN MUTLU VE BAŞARILI OLMASI İÇİN…
KABUL DİLİ.
“Hayatın Ortağı Olmak…”
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
VELİ SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ
Rastgele Nesneler Dersi

AİLE TUTUMLARI.
TEKİRDAĞ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
HZ. MUHAMMED VE AİLE HAYATI
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ EĞİTİMİ
Çoğu konuşma “katli” kasıtsız ve kalıcıdır
SINAV KAYGISI VE ÇOCUK RUH SAĞLIĞI
Sunum transkripti:

ERGENLERLE Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

ÇOCUKLARIMIZ… Bizim en değerli varlıklarımız… Tüm çabalarımız onların iyiliği için… Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

Ergenlik Nedir? Bireyde biyolojik, psikolojik, zihinsel ve sosyal açıdan gelişme ve olgunlaşmanın (değişmenin) olduğu; çocukluktan yetişkinliğe (erişkinliğe) geçiş dönemidir. Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

ERGENLER İ N EN SIK YAŞADIKLARI DUYGULAR KORKUENDİŞEÖFKESEVGİ Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

ERGENLERDE EN SIK RASTLANAN TUTUM VE DAVRANI Ş LAR YALNIZLIK İ STE Ğİ ÇALI Ş MA İ STEKS İ ZL İĞİ D İ S İ PL İ NE KAR Ş I D İ REN İŞ ÇEK İ NGENL İ K FAZLA HAYAL KURMA DUYGUSALLI Ğ IN ARTMASI Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

A İ LELER İ N Ş İ KAYETLER İ  Hırçınla ş tı.  Ders çalı ş mıyor.  Sorumluluk duygusu yok.  Canım sıkılıyor, diyor.  En küçük isteklerini sert bir dille bildiriyor.  Karde ş ini kızdırmaktan zevk alıyor.  Okudu ğ unu anlamıyor gibi.  Durgunla ş tı, dalgınla ş tı.  Çabuk karamsarlı ğ a dü ş üyor.  Ara sıra hiç yoktan huysuzla ş ıyor.  Sert kar ş ılıklar veriyor. Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

 İ leri derecede alıngan  Derslerinde gene ba ş arılı; ama oyuna, e ğ lenceye çok dü ş tü.  Olur olmaz her ş eye a ğ lıyor.  Evde huzursuz, dı ş arıda sıkılgan…  Her istedi ğ ini yaptırmak istiyor.  Bir yere giderken çok süsleniyor, ayna kar ş ısında çok vakit harcıyor.  Karı ş mamızı istemiyor. Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

Ergenlerle Nasıl İletişim Kurmalıyız???

İ LET İ Ş İ M NED İ R? İ letişim, iki kişi arasında, karşılıklı mesaj alışverişidir. Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi x

ACABA İ LET İ Ş İ M DEY İ NCE AKLIMIZA NE GEL İ YOR? Ona bir şeyler söylemek, Bir şeyler anlatmak, Nasihat vermek, Söz dinletmek.... Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi ? İLETİŞİM TEK YÖNLÜ MÜDÜR?

Çocuğumuzla Aramızdaki İletişim Engelleri: EMİR VERMEK GÖZDAĞI VERMEK “SEN DİLİNİ” KULLANMAK AHLAK DERSİ VERMEK NUTUK ÇEKMEK-ÖĞÜT VERMEK YARGILAMA-ELEŞTİRME-SUÇLAMA AD TAKMAK-ALAY ETMEK KIYASLAMA Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

1. EM İ R VERME “Yapman gerekir ”, “Yapmak zorundasın ” * Korku ya da aktif direnç yaratabilir, * Söylenenin tersini “denemeye” davet edebilir, *isyankar davranışa ya da misillemeye yol açabilir. Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

2. UYARMA, TEHD İ T ETME (GÖZDA Ğ I VERME) “ yapmazsan olur”, “Ya yaparsın, yoksa ” Korku, boyun e ğ me yaratabilir; Söz konusu sonuçların gerçekten meydana gelip gelmeyece ğ ini “denemeye” yol açar; Gücenme, kızgınlık, isyankarlı ğ a neden olabilir. Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

3. Ö Ğ ÜT VERME, NAS İ HAT “Ben olsam....”, “Neden yapmıyorsun?”, Bizim zamanımızda”, “Sen en iyisi…” Çocu ğ un kendi sorunlarını çözmekten aciz oldu ğ unu ima eder; Çocu ğ un sorunu bütünüyle düşünüp, de ğ işik seçenekler getirip seçenekleri denemesine engel olur. Ba ğ ımlılık ya da direnme yaratabilir. Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

5. YARGILAMA, ELEŞT İ RME, SUÇLAMA “becerseydin şaşardım....”, “Sen zaten tembelsin....” “yine yalan söylüyorsun… Yetersiz, aptallık, yanlış de ğ erlendirme anlamı taşır; Çocu ğ un olumsuz bir yargıya hedef olma ya da azarlanma korkusuyla iletişimi kesmesine yol açar; Genellikle çocuk yargı ve eleştirileri gerçek olarak algılar (Ben kötüyüm!) yada karşılık verir. (Siz de daha mükemmel de ğ ilsiniz!). Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

6. AD TAKMA, GÜLÜNÇ DURUMA DÜŞÜRME “Koca bebek....”, “Hadi bakalım süpermen”, “Geri zekalı”, “Hadi sende sulu göz - Çocu ğ un kendini de ğ ersiz hissetmesine, sevilmedi ğ i kanısına varmasına yol açabilir; - Çocu ğ un öz-imgesi üzerinde çok olumsuzdur; - Genellikle karşılık vermeye iter. Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

7.KIYASLAMA Bak kardeşine…abin takdir getirdi ya sen…komşunun kızı….bizimki de… Çocu ğ un kendini işe yaramaz hissetmesine sebep olur Kıyaslanan kişiye içten içe düşmanlık geliştirir Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

İletişimde kullandığımız bu hatalar; Çocuklarımızla aramıza Duvarlar Örer; Köprüler Kurmaz. Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

İ letişim Hatalarının Çocu ğ umuz Üzerindeki Etkileri İ nadına hareket etme, Karşılık verme, Kızgınlık, Anlaşılmadı ğ ını düşünme, Yalan söyleme, Kaygı, endişe, Başarısızlık duygusu, Güvensizlik, Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

İ letişim Hatalarının Çocu ğ umuz Üzerindeki Etkileri Gücenme, İ çe kapanma, Sevilmedi ğ ini düşünme, Benlik Saygısının zedelenmesi, Hayata karşı olumsuz bakış, Kendine ve çevresine saygı duymama, Kendini ifade edememe… Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

YAŞAMIN YANKISI Bir zamanlar bir baba ile oğul dağlık bir bölgede yürüyüşe çıkmışlardı; Bir ara nasıl olduysa çocuğun ayağı kaydı ve incindi çocuk acıyla bağırdı : Aaa hhh!!! Karşı dağlarda yankı yapan sesi geri döndü : Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

Aaa hhh!!! Daha önce böyle bir durumla karşılaşmamış çocuk bu kez : “Sen kimsin ?” diye sordu Cevap gelmekte gecikmedi: “Sen kimsin ?” Sinirlenen çocuk : “ Sen bir korkaksın!” diye bağırdı Dağdan “Sen bir korkaksın!” yanıtını aldı. Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

Bu olanlara bir anlam veremeyen çocuk neler olduğunu sordu.Onun gülümsediğini gördü.Babası,”şimdi dikkatlice beni izle oğlum” dedi ve yüksek sesle bağırdı:” Hayatı çok seviyorum!” Karşı dağlardan aynı ses geldi: ” Hayatı çok seviyorum!” Baba : “sana hayranım!” Yankı: “sana hayranım!” Baba : “sen harikasın!” Yankı: “sen harikasın!” Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

Çocuğun şaşkınlığının daha da arttığını gören baba, ona durumu şöyle açıkladı:” Bu, yankı adı verilen bir tabiat olayıdır. Ama hayatı da çok iyi anlatır. Yani yaşamdan ne istiyorsan önce onu sen vermelisin. Verdiklerin aldıkların olacaktır. Tatlı sözler tatlı yankılar oluşturur sevilmek istiyorsan önce sen sevmelisin. Saygı istiyorsan önce sen saygı duymalısın. Anlayış bekliyorsan bunu önce sen göstermelisin. Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

ÇOCUKLARIMIZLA DAHA SAĞLIKLI İLETİŞİM KURABİLMENİN ANAHTARLARI

Çocuğunuza sık sık söz hakkı verin Kendini ve Duygularını “Ne Düşünüyorsun, Nasıl Hissediyorsun?” gibi sözlerle anlamaya çalışın. Onun fikirlerine değer verdiğinizi hissettirin. Onun olumlu davranışlarını kesinlikte takdir edin. O konuşurken onun yüzüne bakın ve ciddiye aldığınızı hissettirin. Onun için zaman ayırın. Yaşına uygun görevler verin ve daha sonra başarısını takdir edin. Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

Onunla değişik konularda sohbet etme ortamı oluşturun. Aşırı eleştirici ve yargılayıcı olmaktan çekinin. Hatalı davranışlarını konuşarak uyarın ve ona doğru olanı anlatın. Başkalarının yanında onu kesinlikle küçük düşürmeyin. Onu başkaları ile kıyaslamayın. Kabiliyetlerini farkedin ve teşvik edin Topluluk içerisinde söz almasını teşvik edin Ona sık sık sevdiğinizi söyleyin. Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

Sonuç olarak… Anne-Baba ve Genç ayrı dünyaların insanları mı?.. Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

Gerçek Şudur: Aynı dünyada yaşarız ama dünyayı farklı görürüz. Çünkü dünyaya bakış açımız, algılayışımız farklıdır! Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

UNUTMAYALIM !! UNUTMAYALIM !! Siz GENÇ oldunuz Onlar hiç YETİŞKİN olmadı Siz EVLAT oldunuz Onlar hiç ANNE-BABA olmadı Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

GÜLSEREN ÖZ TEŞEKKÜRLER Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi