BÖLÜM 4 VİTES KUTULARI. BÖLÜM 4 VİTES KUTULARI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ALTERNATÖRLER.
Advertisements

RETARDER NEDİR?.
Yeni Nesil Asansörler: GeN2
ROTOR Öğr.Gör. Ferhat HALAT.
Servis Eğitimi, VK-21 Hoş geldiniz.
ENERJİ, ENERJİ GEÇİŞİ VE GENEL ENERJİ ANALİZİ
İŞ ve ENERJİ Enerji:İş yapabilme yeteneğidir.
RÜZGAR ENERJİSİ ve RÜZGAR TÜRBİNLERİ
Kuvvet ve Hareket Kuvvet ve Hareket Kuvvet ve Hareket.
MOTORLU TAŞITLARDA YAKIT
OTOMOBİLLERDE GÜVENLİK SİSTEMLERİ
MMD222O Mekanizma Tekniği
Otomatik Şanzıman.
ARAÇ HAREKET İLETİM SİSTEMLERİ
OTOMOTİV MÜHENDİSLİĞİ-II ÖDEVİ
Yuvarlanma Direnci ve Yuvarlanma Direnci Ölçüm Teknikleri
DÜŞEY EKSENLİ RÜZGAR TÜRBİNLERİ
MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLER Burak Turcan Bedirhan Erken
Kavrama ve Transmisyon
DSG.
Multitronik Şanzıman.
TEMEL TAŞLAMA İŞLEMLERİ
Endüstriyel Otomasyon Mekatronik Mühendisliği Bölümü
ELEKTRİK ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
ME 199 ENGINE COURSE Asist. Prof. Dr. Fuat YILMAZ
DERS 6 EYLEYİCİLER-2.
KUVVET SİSTEMLERİNİN İNDİRGENMESİ
ROBOT KONTROLÜ HAZIRLAYANLAR Kenan ÖZTEKTEN Sıla KARASU Arif ADALAR
MAKİNE ELEMANLAR DERSİ YILİÇİ PROJESİ
Fren Sistemi Fren Sisteminin Görevi Aracın hızını düşürmek,
Titreşim Deney Düzeneği
Test Sistemleri.
HADDELEME Hazırlayan : HİKMET KAYA.
ELEKTRİK MAKİNELERİ VE
Sensörler - Algılayıcılar
ALGILAYICILAR-IV MANYETİK SENSÖRLER
TARİHSEL GELİŞİM Benz (Alman mühendis), 1885 yılında üç tekerlekli bir otomobil yaparak 1886 yılında patentini almıştır. Benz’in otomobili tek silindirli,
HADDELEME GÜCÜNÜN HESAPLANMASI:
ZAYIF AKIM MALZEMELERİ
Bölüm 5 KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ
PLANET DİŞLİ SİSTEMLERİ HAZIRLAYAN : SEYFİ POLAT GAZİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK EĞİTİM FAKÜLTESİ OTOMOTİV ANABİLİM DALI KASIM 2006 ANKARA.
PROJENİN ADI “Doğrusal Konumlandırıcılar” için Profesyonel Kontrol Ara yüz Tasarımı ve İmalatı.
BÖLÜM 19 KANALİZASYON SİSTEMLERİNİN TASARIMI. BÖLÜM 19 KANALİZASYON SİSTEMLERİNİN TASARIMI.
MIG-MAG GAZALTI KAYNAK TEKNİĞİ SUNUSUNA
BÖLÜM 14 TAŞIT KULLANIM KARAKTERİSTİKLERİ VE DİREKSİYON SİSTEMİ.
BÖLÜM 6 DİFERANSİYEL VE AKSLAR. BÖLÜM 6 DİFERANSİYEL VE AKSLAR.
(section 3) Bölüm 3 Helisel dişli çarklar
BÖLÜM 2 MOTOR KARAKTERİSTİKLERİ. BÖLÜM 2 MOTOR KARAKTERİSTİKLERİ.
BÖLÜM 3 KAVRAMALAR. BÖLÜM 3 KAVRAMALAR 3.1 TRANSMİSYON SİSTEMİ Tasarımcıların çözmek istedikleri önemli bir problem de, motor hızını artırmadan yol.
Aktarma Organları. Günümüzde Senkronizasyon işlemi, senkronizasyon mekanizması tarafından gerçekleştirilmektedir. Bir mekanizma,
MAKİNA ELEMANLARI YAĞLAMA TEKNİĞİ.
BÖLÜM 15 SÜRÜŞ KARAKTERİSTİKLERİ. BÖLÜM 15 SÜRÜŞ KARAKTERİSTİKLERİ.
KALINLIK MAKİNESİ Kalınlık makinesi, bir yüzü planya makinesinde rendelenerek düzeltilmiş iş parçalarının kalınlıklarını eşit ve düzgün olarak rendelemede.
KAYIŞ KASNAK MEKANİZMASINDA OLUŞAN HASAR TİPLERİ
MOTOR BİLGİSİ Kemal Nurkan NUR
Disiplinler Arası Bitirme Projesi
- BASİT MAKİNELER -   Hamza Solak.
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
ZTM321 MAKİNE ELEMANLARI 14.hafta
ZONGULDAK KARAELMAS ÜNİVERSİTESİ Fen Bilimleri enstitüsü
VARYATÖR KAVRAMSAL TASARIMI
RİJİT CİSMİN İKİ BOYUTTA DENGESİ
AKSLAR.
DİFERANSİYEL.
Ototransformatorlar GİRİŞ
DA motorları Yük seçimi Devir yönü değiştirme Yol verme
KADEMESİZ HIZ DEĞİŞTİRME SİSTEMLERİ (VARYATÖRLER)
Motorlu Redüktör Çeşitlerimiz.
Sunum transkripti:

BÖLÜM 4 VİTES KUTULARI

4.1 VİTES KUTUSU TİPLERİ Kayıcı dişli: Kavrama ayrılır ve şafttaki dişli kavraşıncaya kadar kaydırılır. Ancak, büyük dişilileri hareket ettirmek zordur. Vitese geçirmek için durması gerekir. Verimleri yüksektir.

4.1 VİTES KUTUSU TİPLERİ Sabit kavraşmalı: Dişliler en az biri mil üzerinde serbest dönecek şekilde olmak üzere birbiriyle sürekli temastadır. Tahrik kavraması gereklidir. Daha sessizdir. Traktörlerde yaygındır.

4.1 VİTES KUTUSU TİPLERİ Senkronize veya senkromeçli: Vites uygulaması başlatıldığında genellikle önce konik sürtünme kavramaları kavraşarak dişliler ortak hıza getirilir. Hareket sırasında vites değiştirmeyi mümkün kılar.

4.1 VİTES KUTUSU TİPLERİ Güç değiştirmeli: Yüksek torklu sürtünme kavramaları kullanır. Hareket halinde kavramayı ayırmadan vites değiştirmeyi mümkün kılar.

4.1 VİTES KUTUSU TİPLERİ Otomatik: Motora tork konvertörle bağlanır ve vitesler kontrol sisteminin önceden belirlenmiş mantığıyla değiştirilir. Hidrostatik: Sürekli değişken hız seçimi sağlar. Pahalı, verimsiz ve gürültülüdür.

4.1 VİTES KUTUSU TİPLERİ Hidromekanik: Hidrostatik ve mekanik güç yolları ile karakterize edilir. Sürekli değişken transmisyon (CVT): Genellikle kayışlı ve ayarlanabilir yapıdadır. Çok karmaşık ve kontrolü zor olmasına rağmen giderek yaygınlaşmaktadır.

Elle kumandalı mekanik vites kutusu

Otomobillerde 3-5, ağır hizmette 5-16 vites kademesi kullanılmaktadır. 4.1.1 Vites Kutusu Dişli Oranları Otomobillerde 3-5, ağır hizmette 5-16 vites kademesi kullanılmaktadır. Kayıcı dişlili vites kutularında bütün dişliler düz dişlidir. Ana mil kamalı mil şeklinde yapılmış olup, vites dişlileri bunun üzerine takılmıştır.

Buji ile ateşlemeli motorun performans haritası

4.2 HİDRODİNAMİK TRANSMİSYON Hidrodinamik (hidrokinetik) transmisyonlar, yük ve yol şartlarına bağlı olarak viteslerin otomatik bir şekilde değişmesine imkan sağlayan, böylece ani yüklerin motor üzerindeki kötü etkilerini ortadan kaldıran ve sürücü hatalarından kaynaklanabilecek aşırı yüklenmeleri önleyen sistemlerdir.

4.2 HİDRODİNAMİK TRANSMİSYON Tork konverterin şematik görünüşü

4.3 HİDROSTATİK TRANSMİSYON Temel olarak içten yanmalı motor tarafından döndürülen bir hidrolik bir pompa, tekerleklere yerleştirilen hidrolik motorlar ve bunları birleştiren hidrolik devre elemanlarından oluşan hidrostatik transmisyonlar, düşük hızlarda yüksek tahrik kuvveti uygulanmasına elverişlidirler.

Kapalı devre hidrostatik transmisyon sistemi

Açık devre hidrostatik transmisyon sistemi

4.4 ELEKTROMEKANİK TRANSMİSYON Transmisyonda elektrik enerjisinin kullanılması sayesinde, motor ile tekerlekler arasındaki geleneksel aktarma organlarının yerini esnek kablo bağlantıları aldığından, yol ve trafik koşullarının elverdiği uzunlukta, tekerleklerinde tahrik yeteneği olan römork dizilerinin yapılması mümkün olabilmektedir.

4.5 SÜREKLİ DEĞİŞKEN TRANSMİSYON Sürekli değişken transmisyon önden çekişli taşıtlar için tasarımlanmış, sürekli değişken hız yeteneğine sahip ve önemi gün geçtikçe artan bir transmisyon sınıfıdır. Bu transmisyon sisteminin ana organı, çalışma çapları değişken iki konik kasnak ve üzerinde dönen çelik bir kayıştır.

4.5 SÜREKLİ DEĞİŞKEN TRANSMİSYON transmisyon (CVT)

4.5 SÜREKLİ DEĞİŞKEN TRANSMİSYON Kasnakların çalışma çapları; • motor hızı, • taşıt hızı, • gaz pedalının konumu faktörlerine bağlı olarak hidrolik kontrolle değiştirilmektedir.

4.5 SÜREKLİ DEĞİŞKEN TRANSMİSYON Motorun devir sayısı, gaz pedalının hızlanma sırasındaki konumuna bağlı olarak, hızla belirli bir düzeye yükselir. Yol üzerindeki hız, hissedilebilir bir değişim noktası olmaksızın, daha yumuşak bir şekilde oluşmaktadır. CVT sistemi kullanılan motorların performans haritaları incelendiğinde, konvansiyonel transmisyon sistemlerine oranla, düşük motor devirlerinde daha yüksek tork elde edilebildiği görülmektedir.

4.5 SÜREKLİ DEĞİŞKEN TRANSMİSYON 4.5.1 Van Doorne Sistemi 1955 yılından bu yana Daf, Volvo, Ford gibi firmalar tarafından kullanılmakta olan ve daha ziyade düşük güçler için uygun olan Van Doorne sisteminde, temel eleman olarak, kenarları arasındaki mesafe ayarlanabilen, döndüren ve döndürülen iki kasnak ile bu iki kasnağı birleştiren ve gerginliği döndürülen kasnak tarafından kontrol edilen, çelik takviyeli özel bir kayış bulunmaktadır.

Van Doorne transmisyon sisteminin temel elemanları

Perbury sisteminin değiştiricisi 4.5 SÜREKLİ DEĞİŞKEN TRANSMİSYON 4.5.2 Perbury Sistemi Leyland firmasınca, daha ziyade otobüs ve kamyonlarda kullanılmak üzeregeliştirilen Perbury sisteminin en önemli parçası değiştiricisidir. Perbury sisteminin değiştiricisi

Komple perbury sistemi

4.6 KARŞILAŞTIRMA Mekanik transmisyonların çok yaygın olmalarının başlıca nedenleri, güvenilir ve yüksek verimli olmalarıdır. Hidrodinamik transmisyon, düzgün ve sessiz bir transmisyon sağlamakta, burulma titreşimleri sönümlenmektedir. Hidrodinamik transmisyonların mekanik transmisyonlara oranla başlıca olumsuzlukları ise, verimlerinin düşük, kütle ve boyutlarının fazla oluşudur.

Elle kumandalı mekanik ve hidrodinamik transmisyonlu iki taşıtın yakıt ekonomisi değişimleri

Hidrostatik transmisyonla hidrodinamik transmisyonun verimlerinin çıkış hızlarına bağımlı değişimi

ECVT ve trok konverterli, üç hızlı hidrodinamik transmisyonun tahrik karakteristikleri