ETKİLEŞİME FELSEFİ BAKIŞ AÇILARI: NORMAN VE SUCHMAN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mutluköy İlköğretim Okulu
Advertisements

•Size verilen Kullanıcı adı’nı giriniz TAB tuşu ile şifre alanına geçiniz. Şifrenizi girdikten sonra ENTER tuşuna iki kez basınız. •Size verilen kullanıcı.
TALEP MODÜLÜ SATINALMA İŞLEMLERİNİ BİR MERKEZDE YAPAN, ANCAK TALEPLERİ DEĞİŞİK BİRİMLERCE OLUŞTURULAN İDARELERİN İŞLEMLERİNİ KOLAYLAŞTIRMAYI AMAÇLAYAN.
RANDEVU SEKRETERLİK HİZMETLERİ
1.Adım: Birime havale edilen evraklar seçeneği seçilir.
İşletim Sistemleri Öğr. Grv. Ömer KAÇMAZ.
BİLGİ İŞLEM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
Öznur TOPER Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Duran Uygur
SİSTEM YAKLAŞIMI Çağdaş yönetim ve organizasyonlar sistem yaklaşımından esinlenerek tasarlanır. Günümüzde, sistem kavramına yer vermeyen bir yönetim ve.
HER AN HER YERDE PROGRAMLAMA (Ubiquitous Computing)
Etüt Destek Programının ana giriş sayfasıdır.
Hacettepe Üniversitesi
Nesneye Dayalı Programlama
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
Size verilen Kullanıcı adı’nı giriniz TAB tuşu ile şifre alanına geçiniz. Şifrenizi girdikten sonra ENTER tuşuna iki kez basınız. Size verilen kullanıcı.
Temel Bilgisayar Bilimleri Dersi (Microsoft Powerpoint)
Temel Bilgisayar Bilimleri Dersi
Cemil ŞAHİN Bilişim Teknolojileri Öğretmeni
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Klavye, Fare ve Monitor.
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Bilişim Teknolojileri Formatör Öğretmen Eğitimi Programı / Ankara Windows XP Kurulumu.
1.Adım: Kayıt geri almak için önce araç çubuğundan kayıt ara sekmesine basarak, geri alınacak evrak kaydı belirlenir.
WEB TABANLI ÖĞRENME ORTAMLARINDA ETKİLEŞİM
HUZEYFE MUHAMMED KOCABAŞ
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
Öğretmen Veli İşbirliği için Web Tabanlı Platform Tasarımı
Microsoft EXCEL (1).
Fatih TAŞ Matematik Öğretmeni HİSTOGRAM.
Şahin BAYZAN Kocaeli Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
Örgütsel bilgi kullanımı
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Alanında Yılları Arasında Türkiye Kökenli Bilim İnsanları Tarafından Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir İçerik Analizi.
ÖĞRENME AMAÇLARI İki değişken arasındaki “ilişki” ile neyin kastedildiğini öğrenmek Farklı yapıdaki ilişkileri incelemek Ki-kare analizinin uygulandığı.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Liquid Crystal Display Emin CELİLOĞLU - IT Eğitmeni.
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
Fatih VPN Konica Minolta Çok Fonksiyonlu Yazıcı Ayarları
Bilgisayar Yazılımları ? ? ? ?
Kurumsal Ağlarda Uzak ve Merkezi İşlem Birimlerinin Sanallaştırılması: Bir Uygulama Emrah ÇOLAK, SGK Aydın ÇETİN, Gazi Üniversitesi ŞUBAT 2016.
Ders Yazılımlarının Geliştirilmesi ve Bilgisayar Destekli Öğretim Programları.
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ. İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) alanındaki pratik ve teorik çalışmalar, bilgi ve iletişim teknolojilerinin insana ve insan.
İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ. İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) alanındaki pratik ve teorik çalışmalar, bilgi ve iletişim teknolojilerinin insana ve insan.
İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ. Bağlam Arayüz Görev Kullanıcı İBE Ana Bileşenleri.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II. Algı açısından baktığımızda, insanın bilişsel sistemi, etrafımızdaki dünyayı gelen bilgileri  Bağlam.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT IV. İnsan beyninde kısa süreli ve uzun süreli olmak üzere iki tane bellek merkezi vardır. Kullanıcılar, internet.
1. HAFTA Giriş, Tarihçe ve Kavramlar
Öğretim İlkeleri Kim Öğrenecek? – Ön bilgilerini ölçmek – Öğrenme seviyesini tespit etmek – Duyuşsal tepkilerini anlamak – Psikomotor becerilerini görmek.
Giriş ve Çıkış Birimleri
YAZILIM DEĞERLENDİRME
Kullanıcı Kılavuzu: Hızlı İpuçları
EYLÜL DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
Mutluköy İlköğretim Okulu
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II
7 SEVİYE YAKLAŞIMININ TASARIMA ETKİSİ
SİGORTACILIK İÇİN FARKLI BİR GELECEK TASARIMI
SİSTEM ANALİZİ VE TASARIMI
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Ağ Nedir IP Adresi DNS Sunucu
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ 2. hafta teorİler yaklaşImlar-1 PROF. DR
İletişim teknolojilerinde ki hızlı gelişim küreselleşmeyi hızlandırmaktadır. Özelikle mobil iletişim sistemlerinin yaygınlaşması ile dolaşımda olan bireylerin.
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Teoriler ve Yaklaşımlar – 2
Yazılım Mühendisliği Temel Süreçler - Sistem Analizi
Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
SİMULASYONLAR (BENZETİŞİM) (Simulations)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

ETKİLEŞİME FELSEFİ BAKIŞ AÇILARI: NORMAN VE SUCHMAN

Araştırmacıların İBE’ ne bakışı iki yaklaşım altında şekillenmektedir.

I. YAKLAŞIM Etkileşimde kendisine kullanıcının bilgiyi işleme davranışını temel almaktadır. Bu bakış açısının önde gelen araştırmacıları Donald Norman ve Ben Shneidermann sayılabilir.

NORMAN Bir bilgisayar kullanıcısının bilgisayar ile etkileşim sürecini, belirli işlem seviyelerine bölerek modellemeye çalışır (1988).

SHNEİDERMANN Deneysel yaklaşımlar ile elde ettiği bulgular doğrultusunda, bilgisayar arayüzlerinin nasıl daha iyi tasarlanabileceği konusunda önerilerde bulunur (1998).

II. YAKLAŞIM Etkileşim sürecinin iletişim ve bağlam özellikleri öne çıkarılmaktadır. Bugünkü mevcut durumu değil, olması gereken, nihai hedefi göstermektedir. Bu yaklaşım Lucky Schman (1987) tarafından öne sürülen ve Licklider’in ‘İnsan Bilgisayar Bütünleşmesi ’ görüşleri ile paralellik gösterir.

NORMAN Etkileşim, makinadan mesajların etkin şekilde kullanıcıya sunulması çerçevesinde ele alınır.

SUCHMAN Etkileşimi konuşmaya benzer, anlamlı bir İnsan-Bilgisayar diyaloğu olarak görmektedir. NOT: Suchman Norman’ın bakış açısından farklı olarak burada bilgisayar kullanıcıyı anlamalı, ne yapmak istediğini sezip ona göre davranmalıdır.

2010 yılında düzenlenen IDF (Intel Developer Forum) 2010 fuarında Intel Teknoloji Yöneticisi Justin Rattner; gelecekte kullanıcısını anlayacak olan yeni bilgisayar teknolojisinden bahsetmiştir. Bu teknolojiye göre bağlamsal farkındalığa sahip bilgisayarlar kullanıcısının dilinden ve onun nasıl hissettiğinden anlamak için donanım ve yazılım algılayıcılardan oluşan yeni bir tür teknoloji kullanacaktır.

ETKİLEŞİMİN 7 SEVİYESİ VE KÖRFEZ YAKLAŞIMI Bu model Donald Norman’ın Bilişsel Bilimler alanında uzun yıllar boyunca sürdürdüğü çalışmaların bir sonucu olarak oluşmuştur. Model iki etkinlik üzerine kurulmuştur. 1- Fiziksel Etkinlik 2- Bilişsel Etkinlik

Oyun çubuğunu hareket ettirmek vb. FİZİKSEL ETKİNLİK Fareyi tıklamak Tuşlara basmak Oyun çubuğunu hareket ettirmek vb.

BİLİŞSEL ETKİNLİK Etkileşimin gözle izlenebilen fiziksel boyutunun yanında bir de gözle izelenemeyen, beynin içinde olup biten BİLİŞSEL BOYUTU vardır. NOT: Norman bilişsel süreci 7 seviyeye bölmüştür.

NORMAN’A GÖRE ETKİLEŞİMİN 7 SEVİYESİ

Hedefler Beklenti Yapmak İstenen Değerlendirme Hareketin Belirlenmesi Yorumlama Algılama Gerçekleştirme Bilişsel Etkinlik Fiziksel Etkinlik

NORMAN’IN KÖRFEZ YAKLAŞIMI Donald Norman, etkileşimi açıkladığı bu model üzerinde iki önemli kavram mevcuttur. 1- Değerlendirme 2- Gerçekleştirme

DEĞERLENDİRME: hedefe kadar süren süreç GERÇEKLEŞTİRME: hedefin fiziksel tepkiye ulaştığı süreç

NOT: Kullanılabilirlik sorunları ‘Değerlendirme Körfezi’ (Gulf of Evaluation) ve ‘Gerçekleştirme Körfezi’ (Gulf of Execution) nedeniyle oluşmaktadır.

Kullanıcı karşısına çıkan ekrandaki mesajı anlayamıyorsa, körfezin ‘Değerlendirme Körfezi’ açıklığı büyüktür. Kullanıcı mesajı anlayabiliyor ancak ne yapacağını bilmiyorsa, o durumda da ‘Gerçekleştirme Körfezi’ açıklığı büyüktür.

NORMAN’IN KÖRFEZ KAVRAMI

Gerçekleştirme Körfezi Kullanıcının Hedefleri Fiziksel Sistem Değerlendirme Körfezi

NOT: Her iki durumda da kullanılabilirlik mühendisinin görevi, bu körfezi mümkün olduğu kadar daraltmaktır.

ÖRNEK: DVD Kayıt 1- DVD cihazının saati doğru olarak ayarlanır 2- Kayıtın başlayacağı ve biteceği saatler belirlenir, bu saatler DVD cihazına girilir 3- Hangi kanalın kayıt edileceği belirlenir ve bu bilgi DVD cihazına girilir 4- Bu kayıt her gün ya da her hafta tekrarlanacaksa bununla ilgili bilgi sisteme girilir 5- Tüm bu bilgiler kaydedilir 6- Kayıt tuşuna basılır

NOT: ‘Gerçekleştirme Körfezinin’ büyüklüğü nedeni ile kullanıcı ne yapması gerektiğini bilmekte ama nasıl gerçekleştireceği konusunda zorluk çekmektedir.

Norman’a göre mükemmel arayüz yapmak, yani körfezin iki yakası arasındaki uzaklığı sıfırlamak mümkün değildir.