YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin İşlevleri Okul-Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Boyutları ve Etkinlik Örnekleri Okul-Çevre İş Birliği Etkinliklerine İlişkin Sorunlar ve Çözüm Önerileri
OKUL-ÇEVRE İŞ BİRLİĞİNİ GELİŞTİRME ETKİNLİKLERİ
Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul toplumsal açık bir sistemdir. Sistem; çevresindeki diğer sistemlerden girdiler alan ve onlara çıktılar vererek hizmet eden birbirine bağımlı alt sistemlerden oluşan bir bütündür.
Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Toplumsal Açık Sistem: İlgili olduğu çevre sistemleriyle sürekli etkileşim halinde olan sistemdir.
Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul; eğitim ve öğretim etkinliklerinin gerçekleştirildiği öğreten ile öğrenenin yüz yüze geldiği özel alanlardır.
Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Çevre; örgütün çevresi, örgütü çevreleyen ve etkileyen tüm koşullar ve değişkenlerdir.
Okulun Çevresi Toplumsal Kamusal Teknolojik Ekonomik Sektörel
Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Yakın ve uzak çevre biçiminde iki tür çevre söz konusu edilebilir. Yakın çevre; okulun sürekli etkileşim içinde bulunduğu çevredir. Uzak çevre ise okulla dolaylı ilişkileri bulunan, okulu zaman zaman etkileyen ve yoğunluğu daha az ilişkileri içine alan çevredir.
Okul Ve Çevre Açısından Okul Tipolojileri OKULLAR GELENEKSEL TOPLULUĞUN BİR MODELİ OLARAK TOPLULUK
ÇEVRE OKUL Geleneksel Model
Topluluk Modeli Okul Tipi ÇEVRE
Topluluk Okulu OKUL
Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Çevre iş birliği ve halkla ilişkilerin bir yönetim işlevi olması Okul- çevre iş birliği etkinliklerinin iki yönlü bir ilişki ve iletişim gerektirmesi
Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul- çevre iş birliği ve ilişkilerinin bilimsel çalışma alanı olması Okul- çevre iş birliği ve ilişkilerinin sosyal sorumluluk gerektirmesi
Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul- çevre iş birliğinin eğitimin bir parçası olması
Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin İşlevleri Okul ve çevrenin birbirlerini doğru algılamalarına katkı Toplumsal gelişim ve değişime katkı
Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin İşlevleri Öğrencinin ve okulun akademik başarısını yükseltme Öğrencinin sosyalleşmesine katkı
Okul-Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Boyutları ve Etkinlik Örnekleri Okul- çevre iş birliği etkinlikleri işleyiş ve hedef kitle farklılıkları göz önüne alınarak beş grupta toplanmıştır.
1) Ailelerle işbirliği 2) Yakın çevre ile işbirliği 3) Yerel kurumlarla işbirliği 4) Halkla ilişkiler 5) Sektörel işbirliği
a)Ailelerle İ ş Birli ğ i ve Etkinlikleri Okul ile velilerin iş birliğinin amaçları şu biçimde özetlenebilir: Okulda yapılan çalışmalar hakkında velilere bilgi vermek Öğrencilerin uyum, gelişim ve problemleri, ihtiyaç, ilgi ve yetenekleri konusunda velileri bilgilendirmek
a)Ailelerle İş Birli ğ i ve Etkinlikleri Velilerin okula bakış açısını olumlulaştırmak, okulun politikasını benimsetmek Velilerin eğitim etkinliklerinde her türlü desteklerini kazanmak ve katılımlarını sağlamak Veliyle çevreye her konuda danışmanlık hizmeti vermek
a)Ailelerle İş Birli ğ i ve Etkinlikleri Velileri olabildiğince çocuğun gelişiminde süreklilik sağlanması için bilgilendirmek, insan yetiştirme konusunda aydınlatmak, sorumluluk duymalarını sağlamak Çocukları üzerinde kontrolü yoğunlaştırmak
a)Ailelerle İş Birli ğ i ve Etkinlikleri Çocukların psikolojik sorunlarına nasıl yaklaşacakları ve çözümleyebilecekleri konusunda destek verilmesini sağlamak.
a)Ailelerle İş Birli ğ i ve Etkinlikleri Okulun velilerle iş birliğinde şu etkinliklere yer verilebilir: Okul tanıtım ve bilgilendirme toplantıları Okul gazete, dergi ve broşürleri Eğitim ve danışmanlık seminerleri Velilerden okul koruma, yaşatma ve geliştirme çalışmalarına destek
b)Yakın Çevre ile İ ş Birli ğ i ve Etkinlikleri Okul ile yakın çevre iş birliğinin amaçları şunlardır: Okulda yapılan çalışmalar hakkında yakın çevreyi bilgilendirmek Yakın çevrenin kültürel değerlerini bilimsel ölçütler içinde yaymak ve gelişimine katkı vermek
b)Yakın Çevre ile İş Birli ğ i ve Etkinlikleri Yakın çevreye temel dil, öz bakım ve sağlık konularında danışmanlık ve eğitim hizmeti vermek Okul ile çevre arasında oluşabilecek çatışmaların en aza indirilmesini sağlamak, öğrencinin sağlıklı, tutarlı ve devamlı gelişimi için ailelerin okulla birlikteliğini sağlamaktır.
b)Yakın Çevre ile İş Birli ğ i ve Etkinlikleri Okul ile yakın çevre iş birliği çerçevesinde şu etkinliklere yer verilebilir: Okul tanıtım ve çevre gezileri Okuma yazma ve kültürel gelişim kursları Okulun fizik çevre olanaklarından yararlanma
c)Yerel Kurumlarla İ ş Birli ğ i ve Etkinlikleri Yerel kurumlarla iş birliğinin amaçları şu biçimde sıralanabilir: Okulda yapılan çalışmalar hakkında yerel yöneticileri bilgilendirmek Okul iş gören ve öğrencilerinin gereksinimlerini karşılamak
c)Yerel Kurumlarla İş Birli ğ i ve Etkinlikleri Okul, toplum, siyaset kurumu, iş birliği ile demokratik toplum ideallerini gerçekleştirmeye çalışmak Yerel yönetim ve sivil toplum örgütlerinin eğitim etkinliklerinde her türlü desteklerini kazanmak ve katılımlarını sağlamak
c)Yerel Kurumlarla İş Birli ğ i ve Etkinlikleri Yerel yönetimlerle iş birliği içinde yerel çevreye her konuda eğitim ve danışmanlık hizmeti vermek
c)Yerel Kurumlarla İş Birli ğ i ve Etkinlikleri Yerel kurumlarla iş birliği çerçevesinde şu etkinliklere yer verilebilir: Araştırma, inceleme ve etkileşim gezileri Karşılıklı eğitsel destek Kurumların üretim güçlerinden yararlanma Öğrencilere yardım ve destek oluşturma ziyaretleri
d)Halkla İ li ş kiler ve Etkinlikleri Okul halkla ilişkilerinin genel olarak amaçları şu biçimde özetlenebilir: Okulun amaç, vizyon ve misyonunu tanıtmak Okulun amaçlarına ve çalışma biçimine uygun imaj oluşturmak Okul için kamuoyu desteği oluşturmak
Okul tanıtım program ve gezileri Medya ile işlevsel iş birliği reklam ve ilan çalışmaları İşlevsel web sitesi ve güçlü iletişim Şikayet ve dilek kutuları Halkla ilişkiler bağlamında bir okulda yer alabilecek kimi etkinliklerle şu biçimde özetlenebilir :
e)Sektörel İ ş Birli ğ i ve Etkinlikleri Okul sektörel iş birliği ilişkilerinin amaçları şu biçimde sıralanabilir: Farklı okul ve eğitim örgütlerinin iş gücü ve destek hizmet birim ve olanaklarından yararlanmak Okul ve eğitim örgütlerinin etkileşim kurmasına olanak sağlayarak sinerji yaratmak
e)Sektörel İş Birli ğ i ve Etkinlikleri Eğitim örgütlerinin eğitim etkinliklerinde her türlü desteklerini kazanmak ve katılımlarını sağlamak Etkili ve verimli eş güdüm kurarak yerel düzeyde daha istendik eğitim kurumları oluşturmak
Okul-Çevre İş Birliği Etkinliklerine İlişkin Sorunlar ve Çözüm Önerileri Okul- çevre iş birliği etkinliklerine ilişkin şu sorunlardan söz edilebilir: Okul- çevre iş birliği etkinlikleri genelde amatörce sürdürülme izlenimi vermektedir. Okul- çevre iş birliğinde halkla ilişkilerin yetkinleşmesi zaman gerektirmektedir.
Okul-Çevre İş Birliği Etkinliklerine İlişkin Sorunlar ve Çözüm Önerileri Okul- çevre iş birliği için önerilen kimi etkinlikler Türkiye için uygulanması zor ya da olanaksız kuramsal yaklaşımlar gibi görünmektedir. Okul- çevre iş birliğinin bir yardımlaşma ve öğrencinin akademik durumunun velilere aktarılması çalışması gibi algılanma eğilimi yüksektir.
Okul- çevre iş birliği etkinliklerine ilişkin şu öneriler yapılabilir : Okul- çevre iş birliğinin geliştirilmesi için medya, kamu ve özel sektör iş birliği ile kamuoyu oluşturabilir. Halkla ilişkilerin geliştirilmesi için hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim bir gerekliliktir.
Okul- çevre iş birliği etkinliklerine ilişkin şu öneriler yapılabilir : Okul- çevre iş birliğini geliştirmek için çağdaş gelişime uygun yasal düzenleme gereksinimi bulunmaktadır.
DINLEDI Ğ INIZ IÇIN TESEKKÜR EDERIZ.