Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
Advertisements

Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Operasyonel Planlama Stratejik Yönetim Dairesi.
İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLERİN SORUMLULUĞU Halil BAŞAĞAÇ Ankara YMM Odası Başkanı.
Risk Yönetimi ve Kontrol Genel Müdürlüğü’nce Geliştirilen ve Yürütülen Uygulamalar 13 Kasım İstanbul.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Cam Vakıf Türkiye Şişe ve Cam Fabrikaları A.Ş. Ve İştirakleri Sosyal Güvenlik ve Bilimsel Araştırma Vakfı Temsilciler Meclisi Olağan Genel Kurul Toplantısı.
KESİN HESAP KANUNU VE ÖZELLİKLERİ
KARADENİZ HAVZASINDA SINIR ÖTESİ İŞBİRLİĞİ PROGRAMI Proje Bütçesinin Hazırlanması - -- Proje Bütçesinin Hazırlanması -
MERKEZI YÖNETIM BÜTÇESINDE YARGI DENETIMI. ■ Yargı denetimi yüksek hesap mahkemesi niteliğindeki Sayıştay tarafından yerine getirilmektedir. Sayıştay,
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
VERGİ DENETİM KURULU BAŞKANLIĞI VERGİ MÜFETTİŞ YARDIMCISI OLUNUR ? NASIL.
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
1 KAMU İHALE KANUNU KİK YAVUZ ATEŞ MALİ HİZMETLER UZMANI.
1 Sınav Güvenliği ve Sınav Yönetimi Daire Başkanlığı Ölçme, Değerlendirme Ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
KIYMETLİ EVRAK HUKUKU Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
KESİN HESAP KANUN TASARISI
Mali Müşavirlik Mesleği ve Sınavları
VERGİ DENETİM KURULU BAĞIMSIZ DENETİM İLE VERGİ DENETİMİ ARASINDAKİ GEÇİŞLER Mehmet Ali KAYA İSTANBUL ÖRTÜLÜ SERMAYE, TRANSFER FİYATLARDIRMASI VE YURTDIŞI.
FAALİYET RAPORLARI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI ANKARA 2007.
TEFTİŞ SİSTEMİ VE İKS İLİŞKİSİ. İlköğretim Kurumları Standartları (İKS) Teftiş Sisteminde de bazı değişimleri beraberinde getirecektir (?) İlköğretim.
SMMM ve YMM’LER İLE DENETİM HİZMETLERİNİN EKONOMİK GELİŞMELERE VE SERMAYE PİYASASINA ETKİSİ Nazım Hikmet YMM, Grant Thornton Türkiye İcra Kurulu Başkanı.
Kadir AKTAŞ YASAMA UZMANI. Katılımda ana kurum AY-74 Başvuru hakkı, inceleme ve karar verme görevi 3071 sayılı dilekçe hakkının kullanılmasına dair kanun.
Ar-Ge Ödeneği Talep Edilen Araştırma ve Geliştirme Projeleri Hakkında Genelge.
MUHASEBE VE FİNANSMAN ALANI 1-TANIMI VE KAPSAMI işletmelerin kuruluşu, faaliyetlerine ait belgelerin tasnifi, kayıt işlemleri, dosyalama ve arşivleme işlemleri,
İFM – Vergi Tekniği Alt Çalışma Grubu Ön raporu Genel stratejik ilkeler 18 Mart 2009 Osman Özen, Umurcan Gago, Berna Bayındır, Ateş Konca.
HAZIRLAYANIN; ADI SOYADI; İLVE ÇEBİ NUMARA:
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
VARLIK BARIŞI VERGİ AFFI
Mali Hizmetler Müdürlüğü ARSA RAYİÇ ÇALIŞMALARI
Devlet Muhasebe Standartları
İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Başkanlığı
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
6745 SAYILI “YATIRIMLARIN PROJE BAZINDA DESTEKLENMESİ İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN”DA YER ALAN ÖNEMLİ.
GENEL MUHASEBE.
MUHASEBEYE GİRİŞ Muhasebenin Tanımı Muhasebenin Türleri
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
Devlet Muhasebe Standartları
Ersin GÖKGÜN / Serbest Muhasebeci Mali Müşavir Oda Sekreteri
İDARİ YARGIDA DAVA TÜRLERİ
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
TEBLİGATIN İŞLEVİ Tebligatın adil yargılama hakkının sağlanması ve adaletin gerçekleştirilmesi açılarından ÖNEMLİDİR.
BANKALARIN ORGANLARI GENEL KURUL
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Devlet Muhasebe Standartları
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİNDE KATKILAR, KESİNTİLER ve DENETİM
VERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
ÇEVRE DENETİMİ T.C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI
TÜRKİYE NOTERLER BİRLİĞİ
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
HUKUK BAŞLANGICI ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM.
Burhan ERAY Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ).
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KONKORDATO TALEBİNE EKLENECEK BELGELER İİK
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
9- BELEDİYELERDE TEŞKİLİ ZORUNLU GECEKONDU FONU İLE İLGİLİ TÜM İŞLEMLER :
SİGORTA SEKTÖRÜ DÜZENLEME VE DENETLEME İŞLEMİ
TKGM KADASTRO DAİRESİ BAŞKANLIĞI “GAYRİMENKUL DEĞERLEME ÇALIŞTAYI”
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler Yrd.Doç.Dr.İpek TÜRKER

Bağımsız denetim bir dış denetim türü olarak denetim yetkisine sahip muhasebe meslek mensupları veya firmaları tarafından işletme yönetiminin talebi üzerine yapılan denetimdir.

Vergi denetimi ise vergi matrahının vergi mevzuatına uygun ve doğru olmasını sağlamak ve vergi kayıplarını önlemek amacıyla yapılan denetimdir. Vergi denetimi vergi idaresi adına denetim vergi müfettişleri tarafından gerçekleştirildiği gibi yeminli mali müşavirler veya firmaları tarafından “tasdik” faaliyeti adı altında yürütülmektedir.

Ancak, TMS 12’de vergi matrahının saptanması ve ertelenen vergilerin hesaplanması düzenlemiş olduğunda denetim sürecinde vergi açısından risk olup olmadığı için 315 no.lu BDS gereği vergi risklerinin de değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu nedenle “bağımsız denetim” sürecinde uygunluk kapsamında vergi açısından da denetim yapılması gerekmektedir.

Sorun : Maliyet Çözüm : Küçük ve Orta Ölçekli YMM ve Bağımsız Denetim Şirketlerinin kendi ihtiyaçları için oluşturduğu çalışma kağıtları

Bilindiği gibi 14. Ocak 2016 tarih ve 6661 sayılı Kanunu’nun 19 Bilindiği gibi 14.Ocak 2016 tarih ve 6661 sayılı Kanunu’nun 19. Madde ile 6085 sayılı Sayıştay Kanunu’nun 4. Maddesine eklenen paragraf ile Sayıştay denetiminde bağımsız denetim raporlarının dikkate alınacağı hükmü getirilmiştir. Bu nedenle yakın zamanda Sayıştay tarafından bağımsız denetim ile Sayıştay denetimi arasında geçiş bağlamında bir düzenleme yapılması beklenmektedir.

Ek paragraf şöyledir: “a) ve (b) bentleri kapsamına giren şirketlerden doğrudan veya dolaylı olarak kamu payı % 50 den az olup ilgili mevzuat uyarınca bağımsız denetime tabi olan; şirkeler, bunların iştirakleri ve bağlı ortaklıkların denetimi, ilgili mevzuatı uyarınca düzenlenen ve Sayıştay’a gönderilecek olan bağımsız denetim raporları esas alınarak yapılır. Sayıştay münhasıran kendisine sunulan bağımsız denetim raporlarını esas alarak hazırlayacağı raporu Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunar.”

“Muhasebe denetimi, bir ekonomik birimin belli bir dönemine ait bilgilerin önceden belirlenmiş ölçütlere olan uygunluk derecesini saptamak için finansal ve/veya finansal olmayan işlemlerini kontrol etmek, araştırmak, incelemek ve bu konuda bir rapor düzenlemek amacıyla denetim yetkisine sahip bağımsız bir uzman liderliğinde bir ekip tarafından sistematik olarak yapılan kanıt toplama ve değerlendirme sürecidir.”

a- Konusuna ve amaçlarına göre denetim Finansal tabloların denetimi Uygunluk denetimi Faaliyet denetimi Doğruluk denetimi (Tasdik-Vergi denetimi) b- Gerçekleştirenlere göre denetim Dış denetim İç denetim Kamu denetimi

Kontrol-tabanlı denetim Süreç-tabanlı denetim Risk-tabanlı denetim Risk-yönetimi tabanlı denetim

Tasdik faaliyeti uygunluğun doğruluğunu onaylamak amacıyla “Maliye Bakanlığı” tarafından yayınlanan denetim usul ve esaslarına göre gerçekleştirilen bir denetim faaliyetidir. Başka bir değişle tasdik aslında uygunluğun doğruluğunun saptamak üzere yapılan araştırma ve inceleme sonucunda gerekli düzeltmeler yaptırıldıktan sonra finansal tabloların ve beyannamelerin onaylanmasıdır.

BAĞIMSIZ DENETİMDE VE TASDİK FAALİYETİNDE VERGİ YAKLAŞIMI Bir mal veya hizmet üreterek ekonomik faaliyette bulunan bir işletmede çeşitli değer akışları (hareketleri) görülür. Bu değer akışlarının işletmelerin durumu ve faaliyet sonuçları üzerindeki etkileri birbirinden farklı olmak üzere iki türlüdür. 1- Değer akışlarının bir kısmı işletmenin sadece iktisadi ve mali bünyesini değiştirirler. Bu değer akışlarıyla ilgili işlemler işletmenin faaliyet sonuçlarını yani öz varlığını etkilemezler. 2- Değer akışlarının bir kısmı işe işletmenin öz varlığını değiştirecek şekilde etkileyerek faaliyet sonucunda bir "kâr" veya "zarar" oluştururlar.

İşletmenin öz varlığım değiştirecek bir etkinliğe sahip olan değer akışları vergi hukuku ve muhasebe teorisi açısından ayrı ayrı irdelendiğinde faaliyet sonuçları olarak öz varlıktaki değişikliklerin farklı olduğu görülür. Bu farklılık vergi hukuku ve muhasebe teorisinde, aşağıdaki belirtilen 5 konudaki farklı yaklaşımlara dayanan uygulamalardan kaynaklanmaktadır. a) Giderlere ilişkin yaklaşımlar, b) Değerlemeye ilişkin yaklaşımlar, c) Karşılıklara ilişkin yaklaşımlar, d) Amortismanlara ilişkin yaklaşımlar. e) Gelirlere ilişkin yaklaşımlar.

Bu konularda üç farklı durum söz konusudur., Muhasebe uygulamalarına veren düzenlemeler ve standartlar ile vergi mevzuatındaki düzenlemeler uyumludur. Bu konularda sorun yoktur. Muhasebe uygulamalarındaki düzenleme ve standartlar ile vergi mevzuatındaki düzenlemeler farklıdır. Bu konularda da sorun yoktur. Vergi matrahı hesaplanırken ticari kar bu farklılıklara göre düzeltilir. Devlet adına vergi incelemesi yapanların yorumları farklıdır. Bağımsız denetim sonuçlarında ve vergi denetiminde asıl sorun bu konularda doğmaktadır. Bu sorun mesleki yargı ile hazırlanacak güçlü gerekçelerle ancak aşılabilir. 

Bağımsız denetim faaliyetinde vergi uygulamalarına ilişkin yukarıda belirtilen farklılıklar vergi ceza riskini asgariye düşürmek için bir liste halinde saptanarak dikkate alındığında bazı konular hariç (örneğin karşıt inceleme yolu ile kullanılan belgeleri düzenleyen firmalar nezdinde karşıt inceleme yapmanın getirdiği yükümlülük gibi) bağımsız denetim sonuçları vergi denetimini de örnekleme düzeyine göre sağlamış olur. Aynı şekilde vergi odaklı olarak tasdik için yapılan denetim kullanılan teknikler ve denetim standartlarına uyum sağlandığında bağımsız denetime geçiş sağlanmış olur. Bağımsız denetim ve vergi denetimi arasındaki geçişleri sağlayacak özel çalışma kağıtlarının geliştirilmesi gerekir. Unutulmaması gereken husus, vergi mevzuatındaki bazı düzenlemelerin vergi matrahının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu nedenle önce bağımsız denetim raporunun hazırlanması ardından tasdik raporunun hazırlanması gerekir. Bu konuda Maliye Bakanlığı’nın standart niteliğinde düzenleme yapması gerekmektedir.