TANZİMAT DÖNEMİ ve SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SERVET-İ FÜNUN VE FECRİ ATİ
Advertisements

SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI (EDEBİYAT-I CEDİDE)
TANZİMAT EDEBİYATI.
TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
TANZİMAT EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ
Edebiyatımızdaki İlkler
ANI Öykü Özfırat 11D.
SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİ.
Öykü ( Hikaye ).
KEREM GUVENTURK CAN DIVITOGLU 11/C
KIZILCAHAMAM ANADOLU LİSESİ
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ Meşrutiyet (1908) ten sonra memlekette başlayan ve o devirde “Türkçülük” adı verilen milliyet hareketi, “edebiyatta milli kaynaklara.
FECR-İ ATİ EDEBİYATI(1909)
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
9. Sınıf Türk Edebiyatı MART Manzum Hikaye.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
Döneme adını veren Tanzimat Fermanı’nın 1839 da ilan edilmesine rağmen Tanzimat Edebiyatı neden 1860 yılında başlar ??
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
Performans Ödevi Ders : Dil ve Anlatım Konu : Makale (Makale Nedir?Makale Çeşitleri Nelerdir ? Makalenin Özellikleri) Öğrenci Bilgileri İsim: Burak.
Sembolizm 19.yüzyılın ikinci yarısında parnasizme tepki olarak ortaya çıkmış bir akımdır.
EDEBİYATIMIZDA İLKLER
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
Servet-i Fünun Dönemi Türk Edebiyatı
ÖNCÜ GAZETELER Takvim-i Vakayi II. Mahmut tarafından,
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU VE YABAN
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
TANZİMAT EDEBİYATI ÇIKMIŞ SORULAR.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI.
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
Tanzimat dönemi öğretici metinler
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
BESNİ ANADOLU İMAM HATİP VE İMAM HATİP LİSESİ TURK DİLİ VE EDEBİYAT DERSİ ÖĞRETMENİN ADI SOYADI:AHMET KURT HAZIRLAYANLAR; SEYDİ EMRE MEHMET SEVİNDİ.
TANZİMAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
TANZİMAT EDEBİYATI.
ROMAN.
NAMIK KEMAL.
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ 
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
TANZİMAT EDEBİYATI 1. DÖNEM
SELÇUK TÜREYEN SELÇUK TÜREYEN DERİNCE 19 MAYIS ANADOLU LİSESİ UZMAN TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI ÖĞRETMENİ.
TANZİMAT EDEBİYATI 2. DÖNEM
HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR ( ) Naturalizm’in temsilcisidir. Ahmet Mithat geleneğini sürdürür. Dili sadedir. Kahramanlarını çevrelerinin.
Servet-İ fünun edebİyatI
FECR-İ ATİ DÖNEMİ (GELECEĞİN IŞIĞI)
Garipçiler (1. Yeniçiler) Geleneksel şiir anlayışına tepki olarak doğdu Garip atıl kitapta görüşlerini ortaya koymuştur Şiirde her kurala karşı çıkmışlardır.
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU ( )
ALİ CANİP YÖNTEM ( ).
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
İBRAHİM ŞİNASİ HAYATI VE ESERLERİ
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
TANZİMAT EDEBİYATI II. DÖNEM
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
Türk Edebiyatında Anı Ve Anı Türünde Yazılan Önemli Eser Ve Yazarları * * * *
EDEBİ KİŞİLİĞİ ve ESERLERİ
İBRAHİM ŞİNASİ.
Ziya Paşa (1825 – 1880).
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
HÜSEYİN SUAT YALÇIN. ■Hüseyin Cahit Yalçın'ın ağabeyi. Tıbbiye'yi bitirdikten sonra (1886), bir süre Midilli ve İstanbul'da hekimlik yaptı. Uzmanlık.
TANZİMAT EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ. TANZİMAT EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ Divan edebiyatına bir tepki kişiliğinde doğan Tanzimat edebiyatı;Divan.
Edebiyat,sanat,siyaset,ticaret,spor gibi alanlarda başarılı olan; insanlık adına faydalı işlerde bulunan insanların hayatlarının.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ Meşrutiyet (1908)'ten sonra memlekette başlayan ve o devirde "Türkçülük" adı verilen milliyet hareketi, "edebiyatta millî kaynaklara.
FECR – İ ÂTİ TOPLULUĞU ( 1909 – 1912)
10edebiyat.net. Tanzimat'tan önce roman kavramına yabancı olan toplumumuzda hikâye kavramı, halk hikâyeleri ve mesnevilerle bir tutulmuş, bir bakıma halk.
Alt Başlık. ELEŞTİRİ NEDİR?  Şiir, tiyatro, hikâye, roman, resim, heykel, film gibi bir sanat veya düşünce eserinin, zayıf ve güçlü yönleri göz önünde.
( ) HAYATI Yakup Kadri Karaosmanoğlu, 1889 yılında Mısır’ın Kahire şehrinde doğmuştur. Sanat hayatına Fecriati topluluğunda başlayan sanatçının,
SOHBET (SÖYLEŞI). SOHBET NEDIR?
Öykü ( Hikaye ). Gerçekleşmiş ya da gerçekleşmesi mümkün olayların kişi, zaman ve mekâna bağlı olarak farklı bir kurguyla anlatılmasına "öykü (hikâye)"
Sunum transkripti:

TANZİMAT DÖNEMİ ve SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİ LYS’DE ÇIKMIŞ SORULAR Selçuk TÜREYEN Derince 19 Mayıs Anadolu Lisesi Uzman Türk Dili ve Edebiyatı

1)Şiirlerinde aşk ve tabiat öne çıkan önemli iki temadır 1)Şiirlerinde aşk ve tabiat öne çıkan önemli iki temadır. Türk şiirinin en dikkate değer empresyonist şairi olarak kabul edilir. “Köylü vezni” dediği hece veznini kullanmamış, şiirlerini aruz vezniyle yazmıştır. Serbest müstezat, en çok tercih ettiği nazım biçimidir. Aşağıdaki şiirlerden hangisi bu parçada sözü edilen şaire aittir?(2013) A. Sis B. Hürriyet Kasidesi C. O belde D. Kar musikileri E. Makber Köylü vezni sözü Cenap Şahabettin’e aittir. Adı geçen şiirleri incelediğimizde Sis şiirinin Tevfik Fikret’e, Hürriyet Kasidesi’nin Namık Kemal’e, Makber şiirinin Abdülhak Hamit’e ait olduğunu görüyoruz. Kar Musikileri şiiri ise Cenap Şahabettin’e aittir. (Cevap:D)

2)Recaizade Mahmut Ekrem ve Abdülhak Hamit Tarhan’ın şiirlerinden edindikleriyle ve yeteneği sayesinde ----, Avrupai Türk şiirinin 1880’den sonra atılmış sağlam temelleri üzerinde modern bir yapı kurmayı başarabilmiştir. Şekildeki titizliği bakımından parnasyenlere benzeyen şair, duyuş tarzı bakımından da şairliğin ilk safhasında, romantiklere bağlıdır. Aruzun kalıplarını müzikaliteleri bakımından ilk defa değerlendiren, konuşma diline ait birçok ifade özelliklerini şiirde kullanan şair, üslubunun canlı ve özenli oluşuyla Avrupai Türk şiirinin temsilcisidir. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?(2013) Süleyman Nazif Tevfik Fikret Ali Canip Yöntem Şinasi Hüseyin Suat Yalçın Aruz ölçüsünü müzikle birleştirmesi ve parnasyen olması cümlelerinden söz edilen şairin Tevfik Fikret olduğunu anlıyoruz. (Cevap:B)

3)Ziya Paşa’nın Avrupa dönüşü yayımladığı eser, Tanzimat yazarlarının hiç değilse yeni edebiyat kökleşene kadar unutturmaya çalıştıkları divan şiirini tekrar diriltebilir düşüncesiyle Namık Kemal tarafından amansızca tenkit edildi. Eser çıktığı zaman Magosa’da sürgünde bulunan Namık Kemal, edebiyatta yenilik yapma yolunda arkadaşı olan Ziya Paşa’nın, böyle birdenbire güçlükle yapılanları da yıkabilecek bir eser çıkarmasına haklı olarak içerledi. Ama bu öfkesini, asabi bir yazı şeklinde değil, eserin yanlışlarını bir bir göstererek sağlam, inandırıcı, mantığa dayanan güçlü bir eleştiri hâlinde ortaya koydu. Bu parçada Ziya Paşa’nın sözü edilen eseri aşağıdakilerden hangisidir?(2013) Şiir ve İnşa Zafername Terkibibent Harabat Rüya Ziya Paşa Harabat isimli şiir antolojisinde divan şiirini övmüştür. Namık Kemal bu eseri eleştirmek için TAHRİB-İ Harabat’ı yazmıştır. (Cevap: D)

4)Aşağıdaki yargılardan hangisi, Tanzimat Dönemi öykü ve romanlarının özelliklerinden biri değildir?(2013) A)Genellikle saray ve çevresindeki insanların kural tanımaz tutum ve uygulamaları dile getirilmiştir. B-Karakterler; doğal bireyler olmaktan çok, yazarın çizdiği, genellikle insana özgü karşıtlıkları simgeleyen kişilerdir. C-Yüzyılın sonuna doğru köy, köylü sorunlarının konu olarak yer almaya başladığı görülür. D-Ahmet Mithat’ın Felâtun Bey ile Rakım Efendi adlı eseri ile Recaizade Mahmut Ekrem’in Araba Sevdası adlı eserlerinde benzer konular işlenmiştir. E-Şemsettin Sami’nin Taaşşuk-ı Talât ve Fıtnat’ı ilk romandır, ancak edebî değer taşıyan ilk roman Namık Kemal’in İntibah adlı eseridir. Tanzimat romanlarında saray ve çevresindeki kişiler değil, halktan kişiler işlenmiştir. (Cevap: A)

 5)Konusu bir paşanın oğlu ile bir cariyenin aşk macerası olan —-, o zamanlar artık kapanmak üzere olan bir devrin cariyelik, köleli büyük konak hayatının Türk romanındaki en başarılı örneğidir. Sırf cariye olduğu için konak sahibinin oğlu ile evlenemeyen Dilber'in hayatı anlatılır bu romanda. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki yapıtlardan hangisi getirilmelidir?(2012) A) Sergüzeşt B) Zehra                C) İclal D) Bir Hatıra         E) Zavallı Kız (Cevap: A)

6)Bir eleştirmenin, Abdülhak Hamit Tarhan'ın edebiyatımızdaki yerini ve kişiliğini değerlendirirken verdiği aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?(2012) A) Türk şiirini Batılılaştırma konusunda kurallar öne sürmekten çok, bunları yazdığı şiirlerle örneklendirme yolunu seçmiştir. B) Tamamıyla klasik bir edebiyat kültürü ile yetişmiş; Tahran’dan döndükten sonra Şinasi, Namık Kemal ve Recaizade Mahmut Ekrem'i okumaya başlamış ve ilk yapıtlarını tiyatro türünde yazmıştır. C) Batı şiirine özgü doğa betimlemelerinin bizde ilk örneklerine onun Sahra adlı yapıtında rastlanır. D) Hayal gücünün enginliği, duygularının zenginliği yününden o, Tanzimat sonrası edebiyatımızın lirik şairleri arasında yer alır. E) Nağme-i Seher adlı kitapta topladığı ilk şiirlerinde divan şiirinden etkilendiği açıkça görülür. Abdülhak Hamit TARHAN Tanzimat dönemi yazarıdır. (Cevap: D)

7) Onun için, edebiyat bir araçtır 7)  Onun için, edebiyat bir araçtır. Halkın kültürel düzeyini yükseltmek için, halkın anlayabileceği bir dille yazdıklarını biçimlendirir. Nitekim romanlarındaki öğreticiliğin özünde böyle bir kaygı vardır. Ayrıca romanlarında özellikle ahlak, toplumsal adalet kavramlarına ağırlık verir. Bu parçada sözü edilen Tanzimat Dönemi sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?(2012) A)    Şinasi B)    Ahmet Mithat Efendi C)    Abdülhak Hamit Tarhan D)    Muallim Naci E)    Recaizade Mahmut Ekrem Şinasi ve Abdülhak Hamit Tahan hiç roman yazmamıştır. Muallim Naci ile Recaizade Mahmut Ekrem ise “sanat sanat içindir” görüşüne sahip oldukları için edebiyatı araç olarak görmezler. (Cevap: B)

8) Namık Kemal, (I)Zavallı Çocuk’ta, genç bir kızın kendisinden oldukça yaşlı biriyle görücü yoluyla evlendirilmesine karşı çıkışını; (II)Akif Bey’de, vatan sevgisinin kişisel mutluluktan önce geldiğini; (III)Gülnihal’de, baskıya karşı duyduğu tepkiyi; (IV)Cezmi’de, Kırım Hanı Adil Giray’ın yaşamını; (V)Celalettin Harzemşah’ta İslam birliği düşüncesini anlatır. Bu parçada Namık Kemal’in numaralanmış yapıtlarından hangisi tür bakımından ötekilerden farklıdır?(2011) A) I.   B) II.   C) III.   D) IV.   E) V. Cezmi roman, diğer eserler ise tiyatrodur. (Cevap: D)

9)“Düzenlemeler” anlamına gelen “Tanzimat”, bir bakıma Osmanlı İmparatorluğu’nun bazı kurumlarıyla Batı’ya yönelişi demektir. Tanzimat Döneminde Batı’yı yakından tanımış, Batı uygarlığının önemini kavramış kimi Türk aydınları, yaşayış, bilim, sanat ve edebiyat yönünden Batı ile bağlantılar kurmuşlardı. 1860 yılında Agâh Efendi ile Şinasi’nin birlikte çıkardıkları —- adlı gazete ile Tanzimat edebiyatı başlamış oldu. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?(2011) A)    Tercüman-ı Ahval B)    Ceride-i Havadis C)    Takvim-i Vakayi D)    Tercüman-ı Hakikat E)    Tasvir-i Efkâr (Cevap: A)

10)   İlk Türk romancıları, Ahmet Hamdi Tanpınar’ın belirttiği gibi “romancı muhayyilesiyle doğmuş” yazarlar değildi. Bu türde verdikleri ürünler, ister istemez deneyim eksikliğinin izlerini taşıyordu. Bu yüzden roman kalıbını yeni bir ortama uyarlamanın sıkıntısını da yaşıyorlardı. —- adlı romanı, bunun ilk örneğidir. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisinin getirilmesi uygun olur?(2011) A)    Mehmet Rauf’un Eylül B)    Sami Paşazade Sezai’nin Sergüzeşt C)    Şemsettin Sami’nin Taaşşuk-ı Talât ve Fıtnat D)    Ahmet Mithat Efendi’nin Felâtun Beyle Rakım Efendi E)    Mehmet Murat’ın Turfanda mı Yoksa Turfa mı (Cevap: C)

11) Gerek sosyal gerekse metafizik konularda yazdığı şiirlerindeki ahlakçı ve filozofça tutumuyla Ziya Paşa, divan şiirindeki “hakimane” şiirin son temsilcisi ve halk filozofu unvanını kazanmıştır. Bu tarz şiirlerinden birçok beyti ve dizesi, birer atasözü sağlamlığı ve sevimliliğiyle belleklerde yer etmiştir. Bu parçadaki açıklamaya göre, aşağıda verilenlerden hangisinin Ziya Paşa’ya ait olduğu söylenemez?(2011) A) İdrâk-i meâlî bu küçük akla gerekmez Zîrâ bu terâzû o kadar sıkleti çekmez B) Nâ-merd olayım çarha eğer minnet edersem Cevrinle senin ben keder etsem mi sanırsın C) Âyînesi iştir kişinin lâfa bakılmaz Şahsın görünür rütbe-i aklı eserinde D) Pek rengine aldanma felek eski felektir Zîrâ feleğin meşreb-i nâ-sâzı dönektir E) Ne kaldı rûha teselli şarâbdan başka Boğaz’da üç gecelik mâh-tâbdan başka (Cevap: E)

12) I. Sergüzeşt II. Araba Sevdası III. Felâtun Beyle Râkım Efendi IV. Mâî ve Siyah V. Mürebbiye Yukarıdaki yapıtlardan hangilerinde Batılılaşmanın yanlış anlaşılmasının yarattığı sonuçlar işlenmiştir? 2010 A) I. ve II.   B) I. ve IV.   C) II. ve III.   D) III. ve V.   E) IV. ve V. (Cevap: C)

13)Tevfik Fikret’in şiirlerinin özellikleriyle ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?(2010) A) Aruzun kalıplarını müzikaliteleri bakımından ilk kez değerlendiren odur. B) Kimilerinde konuşma dilinin anlatım özelliklerini kullanmıştır. C) Özellikle Türkçe sözcüklere yer vermiştir. D) Divan nazmının müstezat şeklini değiştirerek yeni bir nazım şekli oluşturmuştur. E) Uyak düzenine büyük bir serbestlik getirmiştir. Servet-i Fünunculardan olan Tevfik Fikret’in dili oldukça ağırdır. (Cevap: C)

14) —-, Tasvir-i Efkâr’da yayımlanan “Lisan-ı Osmanînin Edebiyatı Hakkında Bazı Mülahazâtı Şâmildir” adlı makalesinin —- Dönemindeki dil anlayışını belirleyecek düzeyde bir içeriği vardır. Bu cümlede boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangileri sırasıyla getirilmelidir?(2010) A) Namık Kemal’in – Millî Edebiyat B) Şinasi’nin – Tanzimat C) Recaizade Mahmut Ekrem’in – Servet-i Fünûn D) Tevfik Fikret’in – Fecr-i Âtî E) Yahya Kemal Beyatlı’nın – Cumhuriyet Bu makalede dilin sadeleştirilmesi gerektiği savunuldu. Bu fikirler de Milli Edebiyat döneminde uygulamaya geçirildi. (Cevap: A)

15) Aşağıdaki dizelerin hangisinde özellikle Tanzimat Dönemine özgü bir kavram yoktur?(2010) A) MEMLEKET bitti yine bitmedi hâlâ sen ü ben Bize bu hâl ile bizden büyük olmaz düşmen B) Olmuş insâna taasub bir onulmaz illet Hüsn-i tedbîrin ile kurtulur andan MİLLET C) Felek her türlü esbâb-ı cefâsın toplasın gelsin Dönersem kahpeyim MİLLET yolunda bir azîmetten D) Kanı ol gül gülerek geldiği demler şimdi Ağlarım hâtıra geldikçe gülüştüklerimiz E) Ne efsûnkâr imişsin âh ey dîdâr-ı HÜRRİYYET Esîr-i aşkın olduk, gerçi kurtulduk esâretten Tanzimat dönemi kavramları büyük harflerle yazılmıştır. Bu yüzden D şıkkı Tanzimat dönemine özgü bir kavram bulunmamaktadır. (Cevap: D)

16) Servet-i Fünûn Edebiyatını oluşturan şairler arasında — -, —-; öykücü ve romancılar arasında —-, —- adlarını sayabiliriz. Bu cümlede boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi sırasıyla getirilmelidir?(2010) A) Ziya Paşa’nın – Namık Kemal’in – Recaizade Mahmut Ekrem’in – Ahmet Mithat Efendi’nin B) Tevfik Fikret’in – Cenap Şahabettin’in – Halit Ziya Uşaklıgil’in – Mehmet Rauf’un C) Abdülhak Hamit Tarhan’ın – Muallim Naci’nin – Şemsettin Sâmi’nin – Nabizade Nâzım’ın D) Mehmet Emin Yurdakul’un – Mehmet Âkif Ersoy’un – Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın – Ahmet Râsim’in E) Ahmet Hâşim’in – Yahya Kemal Beyatlı’nın – Halide Edip Adıvar’ın – Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun (Cevap: B)

17)  Servet-i Fünun edebiyatında (I)sürrealizm akımının etkileri görülür. Bu yolla şiirde yeni bir duygu, hayal ve estetik anlayışı oluşturulur. Servet-i Fünun edebiyatının sanatçıları (II)dili sadelikten uzaklaştırmışlardır. (III)Aruz ölçüsünü, kullandıkları dile başarıyla uygulamaları, onların bir başka özelliğidir. Batı edebiyatında gelişen (IV)sone, terza rima gibi nazım şekillerini kullanmış, ayrıca (V)klasik şiirin nazım biçimlerinden biri olan müstezadı değiştirerek “serbest müstezat” adı verilen bir nazım biçimi oluşturmuşlardır. Bu parçadaki bilgi yanlışının giderilmesi için aşağıdaki değişikliklerden hangisi yapılmalıdır?(2009) A) I. nin yerine “parnasizm ve sembolizm akımlarının” getirilmeli B) II. nin yerine “dilde sadeleşme düşüncesini savunmuşlardır” getirilmeli C) III. nün yerine “hece ölçüsünü” getirilmeli D) IV. nün yerine “tuyug, bent” getirilmeli E) V. nin yerine “halk şiiri” getirilmeli (Cevap: A)

18)Aşağıdakilerden hangisi, Edebiyat-ı Cedîde şairlerinin bir özelliği değildir?(2012) A) Romantik ve simgeci olma B) Şiirlerini halk dilinin söz değerleriyle biçimlendirme C) Yoğun bir duygusallık yaşama D) Kendilerine özgü bir şiir dili oluşturma E) Doğayı önemli bir anlatım aracı olarak kullanma (Cevap: B)

19)Şinasi’nin,edebiyatımızda gerçekleştirdikleri içinde aşağıdakilerden hangisi yoktur?(2007) A) Halk için roman yazma hareketini başlatmıştır. B) Dilde sadeleşme hareketine öncülük etmiştir. C) La Fontaine’den çeviriler yapmıştır. D) İlk özel gazeteyi çıkarmıştır. E) İlk tiyatro yapıtını yazmıştır. (Cevap: A)

20) Tanzimat’ın ilk kuşağını oluşturan Şinasi, Ziya Paşa, Namık Kemal ve Ahmet Mithat bu dönemin toplumsal yaşamını değişik ölçülerde edebiyata yansıtmaya çalışmıştır. İlk kuşaktan sonra, —-, —-, —-, —- oluşan ikinci kuşak, bu toplumsal sanat anlayışını arka plana atarak daha çok “insan”ı ve onun kişisel serüvenini ele almıştır. Bu parçada verilen bilgilere göre boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi getirilebilir?(2008) A) Tevfik Fikret – Cenap Şehabettin – Ali Ekrem – Süleyman Nazif’ten B) Halit Ziya – Mehmet Rauf – Hüseyin Cahit – Ahmet Şuayıb’dan C) Rıza Tevfik – Mehmet Emin – Mehmet Âkif – Muallim Naci’den D) Recaizâde Ekrem – Abdülhak Hâmit – Samipaşazâde Sezai – Nabizâde Nâzım’dan E) Yahya Kemal – Halide Edip – Yakup Kadri – Refik Halit’ten (Cevap: D)

21) Çıkardıkları derginin adıyla anılan bir yazarlar topluluğunun üç büyük temsilcisinden biridir. Şiirlerinde kurduğu özgün imgelerle dikkat çeken, konularını daha çok doğadan alan, ülkemizde sembolizmin öncüsü sayılan bir şairdir. Şiir dışında yolculuk yazıları, piyesler, makaleler de yazmış olmasına karşın şiir ve özdeyişleriyle tanınan bir sanatçımızdır. Bu parçada sözü edilen şair ve yazar aşağıdakilerden hangisidir?(2007) A) Hamdullah Suphi B) Tevfik Fikret C) Cenap Şahabettin D) Abdülhak Hamit E) Süleyman Nazif (Cevap: C)

Bu sunumdaki sorular ÖSYM Resmi sitesinden ve çeşitli internet sitlerinden yararlanarak hazırlanmıştır. Selçuk TÜREYEN Derince 19 Mayıs Anadolu Lisesi Uzman Türk Dili ve Edebiyatı