AKRAN EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri 22.12.2015 / 181.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

STK’LARDA GÖNÜLLÜLER İLE İŞBİRLİĞİ
İyi Bir Eğiticinin Özellikleri
Yrd.Doç.Dr.Mustafa EVREN OMÜ Fen Bilimleri Enstitüsü
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ETKİNLİKLERİ
TAKIM KURMA VE GELİŞTİRME
SÜLEYMAN ŞAH ÜNİVERSİTESİ SÜREKLİ EĞİTİM MERKEZİ
Uzmanlık Öğrencisi Eğitimi “Strateji” M. Erdal GÜZELDEMİR
Öğrenen Kişi ve Bağlam Analizi
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
AB OKULU ANSİAD2005. NEDEN AB OKULU ANSİAD AB KOMİSYONU AB Bilgilendirme Seminerleri düzenlemektedir. ANSİAD AB KOMİSYONU AB Bilgilendirme Seminerleri.
Bursa Birey Dershaneleri
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
TAM GÜN YASASI VE ASİSTAN HEKİMLER DR.AYSUN ERBAHÇECİ.
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
HASTA EĞİTİMİ (SAĞLIK EĞİTİMİ)
Probleme Dayalı Öğrenme Modeli
ERCİYES ÜNİ. TIP FAKÜLTESİ TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
UZMANLIK TEZLERİ Dr. Süheyla Ocak Cerrahpaşa Tıp Fakültesi
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Comenius Programı Onur AYDEMİR
Telif Hakkı  2008 Intel Firması. Tüm hakları saklıdır. Intel, Intel logosu (the Intel Logo), Intel Eğitim Girişimi (Intel Education Initiative) ve Intel.
21. Yüz Yıl Eğitimi Eski Yaklaşım:  Öğretmen ve müfredat odaklılık  Pasif alıcı konunda öğrenme  Bireysel işler ve çalışmalar  Bilgi kazandırmak 
Hazırlayanlar: Mustafa Safa Horpan Özlem Çetin Sibel Temizel
Kastamonu-Çankırı-Sinop Meslek Yüksekokulları İşbirliği Toplantısı 15 Eylül Kastamonu Doç. Dr. Rıza Gürbüz Çankırı MYO Müdürü.
EĞİTİM ORTAMLARINDA ŞİDDETİN ÖNLENMESİ VE AZALTILMASI
Okul Temelli Mesleki Gelişim Kılavuzu
İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretimi
2012/2013 REHBERLİK ÇALIŞMALARIMIZ ÖĞRENCİLERİMİZE YÖNELİK ÇALIŞMLARMIZ ve 12. Sınıftaki öğrencilerimize YGS-LYS sistemi tanıtılmıştır. Özellikle.
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi
16 - ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRMELERİNİN ÖLÇME DEĞERLENDİRME SÜRECİNE KATILMASI
Bilgilendirme Toplantısı
Aile Atölyeleri Projesi
ÇOCUK ANTRENMANINDA TEMEL HAREKET EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Bilimsel Araştırma ve Proje Yönetimi
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM
Hedef Analizi Strateji Analizi Paydaş Analizi
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
AMAÇ VE HEDEF BELİRLEME
Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri.
Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri
ERGENLER İÇİN YAŞAM BECERİLERİ EĞİTİMİ PROGRAMI
DANIŞMANLIK Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
2013 SBS SİSTEMİ VE SINAVLARDA NASIL BAŞARILI OLURUM SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ Sevilay TAGTAŞ Rehber Öğretmen AKEV REHBERLİK SERVİSİ.
KLİNİK BECERİ EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri
Sınıf Dersi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 181.
KÜÇÜK GRUP EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 151.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Student selected components: do students learn what teachers think they teach? Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi.
TIP EĞİTİMİNDE YENİLİKLER Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 231.
TOPLUM İÇERİSİNDE TIP EĞİTİMİ (Topluma Dayalı Tıp Eğitimi – TDTE) Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 171.
Standardize / Simüle Hasta Temelli Tıp Eğitimi Doç. Dr. Muharrem Ak Zirve Üniversitesi Emine-Bahaeddin Nakıbo ğ lu Tıp Fakültesi 1.
KARİYER YÖNETİMİ DERSİ EGZERSİZLERİ Prof. Dr. Serkan Bayraktaroğlu
ETKİLEŞİM ve İŞBİRLİĞİ
Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Tıp Eğitimi ve Bilişimi Anabilim Dalı Ölçme-Değerlendirme Modul 1.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
PROBLEM ÇÖZME.
ETKİLİ ÖĞRETMENLERİN ÖZELLİKLERİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ORTAÖĞRETİM ALMANCA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI TANITIM SEMİNERİ
Sunum transkripti:

AKRAN EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 181

GİRİŞ Giderek daha fazla üniversite akran eğitimini programına entegre etmektedir. Giderek daha fazla bilimsel kanıt da akran eğitimini desteklemektedir. ‘peer-assisted learning’ (PAL) = akran destekli öğrenme (akran eğitimi) Akran eğitiminin tarihi Aristo’ya kadar geri gitse de eskiden genelde planlanmamış, fırsat oldukça yapılan bir etkinlik iken günümüzde planlı ve sistemli bir şekilde uygulanmaktadır. / 182

GİRİŞ “See one, do one, teach one” tabirinin kökeni bilinmese de efsanesi devam etmektedir. Bununla birlikte, günümüzde hasta güvenliği ve kalite güvencesi prensipleri ön plandadır. Günümüzde tıp fakültesi müfredatlarında “eğiticilik” de önemli bir yer tutmaktadır. İşe alımlarda dahi eğiticilik tecrübesi önemli olmaktadır. / 183

4 [Program Çıktısı Örneği]

/ [Turgut Özal Üniversitesi]

/ 186

/ f

TANIMI Benzer sosyal gruplardan gelen ve birbirine eğitim vermek suretiyle öğrenmelerine yardımcı olan kişilerin yaptıkları işe akran destekli öğrenme denir. – Öğrencilerin aynı sınıftan veya aynı programdan olmaları gerekmez. – Dersi anlatanlar konusunda uzman değildir. – “yakın akran” olabilirler (yeni mezun doktor-intörn) / 188

BENZER TERİMLER (Terminoloji standart değildir)) PAL Peer teaching or tutoring; Near-peer teaching; Peer-supported learning; Peer-assisted study; Peer assessment; Cooperative or collaborative learning; Peer group learning; / 189 Students helping students; Student tutoring or facilitation; Student mentoring; Study advisory schemes; Teaching assistant schemes; Supplemental instruction; Parrainage and proctoring.

AKRAN EĞİTİMİNİN TEORİSİ Akran eğiticisi ile öğrenci arasındaki etkileşim profesyonel eğiticiyle öğrenci arasındakinden farklıdır. Akran eğitiminde oluşan “kognitif çatışma” öğrenme için elzemdir. Akranların düzeyleri birbirine yakın olduğundan öğrenme zorluklarını anlamaları daha kolaydır. Vygotsky’nin “Zone of proximal developmen” kuramı ile uyumludur. Bir konuyu “öğretmek” amacıyla çalışmak “sınav için” çalışmaya göre daha verimli olmaktadır. / 1810

AKRAN EĞİTİMİNİN ORGANİZASYONU Akran eğitimi genelde gönüllülük esasına göre yapılır. Akran eğiticilerine uzmanlar tarafından ek eğitim verilebilir. Grup sayıları genelde küçük olur; böylece geribildirim ve etkileşim artar. İç motivasyon: tutum, motivasyon... Dış motivasyon: ödeme, yetki verme, belgelendirme... / 1811

AKRAN EĞİTİCİLERİNE AVANTAJLARI Akran eğiticisinin kendini geliştirmesini sağlar. Akran eğiticisini öğrenmeye motive eder. Akran eğiticisini düşünmeye teşvik eder. Sunum becerilerini ve tutumlarını geliştirir. Akran eğiticileri programı daha fazla benimser. Ekip çalışması güçlenir. Sorumluluk alma, yönetme becerileri ve empati. / 1812

ÖĞRENENLERE AVANTAJLARI Ek bilgi kazanırlar. “aptalca” sorular sorabilir. Sorularına ayrıntılı cevap bulma fırsatı yakalarlar. Değerlendirmeyi yapacak eğiticiyle arasını açma riski yok. Temel eğitimlerini akran eğitimi yoluyla alanların sınavlarda diğer öğrenciler kadar başarılı olabildikleri gösterilmiştir. / 1813

EĞİTİM KURUMUNA FAYDALARI Öğrenim çıktılarına ulaşılmasına katkı sağlar. Müfredattaki delikleri yamamayı sağlar. İşbirliği kültürü oluşturur. Öğrenci eğiticileri standardize etmek daha kolaydır. İlk bakıştan ucuz gözükmekle beraber genelde mevcut müfredat ek olarak yapıldığından ek masraf getirir. / 1814

MUHTEMEL DEZAVANTAJLARI Akran eğiticilerinin bilgi derinliği yeterli olmayabilir. Yanlış bilgi aktarımı söz konusu olabilir. Akran eğiticilerinin eğitici tecrübesi düşüktür. Öğrenciler arasında kişisel sorunlar oluşabilir. Uygulamanın “ucuz iş gücü”ne dönüşme riski dillendirilmiştir. Organizasyonu zaman ve emek gerektirir. / 1815

AKRAN EĞİTİMİ NASIL PLANLANMALI? KonuSoru ArkaplanMüfredatın şu anki durumu nedir? Neden akran eğitimi yapmak istiyorsunuz? Projeden kim sorumludur ve kim yönetecek? AmaçlarBu projenin eğiticiler için amaç ve hedefleri nedir? Bu projenin öğrenenler için amaç ve hedefleri nedir? Bu projenin kurum için amaç ve hedefleri nedir? Eğiticiler (kalfalar) Eğiticiler kim olacak ve nasıl seçilecekler? Eğiticilere hangi eğitimler ve nasıl verilecek? Eğiticiler nasıl hazırlanacaklar ve değerlendirilecekler? Öğenenler (çıraklar) Öğrenenler kim olacak ve nasıl seçilecekler? Öğrenenlerin mevcut bilgi durumları ne olacak? Öğrenciler bu eğitimden önce nasıl bilgilendirilecekler? / 1816

KonuSoru EtkileşimFormat ne olacak ve hangi kaynaklar gerekecek? Tipik bir akran eğitimi planı nasıl olacak? Eğitimler nerede, ne zaman ve nasıl yapılacak? DeğerlendirmeKatılımcılardan hangi geribildirimler alınacak? Pilot uygulama ve değerlendirme nasıl olacak? Hipotezler ne olacak ve nasıl test edilecek? KurumProjede muhtemel taraflar kimler? Ekibin zamanı ve mali konular ne durumda? Proje nasıl geliştirilebilir ve müfredata faydalı olur? UygulamaProjenin muhtemel riskleri ve engelleri nelerdir? Zaman iş planı nasıl? Projeyi geliştirmek için kimler hangi işleri yapmalı? / 1817

SONUÇ Giderek daha fazla literatür akran destekli eğitimi teşvik etmektedir. Özellikle iyi tanımlanmış “temel bilimler” gibi derslerde akran eğitimi kullanılabilir. Her kurum öğrenim çıktılarını dikkate alarak bunlara ulaşabilmek için akran eğitimi yapabilir. Akran eğitiminin muhtemel sorunları olmakla birlikte, bunların çoğu normal eğitimde de vardır. / 1818