Yaparak yaşayarak öğrenme. Motivasyon ve yöneltme Learning to Learn Training Öğrenmede yetişkinleri ne güdüler? Developed with the support of the EU Leonardo da Vinci Programme This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.
Dersin sonunda öğreneceğiniz şeyler… Çocukların ve yetişkinlerin öğrenmesindeki farklılıklar Herkes öğrenme sürecini başlatan ve devam ettiren motivasyon kaynağına sahiptir
Soru Carmen sallanan sandalyesine oturmuş kitap okuyor. Kitabını kapatıp ayağa kalktı ve yüksek sesle ‘’Ne kadar sevgi dolu güzel bir hikaye, kendimi iyi hissetmemi sağladı, sanırım tekrar okuyacağım’’ dedi. Sallanan sandalyesine geri oturdu ve okumaya devam etti. Carmen 45 yaşında ve okuma yazma kursunu yeni bitirdi ve okumanın verdiği mutluluğu keşfetti. Fakat onu kursu yerinde takip ettiren neydi? İleri yaşta neden öğreniriz?
Çözüm! Öğrenme insanların yeni bilgiler, beceriler ve davranışlar edindiği bir değişim sürecidir. Öğrenme zamanla oluşan ve yaşam boyu gelişen ya da deneyim kazanılan bir süreç olarak düşünülmelidir. Öğrenmenin amacı yeni fikirler ve davranışlarla yerine yenilerini koymak ve geliştirmektir.. Öğrenmeden önce insan öğrenmeye güdülenmelidir.
Kavram Yetişkinlerin ve çocukların öğrenme sürecine yaklaşımlarında farklılıklar vardır.Hepimizin bunu anlamaya ve yetişkinleri öğrenci–çok özel öğrenciler olarak kabullenmeye odaklanmaya ihtiyacımız var.Siz özelsiniz. Yetişkinlerin öğrenimi çocuklardan farklıdır.
Kavram Siz bağımsız ve kendi kendinize güdümlüsünüz.Kendininzi yöneltmeniz için serbest olmaya ihtiyacınız var, bu yüzden öğrenme sürecinin içinde aktif olarak yer almalı ve öğrenme amaçlarını kendi bakış açınızdan anlatmalısınz. Bireysek özerklik ve güdüm
Kavram Yaşamsal deneyimler ve iş yaşamında, ailevi sorumluluklar ve önceki eğitiminizde edindiğiniz bilgi birikimine sahipsiniz. Öğreniminizi bu bilgi ve deneyimlerle ilişkilendirin. Deneyimlerimizin öğrenmedki değerinin farkına varmamız gerek. Hayat tecrübesi
Kavram Siz amaca yönelmişsiniz. Öğrenmeye başlamadan önce ulaşmak istediğiniz hedefi bilmelisiniz. Amaca yönelik
Kavram Siz işe yararlılığa yönelmişsiniz. Öğrenmek için bir sebebiniz olmalı.Öğrenme işinizlde ya da diğer sorumluluklarınızda uygulanabilir olmalı. İşe yararlık
Kavram Siz dersin işiniz için en yaralı olan kısmına odaklanan pratik birisiniz.Siz bilginin kendi hatrına değilde onu işinizde nasıl yaralı şekilde kullanacağınızla ilgilenirsiniz. Pratik tarafı
Kavram Tüm öğrencilerin olduğu gibi sizinde saygı duyulmaya ihtiyacınız var. Sizin herkes eşit bilgi ve deneyime sahipmiş gibi davranılmaya ve düşüncelerinizi serbestçe açıklamaya izin verilmeye ihtiyacınız var. Saygı
Kavram Karmaşık canlılar olduğumuz için öğrenmek için güvenilir motivasyon kaynakları var. Bunlar: Yeni arkadaşlar edinmek için sosyal ilişkiler Beklentileri karşılamak: gelen direktiflere riayet etemek Sosyal huzur: insanlığa hizmet etmek için yetenekler geliştirmek Kişisel ilerleme: işinde yüksek mevkilere gelmek Kaçma/uyarma: sıkıntıdan kurtulmak, iş ve ev hayatının sıradanlığına ara vermek ve hayatın kati detaylarına alternatif sağlamak Bilgiye ilgi: öğrenme uğruna öğrenmek ve bilgiyi araştırmak Öğrenmede pek çok motivasyon kaynağı vardır.
Örnek Bir dakikanızı ayırın ve öğrenci olmanız için kendi güdülerinizi düşünün. Birden çok güdüye sahipsiniz, değil mi? Hatırlayın, siz özelsiniz ve bu yüzden öğrenme sizin için harika bir deneyim olabilir. Öğrenme için daima birden fazla sebep vardır.
Sonuç! Yetişkinlerin öğrenmesi farklı ve özeldir. Bu yüzden bunu etkileyen ppek çok faktör vardır. Adult learning is different and special. Therefore there are many factors that influence it. Yetişkinlerin öğrenmesini tanımlayan faktörleri bilmek yetişkinlerin nasıl ve neden öğrendiklerini anlamanıza yardım edecektir. Yetişkinlerin öğrenmesi farklıdır. Tebrikler!
Çıkarılan ders Yetişkinlerin öğrenmesi ve normal öğrenme arasında kesinlikle farklılıklar vardır. Bu farklılıkları düşünmek size öğrenmede motive olmanızda ve ihtiyaçlarınızı anlamanızda yardımcı olacaktır. Yetişkinlerin öğrenmesindeki belirli noktaları anlamak başarılı bir öğrenme için gereklidir.