İslamın Getirdiği Tevhid ve Vahdet Anlayışı-3 Recep ŞAHAN Kurucaşile Müftüsü
Muhterem Kardeşlerim! Bu konudaki İKİ dersimizde; TEVHİD’in birlik, birlemek demek olduğunu, Allah’ın kitabında, tevhid kadar titizlendiği bir başka konu olmadığını, Allah’ın peygamberlerinin tümünün ortak çağrısının tevhid olduğunu anlatmıştık.. Tevhidin Zıddının ŞİRK olduğunu, Allah’ın sıfır tölerans gösterdiği, affetmeyeceği günahın ŞİRK olduğunu,(nisa4/48,116) Bu dersimizde de TEVHİD ve VAHDET’i konuşmaya devam edeceğiz… Müşriğin ALLLAH tasavvuru ile başlayalım…
Allah’a Aracısız Ulaşmak Müşriklerin Allah tasavvuru: Mekkeli müşrikler Allah’ı çok uzakta, ulaşılmaz olarak tasavvur ederlerdi.Ona ulaşmak için de aracılar/şefaatçiler icat etmişlerdi.İşte onların putları bu vazifeyi ifa ediyorlardı..Allah çok uzaktı..putlarla ona ulaşılırdı.İşte Zümer 3.. وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاء مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى «.. O'nu bırakıp kendilerine bir takım dostlar edinenler: Onlara, bizi sadece Allah'a yaklaştırsınlar diye kulluk ediyoruz, derler…»
Allah’a Aracısız Ulaşmak Halbuki Rabbimiz ne diyordu: وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ / “..biz ona şah damarından daha yakınız (Kaf50/16) … وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ “Eğer kullarım sana Benden soracak olurlarsa, iyi bilsinler ki Ben çok yakınım: Bana dua edenin çağrısına hemen karşılık veririm...” Bakara2/186
ÖLÇÜSÜZ SEVGİ ZEHİRLER Kur’an’da Nuh Suresinde 5 tane put ismi yazılıdır. وَقَالُوا لَا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَلَا تَذَرُنَّ وَدًّا وَلَا سُوَاعًا وَلَا يَغُوثَ وَيَعُوقَ وَنَسْرًا «ve "İlahlarınızı asla bırakmayın; bırakmayın Vedd'i, Suva'ı, Yeğus'u, Ye'uk'u ve Nesr'i!" dediler.» Nuh71/ 23 Aslında bu 5 put Şit As kavminden 5 salih zatın isimidir.Bu zaatla sevenlerince zamanla ilahlaştırıldı. Putperestlik böylece aşırı sevgiden doğmuş oldu. LAT putu da zamanında hacılara yemek pişiren salih bir zat idi.Vefatından sonra insanlar mezarına gelip-Lat hürmetine allahtan bişeyler istemişler..Sonra da putu dikilmiş..
Bugün de Hz. Peygamber başta olmak üzere,veliler,üstatlar aynı şekilde insanüstüleştiriliyor.. Bakın ne deniliyor: «Peygamberimiz ölmedi.. Kabrinde diridir. Tüm diriler canlılığını ondan alıyor. Kabrinde Namaz kılıyor.. Hatta hanımlarıyla zevkleniyor.(Haşa!) VELİLER, yoğu var edebilir, varı yok edebilir. Gizli şeyleri açığa çıkarır, açıkta olanları gizleyebilir. Ölüyü diriltir, diriyi öldürebilir. Gıyaben söylenenleri işitir. Gaybten ve gelecekten haber verir. Bazıları da “insanın kalbinden geçeni bilir, gelenin sormadan cevabını verir, istemeden ihtiyaç sahibinin muhtaç olduğu şeyi bağışlar. Bazı veliler de Allah ile konuşabilir, hatta O’nu emri altına alabilir…(Haşa ve kella)
Allah’a ait sıfatlar Velilere/insana veriliyor… Veli dost demektir… إِنَّ اللّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ يُحْيِي وَيُمِيتُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ نَصِيرٍ «Göklerin ve yerin mülkü Allah'ındır; yaşatan ve öldüren O'dur. Sizin Allah'tan başka ne bir dost, ne de yardımcınız vardır.» Tevbe 9/116 Kur’an’a göre veli..Müminlerdir.. أَلا إِنَّ أَوْلِيَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ /Bilesiniz ki, Allah’ın dostlarına korku yoktur; onlar üzülmeyecekler de. الَّذِينَ آمَنُواْ وَكَانُواْ يَتَّقُونَ / Onlar imanda sebat gösteren ve sorumluluk bilincine sahip olan kimselerdir. ( Yunus10/62,63 )
Sevgide ölçü olmazsa sonuç böyle olur.Baba baba gigi,hoca hoca gibi,koca koca gibi sevilir.İnsan babasını kocası gibi sevemez.Severse sapıklık olur. İnsan üstatdını-hocasını Allah’ı sever gibi severse de sonuç sapıklık olur.. Hocan-üstadın-şeyhin de insandır hata yapabilir.Yanılabilir.Günah işleyebilir.Masum değildir…Gaybı bilemez.Acizdir.
VAHDET Vahdet, birlik, beraberlik ve dayanışma içinde olmaya denir.İşte Kur’an şunu haykırıyor: وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ “ Hep birden Allah’ın ipine sımsıkı sarılın, bölük bölük olmayın ve anın Allah’ın size verdiği nimeti, anın o zamanı ki düşmandınız birbirinize, kalplerinizi uzlaştırdı, nimetiyle kardeş oldunuz.. İçinde ateş olan bir çukurun tan kenarındaydınız sizi kurtardı ordan. Allah, doğru yolu bulasınız diye delillerini böyle açıklar işte.” Al-i İmran / 103
“Allah’a ve Resulüne itaat edin, birbirinizle çekişmeyin, sonra zayıflarsınız ve kuvvetiniz kalmaz ve sabredin, şüphe yok ki Allah sabredenlerle beraberdir.” Enfal / 46 “Ey inananlar Allah’a ve Resulüne ve içinizden emredecek kudret ve liyakata sahip olanlara itaat edin. Allah’a ve ahiret gününe inanıyorsanız birşeyde ihtilafa düştünüz mü o hususta Allah’ ve Resulüne muracaat edin; bu hareket, hem hayırlıdır hem de sonu pek güzeldir.” Nisa / 59
İslam vahdet dinidir.. Irkçılık ayaklar altındadır..Arabın arab olmayana üstünlüğü yoktur.Hepimiz ademoğluyuz.Üstünlük takvadadır..İşte Hucurat 49/13 * Mezhepler din değildir.Dinin okullarıdır..Öz birdir..Mezhebe evet mezhepçiliğe hayır.. Ama taassup ve cehalet diz boyu..Adam çıkmış şöyle diyor: “Bizim takımdan olanlar sorgusuz cennete..” *Sizin takımdan değilsek!??
CAMİ VE VAHDET Camiler İslam toplumunun kalbidir. İslam toplumu camilerle diri bir toplum olurlar. Efendimizin Medine-i Münevvereye hicret edince ilk işi MESCİD-CAMİ inşası olmuştur. Ve o zamandan beri bir yere bir şehir kurulurken önce cami inşa edilir sonra yerleşim bu cami etrafında gelişirdi. Camiler birlik ve beraberliğimizin önemli sembol yerleridirler.Camiler, milli ve manevi eğitim merkezleri gibidirler. Cami, “bir araya getiren,toplayan” anlamındadır.Dolayısıyla 5 vakit namazlarımızı kıldığımız camilerimiz ümmeti bir araya toplayan bir fonksiyona sahip.Eğer cami cemaatı toplamıyor bölüyorsa onun adı Mescid-i Dıradır..( Tevbe9/107
CAMİDE SAFLARIN DÜZGÜNLÜĞÜ: Camide her gün bir safta, omuz omuza namaz kılarız.İmam efendi cemaatine her vakit namaza durmadan önce “Saflarınızı sık ve düzgün tutunuz” tembihinde bulunur.Bu tembih aynı zamanda “cami dışındaki hayatınızda da bir birinizle kenetlenip birlik olun,aranıza şeytan girmesin” manası da taşır..
Günde beş vakit ezan okunmakta ve kāmet getirilmektedir.Her gün 5 defa EZAN ile vahdete çağrılır Müslüman…Haydin Namaza..Haydın kurtuluşa.Demek ki namaz kurtuluş..Bu çağrı ile camide bir araya geliriz. EZAN VE VAHDET Dolayısıyla cami de kurtuluş mekanı..Camiye bağlı olmak önemli.Ne diyordu Efendimiz..Kıyamet günü Allah’ın özel korumasında olacakları sayarken.. KALBİ MESCİTLERE BAĞLI ADAM…
NAMAZ BİR TEVHİD EYLEMİDİR İmandan sonra en önemli ibadet namazdır. Kıyamet günü kulun hesaba çekileceği ilk ameli NAMAZIDIR diyor Efendimiz.. "Kıyamet gününde kulun hesaba çekileceği ilk ameli onun namazıdır. Eğer namazı düzgün olursa, işi iyi gider ve kazançlı çıkar. Namazı düzgün olmazsa, kaybeder ve zararlı çıkar. Şayet farzlarından bir şey noksan çıkarsa, Azîz ve Celîl olan Rabb'i: - Kulumun nâfile namazları var mı, bakınız? der. Farzların eksiği nafilelerle tamamlanır. Sonra diğer amellerinden de bu şekilde hesaba çekilir." Tirmizî, Mevâkît 188. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Salât 149; Nesâî, Salât 9; İbni Mâce, İkâmet 202
ALLAHÜ EKBER: Namaza ne ile başlarız? Allahü Ekber ile. “Büyük Allahtır.” namazların içinde ve bitiminden sonra alınan tekbirlerin sayısı 450’ye yaklaşmaktadır. SÜBHANEKE:Ardından Sübhaneke…Yani Allahım! seni hamd-övgü ile tesbih /tüm noksanlıklardan uzak ederim. FATİHA:Her rekatte okuruz değil mi.Ne diyor bu surede merak ettik mi?Günde en az 40 defa okuduğumuz bu surede ne diyor Rabbimiz merak etmez mi insan? İşte her gün namazda 40 defa okuduğumuz halde bir kere olsun kendi dilimizde ne deniliyor diye merak etmezsek ne mi olur..İşte bir misal..
Adam tivit atmış: “Dünyada elde ettiğim bütün nimetler…………..sayesindedir” Bu satırları yazan adam namaz kılıyor ve her rekatte “Yalnız sana ibadet eder yalnız senden yardım dileriz “diyor.. Diyor ama ne dediğini bilmiyor. Farkında değil. Mekanik bir söylem …
Bir hocamız anlatıyor: “ Bir kardeşimizi namaza dururken gözlerini yumup, başını kalbine doğru eğdiğini görmüş, ve ne yaptığını sormuştum. Şöyle cevap vermişti: -Biliyorsun, namaza dururken mürşide rabıta yaparsan o seni Allah’a hazırlar.Bu cevap karşısında şaşırmıştım.Aklıma şu ayet (Kehf 18/110)gelmişti : قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا “De ki: "Elbet ben de sizin gibi ölümlü bir insanım: Bana ilahınızın bir tek ilah olduğu vahyolunuyor. Artık kim Rabbine kavuşmayı umuyorsa, işte o Allah'ı razı eden imanına layık işler yapsın ve Rabbine kulluk ederken hiç kimseyi O'na ortak koşmasın!" (Kehf 18/110)
Sorsanız bu adama. Ne diyecek: Biz ortak etmiyoruz, imdadını istiyoruz.. Ama unutmayalım ki Mekke müşrikleri de “Neden putları tazim ediyorsunuz» diye sorulduğunda şöyle derlerdi: Onlar bizi Allah’a daha çok yaklaştırmaları için böyle yapıyoruz..” Bkz. yunus 18 وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَؤُلاء شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللّهِ «Onlar Allah'ı bırakıp, kendilerine ne zarar ne de fayda verebilecek şeylere tapıyorlar ve “Bunlar, Allah katında bizim şefaatçilerimizdir” diyorlar..» Yunus 10/18
*Gördünüz mü? Baştan sona bir tevhid eylemi olan namaza bile ŞİRK bulaştırmış bir Müslüman portresi var karşımızda.. Rabbimizin sıfır müsamaha gösterdiği bir konu değil miydi ŞİRK …(Nisa4/48,116) Üstelik Namazda bu çirkin davranış..Kimin huzurunda olduğunu unutarak ibadetini sulandıran gafil mümin..
Gelin Fatiha’yı okuyalım..
Namazdaki tesbihlere bakın..Tevhidi haykırıyor.. RUKU:Sübhane rabbiye’l-Azim:Yüce Rabbimi tüm noksanlıklardan tenzih ederim SECDE: Sübhane rabbiyelA’la: Yüce Rabbimi tüm noksanlıklardan tenzih ederim Bütün bunlar Şirkten kaçınma anlamı taşır.Tevhidi haykıran cümlelerdir.Okuyanı da tevhid üzere inanıp tevhid üzere yaşamaya davet eder…
Özetle; Allah’ın sıfır müsamaha gösterdiği tek günah ŞİRK. Şirkin panzehiri de TEVHİD.. Allah kullarından kula yaraşır davranışlar bekliyor. Yaradılış gayemiz İBADET(Zariyat 56)… Ölünceye kadar ibadet(Hicr 99).İbadetlerde samimiyet.Riyasız bir ibadet. Allah’ın uluhiyeti ve Rububiyeti hususunda şirksiz bir iman ve ona göre amel…Ve amelde samimiyet.. SON
TEL:
TEŞEKKÜR EDERİZ İRTİBAT: NOT Bu vaazımızı ‘den indirebilir/İzleyebilirsinizwww.recepsahan.net