Duyarlılık Seçicilik Tacettin İnandı,2013 Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya, 20031.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Advertisements

Gıda Mikrobiyolojisi Eğitimi 04 Kasım 2014, Kuşadası Prof. Dr. Kadir HALKMAN Ankara Üniversitesi Gıda Mühendisliği Bölümü 04; Sonuçların değerlendirilmesi.
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ 1. Şu ana kadar örneklemden elde edilmiş istatistiklerden yararlanarak, kitle parametresini kestirebilmek için nokta tahmini.
 Ülkemizdeki nüfusun sayısı ve nüfusla ilgili veriler yapılan nüfus sayımları ile elde edilir. Bu sayımlar sonucunda, toplam nüfus, nüfusun yaş gruplarına.
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
Çapraz Tablolar Tek ve İki Değişkenli Grafikler.  Çapraz Tablo ve Diğer Tabloları Oluşturabilmek  Bu Tablolara Uygun Grafikleri Çizebilmek Amaç:
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
©McGraw-Hill Education, 2014
JEOFİZİK ETÜTLERİ DAİRESİ
ÖZEL E Ğİ T İ MDE ETK İ L İ Ö Ğ RET İ M YÖNTEMLER İ KONU Ö ğ renmenin Aşamaları (Yanlışsız Ö ğ retim Yöntemleri) HAZIRLAYANLAR.
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ Şu ana kadar örneklemden elde edilmiş istatistiklerden yararlanarak, kitle parametresini kestirebilmek için nokta tahmini.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
ÖZEL TANIMLI FONKSİYONLAR
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
Çoklu Doğrusal Bağlantı X3X3 X2X2 r X 2 X 3 = 1 Tam Çoklu Doğrusal Bağlantı.
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Istatistik I Fırat Emir.
Ölçme Değerlendirmede İstatistiksel İşlemler
HİPOTEZ TESTLERİ VE Kİ-KARE ANALİZİ
Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı.
ISTATİSTİK I FIRAT EMİR DERS II.
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
ÖRNEKLEME.
1. Bernoulli Dağılımı Bernoulli dağılımı rassal bir deneyin sadece iyi- kötü, olumlu-olumsuz, başarılı-başarısız, kusurlu-kusursuz gibi sadece iki sonucu.
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
Ünite 9: Korelasyon Öğr. Elemanı: Dr. M. Cumhur AKBULUT.
Çoklu Dirençli Acinetobacter baumannii Suşlarında E Test Sinerji Çalışmasının Değerlendirilmesi Arzu İrvem1, Sebahat Aksaray2, Melike Yeşiller Bedir1 1Ümraniye.
Trabzon Arş.Gör.Dr. Cuma Ali ZOBA.
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
KÜMELER HAZIRLAYAN : SELİM ACAR
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Bütünleşik Bir Hastane Bilgi Sisteminin Fonksiyonları
İSTATİSTİK Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK
NeTIRail-INFRA Bilgilendirme Toplantısı, Ankara, Türkiye
KALİBRASYON Tüm analitik metotlar kantitatif analiz amacıyla kullanıldıklarında kalibrasyona gereksinim vardır. Kalibrasyon, bir enstrüman çıkışında.
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
Kemal AKYOL, Şafak BAYIR, Baha ŞEN
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Geçerlik ve Kullanışlılık
Test Puanlarının Yorumlanması: Standart Puanlar
B- Yaygınlık Ölçüleri Standart Sapma ve Varyans Değişim Katsayısı
Tezin Olası Bölümleri.
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Ölçme Sonuçları Üzerinde Test ve Madde İstatistiklerini Hesaplama
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Etki Büyüklüğünü Hesaplama Örneklerle Gpower.
HİPOTEZ TESTLERİ.
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
Sunum transkripti:

Duyarlılık Seçicilik Tacettin İnandı,2013 Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya, 20031

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya, TANI DOĞRULUĞU ÖLÇÜLERİ: GERÇEK DURUM H+H- TESTTEST T+ab T-cd TOPLAMn1n2 Duyarlılık = Doğru pozitif oran = a/n1 Seçicilik = Doğru negatif oran = d/n2 Yanlış negatif oran = 1-Duyarlılık = c/n1 Yanlış pozitif oran = 1-Seçicilik = b/n2

Sensitivite (duyarlılık) Analizin doğru olarak gösterdiği spesifik bir hastalığa sahip olanların oranıdır. Aranan hastalığın hastada bulunması durumunda test sonucunun pozitif olma olasılığıdır. Duyarlılık (%) = [GP/(GP+YN)]x100

Spesifisite (özgüllük) Analizin doğru olarak gösterdiği spesifik bir hastalığa sahip olmayanların oranıdır. Aranan hastalığın hastada bulunmaması durumunda test sonucunun negatif olma olasılığıdır. Özgüllük (%) = [GN/(GN+YP)]x100 Duyarlılık artarken özgüllük azalır, özgüllük artarken duyarlılık azalır

Önceden tahmin değeri (prediktif değer) Laboratuvar testinin uygulanmakta olduğu topluluktaki hastalığın yaygınlık oranına (prevalansına) göre testin doğru tanı koydurma olasılığıdır. Pozitif prediktif değer: testin uygulandığı toplulukta (+) sonucu olanların gerçekte hasta olma olasılığıdır. Prevalans ve özgüllükten etkilenir. Negatif prediktif değer: testin uygulandığı toplulukta (-) sonucu olanların gerçekte hasta olmama olasılığıdır. Prevalans ve duyarlılıktan etkilenir.

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya, Receiver Operating Characteristic Curve ROC EĞRİSİ Bir çift duyarlılık ve seçicilik değeri kullanmanın getirdiği dezavantajları ortadan kaldıracak bir yöntem olarak 1971 yılında Lusted tarafından geliştirilmiştir. Testin kendi doğruluğunu (prevelanstan bağımsız olarak) tanımlaması ve testler arasında en doğru karşılaştırma yapmaya olanak sağlaması açısından sıklıkla kullanılmaktadır.

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya, ROC eğrisi, değişik kesim noktalarında testin duyarlılığının (y-ekseni), testin YP oranına (x- ekseni) karşı noktalanması ile elde edilir. Her kesim noktasındaki DP ve YP’e karşılık gelen noktalar birleştirilerek ROC eğrisi çizilir.

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya, ’li yıllardan sonra ROC (Receiver Operating Characteristic) Eğrileri yaygın olarak tanılayıcı tıpta kullanılmaya başlanmıştır. ROC eğrileri elektronik sinyal algılama teorisi içerisinde geliştirilmiş, ancak, tıbbi, askeri ve diğer bir çok alanda kullanım yeri bulmuştur.

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya, Tanı testinin yararlılığını ölçebilmek için o testi yorumlayanların performansının da ölçülebilmesi gereklidir. ROC eğrileri yorumlayıcı performansını incelemek için iyi bir temel oluşturur. Bir durumun (hastalığın) varlığı yada yokluğuna karar vermek için yorumlayıcının kullandığı kriter ile durumu (hastalığı) belirlemede yorumlayıcının yeteneği (test sonucunu yorumlamada kullanılan duyusal ve/veya bilişsel özellikler) arasında ayırımın yapılması gerekir. ROC eğrisi bu ayırımı yapmak için kullanılabilir (Lusted, 1971).

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya, ROC eğrisinin parametrelerinin kestiriminde Gauss modellerinin kullanımı Green ve Swets (1966) tarafından önerilmiş, Dorfman ve Alf (1969) iki değişkenli normal ROC eğrisinin parametrelerinin “en çok olabilirlik kestirimleri”ni bulan RSCORE adlı bir yazılım geliştirmişlerdir. Metz (1978), Swets ve Picket (1982) test doğruluğunun bir ölçüsü olarak ROC eğrisi altında kalan alanı tanımlayarak bu amaca yönelik ROCFIT, LABROC, CORROC ve CLABROC gibi yazılımları hazırlamışlardır.

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya, Mc Neil (1982) ROC eğrisi altında kalan alanla ilgili çalışmalarda örneklem genişliğini ve aynı hasta grubunun değişik gözlemciler tarafından değerlendirilmesi durumunda ortaya çıkan bağımlılık ve değerlendiriciler arası uyumu konu alan çalışmalar yayınlamıştır. Ransahoff ve Feinstein (1978) araştırma düzeni ve yanlılık kaynakları ile ilgili çalışmalar yapmışlardır. Spectrum bias, workup bias, verification bias, imperfect gold standard bias günümüzde de üzerinde çalışılan konular arasındadır.

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya, Tanı testlerinin doğruluğu ile ilgili çalışmaları sentezleyen meta-analizi çalışmaları son yıllarda giderek önem kazanmaktadır. Littenberg, Moses ve Robinowitz (1990), belirli bir testin duyarlılık, seçicilik gibi doğruluk ölçülerini değişik çalışmalardan alarak Özet ROC Eğrilerini tanımlamışlardır. Değişik çalışmalardan elde edilen doğruluk ölçüleri ve ROC eğrisine ilişkin parametreler meta analitik yöntemlerle birleştirilerek daha büyük veri setleri üzerinde testler arası performans karşılaştırması yapabilmek olanaklı olmuştur.

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya, ROC eğrileri olası tüm kesim noktalarını gösterirler ve her kesim noktasında değişik sonuçların (DP, DN, YP ve YN) sıklığı hakkında kestirimler yapılmasına olanak sağlarlar. Verilen bir test için en iyi kesim noktasının saptanmasına yönelik, doğru ve yanlış kararların yarar ve maliyetlerinin hesaplanmasında kullanılırlar.

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya, normal”, “benin”, “muhtemelen benin”, “şüpheli” “malin” Patolojik olarak kanıtlanmış 30 meme kanserli ve 30 normal kadının mamografileri bir radyalog tarafından “normal”, “benin”, “muhtemelen benin”, “şüpheli” ve “malin” olarak değerlendirildiğinde:

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya, Radyalog Değerlendirmesi PatolojiNBMBŞMTOPLAM Meme Ca Normal DP=12/30=0,40 YP=0/30=0,00 DP=23/30=0,77 YP=8/30=0,27 DP=29/30=0,97 YP=19/30=0,63 DP=29/30=0,97 YP=21/30=0,70 DP=30/30=1,00 YP=30/30=1,00

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya, M Ş MB B Bu örnek problem için ROC eğrisi altında kalan alan 0,83 birim 2 ’dir. Meme kanserli bir hastanın, sağlam bir kişiye göre daha şüpheli (pozitif) test sonucuna sahip olması olasılığı 0,83’dür. ROC eğrisi altında kalan alan bir testin hastalarla sağlamları ayırt edebilme başarısının en iyi göstergesi olarak kabul edilir.

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya, M (malin) kesim noktası katı bir kuralı tanımlar. Hastaları doğru bir biçimde seçer, pozitif sonuç kesin güvenilirdir. Negatif sonuca güvenilmez. Şüpheli ’ye, muhtemelen benin’e geçtiğimizde daha az katı karar kuralı kullanmış oluruz. ROC eğrileri aralık ölçekte ölçülmüş, objektif değerler (MI tanısında kullanılan CK değerleri) kullanılarak çizilebileceği gibi mamografi örneğinde olduğu gibi sübjektif, sıralı ölçekte değerlendirilmiş testler için de çizilebilir.

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya, ROC Eğrisi Altında Kalan Alan:Testin doğruluğunu tek bir sayısal değerle özetlemek için kullanılır. En büyük “1” değerini alabilir. Pratik olarak alabileceği en küçük değer “0.50” dir. Hastalarla sağlamlar tamamen şansa bağlı olarak (örneğin para atışı ile) ayırt edilirse bu durum ortaya çıkar (Odds oranı=1, Youden İndeksi=0).

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya, ROC Eğrisi altında kalan alan farklı şekillerde yorumlanabilir: i) Olası tüm seçicilik (DN) değerlerine karşılık gelen duyarlılık (DP) değerlerinin ortalamasıdır. ii) Olası tüm duyarlılık (DP) değerlerine karşılık gelen seçicilik (DN) değerlerinin ortalamasıdır. iii) Rasgele seçilen bir hastanın, yine rasgele seçilen bir sağlamdan daha kuşkulu (pozitif) test sonucuna sahip olması olasılığıdır.

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya, I.TANI TESTİ II. TANI TESTİ

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya,

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya,

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya,

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya, (yüksek duyarlı) (düşük duyarlılık değerleri) (yüksek duyarlılığa) ROC eğrisi altında kalan alan herzaman çok bilgilendirici olmayabilir. Kimi zaman, testin yüksek seçici (yüksek duyarlı) olması istendiğinde düşük seçicilik değerleri (düşük duyarlılık değerleri) ile değil, ROC eğrisinde yüksek seçiciliğe (yüksek duyarlılığa) karşılık gelen bölge ile ilgilenebiliriz. İki test aynı ROC eğrisi altında kalan alan değerine sahip olabilir, ancak işleyişleri farklıdır.

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya, Düşük yanlış pozitif oran (yüksek seçicilik) gerekli ise, B test A testine tercih edilebi- lir. Bu nedenle ROC eğrisinin ilgilenilen bölümünü kullanmak, böyle bir bölgeyi kullanan ölçülerle ilgilenmek daha akılcı olabilir.

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya, ROC Eğrisi Altında Kalan Kısmi Alan e 1 ve e 2 gibi iki YP oran arasında kalan ROC eğrisi altındaki kısmi alanıdır. A (e1≤YP≤e2) şeklinde gösterilir. e1=0, e2=1 ise ROC eğrisi altında kalan tüm alan; e1=e2 ise sabit bir YP değerine karşılık DP olduğundan, bu iki seçenek arasında yer alır. Klinik olarak uygun bölgede testi yorumlama olanağı verir.

Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya, Kısmi Alan İndeksi Kısmi alanı yorumlayabilmek için, alabileceği en büyük değer olan (e2-e1) değeri ile karşılaştırmak gerekir. Kısmi alanı standartlaştırmak içinde, kısmi alanın alabileceği en büyük değer olan (e2-e1)’e bölümünün kullanılması önerilir. Bu ölçü Kısmi Alan İndeksi olarak adlandırılır. Bu indeks, belirli bir aralıktaki seçicilik değerlerine karşılık gelen duyarlılık değerlerinin ortalaması olarak yorumlanır.

ROC eğrisi, gözlenen tüm test sonuçları, karar eşiği yelpazesini sürekli olarak değiştirerek elde edilen duyarlılık/özgüllük değerlerinin grafiğe işlenmesiyle elde edilir. ROC eğrisi üzerindeki her nokta, belli bir karar eşiğine karşılık gelen duyarlılık/özgüllük çiftini temsil eder. Solda ve yukarıda yer alan eğri,daha yüksek doğruluğu (klinik yeterliliği) ifade eder.

Kaynaklar Prof. Dr. Ergun Karaağaoğlu Dr. Mustafa ALTINIŞIK Tıpta Karar VermeTıp Bilişimi Güz Okulu - Antalya,