Ders Yazılımlarını Değerlendirme Yaklaşımları Seher ÖZCAN.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ Öğrencilerin aldıkları puanlar kadar yaptıkları doğru tercihler de iyi bir liseye adım atmalarına yardımcı olacaktır.8.sınıf.
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Materyal Hazırlama Yönergesi Nisan, Materyal Ödevi2 Materyal Hazırlama Hazırlanan materyal vize sınavı yerine geçecek. Materyal ödevlerinin en son.
SUNU HAZIRLAMA PROGRAMI: powerpoint
ETKİLİ ÖĞRETİM İÇİN YÖNTEM VE TEKNİKLER
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Uzaktan Eğitim Sürecinde Materyal Ortam ve Teknoloji Tasarımı Yusuf DOĞANAY.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Program Geliştirme Modelleri
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
Bağlam Arayüz Görev Kullanıcı Kullanılabilirliğin Ana Bileşenleri.
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
EĞİTİMDE DRAMA.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
OKUL ÖNCESİNDE KAVRAM KARİKATÜRLERİ
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
Öğretimin Uyarlanması
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ 1
Bütünleştirme uygulamaları
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Program Tasarım Modelleri
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Eğitsel Rehberlik.
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
ÖĞRENME STİLLERİ.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
KİŞİSEL REHBERLİK.
GÖRSEL ARAÇ ÇEŞİTLERİ.
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Ölçme, Değerlendirme ve Durum Belirleme - devam
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
I. Hafta Dil Nedir? Dilin Kökeni
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Ders Yazılımlarını Değerlendirme Yaklaşımları Seher ÖZCAN

Konular Ders Yazılımları Değerlendirme Yaklaşımları Değerlendirmede Yöntem ve Yaklaşımlar Eğitim Yazılımlarının Değerlendirilmesi –Genel –Motivasyon 2 / 21

1. Ders Yazılımları Değerlendirme Yaklaşımları  Ölçme kavramı olarak değerlendirme; ölçme sonuçlarını bir ölçüte vurarak bir değer yargısına varma işidir.  Değerlendirme ayrıca; uygulamanın belirlenen amaca yönelik gereksinimleri karşılayıp karşılamadığının test edilmesi ve programı hedef kitlesi için faydalı hale getirecek, ihtiyaç duyulan gelişmelerin önerilmesi olarak da tanımlanmaktadır. Değerlendirme sürecinde ölçüm, ölçüt ve işlem olmak üzere üç temel ölçüt bulunmaktadır. Eğitimde değerlendirme bir amaç değil, sağlıklı sonuçlara ulaşabilmek için bir araçtır. 3 / 21

1. Ders Yazılımları Değerlendirme Yaklaşımları Ders yazılımlarının değerlendirmesinde iki temel yaklaşım kullanılmaktadır. Bunlar;  Biçimlendirmeye Yönelik Değerlendirme (Formative Evaluation)  Düzey belirlemeye yönelik değerlendirme (Summative Evaluation) 4 / 21

1.1 Biçimlendirmeye Yönelik Değerlendirme (Formative Evaluation)  Biçimlendirmeye yönelik değerlendirme; bir ders yazılımının tasarım, geliştirme ve uygulama aşamaları boyunca sürekli olarak uygulanan bir değerlendirme biçimidir. Burada amaç yazılımda bu aşamalar esnasında karşılaşılan sorunları gidermektir. Tasarım Geliştirme Uygulama Düzey Belirlemeye Yönelik Değerlendirme Biçimlendirmeye Yönelik Değerlendirme 4/21 5 / 21

1.2 Düzey Belirlemeye Yönelik Değerlendirme (Formative Evaluation)  Düzey belirlemeye yönelik değerlendirme, tasarım sürecinin sona ermesi ve yazılımın kullanıcılara sunumu ile başlayan bir uygulamadır. Burada gerçek kullanıcılar tasarlanan sistemin işleyişi ile ilgili bir takım önerilerde bulunurlar. Biçimlendirmeye Yönelik Değerlendirme Düzey Belirlemeye Yönelik Değerlendirme Ürün Geliştiricilere Hizmet Eden (Sürece) Hedef Kitleye Hizmet Eden (Sonuca) 5/21 6 / 21

2. Değerlendirmede Yöntem ve Yaklaşımlar Değerlendirmenin sağlıklı yapılabilmesi amacıyla yazılım değerlendirmede kullanılan yaklaşımları; Dolaylı Değerlendirme, Doğrudan Değerlendirme, Tümleşik Değerlendirme olmak üzere üç başlık altında toplamak mümkündür. 7 / 21

2.1 Dolaylı Değerlendirme Kalite göstergelerini doğrudan belirleme olanağı olmadığı için dolaylı olarak isimlendirilmektedir. Ders yazılımlarını değerlendirmede kontrol listeleri kullanılmaktadır. Belirtilen şablona uygun olan yazılım “Kaliteli”, uygun olmayan ise “Kalitesiz” olarak nitelemektedir.  Boyuta Dayalı Değerlendirme,  İlkeye dayalı Değerlendirme,  Standarda dayalı değerlendirme olmak üzere üç teknik kullanılmaktadır. 8 / 21

2.1 Dolaylı Değerlendirme Boyuta Dayalı Değerlendirme Ders yazılımının; bilgisayarın eğitsel özelliklerinden yararlanma, ekran düzeni, öğretim tasarımının uygunluğu, fiyat, süre, içerik ve ölçme değerlendirme uygunluğu gibi belirli değerlendirme noktaları belirlenir. Daha sonra belirlenen bu noktalara göre yazılımın sorgulaması işlemidir. İlkeye Dayalı Değerlendirme Sadece ekran değerlendirme değil; amaçların ifade edilişi, kullanıcıya uygunluğu, içerik düzeni, geribildirimlerin kullanımı, öğretim tasarımı ilkelerine, metin düzenlemesi gibi birçok noktanın göz önünde bulundurularak yapılan değerlendirme işlemidir. 9 / 21

2.1 Dolaylı Değerlendirme Standarda Dayalı Değerlendirme Yazılımda sorgulanan standartların somut ve yoruma açık olması, değerlendirmenin daha nesnel olarak gerçekleştirilmesine neden olmaktadır. Örn: Ekranda görsel öğeler arasında rank uyumu sağlanmalıdır.  ilkesinin sorgulanması kişiden kişiye farklılık gösterirken, Renk uyumunun yakalanması için zıt renkler birarada kullanılmalıdır.  şeklinde bir ilke ile standartların sorgulanması daha somut ve nesnel olacaktır 10 / 21

2.2 Doğrudan Değerlendirme Kalite göstergelerinin deneysel bir yaklaşımla, gerçek ortamlarda gözlenmesini ya da ölçülmesini öngörmektedir. Değerlendirmenin kapsamını belirlemek için şu sorulara yanıt aranmaktadır. Yazılım öğretici özelliği taşımakta mıdır? Yazılımın öğretici özeliğinden ne kadar emin olunabilir? Yazılımda içeriğin aktarımı amacıyla hangi yöntem kullanılmaktadır? Yazılım sayesinde öğrenciler ne oranda öğrenme gerçekleştirmişlerdir? Yazılım Öğrenme üzerindeki etkisi diğer yazılımlarla karşılaştırıldığında yeterli midir? Doğrudan değerlendirme yönteminde güvenilirlik yüzdesi dolaylı değerlendirmeye göre daha fazladır denilebilir. 11 / 21

2.3 Tümleşik Değerlendirme Her iki yaklaşımlarının karması olan bu yaklaşım; ϫ Dolaylı ve doğrudan değerlendirmenin sınırlılıklarından korunarak mevcut avantajlardan yararlanma ilkesine dayanmaktadır. ϫ Dolaylı ve doğrudan değerlendirmenin birlikte kullanılmasını öngörmekte ancak toplamı anlamına gelmemektedir. ϫ Mümkünse doğrudan değerlendirme, gerektiği durumlarda dolaylı değerlendirme yaklaşımını öngörmektedir. ϫ Kalitenin tüm boyutlarıyla ve güvenilir bir şekilde değerlendirmesini öngörmektedir. 12 / 21

3. Eğitim Yazılımlarının Genel Değerlendirilmesi Teknik Özellikler  Kullanılacak yazılım için gerekli olan minimum özelliklere sahip olmalıdır.  Eğitim yazılımının bilgisayara yüklenmesi kolay olmalıdır.  İstenen ekranlara ulaşmak çok fazla zaman almamalıdır.  Menüler, kullanılan araçlar tüm ekranlarda aynı işlevi yerine getirmelidir.  Yazılımın içinde yer alan ve yazılımın çalışmasını sağlayan dosyalara çocukların bilerek ya da hatayla ulaşmaları engellenmiş olmalıdır. 13 / 21

3. Eğitim Yazılımlarının Genel Değerlendirilmesi  Yazılım üzerinde çalışılan etkinliklerin kaydedilmesine ve çıktılarının alınmasına olanak sağlamalıdır.  Yazılım hem kişisel bilgisayarlarda, hem laboratuarlarda hem de ağ üzerinde çalışacak şekilde tasarlanmış olmalıdır. 14 / 21

3. Eğitim Yazılımlarının Genel Değerlendirilmesi Öğrenci Düzeyine Uygunluk  Yazılım tarafından öğretilen kavram ya da beceriler hedef kitlenin yaşına uygun olmalıdır.  Öğretim yöntemi çocukların gelişim düzeyine uygun olmalı, gereksinimlerine yanıt verebilmelidir.  Gerektiğinde farklı gelişim düzeylerindeki çocuklar yazılımı kullanabilmelidir. 15 / 21

3. Eğitim Yazılımlarının Genel Değerlendirilmesi Kullanım Kolaylığı (Uygulamaya Teşvik)  Bağımsızlık duygusu  Çocuklar yazılımı mümkün olan en az yardımla çalıştırıp kullanmalıdırlar.  Yazılımın menü ve işlevleriyle ilgili ek bilgiler ve görsel anlatımlar yer almalıdır.  Ekrandaki nesneler çocuğun fareyi kullanarak etkileşimde bulunabilmesine olanak sağlamalıdır.  İçerikteki yeni bilgi ve beceriler çocukların düzeylerinin üzerine ilişki kurarak yapılandırabilecekleri bir düzende verilmelidir.  Öğrenci uygulamaya çeşitli aşamalarla teşvik edilmeli. 16 / 21

3. Eğitim Yazılımlarının Genel Değerlendirilmesi Güçlük Düzeyi  Hedef kitlenin bilişsel, fiziksel ve dil özellikleri göz önünde bulundurulmalıdır.  İçerikteki yeni bilgi ve beceriler çocukların düzeylerinin üzerine ilişki kurarak yapılandırabilecekleri bir düzende verilmelidir.  Çocuklar yazılımın güçlük düzeyini kendileri ayarlayabilmelidirler.  Ders süresi yazılımın sunduğu içeriğe ve güçlük düzeyine uygun olmalıdır. 17 / 21

3. Eğitim Yazılımlarının Genel Değerlendirilmesi Öğrenciye Uyarlanabilirlik  Eğitim yazılımı dünya kültürlerinin çeşitliliğini yansız bir şekilde yansıtmalıdır.  Yazılım belli bir bakış açısı ve önyargıyla tasarlanmamış olmalıdır.  Yazılımda değişik dil seçenekleri kullanılabilmelidir. 18 / 21

3. Eğitim Yazılımlarının Motivasyonsal Değerlendirilmesi Motivasyon, bireyin gereksinim ve isteklerinin onun davranışının yoğunluğu ve yönüne olan etkisidir. İçsel bir süreç olan motivasyon zamanla öğrencilerin belli bir davranışın göstermesinin bu davranışı göstermese de öğrencinin kendi kendine kılavuzlanmasını ve etkinliğe devam etmesini sağlamaktadır. 19 / 21

3. Eğitim Yazılımlarının Motivasyonsal Değerlendirilmesi Bilgisayarda, öğrenci kontrolü olanağı verilmesi, öğrencilerin ilgilerini ve motivasyonunu artırarak, güdülemeyi sağlar. Gerçek ve dışarıdan (geçici) gelen motivasyon Gerçek güdüleme: Öğrencide mevcut düşüncelerin ortaya konulması ve öğrencinin doğal olarak öğretim süreci içinde güdülenmesini sağlar. Geçici Güdüleme: Öğrencinin bazı işleri yapabilecek şekilde ödüllendirilmesini ve öğrencilerin istekli davranmasını sağlayıcı düşüncelerin oluşmasıdır. 20 / 21

3. Eğitim Yazılımlarının Genel Değerlendirilmesi Güdülenme  Çocukların gelişim özelliklerini dikkate alan yazılımlarda, asıl ödül, çocukların yazılımdan ve öğrendikleri içerikten zevk almalarıdır.  Kullanım sırasında ya da etkinliklerde herhangi bir hata yaptıkları zaman, çocuklar hata yaptıkları ve bu hataların nedenleri konusunda bilgilendirilmeli ve yönlendirilmelidirler.  Yazılım öğrencide merak uyandırmalı.  Geribildirim için sadece metinler değil, ses ve grafik unsurları da uygun şekilde kullanılmalıdır. 21 / 21