ANLATIM BOZUKLUKLARI Söylenmek istenen her şey, açık, yalın ve anlaşılır biçimde dile getirilmelidir. İyi bir cümlede kelimeler yerli yerinde kullanılmalı,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKÇE Anlatım Bozuklukları
Advertisements

Bağlaşıklık(Dil bilgisi bağıntısı): Dil ögelerinin dil bilgisi kurallarına uyularak yan yana getirilmesi, demektir. Bu sabah istasyon o karşıla Bu sabah.
1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
1.Yüklem: Cümlede yapılan işi, oluşu ya da eylemi bildiren kelimeye yüklem denir. Yüklem cümlenin temel öğelerinden biridir. Genellikle cümlenin sonunda.
CÜMLE ÖGELERİ Cümle, bir duyguyu, düşünceyi veya olayı anlatan sözcük ya da sözcükler topluluğudur. Cümlede her sözcüğün bir görevi vardır. Cümlede görevli.
2-A SINIFI BİLGİ YARIŞMASINA HOŞ GELDİNİZ Yarışmada; Hayat Bilgisi 5 soru Türkçe 6 soru Matematik 5 soru ve Genel kültür 4 soru olmak üzere Toplam 20 soru.
Varlıkların Özelliklerini Belirten Kelimeler (Sıfat – Ön Ad)
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
YAZIM KURALLARI.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde genel anlamlı bir sözcük kullanılmıştır? A) Kamyonu buradan çekiniz. B) Otobüs öneki durakta bozulmuş. C) Araba insan yaşamını.
İSİM GRUBU. Bu konu için önerilen literatür: 1. İSİM TAMLAMASI: Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, 2008, İYELİK GRUBU VE İSİM.
1 ZAMİRLER Dil, kısa, öz anlatımı sever. Konuşurken, yazarken gereksiz, sevimsiz tekrarlardan kaçınmak için, daha önce anılan bir ismin yerine, onu karşılayacak.
TÜRK DİLİ II Okutman Vedat BALKAN Hafta 1. Bir duyguyu, bir düşünceyi, bir yargıyı, bir olayı ve bir eylemi tam olarak anlatan kelime veya kelime grubuna.
BAĞLAÇ. BAĞLAÇ  Eş görevli sözcükleri, söz öbeklerini, cümleleri birbirine bağlayan ya da çeşitli anlam ilgileri kuran sözcük veya söz öbekleridir. Başlıca.
Teknolojiden Yararlanmak İçin…. Keloğlan’ın düşünde, Kaf Dağı’nın ötesinde, korkunç devler ülkesinde gezinmeyen biri mi var? Saklambaç, köşe kapmaca,
TANIMI: TANIMI: Görevdeş sözcükleri,söz öbeklerini veya cümleleri birbirine bağlayan sözcüklere bağlaç denir. Genel olarak söylenirse ya görevdeş öğeleri.
BİLGİ YARIŞMASI 5. SINIF Hazırlayan: Mustafa AKKAŞ 5-A Sınıf Öğretmeni Hazırlayan: Mustafa AKKAŞ 5-A Sınıf Öğretmeni Başarılar dilerim.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
EK FİİL (EK EYLEM). İsim soylu sözcüklere eklenerek onları cümle içinde yüklem yapan; basit zamanlı fiillere gelerek de onları birleşik zamanlı olmasını.
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
Bunu,bu ülkenin her vatandaşı DİKKATLE OKUMALI. VERGİDE BAGIŞ SİSTEMİ SADAKA VE FİTRE DİYEREK ÜLKEMİZ NASIL SOYULUYOR?
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
TAMLAMALAR.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
 Cümlede, eylemin nesne alabilip alamamasına ya da öznenin, eylemde bildirilen işle ilgili olarak gösterdiği özelliğe eylem çatısı denir. Dolayısıyla,
ZARFZARF (BELİRTEÇ) ZARF yer zamanölçüniteliksoru belirteçBir fiilin, bir fiil şeklinin (fiil ismi, sıfat-fiil, zarf-fiil), sıfatın veya kendi türünden.
FFFFiil, kök veya gövdelerinden türeyen fiile benzeyen ama artık fiil olmayan, kip ve şahıs eki almayan kelimelerdir.  Çok u uu uyumak baş ağrısı.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
ANLATIM YANLIŞLIKLARI. ANLAMSAL(BAĞDAŞIKLIK) YANLIŞLIKLAR A) GEREKSİZ SÖZCÜK KULLANIMI B) YANLIŞ ANLAMDA SÖZCÜK KULLANIMI C)SÖZ DİZİMİ YANLIŞLIĞI Ç) ANLAMCA.
EYLEM. EYLEM KİPLERİ A-HABER(BİLDİRME)KİPLERİ B-DİLEK(TASARLAMA)KİPLERİ.
Bedenim ve Ben (Bedenim Değerlidir)
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
SIFAT ( ÖN AD) ÖRNEKLER: * Beyaz tahta * Görgülü kişi
ŞOK HABER YAZILARI M.ŞAHİN. Haber Yazıları ile ilgili bazı terimler: Gazete: Politika kültür, ekonomi ve daha başka konularda haber ve bilgi vermek için.
1. Aşağıdakilerin hangisinde yanıt cümlesi, dönüşlülük zamiridir? A) Hangilerinin durumu iyi? Bazılarının. B) Kimin saçları daha uzun? Bunun. C) Kaçının.
F İ NLAND İ YA EG İ T İ M S İ STEM İ Dünyanın en iyi eğitim sistemlerinden birine sahip Finlandiya’da özel okul yok, öğrenciler günde 4 saat ders yapıyor,
ZAMIRLER(ADILLAR). ZAMİR (ADILLAR) İsimlerin yerine kullanılan sözcüklerdir. Bütün zamirler sıfatlardan farklı olarak isim çekim eki alabilir.
ZARFLAR (BELİRTEÇLER).
İşlev Açısından Kelime Türleri
KEVSER KURNAZ TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 2. SINIF - II. ÖĞRETİM
Niçin Yaratıldık?
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖRGÜT KÜLTÜRÜ Yrd. Doç. Dr. Muzaffer Şahin
FİİLLERDE ÇATI.
REHBERLİK SERVİSİ.
SORU ZARFLARI: eylem ve eylemsilere gelerek onları soru yoluyla belirtirler. Ne zaman döneceksin? - bu kıyafetimi nasıl buluyorsun? - ne kadar uğraştınız?
Hazırlayan: Eray POLAT Numara:
CÜMLE TÜRLERİ YÜKLEMİNİN TÜRÜNE GÖRE Fiil Cümlesi
Hazırlayan: Eray POLAT Numara:
Kanuni Sultan Süleyman İmam Hatip Ortaokulu Rehberlik Servisi
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
ZAMİRLER “Sen ve ben ve deniz Bizi anlamayan bir nesle aşina değiliz”
ZAMİRLER (ADILLAR).
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
KELİME TÜRLERİ FİİLLER.
VELİ SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
6. Sınıf 3. Ünite: ZARARLI ALIŞKANLIKLAR
ZAMİRLER(ADILLAR) 6.SINIF.
CİHANGİR ÇAĞLAR ZAMİRLER
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
Hazırlayan: Eray POLAT Numara:
HZ. MUHAMMED VE AİLE HAYATI
Nitel Araştırmalar.
ПРИЛОЗИ.
7. HAFTA TUR182 TÜRK DİLİ II.
Zarflar Zarf: Eylemleri, eylemsileri, zarfları, kimi zaman da ekeylemle yargı anlamı kazanmış sözcükleri türlü yönlerden (durum, zaman, yön…) tamamlayan.
Sunum transkripti:

ANLATIM BOZUKLUKLARI

Söylenmek istenen her şey, açık, yalın ve anlaşılır biçimde dile getirilmelidir. İyi bir cümlede kelimeler yerli yerinde kullanılmalı, gereksiz kelimelere yer verilmemeli, anlatılmak istenenin dışında bir anlam çıkarılmasına mahal verilmemelidir. Eğer konuşmada ve yazmada açıklık, yalınlık ve anlaşılırlık yoksa ortada bir anlatım bozukluğu var demektir.

EŞ ANLAMLI KELİMELERİN BİR ARADA KULLANILMASI Bu konuda herkesin fikir ve görüşünü almalısınız. Hava sıcaklığı sıfırın altında eksi sekiz derece imiş. Güç ve müşkül zamanlarda üstüne düşeni yerine getirir. Ben çok varlıklı, zengin biri değilim. Neşeli, sağlıklı, şen bir görünüşü vardı.

ANLAMI ZATEN DİĞER KELİMELERDE BULUNAN KELİMELERİN GEREKSİZ YERE KULLANILMASI Yaşanmış deneyimlerinden hareketle bu sonuca varıyor. Yanına gidiniz, konuşarak derdinizi anlatınız. Problemi çözmek için iki arkadaş üç saat süre ile uğraştılar. Az kalsın merdivenlerden düşeyazdı. Çocukların davranış biçimlerinde gariplikler görüldü. Takımın, boyu en kısa oyuncusu bendim.

Kulağıma eğilerek alçak sesle bir şeyler fısıldadı. Bu yol yaya yürümekle bitecek gibi değil. Onlar da beş yıldır karşılıklı mektuplaşıyorlar. Geçmişteki hatıralardan bir şikayetim yok Dün gece uyurken gördüğü rüyayı anlattı. Sana söyleyeceğim bu gizli sırlarımı kimseye söyleme. Yaptıklarını kendi ağzıyla itiraf etti. Havada beyaz kar taneleri uçuşuyor. Sınav yaklaştıkça öğrencilerin heyecanı gittikçe artıyor.

BİR KELİMENİN YERİNE YANLIŞ ANLAM VERECEK ŞEKİLDE BAŞKA BİR KELİME KULLANILMASI. Küçük kızın saçları hayli büyümüş. Ormanda yetişen bir çam fidanını salonunuzdaki saksıya ekemezsiniz. Başarısızlığını düzensiz çalışmasına borçludur. Böyle hareketler ülkede demokrasinin işlememesini sağlayacaktır. Yarın İzmir’e gidecek; buna zorunlu.

Bu binalar gerçekten çok yaklaşık yapılmış. Bizden son öğretim durumunu gösteren bir belge istedi. Vatandaşlarımız arasında din,dil,ırk ayrıntısı yapılamaz. Bazı öğrenciler derste çok çekimserdir. Vezüv etken bir yanardağdır. Deterjandan elleri tahrip oldu. Bu bölgenin kendine özgün gelenekleri vardır. Camdan yankılanan ışık gözlerimi kamaştırdı. Yazarın on dördüncü kitabı da yayınlandı.

SÖZCÜĞÜN YAPISININ YANLIŞ KULLANILMASI Mehmet Efendi on beş yıldır bakkalcılık yapıyor. Yiyecekleri kokturmuşsun. Her şeyi pahalılandırmışsınız. Bilinçleşmenin gerçekleşmesini eğitim sağlayacaktır. Dilimizi çirkinletmeyelim.

BİRBİRİYLE ÇELİŞEN SÖZLERİN BİR ARADA KULLANILMASI Kesinlikle yarın gelebilirler. Şüphesiz bu sözleri bütün öğrenciler duymuş olmalı. Aşağı yukarı bundan tam yirmi yıl önceydi. Eminim bu saatlerde eve gelmiş olmalı Yanılmıyorsam, bu ikisinin aynı şey olduğunu tahmin ediyorum.

EKLERİN YANLIŞ KULLANIMI Öğrencilerin başarısına ilgilenmek gerekir. Bizi en çok sevindiren onun bu sınavı kazandığıdır. Dünkü toplantıda Ali bize sınıf arkadaşlarını tanıştırdı. Biricik arzumuz sınavı kazanmak ve iyi bir bölüme girmemizdir.

ÖZNE-YÜKLEM UYUMSUZLUĞU Herkes ondan nefret ediyor, yüzünü görmek istemiyordu. Ben ve sen balığa çıktınız. Hiçbiri anlatılanlara inanmıyor, kendi fikrinde ısrar ediyordu.

NESNE-YÜKLEM UYUMSUZLUĞU Söylenenlere hemen inanıyor ve her yerde savunuyordu. Kendisine bütün sınıf adına teşekkür eder ve tebrik ederim. Onlara niçin bu kadar yardım ediyor ve destekliyorsun? Büyüklere gereken saygıyı göstermeli, incitmemeliyiz.

TÜMLEÇ YANLIŞLARI Kayaya yaklaşıyor muyuz, yoksa uzaklaşıyor muyuz? Öğrencileri teşvik etmeli, yüreklendirmeli, destek olmalıyız. Olanları böyle değerlendirmek, bu gözle bakmak gerekir. Duvarları kirletmek,yazı yazmak kesinlikle yasaktır. Bu güçlüklere nasıl göğüs gerdi, nasıl başa çıktı?

MANTIK YANLIŞLARI Yiyecek bir lokma ekmeğimiz hatta yemeğimiz bile yok. Seninle değil şehir içinde gezmek, dünya turuna bile çıkılmaz. Beyin zarı iltihapları iyi tedavi edilmezse ölüme;hatta sara nöbetlerine dahi yol açabilir. Karar TBMM'nin 230'a karşı 190 oyla aldığı bir kararla kabul edildi.

ZAMİR EKSİKLİĞİ VEYA BELİRSİZLİĞİ Ehliyetini polis almış öyle mi? Bana ne söyleyeceğini biliyorum. Geleceğini ben biliyordum. Yarışmada birinci olduğuna sevindim. Hırsız, çocuğu kovaladı. Genç, adama seslendi. O, soruları yapamadı.

FİİLİN VEYA YARDIMCI FİİLİN YANLIŞ KULLANILMASI Ben ona ağabey, o da bana kardeşim derdi. Kitap için kendisine verilen paranın eksik ve yeterli olmadığını söyledi. Gerekli yerlere başvuruda bulunmuş, ama bir sonuç almış değiliz. Çorbaya biraz acı, biraz da tuz ve limon sıkılabilirdi. Boyu kısa, bedeni de pek biçimli değildi. Çok az veya hiç çalışmadan çok para kazananlar var.

TAMLAMA YANLIŞLARI Bu ülkeye teknik ve bilgi yardımında bulunulacak. Son derste belgisiz ve sayı sıfatlarını öğrendik. Siyasî ve ekonomi ilişkileri çıkmaza girdi. Kar yüzünden tüm özel ve devlet okulları tatil edildi. Ülkemiz Bosna’ya askerî ve gıda yardımı yaptı.

KELİMELERİN YANLIŞ YERDE KULLANILMASI Yeni durağa gelmiştik ki otobüs de hemen geldi. Bu toplantıda çekinmeden düşünceler dile getirilmeli. Her yolda kalan insana yardım etmeliyiz. İdare, henüz yarın ders yapılıp yapılmayacağını bildirmedi. İzinsiz inşaata girilmez.

Hakan çok iyi futbolcu ama fazla topla oynuyor. Bu çocuk seneye yüksek inşaat mühendisi olacak. Cesetler çok denizde kaldığından çürümüş. Burada her Allah'ın günü kaza oluyor. Ağrısız kulak delinir. Bu yemek fazla dışarıda kaldığı için bozulmuş.

BİRLEŞİK CÜMLELERDE YÜKLEMLER ARASINDAKİ UYUMSUZLUK Her ne kadar iyi hazırlanılmışsa da istenilen sonucu alamadı. Bir yıl boyunca devamlı çalışarak kazanıldı. Her ne kadar şehir dışına taşınmışsa da beklenen huzur bulunamamıştı.

DEYİM YANLIŞLARI Ona ayak bağı oluyor, işini çabuk bitirmesini sağlıyordu. Ona yardım et, elinden geleni ardına koyma. Babasını görünce paçaları tutuştu. Çok acıktım midem zil çalıyor. Bu görüntüler karşısında saçlarım diken diken oldu.

UYGULAMA Problemleri karşılıklı anlayış ve birlik içinde çözeceğiz. Tamlama yanlışı, karşılıklı birlik olmaz.

Ekşi yiyecekleri az, acıyı ise hiç yemezdi. Yüklem eksikliği, "az yemezdi" gibi bir anlam ortaya çıkıyor.

Bu yazıyı değil okumak, anlamak bile imkânsız. Mantık yanlışı, "okumak"la "anlamak" yer değiştirmeli.

Önümüzdeki haftanın önemli programlarını hatırlatmaya çalıştık. "Hatırlatma" geçmişte yaşanan olaylar için kullanılır.

Ben ona ağabey, o da bana kardeşim derdi. Yüklem eksikliği.

Toplantıda pasta ve meyve suyu ikram edildi. Tamlama yanlışı, "ve" bağlacı pasta suyu gibi bir yanlış ifadeye yol açıyor.

Biricik arzum bu yılki sınavı kazanmak ve iyi bir bölüme girmemizdir. Kelimenin aldığı ek yanlış; "kazanmak" yerine "kazanmanız" ya da "girmenizdir" yerine "girmektir.

Fabrika ticarî ve polis otosu üretimine geçen yıl ara verdi. Tamlama yanlışı; "ticarî otosu" denmez, "ticarî oto" denir.

Bu işi ben ve sen yapmalısınız. Özne-yüklem uyuşmazlığı, özne birinci ve ikinci şahıs olunca yüklem I. çoğul olur, yani "yapmalıyız" denmelidir.

Kendisine bütün sınıf adına teşekkür eder ve tebrik ederim. Herhangi bir öğenin eksikliği, sıralı cümlelerde sık karşılaşılan ve ÖSS'de en çok sorulan yanlışlıklardan biri.

Yarının mutlu günlerine özlem duyuyorum. Özlem geçmişe duyulur.

Bu bölge coğrafî ve iklim açısından ilgi çekici özelliklere sahiptir. "Ve" bağlacının yol açtığı yanlışlık; "coğrafî açıdan" denir. Sınavlarda genellikle sorulan bir bozukluk. Bağlaç veya virgül görür görmez bu tip bir yanlışlık olup olmadığı kontrol edilmeli.

Hiçbiri anlatılanlara inanmıyor, kendi fikrinde ısrar ediyordu. Özne eksikliği.

Yeni durağa gelmişti ki otobüs hemen geldi. Yeni olan durak değil; kelime yanlış yerde.

Müsabaka bir yıl boyunca devamlı çalışarak kazanıldı. Etken-edilgen fiil uyuşmazlığı.

Bu yasadan özel ve kamu kuruluşlarında çalışanlar yararlanacak. Tamlama yanlışı; "özel kuruluşlar" denir.

Dünkü toplantıda Ali bana okul arkadaşını tanıştırdı. "Bana tanıttı" ve "benimle tanıştırdı" denmelidir.

Beyin zarı iltihapları iyi tedavi edilmezse ölüme hatta sara nöbetlerine yol açabilir. "Hatta" bağlacı daha kötü bir durum olduğunu ifade ediyor; bu yüzden "sara nöbeti" önce söylenmelidir.

Her yolda kalan insana yardım etmeliyiz. Kelime yanlış yerde.

Bu tür konuşmalar gözlerimi yaşartırlar. Organlar özne olduğu zaman yüklem çoğul olarak kullanılmaz.

Geçen ay yayımlanan aylık dergilerin birinde okudum, gördüm. Doğru bir cümle idi; ama anlatım bozukluğu vardır diye bir şartlanma söz konusu olduğu için eminim kendinizce yanlışlar bulmuşsunuzdur. Bu da ÖSS'deki soruların zorluklarından birini göstermektedir. O da doğru cümlelerde bile yanlış aramak zorunda kalınmasıdır.

Şüphesiz ki bu sözleri bazı öğrenciler duymuş olmalı. Mantık yanlışı.

Başarısızlığını düzensiz çalışmasına borçludur. "Başarısını" olmalı.

Bu kitap yayınevinin ölümünün 10. yıl dönümünde ünlü şairin yüce anısına armağandır. Kelime yanlış yerde.

Kitap için kendisine verilen paranın eksik ve yeterli olmadığını söyledi. Yardımcı fiil eksikliği.

Herkes onu görmek istemiyordu. "Herkes" yerine "hiç kimse" denmeli; olumlu-olumsuz uyumsuzluğu.

Japonya’daki arkadaşıyla on yıl boyunca karşılıklı mektuplaşmış. Gereksiz kelime; "mektuplaşma" zaten karşılıklı olur.

Büyüklere gereken saygıyı göstermeli ve incitmemeliyiz. Nesne eksikliği.

Hiçbiri anlatılanları tam anladı. "Hiç biri" yerine "herkes" ya da "anladı" yerine "anlamadı" denmeli; olumlu- olumsuz uyumsuzluğu.

Bu erikler çok tatlıdırlar. Tekil-çoğul yönünden özne-yüklem uyuşmazlığı; "tatlıdır" denmeli.