ENGELLİLİĞİ ANLAMAK Yrd. Doç. Dr. Z. Hande Sart Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü hande.sart@boun.edu.tr Mayıs, 2010 Ankara.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yüksek Öğrenimdeki Engelli Öğrenciler
Advertisements

ENGELLİ KADIN DOSTU SAĞLIK HİZMETLERİ
3 Aralık Dünya Engelliler Günü
Engellilerin Haklarına İlişkin BM Sözleşmesi
Prof. Dr. A. Ayşe Karaduman 08. Nisan Kazan - Ankara
ÖZEL EĞİTİMİN GEREKLİLİĞİ VE ÖNEMİ
INTERNATIONAL FEDERATION ADAPTED PHYSICAL ACTIVITY (IFAPA)
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
ENGELLİ OLMAK SUÇ DEĞİL
Yrd. Doç. Dr. İdil Işıl GÜL 9 Kasım 2012, Ayfonkarahisar.
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
5. İzmir İktisat Kongresi “Küresel Yeniden Yapılanma Sürecinde Türkiye Ekonomisi” NİTELİKLİ ÜNİVERSİTE EĞİTİMİ HERKESİN HAKKI Prof. Dr. Kayhan Erciyeş.
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
POLATLI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
ENGELLİ BİREYLERİN BAKIMI
ENGELSİZ ODTÜ BİRİMİ (EOB) EOB’nin Kuruluşu 2006 yılında onaylanan ve 2010 yılında revize edilen “Yüksek Öğretim Kurumları Özürlüler Danışma.
EĞİTİM HAKKI.
UZMANLIK EĞİTİMİ “TTB-UDEK DEĞERLENDİRMELERİ” Dr
5. İzmir İktisat Kongresi “Küresel Yeniden Yapılanma Sürecinde Türkiye Ekonomisi” NİTELİKLİ ÜNİVERSİTE EĞİTİMİ HERKESİN HAKKI Prof. Dr. Aydın Öztürk İzmir.
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
Hacettepe Üniversitesi Engelliler Araştırma ve Uygulama Merkezi
DESTEK EĞİTİM ODASI Kaynaştırma eğitimine tabi olanlara sunulan bir hizmet Kaynaştırma uygulamalarının bir parçası ve tamamlayıcısı.
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
Kaynaştırma Uygulamaları ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
ÖZEL EĞİTİM DÜZENLEMELERİ
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
TM (EA) PUAN TÜRLERİ YGS – LYS Bİ LGİ
ÇOCUK VE GENÇLERDE İNTERNET BAĞIMLILIĞI
KARESİ REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ UYGULAMALARI
ÖZEL EĞİTİM OKUL VE SINIFLARI MALTEPE RAM
LOGO YÜKSEK ÖĞRETİMDE SIRALAMA SİSTEMLERİ YÜKSEK ÖĞRETİMDE SIRALAMA SİSTEMLERİ.
EŞİT BİR EĞİTİM İÇİN ENGELSİZ KAMPÜS
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
ÖZEL EĞİTİM SINIFI VE KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
Hukuki Açıdan Özel Eğitim ve Eğitim Etiği
Hukuki Açıdan Özel Eğitim ve Eğitim Etiği
Hukuki Açıdan Özel Eğitim ve Eğitim Etiği
BEYİN ve BİLİŞSEL GELİŞİM
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
DİĞER TUTUMLAR.
Özürlü Öğrenci Birimleri Engelsiz Üniversite Birimleri 17.MAYIS.2010 Prof. Dr. Bülbin Sucuoğlu
BBY 467 Bilimsel ve Kültürel Mirasın Dijitalleştirilmesi Ders 1: Giriş ve Kültürel Miras Arş. Gör. Tolga Çakmak.
ÜNİVERSİTELERDE YAPILMASI GEREKEN TEMEL UYARLAMALAR FUNDA ACARLAR Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Bölümü.
2011 ÜNİVERSİTE YERLEŞME SONUÇLARIMIZ 2011 UNIVERSITY PLACEMENT RESULTS.
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ SEMİNERİ. EĞİTİM HAKKI Özel gereksinimi ve/veya engeli olan ya da olmayan tüm çocuklar eğitim hakkından yararlanma özgürlüğüne.
ICFCY-MedUse - On the job learning by using ICF-CY in Social Paediatrics İşlevsellik, Yetiyitimi ve Sağlığın Uluslararası Sınıflandırılması -Çocuk ve Genç.
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU PROF.DR.AYŞE AVCI GAZİANTEP 21.Mart
BİRLİKTE BAŞARIRIZ Bütünleştirme Kapsamında Eğitim Uygulamaları Haziran 2013.
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Özel eğitime ilişkin devlet ve akademisyenler tarafından yapılan çeşitli tanımlar mevcuttur. Özel eğitime ilişkin M.E.B. tarafından.
TANILAMA.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
DÜNYA’DA VE TÜRKİYE’DE ÇOCUK SAĞLIĞININ DURUMU ÇOCUK HEMŞİRELİĞİ
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
Engelli Bireylerin Eğitimi Yasası (Individuals with Disabilities Education Act-IDEA)-(1990)
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
TEMEL KAVRAMLAR, TARİHÇE VE İLKELER
Özel Gereksinimli Çocuklar
3 Aralık Dünya Engelliler Günü
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ KAYNAŞTIRMA.
Akademik Değerlendirme Koordinatörlüğü
BE BEP NEDİR ?.
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Projenin Amacı Projenin en temel amacı okul öncesi sınıflarında engeli olan çocuklarla çalışan öğretmenlerin sınıf içi yeterliklerinin artırılmasıdır.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ TURİZM COĞRAFYASI
Sağlık, Kültür ve Spor Dairesi Başkanlığı
Sunum transkripti:

ENGELLİLİĞİ ANLAMAK Yrd. Doç. Dr. Z. Hande Sart Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü hande.sart@boun.edu.tr Mayıs, 2010 Ankara

İÇERİK Amaç Eğitim Haklarımız Engellilik Tanımları Engelliliği Açıklayan Modeller Üniversitelerde Karşılaşılan Engel Grupları

AMAÇ Herkesin tümüyle erişebileceği ve üniversite yerleşkesi içinde azami katılımı sunan üniversite toplulukları oluşturmak için Engelli öğrencilere destekleyici ve iyi kaynaklarla donatılmış bir ortam sağlayarak öğrencilerimizin akademik birleşmeleri ve eğitimleri önündeki sorunları kaldırmak ve birey olarak bağımsızlıklarını geliştirmelerinde yardımcı olmak için

Eğitim Haklarımız Nelerdir? Kanunlar, Yönetmelikler, Sözleşmeler 4

Haklar Üzerine The Universal Declaration of Human Rights (1948): İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi United Nations Convention on the Rights of the Child (1989): BM Çocuk Hakları Sözleşmesi United Nations Standard Rules on the Equalization of Opportunities for Persons with Disabilities (1993): BM Engelliler için Fırsat Eşitliği Konusunda Standart Kurallar Salamanca Statement (UNESCO, 1994): Salamanca Bildirgesi European Social Charter (ESC; 1961,1996): Avrupa Sosyal Şartı Education for all [EFA : The World Education Forum in Dakar (2000)]: Herkes için Eğitim: Dünya Eğitim Forumu, Dakar United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities (2006): BM Engelliler Sözleşmesi

Yükseköğretim ve Engellilikle 2005 Özürlüler Kanunu’nun (No: 5378) “Sınıflandırma, bakım, rehabilitasyon, istihdam, eğitim, iş ve meslek analizi” başlıklı Yasanın 2. Bölümüne göre:

“Hiçbir gerekçeyle özürlülerin eğitim alması engellenemez “Hiçbir gerekçeyle özürlülerin eğitim alması engellenemez. Özürlü çocuklara, gençlere ve yetişkinlere, özel durumları ve farklılıkları dikkate alınarak, bütünleştirilmiş ortamlarda ve özürlü olmayanlarla eşit eğitim imkânı sağlanır.”

Engelli Birey?

Engelli Birey 2005 Özürlüler Kanunu (No: 5378) Doğuştan veya sonradan herhangi bir nedenle bedensel, zihinsel, ruhsal, duyusal ve sosyal yeteneklerini çeşitli derecelerde kaybetmesi nedeniyle toplumsal yaşama uyum sağlama ve günlük gereksinimlerini karşılama güçlükleri olan ve korunma, bakım, rehabilitasyon, danışmanlık ve destek hizmetlerine ihtiyaç duyan kişi

Dünya Sağlık Örgütü Doğuştan veya sonradan (kaza sonucu, hastalık) herhangibi bir nedenle; Yaşam faaliyetlerini/işlevlerini (yürüme, görme, duyma, konuşma, öğrenme, çalışma) bir ya da daha fazlasını önemli bir şekilde kısıtlayan; Fiziksel, zihinsel ve/veya duygusal durum; Uzun süreli/kronik

Modeller

Medikal (Tıbbi) Model Yaklaşımı Engellilik; doğrudan bir hastalık, travma veya diğer sağlık koşullarının yol açtığı, hekim tarafından bireysel tedavi şeklinde tıbbi bakım gerektiren ve kişiye ait bir problem Kişiye ait Tıbbi bakım/tedavi Hasta/sağlam Sağlıklı/sağlıksız İkilik sistem

Sosyal Model Yaklaşımı Engellilik; sosyal olarak yaratılmış bir problem, özellikle bireyin topluma tam katılımı sorunu olarak görülür. Bireyin bir özelliği değil, sosyal çevre tarafından yaratılmış koşulların karmaşık bir bütünüdür. Olumsuz tutumlar, ötekileştirme, sosyal dışlama konularını ele alır.

Engelliliği Anlamak için Yeterli midir?

Biyolojik, Bireysel, Sosyal Bağlamlar HAYIR Biyolojik, Bireysel, Sosyal Bağlamlar

Biyopsikososyal Model Yaklaşım İnsan Hakları Temelli Ayrımcılığa Karşı

MAKROSİSTEM Kültür, Değerler Kronosistem-Zaman MAKROSİSTEM Kültür, Değerler EGZOSİSTEM Geniş Aile MEZOSİSTEM MİKROSİSTEM Bakanlıklar ENGELLİ BİREY Aile Öğretmenler Sağlık Hizmetleri/Personeli Akranlar Sosyal Hizmet Uzmanları Medya Kanunlar Dockrell & Messer (1999, uyarlanmıştır) Bronfenbrenner (1979)- Biyo-ekolojik teori 17

MAKROSİSTEM Kültür, Değerler Kronosistem-Zaman MAKROSİSTEM Kültür, Değerler EGZOSİSTEM Geniş Aile MEZOSİSTEM MİKROSİSTEM Bakanlıklar ENGELLİ BİREY Aile Öğretmenler Sağlık Hizmetleri/Personeli Akranlar Sosyal Hizmet Uzmanları Medya Kanunlar Dockrell & Messer (1999, uyarlanmıştır) Bronfenbrenner (1979)- Biyo-ekolojik teori 18

Biyopsikososyal Model Yaklaşım Bireyin İşlevselliği Evrensel Birleştirici Model Bağlam – kaynaştırma Kültürel uygunluk Uygulamaya dönük Yaşamboyu

Karşılaşılabilecek Engel Grupları Bedensel Engelliler Görme Engelliler İşitme Engelliler Konuşma ve Dil Sorunları Psikiyatrik/Psikolojik Sorunlar Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) Öğrenme Güçlükleri Nörolojik Bozukluklar Otizm-Asperger Diğer Engel Grupları: Süreğen Hastalıklar

Üniversite Sayısı Toplam: 128/139 Devlet Üniversitesi: 94/94 Vakıf Üniversitesi: 34/45 Vakıf Meslek Yüksekokulu: 4

Engelli Öğrenci Sayısı Toplam:3.584 Devlet:3.375 Vakıf: 207 Meslek Yüksek Okulu: 2

Engelli Öğrenci Yüzdesi ~%0,13

Devlet Üniversiteleri İlk 4 Pamukkale: 763 Ege: 617 Dokuz Eylül: 290 Anadolu: 127 (açıköğretim dahil değil) Son 4 Gebze Yüksek Teknoloji: - Gümüşhane:- Muş Alparslan:- Şırnak:-

Vakıf Üniversiteleri İlk 4 Hiç öğrencisi bulunmayan üniversiteler Bilkent: 40 İzmir Ekonomi: 26 Yeditepe: 23 Bahçeşehir: 14 Hiç öğrencisi bulunmayan üniversiteler Acıbadem, Gediz, Işık, İstanbul Arel, İstanbul Bilim, Koç, Maltepe, Özyeğin, Piri Reis,Yeni Yüzyıl

Devlet Üniversitelerindeki Engelli Öğrenciler (3375) Görme Engelliler: 1301, %38 Bedensel Engelliler: 855, %25 Süreğen: 431, %13 Bilinmiyor: 319, %9 İşitme 260, %8 Psikolojik: 73, %2 Dikkat eksikliği ve hiperaktif bozukluklar: 51, %2 İşitme ve Konuşma: 29, %1 Konuşma: 27 Nörolojik: 25 Zihinsel: 3 ???? Otizm: 1 ????

Devlet Üniversiteleri (3375)

Vakıf Üniversitelerindeki Engelli Öğrenciler (209) Bedensel Engelliler: 77, %37 Görme Engelliler: 31, %15 İşitme 25, %12 Bilinmiyor: 21, %10 Nörolojik:11, %5 İşitme ve Konuşma: 10, %5 Dikkat eksikliği ve hiperaktif bozukluklar: 8, %4 Süreğen: 7, %3 Okuma Bozuklukları: 6, %2,8 Konuşma: 6, %2,8 Çoklu engel: 6, %2,8 Asperger: 1, %0,6

Vakıf Üniversiteleri (209)

KAYNAKÇA Kitap Internet kaynakları Üniversite İnternet Kaynakları American Psychiatric Association.(1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed.). Washington, DC: Author. American Psychiatric Association (2000). Desk reference to the Diagnostic criteria from DSM-IV-TR. Fourth Edition, Text Revision. Washington, DC: Author. World Health Organization (2001). International Classification of Functioning, Disability and Health. Geneva. Internet kaynakları National Dissemination Center for Children with Disabilities (http://www.nichcy.org/resources/default.asp) National Institute on Deafness and Other Communication Disorders (http://www.nidcd.nih.gov) Üniversite İnternet Kaynakları Boston University: http://www.bu.edu/disability/ Harvard University –Accessible Education Office: http://aeo.fas.harvard.edu/essential.html http://aeo.fas.harvard.edu/faculty.html, http://aeo.fas.harvard.edu/instructional.html University of Pittsburgh-Disability Resources and Services: http://www.drs.pitt.edu

Sorular/Yorumlar Yazışma Adresi Yrd. Doç. Dr. Z. Hande Sart Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bebek 34342 İstanbul Tel: 0212 3596902 E-posta: hande.sart@boun.edu.tr