BÖLÜM 1 GİRİŞ. BÖLÜM 1 GİRİŞ 1.1 TAŞITLAR VE SOSYAL YAŞAM Motorlu taşıtlar, karşılanabilir bir masrafla ve güvenli bir şekilde yolcu ve yük ulaşımını.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EBA BİLİŞİM AĞI TANITIMI VE KULLANIMI. EBA v2 EBAv2 : Eğitimde FATİH Projesinin içerik bileşeni olarak 2012 yılında yayın hayatına başlayan Eğitim Bilişim.
Advertisements

M AKINE B ILIMINE G IRIŞ Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL.
ÇARPIŞMALAR VE VE İMPULSİF KUVVETLER
İMAL USULLERİ KAYNAK TEKNOLOJİSİ BÖLÜM 5 KESME. Esası? Oksijen saflığının etkileri? Kesme üfleci ve çalışma şekli? Yüzey kalitesi değerlendirmesi?
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
Atalet, maddenin, hareketteki değişikliğe karşı direnç gösterme özelliğidir.

ROBOT.
BÖLÜM 11 FRENLEME PERFORMANSI VE FRENLER 11.1 FRENLEME PERFORMANSI Taşıtın güvenliğini etkileyen en önemli karakteristiklerden birisi de frenleme performansıdır.
KÜTLE VE HACİM Hazırlayan Ve Sunan: M.İbrahim M. TÜRKMEN.
Yüksek Başarımlı Hesaplama Sistemleri ve Yapılan Çalışmalar Züleyha EZBER
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
 Ülkemizdeki nüfusun sayısı ve nüfusla ilgili veriler yapılan nüfus sayımları ile elde edilir. Bu sayımlar sonucunda, toplam nüfus, nüfusun yaş gruplarına.
HERON & ZEPLİN İbrahim KURU SİVAS.
KUVVET VE HAREKET Çevremizde birçok varlık görürüz.Bu varlıkların bir kısmı canlı,bir kısmı ise cansızdır. VARLIKLAR Canlı Varlıklar Cansız.
KONU: ATATÜRK ÖNDERLİĞİNDE ÖLÇÜLERDE YAPILAN YENİLİKLER
BÖLÜM 12 SÜSPANSİYON SİSTEMİ. BÖLÜM 12 SÜSPANSİYON SİSTEMİ.
KUVVET VE HAREKET FEN VE TEKNOLAJİ. HAREKET Konumda meydana gelen değişiklik. Yer değiştirme. Bir cisim, hareketsiz olduğu farz edilen bir noktaya göre.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
GEOMETRİK CİSİMLER VE HACİM ÖLÇÜLERİ
FİZİK PROJE ÖDEVİM Büşra Kortak /h.
KUVVET, İVME VE KÜTLE İLİŞKİSİ. İvme nedir? Hareket eden bir cismin hızının birim zamandaki değişimine denir.birim.
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
3. ÜNİTE.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
ENERJİ DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ
MÜHENDİSLİK MEKANİĞİ M.FERİDUN DENGİZEK.
Bölüm 11: Çembersel Hareket. Bölüm 11: Çembersel Hareket.
Elektriksel potansiyel
Işık Işık kaynakları Işık ve madde Işığın yayılması Işığın yansıması
TEK BOYUTTA HAREKET.
YER MANYETİK ALANI.
Değirmendere Hacı Halit Erkut Anadolu Lisesi
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
-MOMENT -KÜTLE VE AĞIRLIK MERKEZİ
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
BÖLÜM 11 SES. BÖLÜM 11 SES SES DALGALARI Aşağıdaki şeklin (1) ile gösterilen kısmı bir ses dalgasını temsil etmektedir. Dalga ortam boyunca hareket.
BÖLÜM 1 Kuvvet ve Hareket. BÖLÜM 1 Kuvvet ve Hareket.
NET 207 SENSÖRLER VE DÖNÜŞTÜRÜCÜLER Öğr. Gör. Taner DİNDAR
BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR. BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR.
Madde ve Maddenin Özellikleri
KUVVET, MOMENT ve DENGE 2.1. Kuvvet
NeTIRail-INFRA Bilgilendirme Toplantısı, Ankara, Türkiye
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
3.ÜNİTE TEMAS GEREKTİRMEYEN KUVVETLER MIKNATISLARLA OYNAYALIM
ELK-301 ELEKTRİK MAKİNALARI-1
Hergün Güncellenen Sunu Arşiviniz:
Bölüm 5 Manyetik Alan.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
UYARI Lütfen masalarınıza yazı yazmayınız.
NEWTON'UN HAREKET KANUNLARI.
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
İcat, Buluş, Keşif, Endüstri ve Endüstri 4.0 Kavramlarını tanıyalım
İş-GüÇ-EnErJi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yenilenebilir Enerji Kaynakları
2.KUVVET, İŞ VE ENERJİ İLİŞKİSİ
Işığın Kırılması.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KUVVET VE SÜRTÜNME KUVVETİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Newton’un Hareket Yasaları
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KUVVET KAVRAMI, ÖZELLİKLERİ VE ÖLÇÜLMESİ
KUVVET KAVRAMI, ÖZELLİKLERİ VE ÖLÇÜLMESİ
Enerji ve Hareket Belkıs Garip.
Sunum transkripti:

BÖLÜM 1 GİRİŞ

1.1 TAŞITLAR VE SOSYAL YAŞAM Motorlu taşıtlar, karşılanabilir bir masrafla ve güvenli bir şekilde yolcu ve yük ulaşımını sağlayan karmaşık makinelerdir. Eşya ve insanların taşıtlarla taşınması eski çağlardan beri insanların ilgisini çeken ve modern dünyanın vazgeçilmez temel ihtiyaçlarındandır.

1.2 TARİHSEL GELİŞİM Motorlu karayolu taşıtı olarak değerlendirilen ilk taşıt, 1769 yılında, Joseph Cugnot1 tarafından yapılmıştır. 19. yüzyılın son çeyreğinden itibaren, yüksek hızlı pistonlu içten yanmalı motorların geliştirilmesine bağlı olarak, taşıt yapım çalışmaları giderek hızlanmıştır.

Daimler’in ilk otomobili 1886

modeli, 1894 yılında 16 km/h hıza ulaşmıştır. 1.2 TARİHSEL GELİŞİM Amerika Birleşik Devletlerindeki ilk benzinli otomobil, 1893 yılında Charles ve Frank Duryea'nın yaptıkları "Duryea"dır. Bu otomobilin geliştirilmiş modeli, 1894 yılında 16 km/h hıza ulaşmıştır.

Ford’un 1896 yılında yaptığı Quadricycle

1.2 TARİHSEL GELİŞİM Diesel motorlarının taşıtlara uygulanması ise, ilk defa 1923 yılında ve Alman Benz-MAN yapımı bir kamyonla gerçekleştirilmiştir. Benz-MAN yapımı bir kamyon, 1923

1.2.1 Türk Otomotiv Endüstrisi Türkiye’de ilk otomobil üretme girişimi 1929’da Ford tarafından İstanbul serbest bölgede denenmiş, montaj hattı kurulmuş, fakat 1930’lu yılların ekonomik krizi içinde gelişim gösteremeden sona ermiştir. 1959 yılında Ford Motor Company ve Koç grubunun girişimiyle Otosan kurulmuş ve otomobil üretimine dönük yatırımlar bakımından ilk adım atılmıştır.

1.2.1 Türk Otomotiv Endüstrisi Türkiye’nin ilk seri üretim otomobili fiberglas gövdeli, iki kapılı, bütün mekanik parçaları Ford’dan alınan Anadol’dur ve Vehbi Koç tarafından kurulan Otosan Otomobil Sanayi AŞ tarafından 1966–1984 yılları arasında İstanbul'daki fabrikada üretilmiştir

1.2.1 Türk Otomotiv Endüstrisi 90’lı yıllarda yerli üretim Opel Vectra, Ford Escort, Toyota Corolla, Honda Civic ve Hyundai Accent yollara çıkmıştır. Günümüzün en büyük sanayi tesisleri, oldukça geniş yan sanayii ile birlikte, otomotiv alanındadır.

1.2.1 Türk Otomotiv Endüstrisi Taşıtların geliştirilmesi çalışmaları günümüzde de devam etmekte ve çalışmalar genel olarak; a)Daha küçük, daha hafif, daha verimli, daha çevreci motor ve aktarma organlarının geliştirilmesi, b) Taşıt boyutlarının küçültülmesi, malzemesinin değiştirilerek hafifletilmesi ve c) Aerodinamik tasarım çalışmaları üzerinde yoğunlaşmaktadır.

1.3 TAŞITLARIN SINIFLANDIRILMASI Devamı sonraki slaytta..

1.3 TAŞITLARIN SINIFLANDIRILMASI Karayolu taşıtları

Taşıtların sınıflandırılması

Motor tarafından üretilen kuvvet ve hareketi 1.4 TAŞITA ETKİYEN KUVVETLER Hareket halindeki bir taşıta etkiyen kuvvetler, taşıtı hareket ettirici kuvvetler ve bu harekete direnç gösteren kuvvetler olmak üzere iki grupta değerlendirilebilir. Motor tarafından üretilen kuvvet ve hareketi tekerleklere ileten sisteme, "tahrik sistemi" veya "güç aktarma organları« denmektedir.

Direnç kuvvetleri

1.5 TAŞIT KARAKTERİSTİKLERİ Taşıt karakteristikleri genel olarak; 1. Performans karakteristikleri 2. Kullanım kalitesi karakteristikleri 3. Seyir (hareket) karakteristikleri olmak üzere üç bölümde incelenmektedir.

Sürücü, taşıt ve zemin sistemi

1.5 TAŞIT KARAKTERİSTİKLERİ Benzin deposuna doldurulan her litre benzinin daha sonra nerelere harcandığının bilinmesi, taşıtların daha verimli tasarım ve kullanımı için son derece önemlidir. Tüketilen yakıtın sadece bir kısmı faydalı, kullanılabilir işe dönüşmekte, geriye kalan önemli kısmı çeşitli yollardan kaybedilmektedir.

Şehir içi çevrimine göre taşıt enerji dağılımı

1.7 KULLANILAN BOYUT VE BİRİMLER 1.7.1 Newton’un Üç Hareket Kanunu Isaac Newton 1687 yılında “Principia Mathematica” adlı kitabını yayınladı ve bu çalışmasında cisimler nasıl ve niçin hareket ettiği ile ilgili üç hareket kanunu önerdi: 1. Kanun: (Atalet) Dış bir kuvvetin etkisinde olmayan bir cisim, bir içreferans çerçevesinden bakıldığında hareketsizdir veya sabit bir hızla hareket etmektedir.

1.7 KULLANILAN BOYUT VE BİRİMLER 2. Kanun: (Kuvvet ve ivme) Herhangi bir cisim için, Bir cismin a ivmesi, ona etki eden net kuvvet FNET ile oransaldır. Sabit oransallık “kütle” dir ve m ile gösterilir. Bir cismin kütlesi o cismin değişmeyen özelliğidir ve dış etkenlerden bağımsızdır.

1.7 KULLANILAN BOYUT VE BİRİMLER İvme: Hızdaki değişikliğin değişiklik zamanına oranıdır. İvme birimi m/s2 dir. 3. Kanun: (Etki-reaksiyon) Kuvvetler çifterli meydana gelir: FA ,B = - FB ,A (1.6) Diğer bir ifadeyle, her etki için aynı doğrultu ve ters yönde bir reaksiyonvardır.

1.7 KULLANILAN BOYUT VE BİRİMLER Kuvvet: Bir cisme ivme kazandıran ya da diğer bir deyimle onun hızını değiştiren etkidir. Kuvvet, iki cisim arasındaki bir etkileşimdir. Kuvvet, itme veya çekmedir. Bir kuvvetin sayısal değeri ve yönü (vektör) vardır. Kuvvetlerin toplanması vektörlerin toplanması gibidir.

1.7 KULLANILAN BOYUT VE BİRİMLER Temas kuvveti: Temas halindeki cisimler birbirine kuvvet uygular. En çok bildiğimiz çeşit. Bu etkileşimin olması için cisimler birbirine değiyor olmalıdır. √ Araba yolu iter. √ Yol da arabayı iter.

1.7 KULLANILAN BOYUT VE BİRİMLER Uzaktan (belirli bir mesafeden) etki: Kütle çekim kuvveti, dünya cisimleri çeker. Elektromagnetik kuvvet de bu türde değerlendirilebilir. Kütle (m): Herhangi bir varlıktaki madde miktarıdır. Ya da başka bir deyimle, “bir kuvvet ile onun doğurduğu ivmenin oranıdır”.

1.7 KULLANILAN BOYUT VE BİRİMLER Fizikte kütle, cismin ivmeye karşı direncinin ölçüsü olarak da tanımlanmaktadır. Kütle birimi kilogram (kg) dır.

1.7 KULLANILAN BOYUT VE BİRİMLER Özgül kütle veya yoğunluk (p), maddenin birim hacminin kütlesidir ve birimi kg/m3 tür. Yoğunluk, maddenin büyüklüğünden bağımsız, yani yeğin bir özelliktir. Ağırlık (G), herhangi bir kütleye etki eden yer çekimi kuvvetidir ve yer çekimi ivmesine bağımlı olarak değişmektedir.

1.7 KULLANILAN BOYUT VE BİRİMLER Yer çekimi ivmesi, yüksekliğe bağımlıdır. Deniz seviyesinde 9,807 m/s2 olan yer çekimi ivmesi, 5 000 m yükseklikte 9,791 m/s2, 10 000 m yükseklikte 9,776 m/s2 olmaktadır. Yukarıda da belirtildiği gibi, ağırlık bir kuvvettir ve birimi newton (N = kgm/s2) dur.

1.7 KULLANILAN BOYUT VE BİRİMLER Ağırlık ve kütle: Ağırlık bir kuvvettir. Bulunulan noktadaki yerçekimi alan şiddetine bağımlıdır. Kütle “madde” miktarıdır. Kütlenin sembolü m veya M, birimleri SI’da kilogram (kg), cgs’de gram (g) dır. Hız: Hareket eden bir cismin bir zaman içinde katettiği mesafenin bu zamana oranıdır.

1.7 KULLANILAN BOYUT VE BİRİMLER İş, bir cisme etki eden kuvvet ile cismin kuvvet doğrultusundaki yer değiştirme miktarının çarpımıdır. Mekanik enerji: Bir cismin iş yapabilme yeteneğidir. Diğer bir deyimle “iş, geçiş halindeki mekanik enerjidir”. Enerji mekanik, elektrik, kimyasal, gibi çeşitli şekillerde gözükebilir.

1.7 KULLANILAN BOYUT VE BİRİMLER Güç: Birim zamanda yapılan iştir. Bir başka tanımlama ise, “bir kuvvetin bir cisimde doğurduğu hızla çarpımıdır” biçimindedir. Açısal hız: Birim zamandaki açısal dönme miktarıdır (1 saniyedeki radyan sayısı). Dönme hızı: Birim zamandaki (1 saniyedeki) dönme sayısıdır. Kuvvet çifti: Bir cisme etki eden, birbirine paralel ve ters yönlü iki kuvvettir.

1.7 KULLANILAN BOYUT VE BİRİMLER Bir çiftin momenti: Çiftin kuvvetlerinden birinin aralarındaki mesafe ile çarpımıdır ve birimi Nm’dir. Bir çiftin işi: Her bir kuvvetin kat ettiği mesafe ile çarpımıdır. Bunlardan birinin etki noktası sabit ise diğer kuvvetin çizdiği kavis ile çarpımıdır. Bir çiftin gücü: Bir zaman biriminde bir çiftin yaptığı iştir (veya çiftin açısal hız ile çarpımıdır).

1.7.2 Türev Boyut ve Birimler Basınç (P), bir akışkanın birim yüzeye uyguladığı normal kuvvettir ve birimi pascal (Pa = N/m2) dır. Basınç, sadece sıvı ve gaz ortamlarda söz konusudur. Katı cisimlerde basınç ifadesinin yerini gerilme almaktadır.

1.7.2 Türev Boyut ve Birimler Uzunluk, kütle, zaman, sıcaklık, hız gibi fiziksel büyüklüklere “boyut”, boyutun kesin standardı ve ölçüsüne de “birim” denmektedir. Dünyada eskiden beri kullanılmakta olan çeşitli boyut ve birimlerinde birliği sağlamak üzere, 1960 yılında Paris'te Uluslararası Boyut ve Birimler Sistemi (Le Système International d'Unitès - kısaca SI) sözleşmesi imzalanmış ve tamamen ondalık sisteme göre düzenlenmiş metrik SI birimleri, birçok ülkede bilim ve mühendislik alanında kullanılmaya başlanmıştır.

1.7.2 Türev Boyut ve Birimler