GÜVENLİ AMBULANS SÜRÜŞLERİ AMBULANSIN TEKNİK EKİPMANLARINI,FONKSİYONU,ARIZASINDA OLACAKLAR,BUNLARIN KONTROLÜ VE BAKIMI
Ateşleme Sistemi Görevi: Silindir içersine alınan benzin-hava karışımının ateşlenmesini sağlamaktır.
Sistemin Parçaları Akümülatör: Elektrik kaynağıdır. Motor çalışmazken tüm elektriği alıcıları besler. Motorun ilk harekete geçmesi için marş motoruna gerekli olan elektriği verir. Motor çalıştığında devre dışı kalır. Kısaca akü veya bataryada denilir. Altı adet elemandan meydana gelmiştir. Her eleman dış devresine 2 volt gerilim verir. Elemanlar birbiri ile seri olarak bağlanmıştır. Dolayısı ile (+) kutup başı ile (-)kutup başı arasında 12 volt gerilim bulunur. Elemanların içinde (+) ve (-) plakalar bulunur. Akünün artı kutup başı eksi kutup başına göre daha kalındır.
Ayrıca elektrolit adı verilen bir sıvı ile doludur. Elektrolit adı verilen sıvı plakaların 1cm üstüne kadar doldurulur. Elektrolit saf su ile sülfürik asit karışımıdır. Sülfürik asit saf su ile karışmış olsa da yakıcıdır. Cilde göze temas etmemelidir. Ettiğinde bol su ile yıkanmalıdır. Elbisemize damladığında yakarak yıpratacaktır.
Acil araçların elektrik ihtiyacı diğer araçlardan çok daha fazladır. Bunun için acil araçlarda 24 voltluk çift akü bulunmalı akülerin bir tanesi araç mekaniği için kullanılırken diğeri kabin aydınlatması ve tıbbi ekipmanlar için kullanılmalıdır.
Son yıllarda aküler, bakım istemeyen, asidi konmuş ve kullanıma hazır olarak satılmaktadır. Bu akülerin üzerinde şarj göstergesi bulunmakta, sürücü bu gösterge vasıtası ile akünün durumu hakkında bilgi edinebilmekte, şarj veya saf su ihtiyacını saptayabilmektedir.
Göstergenin yeşili göstermesi, akünün şarjlı ve sorunsuz çalışacağını, siyah ise akünün şarja ihtiyacı olduğunu, beyaz ise saf su eklenmesi gerektiğini göstermektedir.
Akünün ömrünü uzatmak ve beklenmedik arızalar ile karşılaşmamak için yapılması gerekenler; 1. Akü araca bağlanırken önce pozitif kutup başı sonra negatif kutup başı bağlanmalıdır. Sökme işlemi sırasında ise bu işlemin tam tersi yapılmalıdır.
2. Akünün, araca monte edildikten sonra hareket etmemesi, sarsıntı yapmaması gerekir. eğer akü araç çalışır durumda iken sarsıntı yapıyorsa altı ve yanları sünger ile desteklenmelidir. 3. Kutup başlarının oksitlenmemesine dikkat edilmeli, korumak için kutup başlarına gres yağı veya vazelin sürülmelidir.
Oksitlenmiş kutup başları sadece ılık su ve yumuşak fırçalar ile temizlenmelidir. Araç uzun süre çalışmamışsa, yanlışlıkla farlar açık bırakılmışsa ya da başka bir nedenden dolayı araç çalışmayabilir. Böyle bir durumda çalışmama nedeninin akü olduğundan emin iseniz;
Uzun süre marşa basmayınız,bu aracınızda bazı arızalara neden olabilir. Aracınızı, iterek veya çekerek çalıştırmayın, triger kayışı kopabilir ya da diş atlayabilir. Doğru çalıştırma yöntemi, aküyü takviye ederek çalıştırmaktır.
Doğru takviye yapmak için; 1 - Öncelikle boş akü ve takviye yapılacak akünün geriliminin ve kapasitesinin aynı olmasına dikkat edilmelidir. Bu bilgiler akülerin üzerinde yazmaktadır.
2- Her iki aracın da gereksiz lamba ve aksesuarları kapatılmalıdır, acil araçta medikal ekipmanların çalışmadığına ve ya şarj olmadığından emin olunmalıdır. Böyle bir durumda cihazların zarar görebileceği unutulmamalıdır.
3. Araçlar birbirine temas etmeyecek şekilde yaklaştırılmalıdır. Araçların başka bir iletken ile bir birine bağlı olmadığına emin olunmalıdır. Böyle bir durumda pozitif uçlar birbirine bağlandığında araçların tamamında elektrik enerjisi oluşur.
Kontak Anahtarı Devreyi açıp kapayan bir elemandır. Kontak anahtarı yerine takıldığında direksiyon kilidi açılır. 1.kademeye getirildiğinde bazı elektrikli devreler çalışır. 2.kademeye getirildiğinde göstergeler çalışır. Bu konuma akünün Ateşleme konumu da denilir. Motor çalıştığı sürece kontak anahtarı bu konumda durur.
3.kademe marş konumudur. Motor ilk harekete geçer. Kontak anahtarı bu konumda durmaz. Motor çalıştığında anahtar serbest bırakılır. Serbest kalan anahtar ateşleme konumuna geri gelir. Kontak anahtarı geri çevrildiğinde ateşleme sistemine giden elektrik akımı kesileceğinden bujiler kıvılcım çakmaz motor da stop eder.
Yakıt Sistemi Hava filtresi periyodik olarak kilometrelik dönemlerde değiştirilmelidir. Hava filtresi mutlaka ayda bir defa temizlenmelidir. Hava filtresi düzenli olarak uygun bir şekilde temizlenmez ve ya değiştirilmez ise, tıkanır. Bu durumda motor ihtiyacı olan havayı alamaz ve zengin karışım dediğimiz durum ortaya çıkar.
Yakıt sistemi ile ilgili en önemli arızalardan bir tanesi araç motorunun boğulmasıdır. Araç çalışmazken gereksiz yere gaz pedalının pompalanması ya da hava filtresinin tıkalı olması gibi nedenlerle motor boğulabilir. Böyle bir durumda, belli bir süre beklendikten sonra araç kendiliğinden çalışacaktır.
Dizel motorlarda karşılaşılan en önemli sorunlardan bir tanesi motorun hava yapmasıdır. Depoda yakıtın bitmesi, Yakıt borularındaki problemlerden dolayı sisteme hava girmesi, Yakıt filtresinin değiştirilmesi temizlenmek için sökülmesi gibi nedenlerden dolayı hava yapabilir.
Sisteme hava girdiğinde, enjeksiyon pompası, mazotu enjektörlere pompalayamaz. Motorun hava yapması durumunda sistemin havasının alınması gerekir.
Yağlama Sistemi Motor yağının düzeyi günlük olarak kontrol edilmelidir. Kontrol sırasında yağın köpürmüş olması yağa su karıştığının bir göstergesidir.
Motor yağının kontrolü sırasında dikkat edilmesi gerekenler; Araç mutlaka düz bir zeminde olmalıdır. Motor soğuk iken, yağ seviyesi kontrol edilmemelidir. Motor stop edildikten hemen sonra yağ kontrolü yapılmamalıdır.
Motor stop edildikten hemen sonrada yağ kontrolü yapılmamalıdır. Motor stop ettikten sonra dakika beklenip motor soğumadan kontrol yapılmalıdır.
Soğutma Sistemi Su seviye kontrolü günlük yapılması gereken bir bakımdır. Su seviyesi araçta ilave su kabı var ise, onun maksimum ve minimum seviyesini gösteren çizgiler arasında, ilave su kabı yok ise, radyatörde bulunan peteklerin üzerinde olmalıdır.
Sisteme su konulacak ise, mümkünse saf su tercih edilmelidir. Eğer saf su bulunamazsa, sertlik derecesi düşük (kireçsiz) su konulmalıdır. Sıcak motora soğuk su ya da antifriz konulmamalıdır. Bu silindir bloğu ile birlikte bağlantı hortumlarının çatlamasına neden olur.
Motorun Hararet Yapmasının Nedenleri Radyatörde su azalmıştır. Radyatör petekleri paslanmış yada tıkanmıştır. Vantilatör kayışı kopmuş ya da gevşemiştir. Termostat arızalanmıştır. Motor yağı azalmıştır. Motor soğutma kanalları kireçlenmiş ya da tıkanmıştır. Fan otomatiği arıza yapmıştır. Motor uygun vites ve hızda kullanılmamaktadır.
Şarj Sistemi Vantilatör kayışı; alternatörün çalışmasını sağlar. Dolayısıyla vantilatör kayışı koptuğunda bundan soğutma sisteminden daha çok şarj sistemi etkilenir. Vantilatör kayışının koptuğunu ilk olarak şarj göstergesi ikaz eder.
Aydınlatma ve Uyarı Sistemi Aydınlatma ve uyarı sisteminin en önemli arızası sistemde kısa devre olmasıdır. Elektrik aksamında kısa devre olması durumunda, koruyucu olarak ilgili sigorta atar. Böyle bir durumda, kısa devrenin nedeni anlaşılmadan ve arıza giderilmeden yeni sigorta takılmamalıdır. Bu önemli arızalara neden olabilir.
Fren lambalarının yanmamasının nedeni genellikle fren müşürünün arızalı olmasına bağlıdır. Eğer aynı devreye bağlı lambaların tamamı yanmıyorsa bunun nedeni, ilgili sigortanın atması veya lamba anahtarının bozulması olabilir.
Devredeki lambalardan sadece biri ya da bir kaçı yanmıyorsa,yanmayan lambanın ampulü patlamış, kablo bağlantıları çıkmış veya paslanmış olabilir. Sinyallerin yanmamasının nedeni,flaşörün arıza yapmasına, sigortaya,sinyal anahtarına veya yanmayan sinyalin ampulünün patlamasına bağlı olabilir.
Far ayarı yapılırken kısa huzmeli farların 25 metre uzun huzmeli farlarında 100 metre gösterecek şekilde ayarlanması gerekir.
Araç Güç Aktarma Organları Bir sürücülük alışkanlığı olan,sürüş sırasında ayağın debriyaj pedalı üzerinde bırakılması, uzun vadede debriyaj bilyesine ve balatasına zarar verir. Sürüş sırasında sol ayak debriyaj üzerinde bırakılmamalıdır.
Debriyaj balatasının aşınması durumunda, hareket, valondan vites kutusuna tam olarak iletilemez, aracın devri ile hızı birbirini tutmaz ve performans kaybı olur. Bu durumda Aşınan debriyaj balataları mutlaka değiştirilmelidir.
Lastiğin performansını ve ömrünü etkileyen faktörler Hava basıncı; lastik hava basıncı günlük olarak kontrol edilmelidir. Lastikler araç kullanma kılavuzunda tavsiye edilen miktarda şişirilmelidir. Lastik hava basıncı kontrolü, lastikler soğukken yapılmaya özen gösterilmelidir.
Lastikte hava basıncı düşük olursa,lastikler kenarlardan yıpranır,direksiyon zor döner, fren mesafesi kısalır ve enerji kaybı olur. Lastik hava basıncı yüksek olursa,lastikler orta bölümden yıpranır,fren mesafesi uzar, araçta zıplamalar olur.
Rot ayarı Aracınızın mekanik ve süspansiyon sistemlerindeki arızalar nedeni ile direksiyon ve araç yönünün aynı olmaması durumunda araçta rot ayarı yapılmalıdır.
Balans ayarı Lastik balans ayarının bozuk olması durumunda lastik titreme yapar. Bu titreme yüksek hızlarda direksiyonda da hissedilir ve direksiyon hakimiyetini zorlaştırır. Balanssızlığın nedeni jant ve lastiğin uygun olarak eşlenmemesinden kaynaklanır.
Fren Sistemi Günümüzde yaygın olarak kullanılan Westinghouse tipi frenli araçlarda hareket halinde iken motor stop ettirilirse fren tutmaz. Bu nedenle, motor çalıştırılmadan araç hareket ettirilmemelidir. Fren hidroliği günlük olarak kontrol edilmeli ve az miktardaki eksiImeler bile dikkate alınmalıdır.
Her kilometrede bir araç fren sistemi kontrol edilmeli, balatalar her kilometrede bir değiştirilmelidir.
Frenlerin tutmamasının veya zayıflamasının nedenleri; Fren hidroliğinin eksilmesi Sistemden kaçak olması Sistemdeki kaçaktan dolayı balataların yağlanması Balataların aşınması Fren ayarının bozuk olması
SON