PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 11: Birden Çok Form ile Çalışma ve Menü Oluşturma Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 8: Windows Formları
Advertisements

KÜTÜPHAN-E TÜRKİYE PROJESİ. MODÜL 7 Sunular ve Etkili Sunum Hazırlama Kütüphan-e Türkiye Eğitim Çalışma Grubu, Göknur Kaplan Akıllı.
Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
Web Teknolojileri Hafta 3 1. İçerik  Cascading Style Sheets - CSS 2.
SUNU HAZIRLAMA PROGRAMI: powerpoint
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 9: Genel Kontroller (1) Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği.
Dosya Yönetimi Dosya, Klasör ve Sürücüler HÜSEYİN ALİOSMANOĞLU.
LUCA BILGISAYARLı MUHASEBE PROGRAMı Öğr. Gör. Coşkun Aliyazıcıoğlu KTÜ Beşikdüzü Meslek Yüksekokulu Şubat
Microsoft Office Word 2007 Ders Notları
LUCA Bilgisayarlı muhasebe programı
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Ders 11: İşaretçi (Pointer) Kullanımı Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği.
CSS ile Konumlandırma Öğr. Gör. Emine TUNÇEL Kırklareli Üniversitesi Pınarhisar Meslek Yüksekokulu.
TC Windows Editörü DevC++. KURULUM PROGRAMIN KURULACAĞI YER BURADA BELİRLENİYOR.
9. HAFTA 25 Nisan2016. Fonksiyon M-Dosyaları Fonksiyon dosyaları ilk satırda “function” kelimesi bulunan “.m” uzantısı bulunan dosyalardır. MATLAB içinde.
EQUIZSHOW.
Grafik ve Animasyon-II FLASH CS5 Öğr.Gör. Onur BULUT.
HAZIRLAYANLAR ZELİHA OKÇU ÖZGÜL ERGÜL  Bir hesap tablosu programıdır. Excel, her türlü veriyi (özellikle sayısal verileri) tablolar ya da listeler halinde.
YÖNLENDİRME. Yönlendirme ● Statik ● Dinamik ● Kaynakta yönlendirme ● Hop by hop yönlendirme.
BTEP222 Animasyonla Hikaye Anlatımı KONU 3: PROSEDÜR VE ARGÜMANLARı KULLANMA.
Açlığını Gider Detaylı Kullanım Kılavuzu
GAZİ ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
APP INVENTOR Emre ANLAR.
Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği
Mobil Uygulama Entegrasyonu İle
OLAYLAR (EVENT).
İdari ve Mali İşler Daire Başkanlığı
DOSYA YÖNETİMİ MUSTAFA TEZCAN MART, 2017.
LOGGER PRO ile GRAFİK ÇİZMEK
KDV BEYANNAMESİ / MUHTASAR BEYANNAME / KURUMLAR VERGİSİ BEYANNAMESİ / GEÇİCİ VERGİ BEYANNAMESİ’NDE ORTAK ÖZELLİKLER F5 PENCERESİ Beyannamelerde yer alacak.
SES ve Vıdeo Ekleme.
KISAYOL TUŞLARI.
C Programlama Yrd.Doç.Dr. Ziynet PAMUK BMM211-H05
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Ders 11: İşaretçi (Pointer) Kullanımı
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 6: Sınıflar
Çiğdem ÇOBAN Bilgisayar Mühendisi
DIGIKENT Kent Yönetim Platformu Elektronik Belge Yönetimi
SUNUM PROGRAMLARI (Bölüm 2)
İŞLETİM SİSTEMİNDE TEMEL KAVRAMLAR
KELİME İŞLEMCİLER (Bölüm 1)
E-BÜTÇE TENKİS OLUŞTURMA
RESİM VE RESİM DÜZENLEME İŞLEMLERİ
DOSYA BÜYÜKLÜKLERİ İkili Sistem Dosya Büyüklükleri ve Hesaplamalar
TEMEL DOSYA İŞLEMLERİ Dosya Nedir? Dosya Uzantılarını Açmak/Kapatmak
Klavye Kullanımı.
Ofis Yazılımları – Veritabanı Programları
Nesneye Dayalı Kavramlar Uygulama 2
Bilgisayar I dersi 2 Ekim 2017.
GÖRSEL PROGRAMLAMA DİLİ:
3.hafta METODLAR.
1. Konfigürasyon oluşturma
Bu konudaki her şeyi okuyun Microsoft SharePoint Haberler
BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilgisayar II 26 Nisan-7Mayıs Öğr. Gör. Feyza Tekinbaş.
Bilgisayarım Simgesinin Kullanımı Dosyaların Yönetimi
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunucu Bilgisayara Eğitim Yazılımı Yüklemek İçin;
Bilgisayar Bilimi Fonksiyon Yazma.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BLM-111 PROGRAMLAMA DİLLERİ I Ders-10 Diziler
BİLGİSAYAR (4) Öğr. Gör. Feyza Tekinbaş.
MTM216 GÖRSEL PROGRAMLAMA
BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM
İleri Algoritma Analizi
Karşıt evrakları hazırlama programı sunumu
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Etkinlik ayrıntılarınızı buraya yazın
Sunum transkripti:

PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 11: Birden Çok Form ile Çalışma ve Menü Oluşturma Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği

Projeye yeni bir form ekleme Projemize başka bir form eklemek istersek «Project» menüsünden «Add Windows Form» seçerek karşımıza gelen pencerede yeni formun ismini belirleyip «Add» düğmesine tıklamamız yeterlidir. Projemizi çalıştırdığımızda yeni yarattığımız form görünmeyecek, proje eski form ile başlayacaktır. Bunun nedeni projemizin başlangıç noktası olan Program.cs dosyasındaki Main() yönteminde halen eski formun çağrılıyor olmasıdır: Application.Run(new Form1()); Eğer yeni yarattığınız formun adı Form2 ise yukarıdaki satırda Form1 yerine Form2 yazarak yeni formunuzun program çalıştırıldığında ekrana gelmesini sağlayabilirsiniz.

Bir formdan diğer formu çağırma Eğer projemizdeki bir formdan başka bir formu çağırmak (görüntülemek) istersek önce yeni formumuzun sınıfından bir nesne üretmeli, sonra o nesnenin Show yöntemini kullanmalıyız: Form2 yeniForm = new Form2(); yeniForm.Show(); Aynı formdan başka bir nesne daha üretip Show ile görüntüleyebilir, böylece bu formun farklı hafıza bölgesinde yer alan kopyalarını elde edebiliriz.

Kod ile Form oluşturmak İstersek «Add Windows Form» ile ekleme yapmadan, kod ile sıfırdan bir form da oluşturabiliriz. Bunun için Form sınıfından nesne üretmeliyiz: Form yeniForm = new Form(); yeniForm.Show(); Program çalışırken yaratılacak olan bu form boş bir form olacağı için üzerinde yer alacak olan kontrolleri de kod ile yaratmalıyız.

Program çalışırken kontroller yaratmak Eğer çalışma zamanında (run-time) form üzerinde kontroller yaratmak istersek, yine o kontrolün sınıfından bir nesne oluşturmalı ve bu nesneyi forma eklemek için, formun Controls.Add yöntemine oluşturduğumuz nesneyi parametre olarak vermeliyiz: TextBox yeniMetinKutusu = new TextBox(); this.Controls.Add(yeniMetinKutusu); Eklenen kontrol formun sol üst köşesinde görünecektir. Kontrolün konumunu belirlemek için Left ve Top özellikleri, boyutunu belirlemek için de Width ve Height özellikleri (veya hepsi için SetBounds yöntemi) kullanılabilir. «this» ifadesi bulunduğumuz sınıfı (örneğin Form1) ifade eder

Form üstüne 64 adet düğme ekleyen kod private void Form1_Load(object sender, EventArgs e) { Button[,] Dügmeler = new Button[8, 8]; for (int i = 0; i < 8; i++) for (int j = 0; j < 8; j++) { Dügmeler[i, j] = new Button(); this.Controls.Add(Dügmeler[i, j]); Dügmeler[i, j].SetBounds(i * 30, j * 20, 30, 20); Dügmeler[i, j].Text = i.ToString() + "," + j.ToString(); Dügmeler[i, j].Click += new System.EventHandler(tiklamaYontemi); } Button sınıfından Dügmeler adında 2 boyutlu dizi tanımı Düğme yaratıldı Yaratılan düğme forma eklendi Düğme ilgili yere taşındı Düğmenin üzerine indeks değeri yazıldı Düğme tıklanınca hangi yönteme gidileceği belirlendi

MDI Formlar MDI (Multiple Document Interface) tipi formlar kullanarak ana formumuzu ebeveyn form diğer formlarımızı ise sadece ana form içinde hareket edebilen çocuk formlar olarak tasarlama imkanına sahip oluruz. Eğer X formunun IsMdiContainer özelliği True yapılırsa ve Y formunun MdiParent özelliğine X formu atanırsa, Y formu X formunun iç formu (çocuk formu) olur ve onun sınırlarının içinde hareket edebilir.

MDI Form Örneği Form1 içinde yer alan formların ebeveyn (parent) formudur. İçindeki formlar bu pencerenin dışına çıkarılamaz

Forma Menü Ekleme Toolbox’ta Menus & Toolbars sekmesi altında MenuStrip nesnesi eklendiği anda formun üzerinde bir menü alanı belirir. Bu menü alanına istediğimiz menü elemanlarını girebiliriz. Bir menü elemanı tıklandığında ne olacağını üstüne çift tıklama ile gidilen Click olayına yazarız. Ana menü elemanları yan yana girilir Alt menü elemanları alt alta girilir Alt menüye yan menü ekledikçe bunun gibi başka yan menüler açılır Eğer Image özelliği ile bir resim seçilirse bu kısımda görünür Menü elemanları «…ToolStripMenuItem» olarak isimlendirilir. Eğer isim girerken & kullanırsak sonrasındaki harfin altı çizili olur (&Yeni -> Yeni) ve «Alt tuşu + altı çizili harf» kombinasyonu menüye hızlı erişim sağlanır

Not Defteri Pogramı Menüye kısayol tuşu atamak için ShortcutKeys özelliği kullanılabilir (bu kısayolun burada görünmesi için ShowShortcutKeys True olmalı) StatusStrip altına eklediğimiz ToolStripStatusLabel ile bu türden bilgiler gösterilebilir

Diyalog Kutuları Windows işletim sisteminde çalışan tüm uygulamalar tarafından kullanılabilen (aslında işletim sisteminin bir parçası olan) bazı diyalog kutuları mevcuttur. Bunlara Toolbox altında Dialogs sekmesinden ulaşılabilir: – Dosya Açma (OpenFileDialog) – Dosya Kaydetme (SaveFileDialog) – Yazı Tipi Seçimi (FontDialog) – Renk Seçimi (ColorDialog) – Klasör Seçimi (FolderBrowserDialog) Bunların dışında Printing sekmesi altında PrintDialog kutusu da var

OpenFileDialog

OpenFileDialog kutusunu kullanma Diyalog kutuları ShowDialog yöntemi ile gösterilir: openFileDialog1.ShowDialog(); Diyalog kutusu görüntülendikten sonra kullanıcı bir dosya seçene kadar program bu satırda kalır. Dosya seçildikten sonra diyalog kutusu kapanır ve dosyanın ilgili metin kutusuna aktarılması için aşağıdaki kodu kullanabiliriz: textBox1.Text = File.ReadAllText( openFileDialog1.FileName, Encoding.UTF8); Fakat kullanıcı bir seçim yapmadan ESC tuşu ile diyalog kutusunu kapatırsa, dosya ismi olmadan açma yapılmaya çalışılacağı için bu satır hata verir. Bundan korunmak için OpenFileDialog sınıfının FileOk olayı altında kodumuzu yazmak daha doğru olacaktır (örnek koda bakınız) Diğer diyalog kutularının kullanımı için de örnek kodu inceleyiniz