A NAFİLAKSİDE ÇOCUK VE AİLENİN EĞİTİMİ Prof.Dr.Feyzullah Çetinkaya.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yanık, Donma ve Sıcak Çarpması
Advertisements

DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
FARABİ KURUM KOORDİNATÖRLÜĞÜ
İLAÇ TRANSFERİ İlaçların firmadan eczane deposuna transferi sürecinde zarar görmesi durumunda yenisiyle değiştirilmesi ibaresinin tüm ilaç teknik şartnamelerinde.
Karakalem Tekniği ve Özellikleri
OKULA UYUM OKUL FOBİSİ. Okul Fobisi Değil, Anneden Ayrılma Korkusudur.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
1 Sınav Güvenliği ve Sınav Yönetimi Daire Başkanlığı Ölçme, Değerlendirme Ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Sağlık Hizmeti Kalite Göstergeleri
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
 LÖSEV, 24 Eylül 2000 tarihinde, lösemili çocuklara özel, modern tıbbın tüm olanaklarını bünyesinde barındıran 2000'li yılların.
OLGU 1 Dr Fatih Tufan.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
DİYABET NEDİR ? Vücudun kendisi için gerekli olan insülini yeteri kadar üretememesi veya var olan insülini gerektiği gibi kullanamaması sonucu ortaya çıkan.
GEBELİĞİ ETKİLEYEN HASTALIKLAR
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
ODUNPAZARI ATATÜRK MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ.
ZAMAN YÖNETİMİ-2 Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN. Zaman Yönetimi Süreci 1-Zaman kullanım analizi: Amaç, zamanın nereye harcandığını belirlemektir. Bireyler.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Sevgili 8.sınıf öğrencisi; Kendi yeteneklerin, ilgilerin, değerlerin hakkında bilgi sahibi olmak ve daha doğru lise tercihi yapabilmek için lütfen öncesinde.
Uzun ve yorucu bir okul döneminden sonra çocuklar nihayet tatile girdi. Ancak sınavlar, dersler, erken kalkma gibi birçok zorluğun geçici bir süreyle.
ARA Ş TIRMA YÖNTEM ve TEKN İ KLER İ Ö ğ r. Gör. Dr. O. İ nanç GÜNEY ADANA MYO.
KİŞİSEL HİJYEN.
AMBALAJ MALZEMELERİ VE STERİLİZASYON
İLAÇ KULLANIMINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
BAR GÖREVLİSİ HİJYEN EĞİTİMİ
TEMEL İLKYARDIM EĞİTİMİ
Hİjyenİk El YIkama Normal sabunlar ve antiseptik özellikli sabunlar kullanılabilir. Bu şekilde geçici mikroorganizmalar uzaklaştırılır ya da öldürülür.
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
SAĞIM Sağım, süt ineği işletmelerinin en önemli, aşırı özen gerektiren ve aynı zamanda en zor işlerinden birisidir. Günde 25 kg süt veren bir ineğin el.
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
KUVER AÇMA Diğer takımlar kuver tabağının çevresinde yer alır. Bazı restoranlarda kuver tabağı kullanılmayabilir. Bu durumda peçete kuver tabağından.
Yiyeceklerin soğuk ve sıcak kalmalarını sağlamak amacı ile özel saklama araçları (reşolar vb) kullanılmalıdır. Servis masaları üzerine konan yiyeceklerin.
GIDA VE PERSONEL HİJENİ
Mutfak Hizmetleri Yönetimi
GIDA VE PERSONEL HİJENİ
Fahri TEKİNOL PSİKOLOJİK DANIŞMAN
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Uçucu Maddelerin Zararları ve Bu Maddelerden Çocukları Koruma Semineri
VOLEYBOLDA MANŞET, PAS VE SMAÇ TEKNİĞİ ÖĞRENİMİ
BÖLÜM 11 SES. BÖLÜM 11 SES SES DALGALARI Aşağıdaki şeklin (1) ile gösterilen kısmı bir ses dalgasını temsil etmektedir. Dalga ortam boyunca hareket.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE BESLENME KASTAMONU HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
Ergonamik önlemler ve ilk yardım
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
PROJENİN AMACI Milli Eğitimin Temel Amaçlarında ifadesini bulan; beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir.
BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR. BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR.
10. Sınıf alan-dal seçimi REHBERLİK SERVİSİ.
Bilinçli Tercih Seminerine
GÜDÜLENME-MOTİVASYON
Madde ve Maddenin Özellikleri
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARININ BESLENMESİNDE
YOĞUN BAKIM HEMŞİRELİĞİ İLAÇ REHBERİ
Cerrahi El Yıkama.
ÖĞRENME STİLLERİ.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Kırım Kongo Kanamalı Ateşi
Geliştirme Genel Müdürlüğü
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

A NAFİLAKSİDE ÇOCUK VE AİLENİN EĞİTİMİ Prof.Dr.Feyzullah Çetinkaya

Anafilaksi Konusunda Eğitilmesi Gerekenler 1-Hekimler ve diğer sağlık çalışanları 2-Anafilaksi riski altında olan hastalar 3-Hastaların-özellikle çocukların-yakınları 4-Öğretmenler, okul hemşireleri, diyetisyenler ve diğer okul çalışanları, servisi görevlileri 5-Yemek yenilen yerlerde çalışanlar 6-Otel ve tatil köyü çalışanları

A NAFİLAKSİ RİSKİ TAŞIYAN ÇOCUĞUN EĞİTİLMESİ

Çocuğun sorumlulukları-1 Çocuklarda anafilaksinin en önemli sebebinin besinler olduğu düşünülürse riskli bir besini yiyen çocuk anafilaksinin ilk belirtilerini fark edip bakıcıyı haberdar edebileceği beklenir. Anafilaksi belirtilerinden özellikle deri belirtileri, solunum sistemi ve sindirim sistemi belirtileri risk altındaki çocuk ve yakınındaki diğer çocuklar tarafından öğrenilebilir ve ortaya çıktığında da fark edilebilir. Bu konuda kesin bir yaş sınırı belirlemek güç ise de 5-6 yaşın üstündeki çocukların eğitilebileceği gösterilmiştir.

Çocuğun sorumlulukları-2 Anafilaksi riski altındaki bir çocuk sorumlu allerjenle karşılaşınca öncelikle kimi haberdar etmelidir? Evde anne ve babayı Okulda sınıf öğretmenini Okul hemşiresini Okul müdürünü En yakınındaki arkadaşını

Çocuğun sorumlulukları-3 Risk altındaki çocuk adrenalin oto-enjektörünü yanında taşımayı veya bulunduğu yeri çok iyi bilmelidir. Özellikle…….. Çantasında Evde Okulda Kampta …….. ilacın nerede olduğunu çok iyi bilmeli ve arada bir ilacı bulup çıkarma alıştırması yapmalıdır..

Anafilaksi riski altında olan çocuğun allerjik olduğu besin ve ilacı belirten bir kolye, bilezik vb. bir eşya taşıması hayat kurtarıcı olabilir.

Çocuğa hangi yaşta adrenalin otoenjektörünü taşıma sorumluluğu verilmelidir?-1 Bu sorumluluğu çocuğa vermeden önce hekimin anne- baba ve bakıcılarla görüşmesi ve çocuğun bedensel ve zeka gelişimi, sorumluluk duygusu konularında bilgi sahibi olması gerekir.

Çocuğa hangi yaşta adrenalin otoenjektörünü taşıma sorumluluğu verilmelidir?-2 Ancak, çocuk adrenalini yanında taşımasına rağmen… 1-Anafilaksi belirtilerinden dolayı ilacı kendi kendine uygulamayabilir. 2-Bunu başarabilse bile yine de sorumlu bir kişiyi haberdar etmeyi öğrenmelidir. 3-Yanında taşıdığı adrenalin otoenjektörüne ilaveten okulda yedek olarak ikinci bir enjektör olmalı ve ilgili kişiler – birden fazla- bu enjektörün saklandığı yeri çok iyi bilmelidir.

A NAFİLAKSİ RİSKİ TAŞIYAN ÇOCUĞUN ANNE-BABASININ YAPMASI GEREKENLER

Yiyecekleri hazırlarken Yiyeceklerin hazırlanması öncesinde ve sonrasında ellerin mutlaka bol sabunlu suyla yıkanması gerekir. El antispetikleri bakterileri öldürse de antijenleri tam olarak temizlememektedir. Yiyecekleri hazırlamadan önce ve sonra kapları ve diğer malzemeleri, tezgahı ve yemek yenilen yüzeyleri temizleyerek istenmeyen yiyecek bulaşmalarını önleyiniz.

Dışarıda yemek yerken dikkat edilecek hususlar-1 Mümkünse restoranlarda besinlerin içeriklerini ve hazırlanma şekillerini tam olarak bilen ve sizi aydınlatacak yetkili biriyle konuşunuz. Siparişten evvel besinlerin içeriklerini ve hazırlanma şeklini öğreniniz. Zincir restoranlarda bile besinlerde yöresel değişiklikler olabileceğini unutmayınız. Restoranlarda mümkünse tek veya iki bileşeni olan yemekler isteyiniz. Örneğin fırınlanmış patates, buharda pişmiş sebze veya ızgarada pişmiş sade et gibi...

Dışarıda yemek yerken dikkat edilecek hususlar-2 Açık büfelerden kaçınınız. Böyle yerlerde kolayca kontaminasyon olur. Tanımadığınız kültür ve toplumların karışık besinlerinden uzak durunuz. Çalışanlar içerikten tam olarak emin değilse – özellikle içinde çok sayıda bileşen olan yemeklerden kaçınınız. Başka ve bildiğiniz bir besini sipariş ediniz.

Dışarıda yemek yerken dikkat edilecek hususlar-3 Yiyecek hazırlanan fırınlarda ve mutfaklarda çalışanlar için önemsiz olan küçük bulaşmalar hastalar için riskli olabilir. Mesela, aynı hamur teknesinde hem ekmek hamuru hem de yumurta ve süt içeren kek hamuru hazırlanabilir. Benzer şekilde aynı bıçak fıstık içeren bir besinin hazırlanışı sırasında kullanıldıktan sonra “fıstık içermeyen” bir besinde de kullanılabilir.

Alışveriş yaparken-1 Satın alacağınız her besinin içeriğini dikkatle okuyunuz. Bazen önceden alıştığınız bir ürünün içeriği değişmiş olabilir. Onun için okuma alışkanlığınızı her alışverişte sürdürünüz. Anafilaksi, eser miktardaki antijenle de olabilir. Onun için “Eser miktarda …..içerebilir” ibaresi olan besinlerden kaçınınız. Besinlerin hızlı hazırlandığı ve ayak üstü yendiği yerlerden uzak durunuz.

Alışveriş yaparken-2 İşlenmiş besinlerden olabildiğince uzak durunuz. Besin ne kadar az işleme tabi tutulmuşsa içerikleri o kadar kolay saptanır. Türkçe açıklamanın olmadığı veya yetersiz olduğu ithal besinlerden uzak durunuz. Resmi ithal izni olmayan ilaçları ve besin destek ürünlerini kullanmayınız. Mutlaka tüketmeniz gereken bir ürün varsa ve etiketinde yeterli bilgi yoksa üreten veya ithal eden firmayla temasa geçip yeterli bilgiyi edininiz.

Unutmayınız! İnhalasyonla alınan besinler şiddetli reaksiyonlara yol açabilir. Örneğin, havaya karışan süt tozu süt allerjisi olan bir çocukta şiddetli reaksiyona yol açabilir. Benzer şekilde mangal üzerinde pişirilen balık kokusu yakındaki bir çocukta şiddetli reaksiyona yol açabilir.

İlaç allerjisine bağlı anafilaksiden kaçınmak….. Çocuğunuzun allerjik olduğu ilaçların tam bir listesini yanınızda taşıyınız. “ilaç allerjisi tanısının” mutlaka bir allerji uzmanı tarafından doğrulanmış olmasına dikkat ediniz. Özellikle ülkemizde çok sayıda insana gerçek olmayan “penisilin allerjisi tanısı” konulduğunu unutmayınız. Çocuğunuz hastaneye yattığında dosyasına mutlaka allerjik olduğu ilaçları yazdırınız. Çocuğunuza okulda, kampta veya akraba ziyaretlerinde sizin bilginiz olmadan ilaç verilmemesine çok dikkat ediniz.

Arı Venomuna Bağlı Anafilaksiden Kaçınmak 1-Çocuğun arıların olduğu mevsimde dışarı çıkarılması sırasında uzun kol ve paçalı elbiseler giymesine dikkat edilmelidir. 2-Renkli giysilerin, kozmetik, parfüm veya saç spreylerinin arıları çekeceği unutulmamalıdır. 3-Açıktaki besinlerin ve çöplerin özellikle yaban arılarını çekeceği unutulmamalıdır. 4-Piknik veya açık alan gezilerine gidilirken de hazır adrenalin otoenjekörlerinin unutulmamasına dikkat edilmelidir.

Allerji kliniği ziyaretlerinizi düzenli olarak yapınız. Düzenli ziyaretlerin hem çocuğun allerji durumunun gözden geçirilmesine yardımcı olması hem de adrenalin otoenjektörü kullanımı konusundaki eğitimi güncellemesi sebebiyle öldürücü reaksiyonları azalttığı gösterilmiştir.

HAZIR ADRENALİN OTOENJEKTÖRLERİNİ DOĞRU KULLANMAYI ÖĞRENİNİZ VE BU KONUDA SIK SIK TATBİKAT YAPINIZ.

1-Hemen adrenalin otoenjektörünü kullanınız. 2-Çocuğunuzu, sırtüstü yere yatırıp bacakları yukarı gelecek şekilde yatırınız 3-Rahat nefes alması için ağzını temizleyip elbiselerini gevşetiniz. 4-Çocuğunuzda kusma veya bulantı varsa yan pozisyonda yatırınız. 5-Hemen 112’yi arayıp yardım isteyiniz. EVDE ANAFİLAKSİ OLDUĞUNDA ANNE-BABANIN YAPABİLECEKLERİ

Adrenalin otoenjektörü hangi sıcaklıkta saklanmalıdır? Adrenalin, ışığa ve ısıya duyarlıdır. Onun için karanlıkta ve C ‘ de saklanmalıdır. Eğer sıcaklık bu derecelerin üstünde ve altında çok dalgalanıyorsa ilacın mutlaka ısı yalıtımlı bir ambalajda saklanması gerekir. 15 derecenin altındaki sıcaklıklar, özellikle buz içinde saklama otoenjektörün çalışma mekanizmasını bozar.

A NAFİLAKSİ RİSKİ TAŞIYAN ÇOCUĞUN ÖĞRETMENİNİN VE DİĞER OKUL SORUMLULARININ YAPMASI GEREKENLER

Okulun sorumlulukları-1 -Çocuğun okulunda allerjik olduğu besinleri/ilaçları içeren bir liste olmalıdır. -Risk altındaki çocuğa yönelik olarak hazırlanmış yazılı ve kolay ulaşılabilir bir yerde saklanan yazılı bir anafilaksi tedavi planı olmalıdır. -Okulda saklanan adrenalin oto-enjektörünün anne-baba tarafından belli aralarla kontrolü ve son kullanma tarihinden evvel yenilenmesi gerekir.

Anafilaksi riskine karşı okulun sorumlulukları-2 Özellikle besinlere bağlı anafilaksi riski taşıyan çocuğun ve arkadaşlarının yiyecek alışverişi yapmamaları konusunda uyarılmaları gerekir. Çocuğa herhangi bir sebeple aşı veya ilaç kullanmak gerektiğinde aile ve gerekirse çocuğun doktoru ile konuşmadan her hangi bir uygulama yapılmamalıdır. Öğretmen tarafından sık sık sınıfta anafilaksinin belirtileri ve ilk yardım konusunda eğitim verilmesi gerekir.

Adrenalin otoenjektörlerinin bir yaşın altındaki (yaklaşık 10 kg) çocuklara yazılmaması tavsiye edilmektedir. Çocuklarda kullanılabilen adrenalin otoenjektörlerinin 0,15 mg ve 0,30 mg ‘lık olmak üzere iki formu vardır(Epipen, Anapen). Çocuklar için önerilen doz : kg arasında 0,15 mg; 25 kg ‘ın üstünde ise 0,30 mg’dır. Yetişkin formdaki(0,30 ve 0,50 mg) ilaçların özellikle süt çocuklarına uygulanması çok riskli olabilir.

Prensip olarak 1-5 yaş arası çocuklarda 0,15 mg’ lık, 5 yaşın üstündeki çocuklara 0,30 mg’ lık otoenjektör yazılmalıdır. ANCAK ACİL BİR DURUMDA……….. 0,15 mg’ lık ilaç yoksa 1-5 yaş arasında 0,30 mg’ lık; 0,30 mg’ lık ilaç yoksa da 5 yaşın üstünde 0,15 mg lık ilacın yapılması…. hiç yapılmamasından iyidir.

Ailedeki her birey anafilaksinin belirtileri ve tedavisi konusunda bilgili olmalıdır!