 4. Hafta: Bütçe ve Faiz Dışı Denge  Yasama organının, yürütme organına, gelir toplama ve harcama yapma konusunda yetki verdiği ayrıntılı olarak hazırlanmış.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DEVLET VE MİLLİ GELİR.
Advertisements

Merkez Bankası – Hazine İlişkileri
KAMU GELİRLERİ VE TÜRLERİ
Bölüm 21 Maliye Politikası ve Dış Ticaret
FAİZ ORANI DAVRANIŞI.
Enflasyon Enflasyon, bir ekonomide para miktarının (nominal gelirin) yine o ekonomideki mal ve hizmet miktarına (reel gelire) göre daha fazla artması nedeniyle.
Durgunluk ve Maliye Politikası
Makroekonomi.
Kamu Borç Stokun Yapısı ve Sorunları R. Hakan ÖZYILDIZ 2013.
Kamusal Mal ve Hizmet Nedir?
BÜTÇE AÇIKLARI.
Dernekler Hakkında Yanlış Bilinen Konular
Çalışma Sermayesi Yönetimi
Çalışma Sermayesi Yönetimi
KAMU HARCAMALARI ve GELİRLERİ
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
Uluslararası İşletmecilik Kısım 3 Bölüm 9 – Ödemeler Dengesi
Ünite 4 GELİR ve ÜCRET DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ:TOPLAM TALEP-TOPLAM ARZ (AD-AS) MODELİ.
PARA TEORİSİ VE PARA POLİTİKASI
ÖĞR. GÖR. AYNUR ARSLAN BURŞUK DERS 5
MAKRO EKONOMİ POLİTİKALARI VE TARIM SEKTÖRÜ İLİŞKİLERİ
Kamu Borç Stokun Yapısı ve Sorunları R. Hakan ÖZYILDIZ 2015.
MAKRO EKONOMİ POLİTİKALARI VE TARIM SEKTÖRÜ İLİŞKİLERİ
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
Tasarruf-Yatırım Eşitliği ve Cari Denge
Cari Denge Tanımı Dr.Dilek Seymen. Cari Dengeyi iki farklı özdeşlikle tanımlamak mümkün,
Keynezyen Analiz ve IS-LM Modeli
Firma Değerleme Modelleri
26-MADDİ OLMAYAN DURAN VARLIKLAR
1. 2  Kamu borç krizi ile mücadele ederken İspanya iki krizle birlikte mücadele ediyor. Bunlardan ilki kamu borç finansmanı diğeri ise emlak piyasasında.
GENEL MUHASEBE 1 Yrd. Doç. Dr. Serhan Gürkan KBÜ İşletme Fakültesi
GSYH ve TÜFE: Makroekonominin İzlenmesi
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
TÜKETİMİ DİĞER ETKİLEYEN FAKTÖRLER
MİLLİ GELİRİN HESABI.
Mühendislik Ekonomisi
ÖDEMELER BİLANÇOSU DUYGU TOKÖZ BÜŞRANUR YILDIRIM MERVE MERCAN
Tasarruflar, Yatırım Harcamaları ve Finansal Sistem
DEVLET BORÇLARI.
Devlet borçlanması-3.Hafta
GELİR-GİDER HESAPLARINI KAPATILMASI
PİYASA DENGESİ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Karşılaştırmalı Tablolar Tekniği. Analizi yapan kişi analiz tekniklerini uyguladıktan sonra, mali tablolardaki değişimleri ve nedenlerini ortaya koymalıdır.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
MAKRO EKONOMİ 2. HAFTA.
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi Maliyet ve Unsurları Dr. Can Öztürk.
SWAPS İngilizce kökenli bir kelime olup değiş tokuş takas, kaydırma manasına gelmektedir. Genellikle 3 çeşit swap işlemi yapılır., Faiz Para Mal.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
GENEL MUHASEBE ıı Yrd. Doç. Dr. Serhan Gürkan
Mali Alan ve İhtiyari Maliye Politikası: Küresel Kriz Sürecinde Türkiye Örneği Erhan USTA Müsteşar Yardımcısı 14 Ekim Ulusal İktisat Sempozyumu,
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 5 EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 1: HASILANIN ÖLÇÜLMESİ
BÖLÜM 15 İşletme Sermayesi Yönetimi. BÖLÜM 15 İşletme Sermayesi Yönetimi.
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 1: HASILANIN ÖLÇÜLMESİ
MAKROEKONOMİYE GİRİŞ Oya Cesur Demir.
Borç R. Hakan ÖZYILDIZ
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
ENFLASYON.
Uluslararası İşletmecilik Kısım 3 Bölüm 9 – Ödemeler Dengesi
Faizlerin Belirlenmesi
Para, Banka ve Finansal Piyasaları Niye Çalışıyoruz?
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
Üniversite Hastaneleri Birliği Toplantısı
Esnek Döviz Kuru Sisteminde Para Politikası
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM KAR DAĞITIM KARARLARI.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Sunum transkripti:

 4. Hafta: Bütçe ve Faiz Dışı Denge  Yasama organının, yürütme organına, gelir toplama ve harcama yapma konusunda yetki verdiği ayrıntılı olarak hazırlanmış kanuna «Bütçe» denilir.  Tanımdan da anlaşılacağı üzere, bütçe iki ana bileşenden oluşur: 1) Toplanan gelirler ve 2) Yapılan Harcamalar  Toplanan gelirlere «Kamu Gelirleri» adı verilirken, yapılan harcamalara da «Kamu Giderleri» adı verilmektedir.

  Kamu gelirleri devletin egemenlik hakkına dayanarak toplanır ve bu toplanan gelirler, devletin yapmak zorunda olduğu ve/veya yapmayı taahhüt ettiği işleri finanse etmede kullanılır.  Türleri şunlardır: 1.Vergi 2.Harç: Noter, adliye, tapu hizmetleri vs. 3.Resim: Kişiye özel harçlara resim denir 4.Şerefiye: Rant artışlarının vergilendirilmesi 5.Parafiskal Gelir: Devletin topladığı ama kamu geliri olmayan bedeller (SGK prim ödemeleri gibi) 6.Borçlanma

  Devlet verdiği hizmetler için bir takım maliyetlere katlanmak zorundadır. Bunlara kamu harcaması denir. Örneğin baraj inşaatı için, çimento, demir almak zorundadır. Çalıştırdığı işçilere para ödemek zorundadır. Bu harcamalar, kamu gelirleri tarafından finanse edilir.  Kamu harcamalarının türleri şunlardır: 1.Cari giderler (Elektrik, su vs) 2.Yatırım giderleri (Baraj, yol, su vs) 3.Transfer giderleri (Sosyal yardımlar, öğrenci bursları, gazilere bağlanan maaşlar, borçların faiz ödemeleri vs) 4.Gerçek (Olağan) Giderler: (İşçilere yapılan maaş ödemeleri, bina satın alımı vs)

  Kamu gelirleri toplamı, kamu giderleri toplamından daha büyükse, «Bütçe Fazlası»,  Kamu gelirleri ile kamu giderleri birbirlerine eşit ise «Denk Bütçe» ve  Kamu giderleri kamu gelirlerinden daha fazla ise «Bütçe Açığı» söz konusu olur.   Bütçe fazlası, tedavüldeki para miktarını azaltacağı için, ekonomi üzerinde «Daraltıcı bir etki» yaratır.  Tersi durum bütçe açıkları için söz konusudur. Açık bütçe politikasında piyasaya daha fazla miktarda para sürüleceği için, piyasa üzerinde «genişletici bir etki» yaratır.

  Bütçe açıkları ya «Para basarak» ya da «borçlanarak» kapatılır. Aslında para basmak da bir nev’i Merkez Bankası’na borçlanmaktır. Yani «bütçe açıkları ancak borçlanarak kapatılabilir» diyebiliriz.  Açıkları kapatmak için alınan borçlar faiz ödemeyi gerekli kılar. Bunların «Transfer Ödemeleri» içerisinde yer aldığını görmüştük.  Eğer kamu giderleri içerisinde «Faiz Ödemeleri» hariç tutulduğunda, kamu giderleri ile kamu gelirleri birbirlerine eşit ise «Faiz Dışı Denge» sağlanmış demektir.  Faiz dışı dengenin önemi «Bütçe üzerinde borçlanma baskısının artıp artmadığını göstermesidir»

  Faiz dışı fazla verilmişse, «Borçların ödenmeye başladığı»  Faiz dışı açık verilmişse, «Yeni borç alınması gerektiği» ve  Faiz dışı denge varsa, «borç stoğunun değişmeyeceği» varsayılır.   Ancak verilen her faiz dışı fazlanın, ülkenin borç stoğunu azaltacağı düşüncesi yanlıştır. Verilen fazlalıklar borç ödemede kullanılırsa, borç stoğu azalır. Başka alanlarda kullanılırsa, tabii ki borç stoğu azalmayacaktır. Bu nedenle «Faiz Dışı Fazla» borç stoğunun azaltılması için önemli bir fırsat olsa da, borç stoğunun azalmasını garanti etmez!

  A B  Yukarıdaki örnekte, toplam kamu giderlerinin, toplam kamu gelirlerinden daha fazla olduğunu görüyoruz. Yani bütçemiz B kadar açık vermektedir.  Ancak, faiz ödemeleri hariç tutulduğunda, kamu gelirleri daha fazladır. Yani A kadar «Faiz Dışı Fazla» verilmiştir. (Faiz Hariç) Kamu Giderleri+Faiz Ödemeleri Kamu Gelirleri

  A kadar verilen bu fazlalık, şayet borç ödemesinde kullanılırsa, ülkenin toplam borç stoğu azalacaktır.  Faiz dışı fazlanın önemi bu noktada gizlidir…