ULUSAL TASARRUF E Ğ ILIMINI ARTIRMANIN EKONOMI POLITI Ğ I BES Havva TUNÇ Prof. Dr.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİNDE YASAL DÜZENLEMELER
Advertisements

PARANIN ZAMAN DEĞERİ Finansal yönetiminin temel amacı işletme değerini maksimum kılacak en uygun yatırım ve finansman kararlarını verebilmektir. Alternatiflerin.
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİ: Sosyal Güvenlikte Yeni Bir Dönemin Başlangıcı R.Hakan ÖZYILDIZ Müsteşar Yardımcısı Hazine Müsteşarlığı “Bireysel Emeklilik.
TÜRK FİNANS SİSTEMİNİN VE REEL SEKTÖRÜN HİZMETİNDE 21 YIL; KATILIM BANKALARI TÜRKİYE KATILIM BANKALARI BİRLİĞİ Mayıs 2006.
Tek Pazar Çoklu faaliyet rekabeti
Uluslararası gelişmeler,
FAİZ ORANI DAVRANIŞI.
İŞLETME Toplumdaki bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
PARA TEORİSİ: FAİZ ORANLARININ ANLAMI, ÖLÇÜMÜ VE BELİRLENMESİ
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Finansal Sistem ve Faiz Oranları
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Uluslararası Gelişmeler, Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sektörüne Yansımaları Eylül 2009.
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
1 Bankalar Birliği Seminer Programları için Dr. Halit Gönenç Tarafından Hazırlanan Power Point Prezentasyonu Finansal Yönetime Genel Bir Bakış Halit Gönenç.
Uluslararası İşletmecilik Kısım 3 Bölüm 9 – Ödemeler Dengesi
Ünite 9 ENFLASYON PROF. DR. TÜMAY ERTEK
Finansal Sistem ve Faiz Oranları
TASARRUF Tasarruf Fonksiyonu
PARA TEORİSİ VE PARA POLİTİKASI
Rasyonel Beklentiler Teorisi ve Etkin Piyasalar Hipotezi
MAKRO EKONOMİ POLİTİKALARI VE TARIM SEKTÖRÜ İLİŞKİLERİ
YATIRIM KARARLARINDA PARANIN ZAMAN DEĞERİ
MAKRO EKONOMİYE GENEL BAKIŞ
1 YASED BAROMETRE II 16 EYLÜL 2008 İSTANBUL ULUSLARARASI YATIRIMCILAR DERNEĞİ.
EKONOMİK GELİŞMELER Fon Yönetimi Sunumu 06/04/2012.
EKONOMİK GELİŞMELER Fon Yönetimi Sunumu 20/06/2013.
IS-LM Para ve Maliye Politikaları
Faiz Oranlarının Davranışı
Menkul Kıymet Borsaları
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
TÜKETİMİ DİĞER ETKİLEYEN FAKTÖRLER
MİLLİ GELİRİN HESABI.
BANKALAR Bankalar para ve kredi alanında önemli fonksiyonları olan mali kuruluşlardır.Bankaların işlevi kredi ticareti yapmaktır.
Tasarruflar, Yatırım Harcamaları ve Finansal Sistem
Mühendislik Ekonomisi
BÖLÜM 3 EKONOMİLERDE TEMEL SORUNLAR
Portföy Performansının Ölçülmesi
Yrd. Doç. Dr. Şule Aydın Turan
Sermaye Varlık Fiyatlama Modeli (CAPM)
Sermaye Maliyeti *Firmalar sadece özkaynaklarını projelerin
©McGraw-Hill Education, 2014
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
 Bölüm 2: Piyasa Ekonomisi ve Fiyatların Oluşması Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
TASARRUF, YATIRIM VE FİNANSAL SİSTEM
Finans Sistemine Genel Bakış
6740 SAYILI BİREYSEL EMEKLİLİK TASARRUF VE YATIRIM SİSTEMİ (BES) KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA YER ALAN ÖNEMLİ DÜZENLEMELER.
PARA ve PARANIN FONKSİYONLARI
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
PARANIN MAKROEKONOMİDEKİ ROLÜ
Bankacılık Sistemi.
MAKROEKONOMİYE GİRİŞ Oya Cesur Demir.
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Finans Nedir Finans, işletmenin gereksinim duyduğu fonların en uygun koşullarda ele geçirilmesi ve ele geçirilen fonların en etkin kullanımını sağlamaktır.
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Para, Banka ve Finansal Piyasaları Niye Çalışıyoruz?
DÖVİZ PİYASALARININ İŞLEYİŞİ
Bireysel Emeklilik Sistemi
DOÇ.DR. ERDEM KIRKBEŞOĞLU
KONUT FİNANSMANI SİSTEMİNDE SİGORTANIN YERİ Doç. Dr
Esnek Döviz Kuru Sisteminde Para Politikası
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Finansallaşma ve sektöre bakış 2018
1. BÖLÜM FİNANSAL YÖNETİMİN TANIMI VE AMACI
Sunum transkripti:

ULUSAL TASARRUF E Ğ ILIMINI ARTIRMANIN EKONOMI POLITI Ğ I BES Havva TUNÇ Prof. Dr.

Tasarruf Küpe mi ? BES’e mi?

Finans kuruluşların fonksiyonu Bireysel Emeklilik Sistemi bir finans kuruluşu olup fonksiyonları: Ulusal tasarrufları artırabilmek Finansal piyasaların gelişimine ivme verebilmek Fon arzı-talebi yaratabilmek Ve sermaye birikimini sa ğ lamak

BES’den beklenen nedir? Bireysel emeklilik sisteminin Türkiye Ekonomisinde asli görevi tasarrufları artırmak sermaye birikimine hız vermektir.

Tasarruf Artırıcı Gelişmiş ülkede sermaye birikimi ve tasarruf e ğ ilimi gelişen ülkelere göre yüksektir. Tasarruf oranı:Türk(15)/Çin(50)/ABD(22)

Finansal Kuruluşu:BES Bireysel emeklilik finans şirketleri Türkiye Ekonomisinde, fonksiyonlarını yerine getirebilmesi uluslararası piyasalardaki yapılanmaya benzer yapılanma göstermesi ile olasıdır.

BES bir banka mı? Türk finans piyasasındaki finans kuruluşları bankaların bünyesinde yapılanmış olup onların bir yan kuruluşudur.

BES 2013 Ocak ayı itibarıyla devlet prim destekli BES’in işleyişi ve ulusal tasarruf e ğ ilimi ve Sermaye birikimi artacak mı?, Hane halkların ilgisini çekecek mi? Soruların cevabı sunumun odak noktasıdır.

BES Bireysel Emeklilik Sistemi(BES) bir yatırım aracıdır. Hane halkı birikimini finans kuruluşuna yatırır. Finans kuruluşu bu fonları ulusal ve uluslararası finans piyasalarında gelir elde edecek aseslere yatırarak yatırımcının gelir elde etmesi sa ğ lanır.

Emekli Olmak mı? Bireysel emeklilik sisteminin di ğ er yatırım araçlarından tek farkı, yatırımcının belirli bir süre sonunda emekli olmasıdır. Yatırımcının kendi iste ğ i do ğ rultusunda sistemle olan ilişkisi devam edebilece ğ i gibi sonlanabilmektedir.

Emekli Aylı ğ ı Almak veya.. Yatırımcı belli bir süre sonunda ya emekli olması ve her ay belirli bir gelir(emekli aylı ğ ı) alması ya da yapılan yatırımın süresi sonunda ana para ve getirisini alıp sistemden çıkmasıdır.

Bireysel Prime Devlet Deste ğ i Bireysel Emeklilik Sisteminde yapılan düzenlemeyle, 2013 itibarıyla devlet bireysel priminin yüzde 25'ini hane halkları yerine sisteme ödemektedir.

Devlet Deste ğ inin Amacı Devletin %25 prim deste ğ i, ulusal tasarrufu e ğ ilimini gelişmiş ülke düzeyine çekebilmek ve yatırımcının kazanamama riskini minimize etmek ve net %25 kazanç imkanı vermektedir. Ödenilen prim deste ğ i ile.

Destek Amacına Ulaşır mı? Gerçekten, bu destek toplumsal tasarruf e ğ ilimini artırır mı? Ulusal tasarruf e ğ ilimini gelişmiş ülke düzeyine çeker mi? Sorusuna kesin bir cevap verebilmek oldukça zor ama bulmaya çalışalım.

Devlet Katkısı Etkili mi? Sorunun cevabının evet olabilmesi uygulamanın nasıl olaca ğ ı sorusuna verilecek cevaplar belirleyecektir.

Deste ğ in Amacına Ulaşması İ çin.. Bireysel emeklilik sistemine devletin bireysel primin yüzde 25’ini sisteme ödemesi şeklinde olan deste ğ i dışında sistemin işleyişi, sisteme giriş ve çıkış kuralları ve yatırımdan alınacak paylar etkili olacaktır.

BES’e Giriş ve Çıkış-I % 25 prim deste ğ i BES’e girişte belirleyici ama yeterli de ğ il. Yeterlili ğ i BES’ ten çıkış ve işleyiş koşulları belirleyecek.

BES’den Giriş ve Çıkış- II Yatırımcının yatırımı sonucunda: hangi aralıklarla kazançtan pay alaca ğ ını ve bu payın ne kadar olaca ğ ı öngörüsü do ğ rultusunda olacaktır.

BES’den neden çıkılır? Yatırımcı elde etti ğ i edinimle ile sisteme girerken kendisine söylenenin örtüşmesiyle zaman içersinde sistemden kalacak ya da tam tersi durumda çıkacaktır

Çıkış koşullar nelerdir? Hane halkı(yatırımcı) yapmış oldu ğ u yatırımdan en az 3 yıl pay alamayaca ğ ı ancak 3.yılın sonunda çıkmak isterse % 15, altıcı yılın sonunda % 35, 10 yılın sonunda 56 yaşın altında olanın % 60, 56 yaşın üstünde olan tamamını alabilecektir. Yani çıkış denetimli ve yaptırımı var keyfince de ğ il.

BES’in başarısını ne belirleyecek? Hem BES şirketleri hem Türk finans piyasanın mevcut yapısı hem hane halkının gelir düzeyi hem de uluslararası finans piyasasıyla bütünleşme derecesi BES başarısını belirleyecektir.

BES’in mali görünümü Şu anda sistemde bulunan fon miktarı 20,1milyar Dolar ve sistemde bulunan yatırımcı sayısı 3.1 milyon kişi olup 2013’te sisteme 500 bin kişinin katılaca ğ ı 2013 yılının sonunda toplam 3.6 milyon kişinin BES’de yer alaca ğ ı tahmin edilmektedir. Devletin 2013 bütçesinde BES’e ayırdı ğ ı katkı miktarı 1.25 milyar liradır.

Sistemin başarısının olmazsa olmazı Gelişmiş ve derinleşmiş bir para ve finans piyasasının varlı ğ ı,

Türk finans piyasası ne durumda? Finans piyasası gelişmemiş, denetim ve kontrolün yüksek ve finansal enstrümanlar sınırlı yani derinleşme gerçekleşmemiştir.(-)

Türk BES’in yapılanması nasıl? Bunun yanı sıra,bireysel emeklilik sistemi bankaların bünyesinde yapılanmış bir yan kuruluş niteli ğ inde.(-)

BES’in yerleşece ğ i hane halkı Tüketim e ğ ilimi yüksek (tüketim canavarı bir toplum) Genç bir nüfus Kentleşme yüksek (köyden kente göç-gösteriş tük. Hane halkının büyük bir kısmının kayıt dışında faiz geliriyle yaşamını sürdürdü ğ ü asgari ücretin 800 lira (işçilerin% 37 As. Üc )

Ulusal tasarruf artırmak ama nasıl? Sonuç olarak bir finansal kuruluşu olarak yapılanan BES ulusal tasarrufları artırabilir. Ama… Küpe Mi? BES mi? sorumuzun cevabı Kar bekleyiş ve gerçekleşmeleri tasarruf artışın hızını belirleyecektir.

Ne Yapılmalı ? Bu kuruluşların gelişmiş piyasalardaki düzenlemelere benzer yapılanmalı bankacılı ğ ın alt kuruluşu olarak de ğ il

II.Destek sınıfı geçti ya düzenleneme? Sisteme giriş ve Yatırımın getirisi önemlidir. Sosyal devlet mi? Piyasa mı?

III.BES sınıfı geçer mi? Sistemden çıkış ve sistemin uygulanışı oldukça önemlidir.

BE talep nasıl yaratılır? 3 yıldan önce sistemden çıkmak isteyen verilen yüzde 25'lik destek ve ana para kazancı alamayaca ğ ı sadece ana parasını alabilecek koşulu kaldırılmalı Günü birlik yaşayan bir toplum için bu koşul olumsuz etki eder. Ve kaygı düzeyini yükseltir.(bir şey olursa paramı alamam, para küpe)

Sosyal devlet mi? Piyasa mı? BE % 25 bireysel prim deste ğ i sektörün rehavete kapılmasına yol açabilir. Bankalar bünyesinde yapılanma ve net gelir % 25. Toplanan fonlar ve tatlı kar. BE normal işleyişi,finans kuruluşları topladıkları fonları finansal enstrümanlara yatırma becerisi BE'e yatırım yapan yatırımcıların karını belirleyecektir.

Sistemin riski Devlet deste ğ i % 25 kar demektir. U ğ raşmaya gerek var mı? Uzunca bir süre bu destek verilecek mi? BES kuruluşları üzerinde nasıl bir etki yaratır?

Kafanız karıştı mı?