HAVAYOLU UÇUŞ PLANLAMADA UÇUŞ ROTASYON OPTİMİZASYONU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
Advertisements

KARAR TEORİSİ.
Havayolu maLİYETLERİNİN YAPISI
Algoritmalar Ders 8 Dinamik Programlama.
Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
Sistem Analizi ve Planlama
Teknik Servis Programı
GENETİK ALGORİTMALAR (1-15.slayt).
MIT503 Veri Yapıları ve algoritmalar En önemli graf problemleri
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Ek 2A Diferansiyel Hesaplama Teknikleri
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
T.C. ANKARA KALKINMA AJANSI DOĞRUDAN FAALİYET DESTEK PROGRAMI-2010 ANKARA İLİ SEKTÖREL REKABET ANALİZİ FİZİBİLİTE PROJESİ ANKARA TİCARET ODASI 15 NİSAN.
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
AR-GE, İNOVASYON ve ENDÜSTRİYEL UYGULAMA
MODERN PORTFÖY TEORİSİ
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
YABANCI UÇAKLARDA GÜVENLİK DEĞERLENDİRİLMESİ
Özel Öğretim Yöntemleri
HAFTA I.
1 Ekonominin Kapsamı ve Metodu KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ BÖLÜM İÇERİĞİ
ERP KONSEPT EĞİTİMİ.
SINIFLANDIRMA VE REGRASYON AĞAÇLARI
ENM 509 ÜRETİM SİSTEMLERİ PLANLAMASI
SİVİL HAVACILIK DENETİMLERİ
KARİYER GELİŞTİRME Kariyer: (koşu yolu, arena, meslek hayatı, meslek)Meslekte, işte ilerleme, yükselme, başarılı olma olarak kullanılır. Kariyer, kişinin.
PORTFÖY OPTİMİZASYONU
KARAR ALICI OLARAK YÖNETİCİ.
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
KURUMSAL RİSK YÖNETİMİ
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi
1-STAJ SÜRESİ İşletmelerde beceri eğitimi uygulaması 3308 sayılı “Mesleki ve Teknik Eğitim Kanunu” uyarınca okulların açıldığı tarihte başlamakta ve okulun.
Prof. Dr. Halil İbrahim Karakaş
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
AMİR OLARAK GÖREVİNİZ. 1- TEŞKİLATI TANIMAK  Birimin fonksiyonlarını bilmek ve teşkilatın ana fonksiyonu ile irtibatına vakıf olmak  Elemanlarına, yaptıkları.
7 yeni kalite aracı Doç.Dr. Nihal ERGİNEL 2010.
Avrupa 2020 Vizyonu ve hayat boyu öğrenme stratejisi Avrupa 2020 Vizyonu (EC, 2010a; EC, 2010b), üç önceliğe sahiptir: Akıllı büyüme: Akıllı büyüme: Bilgi.
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
Havacılıkta Emniyetle İlgili Faktörler
Stok Yönetimi Planlı Sonradan Siparişli EOQ veya
Girişimcilik.
İşletme Yönetiminde Karar Verme ve Karar Süreci
Proje Oluşturma ve Yönetimi
YATIRIM PROJE TEKLİFİ NASIL HAZIRLACAK?
HAVACILIK SİGORTALARI
YONT 409 PROJE YÖNETİMİ.
T.C BEYKENT ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ A.B.D Optimizasyon Teknikleri – Yrd.Doç.Dr Ümit Terzi Solar Panel Üretimi Yapan.
Bölüm10 İteratif İyileştirme Copyright © 2007 Pearson Addison-Wesley. All rights reserved.
ENGELSİZ YER HİZMETLERİ; ÖNCELİĞİMİZ MEMNUNİYETİNİZ Havaalanı ulaşımında tüm engellerin yerini konfor ve rahatlık aldı. Güvenli, rahat ve keyifli bir.
PARAMETRİK OLMAYAN İSTATİSTİK
1 Ekonominin Kapsamı ve Metodu KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ BÖLÜM İÇERİĞİ
Algoritmalar II Ders 5 Açgözlü Algoritmalar.
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
PARAMETRİK OLMAYAN İSTATİSTİK
Tedarik Zincirinde Karar Aşamaları
Parametrik Olmayan İstatistik
Tedarik Zincirinde Karar Aşamaları
Optimizasyon Teknikleri
PROJE YÖNETİMİ.
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
ESKİŞEHİR TEKNİK ÜNİVERSİTESİ HAVACILIK VE UZAY BİLİMLERİ FAKÜLTESİ HAVACILIK YÖNETİMİ BÖLÜMÜ Güncelleme Tarihi: Hazırlayan: Havacılık Yönetimi.
HAVA TRAFİK KONTROL BÖLÜMÜ
<Takım Numarası> Takımın İsmi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Güncelleme Tarihi: Hazırlayan: Pilotaj Bölüm Başkanlığı
TASARIM NEDİR? Bu sunu PowerPoint'in yeni yeteneklerini gösterir ve en iyi Slayt Gösterisi'nde görüntülenebilir. Bu slaytlar, PowerPoint 2010'da oluşturacağınız.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

HAVAYOLU UÇUŞ PLANLAMADA UÇUŞ ROTASYON OPTİMİZASYONU Simge VAROL 150892006

Bu çalışmanın amacı, havayolu şirketlerinin en büyük maliyet kalemlerinden biri olan ekip planlama konusunun incelenmesi ve ekip planlama sürecinin ilk aşaması olan uçuş rotasyonları üretimi konusunda genetik algoritmalar ile bir optimizasyon algoritmasının geliştirilmesidir.

Havayolu Ekip Planlama; bir havayolu şirketi bünyesinde çalışan, çeşitli niteliklere sahip olan uçuş mürettebatının (crew), firma tarafından planlanmış olan uçuş programını eksiksiz tamamlayacak şekilde uçuş görevlerine atanması işlemi olarak tanımlanabilir. Ve bu süreç doğrudan firmanın uçuş maliyetlerini etkilediği için, günümüzün rekabetçi piyasa koşullarında havayolu firmaları için ekonomik açıdan her geçen gün önemi artan bir konudur. Öyleki, ekip maliyetleri, havayolu firmaları için yakıt tüketiminden sonraki en büyük ikinci maliyet unsurudur. Uçuş rotasyon optimizasyonu göz önüne alındığında, orta büyüklükteki bir havayolu şirketinin, bir uçuş noktasında, yüzlerce farklı havaalanı ile bağlantısı olabileceği için milyonlarca farklı olasılık ile karşılaşılmaktadır.

Süreç, temel olarak Uçuş Rotasyon problemi çözülmektedir Süreç, temel olarak Uçuş Rotasyon problemi çözülmektedir. Bu aşamada havayolu firmasının programındaki her uçuşu en az bir kez kapsayan ve aynı zamanda maliyetleri minimize eden Uçuş Rotasyonları kümesi oluşturulur. Ekip planlaması aşamasında her iki aşamada da, sivil havacılık kurumunun ve havayolu firmasının uyguladığı bir çok kısıt göz önüne alınmak zorundadır. Bu durum ele alınan problemi yüksek seviyede kısıtlı bir optimizasyon problemine dönüştürmektedir.

Çalışmada öncelikle uçuş planlamanın önemi belirtilmiştir Çalışmada öncelikle uçuş planlamanın önemi belirtilmiştir. Daha sonra planlama süreci ile ilgili temel kavram ve tanımlar açıklanmıştır. İleriki bölümlerde ise uçuş rotasyon probleminin aşamaları olan uçuşrotasyon üretimi optimizasyonu konuları incelenmiş ve bu konuda geliştirmeler yapılmıştır.

UÇAK TİPLERİ VE UÇUŞ EKİPLERİ Uçuş ekibi Kokpit Mürettebatı ve Kabin Mürettebatından oluşmaktadır. Kokpit genelde azami uçuş süreleri aşılmadığı takdirde her uçuşta 1 Kaptan ve 1 Pilottan oluşmaktadır. Kabin ekibi, 1 Kabin Amirinden ve memur sayısı da uçak filo tipi, uygulanan uçuş görev tipi gibi parametrelere bağlı olarak minimum 3 ile 8 arasında oluşabilmektedir. Tablo 1.1. Uçak tiplerine göre ihtiyaç duyulan ekip sayıları

Ekip Sertifikaları Ekip sertifikaları bir ekip elemanının hangi uçak filosunun sertifikalarına sahip olduğunu yani hangi filo ile göreve gidebileceğini gösterir. Kokpit ekibi, lisansı olduğu filo ailesine ait olan uçaklarda uçabilirken, kabin ekibi maksimum 3 tipteki filo ailesindeki uçaklarda uçuş görevlerini gerçekleştirebilirler. Not: Bu problemde 2 filo ailesi yer aldığından kabin ekipleri için her iki filo içinde sertifikaları olduğunu varsayıyoruz.

Uçuş Görevi (Flight Duty) Bir veya daha fazla uçuştan oluşan ve bitiminde uçuş mürettebatının dinlenmeye alınması gereken zaman dilimine uçuş görevi denir. Uçuş görevleri ekip sayılarına göre temel olarak üç şekilde uygulanır. • Normal uçuş ekibi ile (min uçuş ekibi) • İlave uçuş ekibi ile (min uçuş ekibine ilave memur) • İlave tam uçuş ekibi ile (ilave bir ekip)

Sivil Havacılık Talimatına göre Uçuş Süreleri ve Dinlenme Süreleri Tablo 1.2. Normal Uçuş Görev Süreleri Tablo 1.3. Uzun Menzil Uçuşları Azami Uçuş Görev Süreleri Tablo 1.4. Azami Uçuş Süreleri

Sivil Havacılık Talimatında Dinlenme Süreleri Tablo 1.4. Asgari Dinlenme Süreleri

Bu çalışmada havayolu uçuş planlama sürecinin ilk ve maliyetlerin büyük ölçüde belirlendiği aşama olan ekip-uçak rotasyon optimizasyonu konusunda var olan bazı çalışmalar incelenmiş ve özellikle çok merkezli çözüm ile genetik algoritmanın daha da sağlam ve efektif çalışması konusunda geliştirmeler yapılmıştır.

TEŞEKKÜRLER...