OSMAN AKÇA EDEBİYAT ÖĞRETMENİ. İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRA OLAY ÇEVRESİNDE OLUŞAN EDEBİ METİNLER.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ULUS ÇANKAYA’YA BARİKAT KURDU!... Prof. Dr. Tülay Özüerman
Advertisements

ANLATIM TÜRLERİNİ SINIFLANDIRMA. Edebî türler veya metin türleri olarak bilinen yazılarda farklı anlatım birlikleri bir araya gelir. Bir hikâyede betimleme,
GİRİŞ ETKİNLİĞİ Aşağıdaki sorularla ilgili düşünceleriniz nelerdir? Yağmur niçin yağar? Sıcak havalarda yağmur yağarken, soğuk havalarda kar yağmasının.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
DESTAN.
KUTÜL AMARE ZAFERİ KUTLAMA PROGRAMI [100. Yıl] ERTUĞRUL GAZİ İMKB MESLEKİ VE TEKNİK VE ANADOLU LİSESİ.
2 Yatırım Karlılık Analizleri Finansal Analizler Basit Yöntemler İndirgenmiş Yöntemler Karlılık Yöntemi Geri Ödeme Süresi Yöntemi Net Bugünkü Değer Yöntemi.
Bebeklik ve İlk Çocukluk Dönemi Çocuklarında Gelişim ve Kitap Seçimi
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
İSİM GRUBU. Bu konu için önerilen literatür: 1. İSİM TAMLAMASI: Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, 2008, İYELİK GRUBU VE İSİM.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları, gözlem, izlenim,duygu-düşünce.
S. R. Ranganathan ve Bilgi Hizmetlerinin Geleneksel İlkeleri
 Cümlede, eylemin nesne alabilip alamamasına ya da öznenin, eylemde bildirilen işle ilgili olarak gösterdiği özelliğe eylem çatısı denir. Dolayısıyla,
DEDE KORKUT HİKAYELERİ
ZARFZARF (BELİRTEÇ) ZARF yer zamanölçüniteliksoru belirteçBir fiilin, bir fiil şeklinin (fiil ismi, sıfat-fiil, zarf-fiil), sıfatın veya kendi türünden.
PEYGAMBERİMİZ HZ.MUHAMMED (sav)’İN HAYATI BİLGİ YARIŞMASI
YAZI TÜRLERİ GURBET DUYMUŞ
TÜRKİYE SELÇUKLU DEVLETİ’NİN KURULUŞ DÖNEMİ. Süleyman Şah Dönemi ( ): Türkiye Selçuklu Devleti’nin kurucusu Süleyman Şah’tır. Süleyman Şah,
KONUŞMA VE BİZ Emin ÖZDEMİR. Bizi biz kılan konuşma gücümüzdür.Bu gücü yitirdiğimizde, dilsizleştiğimizi düşünelim. Suskunun dayanılmaz köleliğine düşeriz.Dış.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
ZAMIRLER(ADILLAR). ZAMİR (ADILLAR) İsimlerin yerine kullanılan sözcüklerdir. Bütün zamirler sıfatlardan farklı olarak isim çekim eki alabilir.
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Metinlerin Sınıflandırması
KÖROĞLU KAYNAKÇA; HAZIRLAYAN; Miraç öksüz 10rdtvtkn-91.
GÜNEY CEPHESİ MARAŞ ANTEP URFA DESTANLAŞAN DİRENİŞ SÜTÇÜ İMAM
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
GÖKTÜRK KİTABELERİ.
ANLATIM TÜRLERİ.
İSTENEN DAVRANIŞLARIN DESTEKLENMESİ I
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
PROJENİN AMACI Milli Eğitimin Temel Amaçlarında ifadesini bulan; beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir.
EMPATİK İLETİŞİM 1.
ROMAN NEDİR? Yaşanmış ya da yaşanabilecek olayların, insanlar arasındaki ilişkilerin, insan psikolojisinin uzun bir şekilde yer ve zaman bağlamında anlatıldığı.
Aşağıda verilen bilgileri (dönem / ulus – destan) eşleştiriniz.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
DESTAN NEDİR? Destan bir ulusun yaşamını yakından ilgilendiren savaş, göç, yıkım , felaket , yangın … gibi tarih ve toplum olaylarının çerçevesi içinde.
DESTAN NEDİR? Destan bir ulusun yaşamını yakından ilgilendiren savaş, göç, yıkım , felaket , yangın … gibi tarih ve toplum olaylarının çerçevesi içinde.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
<<<<<<>>>>>>
KİPER’İN DOĞUM GÜNÜ.
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ
KELİME TÜRLERİ FİİLLER.
ÖĞRENME STİLLERİ.
2. Isının Işıma Yoluyla Yayılması
TÜRKÇE EĞİTİMİNDE METİNLER VE METİNLERİN İLETİSİ
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
DESTAN 1. Deniz Hoca Youtube Kanalı ⇒
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
Günlük (Günce).
ZAMİRLER(ADILLAR) 6.SINIF.
CİHANGİR ÇAĞLAR ZAMİRLER
Hicret Olayı.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
DESTAN NEDİR? Destan bir ulusun yaşamını yakından ilgilendiren savaş, göç, yıkım , felaket , yangın … gibi tarih ve toplum olaylarının çerçevesi içinde.
Sunum transkripti:

OSMAN AKÇA EDEBİYAT ÖĞRETMENİ

İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRA OLAY ÇEVRESİNDE OLUŞAN EDEBİ METİNLER

BATTAL GAZİ DESTANI Bu destanın kahramanı Türkler arasında Battal Gazi adıyla benimsenmiş bir Arap savaşçısıdır. Asıl destan 8. y.y.’da Emevilerin Hıristiyanlarla yaptıkları savaşlarda büyük kahramanlık gösteren Abdullah isimli bir kişiyle ilgili olarak doğmuştur.

Battal, Arapça “kahraman” demektir. Battal Gazi Arap kahramanına verilen ünvandır. Türklerin müslüman olmalarından sonra Battal Gazi destan tipi Türkleştirilmiş, önceki destan epizotlarıyla zenginleştirilmiş ve anlatım geleneği içine alınmıştır ve 13. yüzyıllarda Battal-Name adı ile ve nesir biçimi yazıya geçirilmiştir.

METNİN OLAY ÖRGÜSÜ ŞÖYLEDİR:  Seyyit Battal’ın savaşmak için yola çıkması  Baskın yapılması  Seyyit Battal’ın kaleye girmek için sarnıca düşmesi

 Bir kadının suya gelmesi, Seyyit’i evine götürmesi  Malatya’dan üç yüz gazinin gelip kaleyi alması  Malatya’ya geri dönülmesi. Seyyit’in Simbat’ın sarayına gelmesi, herkes dağılınca Simbat’a saldırması  Seyyit’in Simbat’ın sarayına gelmesi, herkes dağılınca Simbat’a saldırması

TEMA Battal Gazi’nin kahramanlıkları

2. Etkinlik Battalname’nin teması olan kahramanlık ile döneminin sosyal ve siyasi özellikleri örtüşmektedir. Bu bakımdan eser, döneminin özelliklerini barındıran bir niteliğe sahiptir.

Battalname’deki Günlük Hayatı Yansıtan Unsurlar: Battalname’deki Günlük Hayatı Yansıtan Unsurlar: Savaşta davlumbazların (davul, kös) vurulması Kale ya da hisarların kuşatılması Savaşta ganimet toplanması Sarnıçlardan su ihtiyacının giderilmesi

YERLİ SİNEMADA;  KARA MURAT  BATTAL GAZİ  MALKOÇOĞLU

Battalname’deki “kahramanlık” temasının günümüzde hala işlenmeye devam etmesi temanın evrensel olduğunun bir göstergesidir. Çünkü insanoğlu “ideal” olan her şeye ilgi duymuş ve yüceltmiştir. Kahramanlık anlayışı da bunlardan birisidir.

METNİN YAPISINI OLUŞTURAN UNSURLAR: Olay örgüsü kişilerzamanmekan

Metnin yapısını oluşturan öğeler arasındaki ilişki Metnin yapısını oluşturan öğeler arasında organik bir bağ vardır. Yaşanan olay belli bir zamanda, belli bir mekanda, Kahramanlar arasında yaşanır. Metne bütünlük sağlayan ve olay örgüsünün meydana gelmesini sağlayan yön de budur. Tema Tema Olay örgüsü Olay örgüsü Kişiler Kişiler Zaman Zaman Mekan Mekan

KARAKTER-TİP ÇÖZÜMLEME TABLOSU Karakter-tip nasıl bir insandır? Battal Gazi Gözü pek, yiğit bir kahraman

Simbat Etrafındakilere zulmeden, kötü bir kişilik

Kadın Merhametli, evlat hasreti çeken bir anne evlat hasreti çeken bir anne

Karakter- tip durağan mıdır, dinamik midir? Battal Gazi Battal Gazi Hikayenin ana kahramanı olduğu için hareketlidir.

Simbat Hikayede ana kahramanın karşısın da olduğu için hareketlidir.

Kadın Hikayede ana kahramana yardımcı ikinci planda kahraman olduğu için durağandır.

Hikayenin hangi kısmı sizin karakter-tip hakkında böyle düşünmenize neden oldu? Battal Gazi Hikayedeki olay örgüsü başından sonuna kadar ana kahramanın etrafında geliştiği için.

Simbat Ana kahramanla birlikte olay örgüsünün oluşmasındaki ikinci karakter olduğu için.

Kadın Ana kahramanın olay örgüsündeki işlevine yardımcı ikinci olan karakteri olduğu için.

Sosyal ortam ve çevre bu karakteri-tipi nasıl etkilemiştir? Battal Gazi Simbat’ın etrafına yaptığı kötülükler Battal Gazi’nin anlatılan olayları yaşamasına zemin hazırlamıştır.

Simbat Etrafında kötülük edeceği bir kitle bulunması onu bu hale getirmiştir.

Kadın Sosyal ortam ve çevreden çok kendi yaşadıkları, oğlunu kaybetmesi onun kişiliğini şekillendirmiştir.

Bu karakterin-tipin sizin sosyal yapınızdan farkı var mı? Battal Gazi Bugün insanlara iyilik edenler vardır; ama, bu aradan geçen zamanla birlikte farklılaşmıştır.

Simbat Aynı şekilde kötülük edenler her çağda görülmüştür.

Kadın Bugün yine evlat hasreti çeken annelere rastlamak mümkündür.

Bu karakterin diğer karakterler üzerinde etkisi var mıdır? Battal Gazi baskın ana karakter olduğu için diğer karakterler üzerinde etkisi vardır.

Simbat Dolaylı da olsa etkisi vardır. (Etrafına kötülük yapınca karşısında Battal Gazi’yi bulması.)

Kadın İkinci bir karakter olduğu için diğer karakterler üzerinde baskın değildir.

Karakter kendi kişiliğinin farkında mı? Yani sizin düşündüklerinizi kendi hakkında düşünüyor mu? Battal Gazi Yaptıkları bunu düşündüğünü göstermektedir.

Simbat Yaptıklarıyla kötü, zulmeden biri olduğunun farkındadır.

Kadın Karakter evlat hasretini iliklerine kadar hissettiğini davranışlarıyla göstermektedir.

Sizce gerçek hayatta bu hikayedeki gibi davranan biri olabilir mi? Battal Gazi Bu hikayedeki olağanüstülüklerin gerçek hayatta olması mümkün değildir.

Simbat Gerçek hayatta kale yaptırıp etrafına dehşet saçan bir karakterin bugün gerçekliği olamaz.

Kadın Gerçek hayatta karşılaşılabilecek bir karakterdir.

Mekanın ve Zamanın Geçtiği Cümleler: MEKAN “Lakin durmadı, kaleye çıktı.” “…su bir sarnıca döküldü.” “Ağlayı ağlayı evine geldi.” “Simbat lainin sarayına geldi.”

ZAMAN “Erteye değin…” “Yatsı vaktiydi.” “…alem düşmanlardan boşalınca…”

Mekanın ve Zamanın Anlatımı MEKAN Hikayedeki yer adlarında tasvirlerle ifadeler yoktur. Sadece olayların yaşandığı mekan isimleri olarak kullanılmıştır.

ZAMAN Belirli zaman ifadeleri yoktur. “Yatsı vaktiydi.” ifadesi net bir zamana karşılık gelmesine rağmen diğer zaman ifadelerinde aşağı yukarı, tahmini zaman ifadeleri kullanılmıştır.

Metnin anlatıcısı, her şeyden haberdar olan, olayların öncesini ve sonrasını bilen bir özellik göstermektedir. Bu nedenle: “İLAHİ BAKIŞ AÇISI” ile olayları anlatmaktadır.

Örnek olarak: “Battal Gazi’nin Simbat’ın zulümlerini duyduğunda çok büyük bir orduyla kuşatma yaptığı, savaşın en dehşetli yerinde Simbat’ı öldürerek parlak bir zafer kazandığı, hisara girdiğinde halkın Battal Gazi’yi çiçeklerle ve teşekkürlerle karşıladığı” şeklinde anlatılabilir.

Tasvir Cümleleri Çerisi sindi, tarumar oldu. Gayet soğuk idi. …sevindiğinden ağlayı ağlayı evine geldi. Kapıyı muhkem berkitti. Seyyit, karanlıkça bir yerde kaldı. Ol dem berkçe bağladı.

Tasvirlerin Metindeki İşlevi Anlatılmak istenenin zihinde canlanmasını sağlamak için kullanılmıştır.

“Seyyit atından indi. Üç yerden kolanını sağlamlaştırdı. Üç yerden kolanını sağlamlaştırdı. Öyle bir nara attı ki yerler sarsıldı. Öyle bir nara attı ki yerler sarsıldı. Kendisi Kayseri’nin askerleriyle savaştı. Kendisi Kayseri’nin askerleriyle savaştı. Her yere uğradı, paramparça etti. Her yere uğradı, paramparça etti. İnsan kanı sel gibi aktı. İnsan kanı sel gibi aktı. Sonra akşam oldu. Sonra akşam oldu. Askerleriyle dağa doğru yürüdü. Askerleriyle dağa doğru yürüdü. Kayseri’nin askerlerine korku düştü. Kayseri’nin askerlerine korku düştü.

Sözcüklerin Değişimi Yir > yer Yir > yer Berkitdi > berkitti (sağlamlaştırdı) Berkitdi > berkitti (sağlamlaştırdı) Çünkim > çünkü Çünkim > çünkü Yöriyiverdi > yürüyüverdi Yöriyiverdi > yürüyüverdi Urdı > vurdı Urdı > vurdı Kim > ki Kim > ki Ahşam > akşam Ahşam > akşam Korkı > korku Korkı > korku

Kendözin > kendini Kendözin > kendini Seyl > sel Seyl > sel İrdi > erdi İrdi > erdi Düşdi > düştü Düşdi > düştü