AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ GÜZEL SANATLAR FAKÜLTES İ M İ MARLIK BÖLÜMÜ M İ MARLI Ğ A G İ R İŞ Doç. Dr. R. Eser GÜLTEK İ N MİM -131 mimarlığa Giriş.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GİRİŞ Mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar dersinin amacı:
Advertisements

AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
PLANLAMA 2 YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ MİMARLIK FAKÜLTESİ
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Uzamsal Düşünme Mekanda konum Parça-bütün ve Alan ilişkisi
Metinlerin Sınıflandırması
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘ü’
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Program Tasarım Modelleri
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
KÜMELER HAZIRLAYAN : SELİM ACAR
BENLİK VE KİMLİK.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İÇERİK DÜZENLEME -Bilgi türleri- Fiziksel bilgi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EGE ÜNİVERSİTESİ HEMŞİRELİK FAKÜLTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
I. Hafta Dil Nedir? Dilin Kökeni
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ GÜZEL SANATLAR FAKÜLTES İ M İ MARLIK BÖLÜMÜ M İ MARLI Ğ A G İ R İŞ Doç. Dr. R. Eser GÜLTEK İ N MİM -131 mimarlığa Giriş

MİMARLIĞA GİRİŞ Mimarlıkta biçim bilimsel çalışmalar dersinin amacı: Proje üreterek tasarım eğitimi alan mimarlık öğrencilerine mimarlık ürünü oluşurken üzerinde çok uğraştıkları biçimin tanımı, biçimle ilgili olarak çalışan bilimi (biçimbilimi), biçimbilimin içeriğini, çalışma şekillerini mimari biçimbilimle ilgili analiz tekniklerini ve yöntemlerini tanımlamak ve tanıtmaktır

Binaların biçimleri açısından analizi, biçim- içerik ilişkisinin estetik ve kullanıcı gereksinmelerine bağlı bina performansı yönünden incelenmesi anlamında ele alınmaktadır. Biçim elemanları *kütle **mekan ve **Yüzeyler ele alınmaktadır

Biçimin elemanları topolojik, geometrik ve gelenekle ilişkili olarak farklı şekillerde etkileşim içinde olmaktadır. Biçimin elemanları arasındaki etkileşim dönemlere, mimari yaklaşımlara, teknolojiye, düşünsel yapıya, estetik yaklaşımlara bağlı olarak farklı düzeylerde ders kapsamında farklı analiz teknik ve yöntemleri ile ele alınmaktadır.

Bina analizinde biçimle ilgili çalışma teknik ve yöntemlerinin tanıtılması ve analizlerin uygulama becerisinin kazandırılması bu dersin en temel görevi olarak belirlenebilir. Bu analizler asal biçimlere bağlı kütlesel analizler, mekana ilişkin analizler; kentsel şema biçim analizleri, işlev şeması analizleri, plan/şema analizleri, dolaşım (sirkülasyon) şema analizleri, kesit analizleri, arkitip analizleri, mekan dizimi yaklaşımı, teknolojiye yönelik biçimsel analizler, bütünleşik analiz yöntemleri

2. BİÇİM TANIMI: Biçim “bir nesnenin çevre çizgilerinin düzeni, görünümü, şekli” (Meydan Larousse, 1969) Biçim ne olana karşıt nasıl olanının tanımıdır (Felsefe Terimleri Sözlüğü, 1972) Biçim görüngünün (fenomen olgu) maddesine (içeriğine) göre tanımlanması sonucu ortaya çıkar (E. Kant) Bir nesnenin biçim almış içeriğinden ayrılmak üzere onun dış çizgilerini, aynı zamanda iç yapısını, kuruluşunu düzenini belirleyen BİÇİM dir Düzensiz olana karşı düzene girmiş olan BİÇİM lenmiş olandır.

Aristotales’ e göre “Her somut nesne içerik ve BİÇİM’ den kuruludur.” Bu bakış biçim kazanmış olan içerikten söz etmektedir. “Biçim gerçeklik veren gerçekleştiren etkendir (causa formalis), biçim aynı zamanda oluş sürecinin amacını da belirler (causa finalis), Yunan filozofları biçim ve güzellik sorunlarını birbirlerine bağlamışlardır. Platon mutlak güzellik kavramını geometrik figürlerde buluyordu. Aristotales’ e göre “resmedilen ya da yontulan biçimin güzelliği, oranları arasındaki dengeye ve ölçülerin uygunluğuna bağlıydı. İnsan bedeninin oranları en ideal ölçüler sayıldığından biçim kuralları her şeyden önce insan bedeni örnek alınarak saptanmalıydı.

İnsan bedeninin oranları en ideal ölçüler sayıldığından biçim kuralları her şeyden önce insan bedeni örnek alınarak saptanmalıydı.

Vitrivius bu düşüncelerden yola çıkarak İ.Ö. I. Yüzyılda bu kuralları mimarlıkta sütunlara uygulamaya başladı. Biçim uzun zaman göstergelerin akılsal ögesi kabul edildiğinden, duyulara daha çok bağlı bir öge olarak kabul edilen renge üstün tutulmuştur. Romantik dönemlerde ise renk kısmi öncelikler kazanmıştır.

Arı biçim kavramına bağlı olarak XIX yy da arı görsellik kuramlarıyla biçim bir sorun olarak ele alınmıştır. Arı “asal biçim” XX yy ilk yarısında soyut sanat kuramları ile ve akılsal biçimcilik ile değişikliklere uğramıştır. Psikoloji ise geometrik ve sanatsal biçimleri algılama kurallarını saptamaya yöneldi (ALGI PSİKOLOJİSİ) Günümüzde biçimlerin matematik ve fizyolojik çözümlemesi, biçim ile estetik algılama arasındaki ilişkileri ortaya çıkartmaya yöneliktir.

BİÇİM KAVRAMININ MİMARLIKTAKİ YERİ Bir obje veya fiziki sistemin tanımlanması için öncelikle onun hangi gereksinmeyi karşıladığını belirtmemiz gerekir. Obje ve sistemler birbirlerinden farklı biçimlerde ortaya çıksa da işlevlerini yerine getirmek durumundadırlar. “Örneğin iskemlenin üzerine oturulacak bir eleman olarak biçimlenmesi kaçınılmazdır. Bu yüzden biçimin, kullanılma amacına, başka deyimle gereksinme ve işlevine uygun olması gerekir” (Kuban, 1980)

Yapıcılık eylemi sonucu ortaya çıkan anonim ve mimarlarca üretilen binaların biçimlenmesinde ilk ihtiyaç barınma olmuştur. İnsanların korunma içgüdüleri sonucu iklim koşullarından, doğal çevreden, diğer canlılardan korunmak ve ayrılmak üzere barınma eylemi için yapılar oluşturmuşlardır.

Yapı kavramı insanı evrensel boşluktan ayıran bir boşluk parçası anlamında gelişmiştir. Bir bakıma mimarlık veya yapıcılık eyleminin ilk adımı insanın kullanıcısının kendini güven içinde hissettiği sınırlı bir hacim oluşturmaktır. Doğanın belirli yönlerde belirli kurallarla sınırlandırılması ile belirli eylemlerin yapılabileceği mekanlar oluşturulmuştur

Mekan sınırlanan boşlukla, sınırlayan ögelerin ortak oluşturdukları bir olgudur. Sadece boşluk veya sadece sınırları ile mekanı tanımlamak mümkün değildir. Mekan/lar; kütleleri, yüzeyleri, işlevleri ve kullanıcıları ile birlikte binanın oluşmasını sağlamaktadır.

Biçim kavramıyla ilgili olarak işlevsel sorunlar, sanatsal/güzelliğe ilişkin sorunlar ve teknolojiye ilişkin sorunlar konu edilmektedir. Bu sorunlara kullanıcı ve insan faktörünü ayrıca eklemek gerekir.

“Yapının güzel olması bir yandan belirli bir gereksinmeyi karşılarken, öte yandan dış biçimi, iç sınırları, boşlukları, rengi, yüzeylerin dokusu ve ölçekleri, ışığı ve gölgesiyle de hoşa gitmesi ve insan beğenisini doyurması gerekmektedir” (Kuban, 1980)

Beğeni çoğu kez sadece estetik duygulardan değil toplumsal ve sembolik değerlerden de etkilenmektedir. Toplumların örgütlenme düzeylerine bağlı olarak insanların karşılıklı ilişkilerinden ve uzmanlaşma ile ortaya çıkan yeni gereksinmeler, eylemler farklı içerikli binaları da beraberinde getiriyor.

Binalar içeriklerine göre biçimsel farklar gösterdikleri gibi ait oldukları toplumların estetik ve sembolik değerlerine göre de farklı biçimler gösterebilmektedir.

BİÇİMBİLİM TANIMI Biçimbilim “özellikle canlıların yapılarını ve gelişmelerindeki biçimlenmeyi inceleyen bilimdir” ETİMOLOJİ Morfoloji = biçimbilim Morpho= biçim logos= bilim BİÇİMBİLİM TANIMI Biçimbilim olguların topoğrafyasının incelenmesidir Tanımların gösterdiği gibi biçimbilim canlıların biçimleriyle ilgili özelliklerin incelendiği daldır.

MİMARLIKTA BİÇİMBİLİM Ele alındığında kompozisyon, birlik, oran, ölçü kavramları öne çıkmaktadır.