1 3. Müteahhîrin Kelam Dönemi Eserleri  a. Eş'ariyye Kelamına Ait Eserler:  1) Gazzâlî:  a) el-İktisâd fi‘l-i'tikâd, nşr. İ.A. Çubukçu-Hüseyin Atay.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SEYYİD SALİH ÖZCAN HOCAMIZ, BEDİÜZZAMAN HAZRETLERİ’NİN EN ÇOK SEVDİĞİ,
Advertisements

Allah’ın Zati ve Subuti sıfatları MEHMET TIĞLI
İLK KELAMİ TARTIŞMALAR VE İLK KELAMİ ESERLER
Prof. Dr. Sönmez Kutlu Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
KAYNAKLAR. 6. Bibliyografya Bibliyografya, araştırma boyunca kullanılan her türlü referans kaynağının sunulduğu bölümdür. Ancak bu materyallerin somut.
HOŞGELDİNİZ. HOŞGELDİNİZ Prof. Dr. Mehmet Zeki AYDIN Sivas CÜ İlâhiyat Fakültesi Prof. Dr. Mehmet Zeki AYDIN Sivas CÜ İlâhiyat.
BAŞKAN YARDIMCILARI Prof. Dr. Mehmet GÖRMEZ BAŞKAN YARDIMCILARI BAŞKAN
ARAPÇA TEFSİRLER Taberi Tefsiri
Salim SELVİ.
İSLAM MEDENİYETİNDE TIP
OSMANLIDA EĞİTİM MEDRESELER
HANBELİ MEZHEBİ İmam-ı Hanbel (Ahmed bin hanbel)'in kendi usulüne göre şer'i deliller çıkardığı hükümlere ve gösterdiği yola Hanbeli Mezhebi denir. Ehl-i.
TÜPRAŞ 50.YIL ANADOLU LİSESİ
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU VE YABAN
Ünlü Türk Matematikçilerden Bazıları
MEZHEPLER.
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
İSİMLER VE ÇEŞİTLERİ Varlıklara verilişine göre
HOŞGELDİNİZ Tülay KIZILKUŞ
Türklerin Bilime Katkıları
Türkler Arasında İslam’ ın Yayılmasında Etkili Olan Bazı Şahsiyetler
Mâtürîdî (Arapça: الماتريدي‎) ya da tam adıyla Ebu Mansur Muhammed bin Muhammed bin Mahmûd el-Mâtürîdî es-Semerkandî, Hanefi mezhebinden olanların itikad.
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
Nakil Dönemi-devam 8. Ders.
Nakil Dönemi 6. Ders.
BAŞKAN Prof. Dr. Mehmet GÖRMEZ BAŞKAN YARDIMCILARI BAŞKAN YARDIMCILARI PROF.DR. MEHMET EMİN ÖZAFŞARPROF.DR. HASAN KAMİL YILMAZ.
Son Dönem -devam 10. Ders.
İSİMLER VE ÇEŞİTLERİ Varlıklara verilişine göre
Hazırlayan:Ömer Faruk Şahin
Son Dönem -devam 11. Ders.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
NAMIK KEMAL.
VAAZ HAZIRLAMA YÖNTEMLERİ
1 C. FELSEFİ METOD  4. Felsefeciler  İslâm Tarihinde Ernevilerin son dönemlerinde ulûm-i kadîme adı verilen felsefî bilimler arabçaya terceme edilmeye.
1 4. Yeni Îlm-i Kelâm Dönemi Eserleri  a. Îsbât-ı Vacibe Dair Yazılanlar:  1) Cemâlüddîn Efğânî, Tabiatçıhğı Red, trc. Aziz Akpmarlı (Ank., 1956)  2)
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
KELÂM I 1- Akaid ilminin tanımı, 2- Konusu, 3- Usûlü'd-din, 4- Gayesi,
2. Felsefe İle Mezcedilmiş Kelâm Devri  TANIM:  Gazzâlinin öncülüğünü yaptığı müteahhirin kelamaları, felsefe ile meşgul olma işini daha ileri safhalara.
1 K-6 Kelam-Felsefe Münasebetlerinin Başlaması Ehl-i sünnet ilm-i kelâmının zuhurundan sonra İslâm dünyasında akaid konularıyla alâkalanan başlıca 4 cereyan.
EMEVİLER DÖNEMİNDE SOSYAL TABAKALAR.
K-5 Ehl-i Sünnet Kelamcıları (Ehl-i sünnet kelâmının doğuşuna zemin hazırlayanlar) Mutezile ilm-i kelâmının kuruluşundan bir buçuk asır kadar sonra, selef.
EMEVÎLER (661–750).
1 3. Şerh Ve Derlemecilik Dönemî  Hicrî 8. asır ortalarından başlayıp, asrımızın başına kadar devam eden bu dönem kelâm ilminin taklid, duraklama ve gerileme.
Hadis Tarihi Dersinin Konusu, Kaynakları ve Temel Terimleri
[Hüseyin Nihâl Atsız 7 Aylık iken] [Atsız’ın Askeri Tıbbiye yıllarına ait bir fotoğraf.] [Atsız’ın Askeri Tıbbiye yıllarına ait bir başka fotoğraf.]
VAAZDA MENKIBE VE ŞİİRLERDEN YARARLANMA ESASLARI
ALİ CANİP YÖNTEM ( ).
KAPAK.
İSİMLER VE ÇEŞİTLERİ Varlıklara verilişine göre
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
İslam Medeniyetinde İdari mekanizma (Siyasal yapılanma)
İbn Ömer’in Azatlısı Nafi Hakkındaki İddialar ve Eleştirisi
9. Sınıftan Mezun Olunana Dek Görülecek Tüm Dersler
YUNUS EMRE MATÜRİDİ.
İtikadî Mezhepler. İslâm tarihinde fikrî ve itikadî sebeplerle ortaya çıkan fırkalar mezhepler tarihi kaynaklarında farklı biçimde sıralanmıştır. Ebü’l-
YUNUS EMRE HAYATI.
Mâtürîdiyye İsimlendirme Tarihçe Görüşleri
Türklerin Bilime Katkıları
İslam dininde, fıkıh yani İslam hukuku konusunda anlayış, metod ve uygulama açısından farklı düşüncelere sahip mezhepler bulunur.Bu mezheplerin başlıcaları.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
K-9 1. Gazzâli ve Kelam İlmindeki Yeri
ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I
HAZIRLAYAN : EDANUR BİZAN. Ali Kuşçu'nun Hayatı Ali Kuşçu asıl adı Ali Bin Muhammed (d. 1403, Semerkant – ö. 16 Aralık 1474, İstanbul), Türk. gökbilimci,
 Farabi, yılları arasında yaşamış bir alimdir. Matematik, botanik, tıp, musiki, felsefe ve mantık alanında eserler yazmış olan bir alimdir. Asıl.
 İslam dininde gönülden bir bağlılıkla kesin olarak inanılması gereken esaslar vardır. Din anlayışı ve yorumu ne olursa olsun, İslam tarihi boyunca Müslümanlar.
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı 6. SINIF 1. ÜNİTE Ünite Konuları için tıklayınız.
Sunum transkripti:

1 3. Müteahhîrin Kelam Dönemi Eserleri  a. Eş'ariyye Kelamına Ait Eserler:  1) Gazzâlî:  a) el-İktisâd fi‘l-i'tikâd, nşr. İ.A. Çubukçu-Hüseyin Atay (Ank., 1962), (Kahire, 1385/1966). Bu eser Prof. Dr. Kemal Işık tarafından “İtikatta Orta Yol” adıyla terceme edilmiştir.' (A.Ü. İlahiyat Fak. yay. Ank. 1971)  b) Kitabu kavâidi'l-akâid: Gazzâlî'nin meşhur eseri İhyâ-i Ulûmi'd-dîn'in başında yer alan ve akaid konularına temas eden bir bölümdür. (Bk. İhya, I, , Kahire, 1387/1967)  c) İlcâmu'l-avâm an ilmi'l-kelâm, (Mısır, 1309)  d) el-Münkız mine'd-dalâl (Mısır, 1309)  e) Tehâfütü'l-felâsife: Filozofların hatalarını ortaya koymak için yazdığı bir eserdir, nşr. Süleyman Dünya (Mısır, 1961). Eser Dr. Bekir Karlığa tarafından “Filozofların Tutarsızlığı” adıyla türkçeye çevrilmiştir. (Çağrı yay., İst., 1981)  f) el-Hikme fî mahlûkâtillâhi azze ve celle (Mısır, 1903): Allahın varlığını birliğini ve sıfatlarını konu edinen bir kitaptır.  g) Fedâihu'l-Bâtmiyye, nşr. Abdurrahman Bedevî (Kahire, 1383/1964)  h) Faysalü't-tefrika beyne'l-İslâm ve'z-zendeka, (Mısır, 1319/1901). Bu eser, “İslâmda Müsamaha” adıyla Dr. Süleyman Uludağ tarafından terceme edilmiştir. (İrfan yay., İst., 1972)  i) el-Maksadü‘l-esnâ fî şerhi eşmâillâhi'l-hüsnâ (Mısır, 1322)

2 a. Eş'ariyye Kelamına Ait Eserler  2) Şehristânî:  a) Nihâyetü'l-ikdâm fî ilmi'l-kelâm, Alfred Guıllaume (London, 1934) neşrinden ofset (Bağdat, ts.)  b) el-Milel ve'n-nihal, nşr. M. Seyyid Geylânî (Beyrut, 1395/1975)  3) Fahruddîn Râzî:  a) Mefâtîhul-Ğayb : Kelâmı özellik taşıyan bir tefsirdir. (İst., )  b) Muhassalu efkâri‘l-mütekaddimîn ve‘l-müteahhirîn (Kahire, 1323/1905). Bu eser Prof. Dr. Hüseyin Atay tarafından “Kelâma Giriş” adıyla türkçeye çevrilmiştir. (A.Ü. İlahiyat Fak. yay., Ank., 1978)  c) el-Erbaîn fî usûliddın (Haydarâbâd, 1353/ 1934)  d) el-Mebâhisü'1-Meşrikıyye (Hind, 1343/1934)  e) Meâlimu ûsûli'd-dîn (Mısır, ts.)  f) İ'tikâdâtu Firakı‘l-müslimîn ve‘l-müşrikîn (Kahire, 1398/1978)  g) Şerhu esmâfllâhi'l-hüsnâ (Kahire, 1396/1976)  4) Seyfuddîn Âmidî:  a) Ebkâru'l-Efkâr : Yazma nüshaları vardır, henüz basılmamıştır.  b) Ğayetü'l-Merâm fî ilmil-kelâm (Kahire, 1391/ 1971).

3 a. Eş'ariyye Kelamına Ait Eserler  5) Kâdî Beyzâvî:  a) Envâru't-tenzîl ve esrâru't-te'vîl : Kelâmı izahlar ihtiva eden bir tefsirdir.  b) Tavâliu'l-envâr: “Metâliu'l-enzâr adlı şerhiyle birlikte basılmıştır. (Kahire, 1323) (Ayrıca İst., 1311/1893 Mevâkıf şerhi kenarında)  6) Adudüddîn Icî:  a) el-Mevâkıf fî ilmi'l-kelâm : Çeşitli şerhleri vardır. Cürcânî'nin şerhi ile birlikte basılmıştır. (İst., 1321  b) el-Akâidü‘l-Adudiyye : Devvânî'nin buna yazdığı şerh, İsmâîl Gelenbevî'nin de Devvânînin şerhine yazdığı haşiye ile birlikte basılmıştır. (İst, 1317)  7) Teftâzânî:  a) Şerhu‘l-akâid : Nesefî'nin “el-Akâid” isimli eserinin şerhidir. Çeşitli baskıları mevcuttur. Dr. Süleyman Uludağ tarafından “Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi” adıyla türkçeye çevrilmiştir. (Dergâh yay., İst., 1980; İkinci baskı metin terceme bir arada, İst., 1982)  b) Şerhu‘l-makâsıd : Teftâzânî'nin yine kendine ait olan “el-Makâsıd” isimli eserinin şerhidir. (İst., 1277)  8) Cürcânî:  1) Şerhu'l-mevâkıf, III cild (İst., 1321)  9) Devvânî:  a) Şerhu'l-akâidi’l-adudiyye (İst., 1317)  b) İsbât-ı Vacibe dair iki risale : Bunlardan biri matbudur. (İst., ts.)  c) ez-Zevrâ ve‘l-Havrâ : Mebde ve meâda dair bir risaledir, (trc. Şeyhülislâm Mûsâ Kâzım, İst., 1335)

4 b. Matüridiyye Kelamına Dair Eserler.  1) Eba'l-Maîn (Muin) Nesefî:  a) Tebsıratül-edille : Mâtüridiyye mezhebinin en mufassal ve en hacimli eseridir. Yazma nüshaları vardır, henüz neşredilmemiştir. Nesefî'nin Mâtüridiler arasındaki yeri, Gazzâlî'nin Eş'ariler arasındaki yeri gibidir.  b) Bahru'l-Kelâm, (Konya, Meşriku'l-irfân mat, 1329 h.) Eser, Cemil Akpınar tarafından “İslâm İnançları” adıyla terceme edilmiştir. (Konya, ts.)  2) Burhânuddin (veya Ömer) Nesefî:  a) Metnü'l-akâid (Teftâzânî'nin likte basılmıştır, İst., 1982)  3) Nûreddîn Sâbûnî:  a) el-Kifâye fi'1-hidâye : Yazma bir eserdir. (Lâlelî küt. nu. 2271)  b) el-Bidâye fî usûli'd-dîn, nşr. Fethullâh Huleyf (Mısır, 1969). Eser ayrıca Dr. Bekir Topaloğlu tarafından yapılan ve “Mâtürİdiyye Akaidi” adı verilen tercemesi ile birlikte neşredilmiştir. (Diyanet İş. Bşk. yay., Ank., 1979)  c) el-Müntekâ min ısmeti'l-enbiyâ : Peygamberlerin ismet sıfatı ile ilgili yazma bir eserdir. (Lâleli küt., nu:. 2426)  4) Ebu'l-Berekât Nesefi:  a) el-Umde  b) el-İ'timâd fi‘l-İtikâd : Müellifin bir önceki eserinin şerhidir, yazmadır.

5 b. Matüridiyye Kelamına Dair Eserler  5) Sirâcuddin Ali b. Osman el-Üşî:  â) Emâlî manzumesi: Lâmiyye ve Kelâmiyye diye de bilinen bu manzume 66 beyitten ibarettir. (İst., 1304/1880; İst., 1302). Osmanlı şeyhülislâmlarından Hoca Sa'deddîn eseri nazmen Türkçeye terceme etmiş, bu manzum terceme, Kemâl Edip Kürkçüoğlu tarafından arapça metin, birçok not ve açıklamaları ihtiva eden bir tetkik ile neşredilmiştir. (Lâmiyye-i Kelâmiyye, A.Ü. İlahiyat Fak. Dergisi, 1954, I-II, 1-21)  6) Îbnü'l-Hümâm:  el-Müsâyere: Kemâl b. Ebî Şerifin el-Müsâmere isimli şerhiyle birlikte basılmıştır. (Bûlâk, 1317; Çağrı yay., İst., 1979)  7) Hızır Bey:  a) el-Kasîdetü'n-nûniyye: (İst., 1258/1842). 100 beytten müteşekkil olan bu eserin pekçok şerhi vardır. Eser, Doç. Dr. M, Said Yazıcıoğlu tarafından, Türkçe ve Fransızca tercemesi ile birlikte yayınlanmıştır. (A.Ü. İlahiyat Fak. Dergisi, XXVI, , Ank., 1983)'  8) Taşköprîzâde Isâmuddîn Ahmed Ef.:  a) Miftâhu's-saâde: Bu eserin kelâm ilmi ile ilgili bölümü güzel bilgiler ihtiva eder. (trc. Taşköprîzâde Kemâlüddîn Mehmet Ef., Mevzûâtü'1-ulûm, İst., 1315)  9) Aliyyü'l-Kârî;  a) Minahu'r-ravzı'l-ezher şerhi'l-fıkhı'l-ekber: İmam Ebû Hanîfe'nin el-Fıkhu'1-ekber isimli risalesinin şerhidir. (Mısır, 1323). Eser, Dr. Y. Vehbî Yavuz tarafından terceme edilerek “Fıkh-ı Ekber Aliyyül-Kârî Şerhi” adıyla yayınlanmıştır. (İst., 1979)  b) Dav'ül-maâlî li bed'il-emâlî (Şerhu'l-emâlî), (İst., 1302)  10) Kemâlüddîn Beyâzî:  a) İşârâtü'l-merâm min ibârati'1-imam: İmam-ı Azam'ın akaide dair beş risalesinin kelâmî şerhidir. Yûsuf Abdürrezzâk tarafından, M. Zâhid el-Kevserf nin önsözüyle birlikte neşredilmiştir. (Mısır, 1367/1939)  11) Zebîdî:  a) İthâfu sâdeti'l-müttekîn bi şerhi ihyâi ulûmi'd-dîn: Gazzâlînin İhyasının şerhidir. İkinci cildi başlıbaşına bir kelâm kitabı hüviyetindedir. (Kahire, 1311 h. baskısından ofset, Beyrut, ts.)