BELEVİ İLKÖĞRETİM OKULU Özel Eğitime Gereksinim Duyan Çocuklara Yönelik Eğitim Programları Hazırlayan: Yalçın ÖNAL Türkçe Öğretmeni
Özel Eğitime Gereksinim Duyan Bireylerin Eğitimine Genel Bakış Özel eğitime gereksinim duyan sözcüğü genel olarak gelişim geriliği olmayan çocuklardan daha yavaş gelişen, daha yavaş öğrenen ve bu nedenle kişisel ve sosyal yaşantısında destek alması gereken çocukları tanımlamak için kullanılır.
Çok küçük yaşlardan itibaren; uygun eğitim ve yeterli ilgi, sevgi ve sabırla toplumda üretken bireyler olarak yer alabilirler.
Özel Eğitim Öğrencilerinin Eğitim Ortamları; Çocuklarımızın eğitim ortamlarında değişiklikler yapılmalıdır.Çocuklarımız bu değişiklikler sayesinde kapasitesini gerçekleştirebilirler.
Kaynaştırma Özel eğitim gerektiren bireylerin, yetersizliği olmayan akranları ile birlikte eğitim ve öğretimlerini resmî ve özel okul öncesi, ilköğretim, orta öğretim ve yaygın eğitim kurumlarında sürdürmeleri esasına dayanan destek eğitim hizmetlerinin sağlandığı özel eğitim uygulamalarıdır.
Kaynaştırmanın Amacı Çocuğu normal hale getirmek değil, Onun ilgi ve yeteneklerini En iyi şekilde kullanmasını sağlamak Toplum içinde yaşayabilmesini kolaylaştırmaktır.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR Öğrencinin yetersiz yönleri kadar yeterli yönleri de bilinmelidir. Eğitim okulda olduğu kadar okul dışı ortamlarda da devam ettirilmeye çalışılmalıdır. Çocuklara başarabilecekleri görevler verilmeli başarılar ödüllendirilmelidir
Çocuğun güvenini, kişiliğini, ilgisini sarsacak sözlerden kaçınılmalıdır. Çocuğu normal hale getirmek değil de yeteneklerini en iyi şekilde kullanmalarını sağlamak en önemli hedef olmalıdır. Yapılan etkinlikler bireyin duyularına hitap edecek şekilde planlanmalıdır.
Sosyal, kültürel, iş ve meslek eğitimi çalışmalarına ağırlık verilmelidir. Her aşamada çocuklar güdülenmelidir. Yetersizlik ne olursa olsun bireyi olduğu gibi kabul etmek esas alınmalıdır.
BEP Bir özel eğitim programıdır. Her öğrenci için ayrı ayrı hazırlanır. Bep’te öğrencilerin performansları,ilgileri,ihtiyaçları ve öğrenme beklentileri yer alır. Normal okul programındaki değişiklikleri ve uyarlamaları içeren yazılı bir plandır.
BEP’İN YARARLARI Çocuğun yapabilecekleri betimlenir. Çocuğa uygun eğitim hizmetleri sunulur. Çocuğun engelinden kaynaklanan farklı gereksinimleri belirlenir. Çocuğun kendi öğrenmesi ile ilgili daha fazla sorumluluk almasına yardımcı olunur. Çocuğun öğrenmesi izlenir.Çocuğun ilerlemeleri kayda alınır.Gelişimi izlenir.
Eğitimde Ailenin Rolü Çocuklarımızın yeterli ve yetersiz olduğu yönleri en iyi bilen kişiler sizlersiniz. Çocukların başarıları sadece okulda aldıkları eğitime değil, evde aldıkları destek eğitime ve ailelerin eğitime katılmalarına da bağlı olmaktadır. Çocuklar aileleri model almaktadır.
Özel Eğitime Gereksinim Duyan Çocuğa Sahip Ailelerin Stresle Başa Çıkma Yöntemleri
Olumsuz Yöntemler 1. Çevreden soyutlanma. 2. Aşırı korumacılık. Tüm aile bireylerinin özel eğitime gereksinim duyan çocuk için özveride bulunmaya hazır olması. Çocuğun kendisine fırsat tanımadan bütün gereksinimleri yerine getirme. Çocuğun her yaptığı ile aşırı ilgilenme. Çocuğun yaşamını sınırlama. Çocuğun tek başına bir şeyler yapmasına fırsat vermeme.
Olumlu Yöntemler Beklentileri ayarlama: Çocuğun yetersizliğini anlayıp kabul ettikten sonra ana-babalar beklentilerini gerçekçi bir düzeyde tutabilirler. Normal çocuklarla karşılaştırmaya gereksinim duyulmaksızın kendi çocuklarının gösterdiği gelişmelerden coşku ve mutluluk duyarlar. 2. Uzmanlardan yardım alma: Aile eğitiminden yararlanarak çocukla daha iyi iletişim kurma ve çocuğun eğitimine katkıda bulunma. 3. Çocuğun eğitimiyle ilgili bir alanda çalışmaya başlama.
ANNE BABA ÖĞRETMEN İŞBİRLİĞİ Anne baba öğretmen işbirliği, anne babalar ve öğretmenlerin öğretim amaçlarına ulaşmada birlikte çaba göstermesi olarak tanımlanabilir.
Anne Baba Öğretmen İşbirliğinin Yararları Çocuğun en önemli iki çevresi arasında tutarlılık sağlanır. Çocuğun gelişimi ve öğrenmesi için daha çok fırsat sağlanır. Çocuk için daha işlevsel olacak becerilerin kazandırılmasına da yardımcı olur.
ÇOCUKLARIMIZ İÇİN NELER YAPABİLİRİZ? Çocuklarımızdan kapasitesinin üzerinde başarı beklemeyelim. Evde çocuğa yapabileceği görevler verelim. Çocuklarımızın kendilerini ifade etme zorlukları olduğundan evde onlara daha fazla zaman ayırın. Günlük yaşantılarını paylaşın,onları dinleyin.
ÇOCUKLARIMIZ İÇİN NELER YAPABİLİRİZ Çocuğumuzun; anlama ve kavraması normal çocuklardan zayıf olduğu için öğretirken somut materyallerden yararlanın. En ufak başarısını ödüllendirin. Bu durum çocuğa çok büyük bir haz verir. Öğrenmeye teşvik açısından çok önemli bir yer teşkil eder.
Özgüven Bir insanda öz güven ne kadar yüksek olursa, o insan o kadar başarılı olur.
Öz güven geliştirmek için neler yapmak gerekir? - Kendisini sevmesine, kendisiyle barışık olmasına yardımcı olalım. -Güçlü yönlerini ortaya çıkaralım. - Yapabileceği görevler vererek takdir edelim. - Geçmişteki hatalarına birer deneyim gözüyle bakmasını sağlayalım. -Çocuğumuzu arkadaşları ile kıyaslamayalım.
Tarihte yer edinmiş olan; Albert Einstein,Thomas Edison, Benjamin Franklin,Ernest Hemingway,Dustin Hoffman’ın Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu olduğunu biliyor muydunuz???
Down sendromlu genç üniversiteli oldu Okuma azmi, down sendromlu Olcayto Tunçel’i üniversiteli yaptı.
İş ve Meslek Down Sendromlu Bireyler Fabrikalarda paketleme, Alışveriş merkezlerinde kasada para alma, Gişelerde bilet kesme vb. işlerde çalışabilirler…
Öğrenme Güçlüğü Yaşayan Bireylere İş İmkanları Triko AtölyesiMarangozluk Atölyesi
Öğrenme Güçlüğü Yaşayan Bireylere İş İmkanları Seramik AtölyesiDekoratif Boyama Atölyesi
Öğrenme Güçlüğü Yaşayan Bireylere İş İmkanları Takı Ve Aksesuar Atölyesi Galoş Atölyesi