Havacılık Meteorolojisi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Havacılık Meteorolojisi (Aviation Routine Weather Report)
Advertisements

10. BÖLÜM ALTIMETRE AYAR USULLERİ
Hoş Geldiniz FEYAZ BİLGİ COĞRAFYA ÖĞRETMENİ SULTANBEYLİ KIZ ANADOLU İMAM-HATİP LİSESİ.
Mastarlar.
TÜRKİYENİN İKLİMİ Türkiye'de gerek matematik konumun gerekse özel konumun etkisiyle birden fazla iklim görülür. Ülkemizde dört mevsim belirgin olarak görülür.
Türkiye'nin İklimi Türkiye, genelde Akdeniz ikliminin etkisi altındadır. Ancak bununla beraber, birbirlerinden belirgin farklarla ayrılabilen karasal ve.
Yönetim biçimi Cumhuriyet olan Türkiye Cumhuriyeti, Mustafa Kemal önderliğinde 1923'te kurulmuştur. Resmî dili Türkçe‘dir. Demokratik, laik, sosyal bir.
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
Çözünme durumuna göre Tam çözünme: Bir elementin diğeri içerisinde sınırsız çözünebilmesi. Hiç çözünmeme: Bir elementin diğeri içinde hiç çözünememesi.
İklim ve İklim Elemanları SICAKLIK. Bilmemiz Gereken … Isı : Cisimlerim potansiyel enerjisidir. Sıcaklık : Isının dışa yansıtılmasıdır.Birimi santigrat.
SU HALDEN HALE GİRER. İŞTE YAĞMURUN OLUŞMASI! Yağmurun oluşmasında 2 işlem gerçekleşiyor. Yoğunlaşma ve buharlaşma. Güneş ışığının etkisi ile her gün.
COĞRAFİ KONUM COĞ®AFYA NOTLA®I COĞRAFYA FİZİKİ coğrafya -Doğa olaylarını konu alır. -Klimatoloji-Jeomorfoloji-Biocoğrafya -Matematik coğr. GENEL COĞRAFYA.
PLASTİK ŞEKİL VERME YÖNTEMİ
Türkiyedeki iklim çeşitleri Doğa Sever 10/F Coğrafya Performans.
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
İKLİM NEDİR Türkiye,iklim kuşaklarından ılıman kuşak ile subtropikal kuşak arasında yer alır. Türkiye’nin coğrafik konumu ve yeryüzünün aldığı şekiller.
1. Ders Bir, İki ve Üç Yazarlı Eserlerin Kataloglanması Prof. Dr. Bülent Yılmaz Arş. Gör. Tolga Çakmak.
JEOFİZİK ETÜTLERİ DAİRESİ
OLASILIK TEOREMLERİ Permütasyon
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
GÜNEŞ SİSTEMİ VE ÖTESİ: UZAY BİLMECESİ. GÖK CİSİMLERİNİ TANIYALIM Bulutsuz bir gecede gökyüzünü gözlemlediğimizde irili ufaklı pek çok cisim görürüz.
MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI. SU HALDEN HALE GİRER İlkbaharda hava sıcaklıkların artması ile yükseklerde bulunan karlar az almaya başlar.Eriyen karlar.
Prof. Dr. M. Tunç ÖZCAN Tarım Makinaları Bölümü
TEMELLER.
ZAMAN Ç İ ZELGELER İ İ LE VER İ ML İ L İ K ANAL İ Z İ BİTİRME ÖDEVİ.
TESVİYE EĞRİLERİNİN ÇİZİMİ
İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ
Makro İktisat.
DENİZ ÜZERİNDE YAĞIŞ ÖLÇÜMÜ
DEPREMLER İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
COĞRAFİ KONUM.
METEOROLOJİ Hidrometeorlar.
TERCİH VE YERLEŞTİRME İŞLEMLERİ 2017
TAM SAYILAR.
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
HİDROGRAFİ VE OŞİNOGRAFİ
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
Küresel ısınma.
Fluvyal Jeomorfoloji Yrd. Doç. Dr. Levent Uncu.
CEYLANLI İLKOKULU ERİŞEBİLİRLİK SUNUSU
BÖLÜM 11 SES. BÖLÜM 11 SES SES DALGALARI Aşağıdaki şeklin (1) ile gösterilen kısmı bir ses dalgasını temsil etmektedir. Dalga ortam boyunca hareket.
YAĞMURUN KARIN OLUŞUMU YERYÜZÜNDE SUYUN UĞRADIĞI DEĞİŞİKLİKLER
MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI
KÜMELER HAZIRLAYAN : SELİM ACAR
BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR. BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR.
MADDENİN AYIRTEDİCİ ÖZELLİKLERİ
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
CİHANGİR MAHALLESİ YAPISAL RİSK ANALİZİ
İMÜ198 ÖLÇME BİLGİSİ İMÜ198 SURVEYING Bahar Dönemi
ELEKTRİK ÜRETİMİNDE DOĞALGAZIN PAYI
YÜZEY DRENAJ YÖNTEMLERİ
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
Tezin Olası Bölümleri.
ATMOSFER VE KATMANLARI - HAVA OLAYLARI
Türkiye'nin İklimi Türkiye, genelde Akdeniz ikliminin etkisi altındadır. Ancak bununla beraber, birbirlerinden belirgin farklarla ayrılabilen karasal ve.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Işığın Kırılması.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sıcaklık Meyve ağaçlarının gelişmesi ve verimliliği sıcaklık ile yakından ilgilidir. Sıcaklığın yüksekliği veya düşüklüğü metabolik olayları farklı şekillerde.
Kesikli Olay benzetimi Bileşenleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
EŞ YÜKSELTİ (TESVİYE) EĞRİLERİNİN
MEVSİMLER VE İKLİM Son Tekrar Tarık ÖLMEZ LGS’de MASTER olma zamanı
Sunum transkripti:

Havacılık Meteorolojisi Havacılıkta kullanılan Meteorolojik Raporlar

Meteoroloji Meteoroloji, dünyamızı çevreleyen atmosferi ve atmosferde meydana gelen değişiklikleri matematik, fizik , kimya gibi pozitif bilimlerin esaslarına dayanarak inceleyen bilim dalıdır.

Havacılık Meteorolojisi (Aeronatik Meteoroloji) Uçuş faaliyetlerini etkileyen meteorolojik olay (Oraj, Downburst, Microburst, Türbülans, Buzlanma, Sis gibi) ve parametrelerin gözlem ve tahminlerini kapsamına alan ve meteorolojinin havacılıkla ilgilenen dalıdır.

METEOROLOJİK RAPORLAR Havacılıkta kullanılan Meteorolojik raporlar çok çeşitli olmakla beraber bunlardan en çok kullanılanları METAR, SPECI, TAF ve SIGMET’tir. Adı geçen bu raporlar Dünya Meteoroloji Örgütü tarafından yayınlanan manuel, ICAO Annex3 ve ICAO Doc 8896 de ( Havacılık ve Meteorolojik Uygulamalar Manueli) açıklandığı şekilde kodlanmışlardır.

METAR (Meydan rutin hava raporu) Meteorological Terminal Air Report METAR, Bölgesel anlaşmalarla belirlenen düzenli aralıklarla (30 dakika ya da 1 saatlik peryotlar da) yayınlanan ve bir Hava Alanında hüküm süren meteorolojik şartları gösteren meteorolojik rapor’dur. METAR LTBJ 131820Z 00000KT 8000 SCT030 BKN100 10/09 Q1013 NOSIG

METAR kodları METAR kodları genellikle kelimelerin ingilizce karşılıklarından türetilmiş ve anlamları herkesce bilinen özel kısaltmalardır. Bu kodlar, rapor oluşturmak ve çeşitli yöntemlerle (AFTN, FAKS vb) kullanıcılara ulaştırmak için kullanılmaktadır.

METAR KODLAMALARI METAR 13 bölümden oluşan bir kodlama sistemidir.Her bölümde belirli bir meteorolojik parametre ile ilgili bilgiler yer alır. Ancak bazı bölümler her METAR raporu içerisinde yer almayabileceği gibi bir kaç bölüm yerine havanın durumunu açıklayan özel terimler kullanılabilmektedir. METAR UUWW 131900Z 15003MPS 0500 R19/1300VP1500D -DZ FG VV001 01/01 Q1008 19290050 TEMPO 0400 FG RMK QBB050

METAR Bölümleri METAR LTBJ 131850Z 00000KT 8000 FEW006 SCT030 BKN100 10/09 Q1013 NOSIG METAR LTBA 131850Z 25007KT 9999 -SHRA SCT030 BKN080 12/09 Q1013 NOSIG METAR LTAC 131850Z 01003KT 9999 FEW040 SCT200 06/M00 Q1014 NOSIG

METAR Bölümleri Rapor Tipi 1. Bölüm: Rapor Tipi; Bu bölümde raporun tipi (METAR, SPECI gibi ) belirtilecektir. METAR ve SPECI kodlamaları tamamen aynı olup tek fark SPECI’nin iki METAR Raporu arasında havacılık faaliyetlerini etkileyen ve ICAO Annex 3 de açıklanan şartların oluşması durumunda yayınlanmasıdır.

METAR Bölümleri Raporun Ait Olduğu Meydanın ICAO Kodu 2. Bölüm: Raporun Ait Olduğu Meydanın ICAO Kodu; Bu bölümde yayınlanan raporun hangi meydana ait olduğunu belirtmek üzere ICAO dörtlü tanıtması belirtilecektir. (Ankara Esenboğa Hava Limanı için LTAC, İzmir Adnan Menderes Hava Limanı için LTBJ gibi) METAR LTBJ 131850Z 00000KT 8000 FEW006 SCT030 BKN100 10/09 Q1013 NOSIG METAR LTBA 131850Z 25007KT 9999 -SHRA SCT030 BKN080 12/09 Q1013 NOSIG METAR LTAC 131850Z 01003KT 9999 FEW040 SCT200 06/M00 Q1014 NOSIG

METAR Bölümleri Tarih / Saat Grubu 3. Bölüm: Tarih / Saat Grubu ; Bu bölümde rasatın yapıldığı saat grubu belirtilecektir.Burada Kullanılan saat dilimi UTC olup zaman grubunun hemen arkasından Z harfi gelir ki bu saatin Zulu saati olduğunu gösterir. METAR LTBJ 131850Z 00000KT 8000 FEW006 SCT030 BKN100 10/09 Q1013 NOSIG METAR LTBA 131850Z 25007KT 9999 -SHRA SCT030 BKN080 12/09 Q1013 NOSIG METAR LTAC 131850Z 01003KT 9999 FEW040 SCT200 06/M00 Q1014 NOSIG

METAR Bölümleri Rüzgar 4. Bölüm: Rüzgar; Bu bölümde hakim rüzgarın yönü 3 rakam olarak ve ortalama şiddeti iki rakamolarak verilir. Rüzgarın Şiddeti Knot (Saatte Deniz Mili) cinsinden verilmektedir ve bunu vurgulamak için rüzgar grubunun arkasına KT kısaltması eklenir. Hakim rüzgar yönü belirlenirken en yakın 10 ‘lu dereceye yuvarlanır. Ortalama rüzgar şiddeti ise rasattan hemen önceki on dakikalık periyotta kayıt edilen rüzgar şiddetlerinin aritmetik ortalamasıdır. METAR LTBJ 131850Z 00000KT 8000 FEW006 SCT030 BKN100 10/09 Q1013 NOSIG METAR LTBA 131850Z 25007KT 9999 -SHRA SCT030 BKN080 12/09 Q1013 NOSIG METAR LTAC 131850Z 01003KT 9999 FEW040 SCT200 06/M00 Q1014 NOSIG

METAR Bölümleri Hamle (Gusting) 4. Bölüm: Rüzgar; Rüzgar şiddeti belirlenirken rasattan önceki on dakikalık periyot içerisinde kayıt edilen azami rüzgar şiddeti, ortalama rüzgar şiddetinden 10 Knot ya da daha fazla olur ise bu hamle olarak (Gusting) adlandırılır ve rüzgar grubu içerisinde şiddeti belirten iki rakamın hemen arkasından G kısaltmasını takiben bitişik olarak yazılır.

METAR Bölümleri Sakin Rüzgar (Wind Calm) 4. Bölüm: Rüzgar; Rüzgarın şiddeti ortalama 1 Knot ‘ın altında ise bu durum, “RÜZGAR SAKİN” (WIND CALM) olarak adlandırılır ve 00000 KT olarak kodlanır. METAR LTBJ 131850Z 00000KT 8000 FEW006 SCT030 BKN100 10/09 Q1013 NOSIG

METAR Bölümleri Değişken Rüzgar yönü (Variable) 4. Bölüm: Rüzgar; Rasat süresince rüzgarın yönünde 60 º ‘den çok ve 180 º ‘den az bir değişiklik var ise ve rüzgarın şiddeti en çok 03 Knot ise bu durumu ifade etmek için “Değişken Rüzgar” terimi ve VRB (Variable) kısaltması kullanılır. METAR LTBF 172150Z VRB02KT CAVOK 07/04 Q1021 NOSIG

METAR Bölümleri Değişken Rüzgar Yönü (Variable) 4. Bölüm: Rüzgar; Rasat süresince rüzgarın yönünde 60 º ‘den çok ve 180 º ‘den az bir değişiklik var ise ve rüzgarın şiddeti 04 Knot ve daha fazla ise bu durumu ifade etmek için, rüzgar yönünde meydana gelen değişimin iki uç değeri saat yönündeki istikamete göre verilir. METAR EGNS 172250Z 23013KT 200V260 8000 BKN008 OVC013 11/11 Q1014 Not: Rüzgar yön değişimi 180 º veya fazla ise bu durumda VRB kullanılmamalı , mutlaka en uygun bir yön ile rüzgar verilmelidir.

CROSSWİND (YAN RÜZGAR)

METAR Bölümleri Meteorolojık Görüş 5. Bölüm: Meteorolojik Görüş; Gündüzleri aydınlatılmamış, geceleri ise aydınlatılmış uygun boyutları olan bir cismin, atmosferik koşullara bağlı olarak görülüp algılanabileceği en uzak mesafe “Görüş”; tüm yönlerde tespit edilen görüş değerleri arasında en kısa olanı ise “Meteorolojik Görüş” olarak adlandırılmaktaydı. METAR kodlamalarında ilan edilen değer Meteorolojik Görüş değeridir. Meteorolojik Görüş; METAR raporlarında metre cinsinden dört rakam olarak kodlanmaktadır. METAR EGNS 172250Z 23013KT 200V260 8000 BKN008 OVC013 11/11 Q1014

METAR Bölümleri Meteorolojik Görüş 5. Bölüm: Meteorolojik Görüş; METAR Kodu Raporun okunuş şekli 7000 Meteorolojik görüş yedi Km 9999 Meteorolojik görüş on Km ve üzeri 0450 Meteorolojik görüş dört yüz elli metre 0000 Meteorolojik görüş elli metrenin altında 1200SE Meteorolojik görüş Güney doğuda bin iki yüz metre 1200SE 2500N Meteorolojik görüş Güney doğuda bin iki yüz metre, kuzeyde iki bin beş yüz metre 1200SE 6000N Meteorolojik görüş Güney doğuda bin iki yüz metre, azami görüş kuzeyde iki bin beş yüz metre METAR EGNS 172250Z 23013KT 200V260 8000 BKN008 OVC013 11/11 Q1014 METAR EGNR 171550Z 17009KT 9999 FEW015 BKN025 11/09 Q1021

METAR Bölümleri Pist Görüş Mesafesi 6. Bölüm: Pist Görüş Mesafesi (Runway Visual Range – RVR) Pist merkez hattı üzerindeki bir hava aracının pilotu tarafından, pist yüzey işaretlemelerinin veya pisti ya da merkez hattını belirleyen pist ışıklarının görülebildiği en uzak mesafedir. Pist rüyeti ölçümlerinin otomatik olarak (RVR cihazı/ Transmissometer) yapıldığı yerlerde, Rüyet veya Minimum Rüyet 1500 metre ve altına düştüğünde ya da Hakim Rüyet veya Minimum Rüyet her ne olursa olsun pist rüyeti 1500 metre ve altına düştüğünde, iniş/kalkışa uygun bir yada daha fazla pist/pist başı için pist görüş mesafeleri kurallara uygun şekilde rapora dahil edilir METAR LTBA 220850Z VRB02KT0800 FG R03R/0400N R21L/0300D R03L/0500U R21R/0700D METAR LTBA 220850Z VRB02KT 0800 FG R03R/0400N R21L/0300D R03L/0500U R21R/0700D azalıyor artıyor

METAR Bölümleri Pist Görüş Mesafesi 2 6. Bölüm: Pist Görüş Mesafesi (Runway Visual Range – RVR)

METAR Bölümleri Pist Görüş Mesafesi 2 6. Bölüm: Pist Görüş Mesafesi (Runway Visual Range – RVR)

METAR Bölümleri Hava Hadiseleri 7. Bölüm: HAVA HADİSELERİ Asgari bir ve azami üç grup halinde, havacılık faaliyetleri için önem arz eden, havaalanında ya da yakınında vuku bulan/gözlenen halihazır hava olaylarının raporlanması için kullanılır. Halihazır hava durumunu belirtmek için, şiddet belirtici ve kısaltma harfleri dahil asgari iki, azami dokuz karakterin uygun kombinezonu kullanılır. METAR LTBA 220850Z VRB02KT0800 FG R03R/0400N R21L/0300D R03L/0500U R21R/0700D METAR LTBA 131850Z 25007KT 9999 -SHRA SCT030 BKN080 12/09 Q1013 NOSIG

METAR Bölümleri Hava Hadiseleri 7. Bölüm: HAVA HADİSELERİ

METAR Bölümleri Hava Hadiseleri 2 7. Bölüm: HAVA HADİSELERİ LTFE 132020Z VRB02KT 9999 FEW020CB SCT030 BKN080 11/10 Q1013 RETSRA NOSIG METAR EGJA 131750Z 26022G32KT 9999 VCSHRA BKN015CB 07/03 Q1000 LPPT 132130Z 23013KT 1200 R21/P2000 DZRA BR SCT001 BKN002 15/14 Q1018 METAR LTBA 131850Z 25007KT 9999 -SHRA SCT030 BKN080 12/09 Q1013 NOSIG METAR LPPT 132130Z 23013KT 1200 R21/P2000 DZRA BR SCT001 BKN002 15/14 Q1018 METAR LPPR 132130Z 19017G27KT 5000 -DZRA BR OVC004 14/13 Q1014

METAR Bölümleri Bulutlar 8. Bölüm: BULUTLAR Bulut Kapalılık Miktarı ve Yüksekliği 1/8 –2/8 kapalılık için FEW(FEW) AZ 3/8 –4/8 kapalılık için SCT(SCATTERED) DAĞINIK 5/8 –7/8kapalılık için BKN(BROKEN) PARÇALI 8/8 kapalılık için OVC(OVERCAST) KAPALI ilk üç Harf Bulut kapalılık miktarı; FEW, SCT, BKN, OVC Sonraki üç rakamBulut Yüksekliği;Örneğin; SCT008 3/8 kapalılığa sahip 800 feetteki bir bulutu ifade eder Önemli konvektif bulutlar, Cumulonimbus (CB) ve dikine gelişme gösteren Cumulus Congestus (TCU)’dur. Bu bulutlar METAR ve SPECI de yer alır SCT015 CB BKN020 TCU gibi METAR LTBA 220850Z VRB02KT0800 FG R03R/0400N R21L/0300D R03L/0500U R21R/0700D METAR LTBA 131850Z 25007KT 9999 -SHRA SCT030 BKN080 12/09 Q1013 NOSIG METAR LTFE 132020Z VRB02KT 9999 FEW020CB SCT030 BKN080 11/10 Q1013 RETSRA NOSIG

METAR Bölümleri Bulutlar 2 8. Bölüm: BULUTLAR CAVOK “Ceiling And Visibility OK” CAVOK terimi; Hakim Rüyet , Pist Görüş Mesafesi, Halihazır Hava ) ve Bulut gruplarının yerini almak üzere, aşağıda belirtilen şartların rasat anında aynı zamanda meydana gelmesi durumunda kullanılır. (Meydanlara ait CAVOK yükseklik limitleri Ayrı ayrı tespit edilmiş ve yayınlanmıştır). -Hakim Rüyet en az 10 Km ise, -Hava tamamen açık ise, veya her meydan için belirlenen yükseklik limitinin (Minimum Sector Altitude) altında bulut yoksa, ve Cumulonimbus (CB) ile Cumulus Congestus (TCU) bulutu bulunmuyor ise, -Kod –4678’de verilen havacılık için önemli hava olayları yoksa METAR LTBA 220850Z VRB02KT0800 FG R03R/0400N R21L/0300D R03L/0500U R21R/0700D METAR EGSS 132220Z 23011KT CAVOK 02/M01 Q0997 METAR LTAU 132220Z 00000KT CAVOK M00/M05 Q1015 NOSIG

Cumulonimbus (CB)

METAR Bölümleri Bulutlar 3 8. Bölüm: BULUTLAR NSC(No Significant Cloud) METAR rasadında havada hiç bulut yoksa ya da rasat edilen en alçak seviyedeki bulutun taban yüksekliği, o meydan için belirlenen CAVOK yükseklik limitine eşit veya üzerinde ise ve bu bulutlar CB veya TCU değilse ve CAVOK teriminin kullanımı da uygun düşmüyorsa, bulut grubu yerine NSC(Önemli Bulut Yok) kısaltma terimi kullanılır. Örneğin;Hakim Rüyet 6500 metre, hadise toz pusu, bulutlar 5/8 Ac 9000 feet, olarak tespit edilmiştir. (CAVOK Limiti 8000 feet) LTBJ 051350Z 22004KT 6000 NSC

METAR Bölümleri Sıcaklık/işba 9. Bölüm: HAVA SICAKLIĞI VE İŞBA SICAKLIĞI *Yoğuşmanın başlayacağı sıcaklığa İŞBA adı verilmektedir. Hava sıcaklığı ve işba sıcaklığı tam °C olarak rapor edilir. 0 °C ’nin altındaki sıcaklıklarda, sıcaklık değerlerinin önüne M (minus) harfi konularak koda dahil edilir. Örneğin;hava sıcaklığı 9.5 °C , işba sıcaklığı –12.2 °C ölçülmüş olsun. Bu durumda sıcaklık grubu “ 09/M12 ” şeklinde koda dahil edilir. LLBG 132250Z VR LLBG 132250Z VRB03KT CAVOK 11/04 Q1013 NOSIG B03KT CAVOK 11/04 Q1013 NOSIG METAR LTBJ 132250Z 00000KT 8000 -SHRA SCT030 BKN100 10/09 Q1012 NOSIG METAR LLBG 132250Z VRB03KT CAVOK 11/04 Q1013 NOSIG

METAR Bölümleri Sıcaklık/işba 2 9. Bölüm: HAVA SICAKLIĞI VE İŞBA SICAKLIĞI ÖRNEK 15/ 13 (hava sıcaklığı 15 santigrad derece, İşba 13 santigrad derece ); Bu durumda havanın Doyma Noktasına çok yakın olduğu, bir başka deyişle bağıl nem miktarının çok yüksek olduğu söylenebilir.Hava sıcaklığının 2 º C azalması halinde, havada çözülmüş bulunan nem Yoğuşarak yağış şekillerinden biri ya da sis gibi görüşe etki eden hava hadiselerinin oluşmasına sebep olur.

10. Bölüm: QNH (Altimetrik Basınç ) METAR Bölümleri QNH 10. Bölüm: QNH (Altimetrik Basınç ) Belirli bir zamanda ve yerde (bölgede), hava aracının altimetresine set edildiğinde irtifa bilgisi sağlayan basınç değeridir. Q : Basınç Grubu Göstericisi 1023 : Altimetrik Basınç Değeri (hPa) Altimetrik basınç grubu, tam hektopaskal (hPa) olarak rapor edilir. LLBG 132METAR LTBJ 131850Z 00000KT 8000 FEW006 SCT030 BKN100 10/09 Q1013 NOSIG 250Z VR LLBG 132250Z VRB03KT CAVOK 11/04 Q1013 NOSIG B03KT CAVOK 11/04 Q1013 NOSIG

10. Bölüm: Altimetre METAR Bölümleri QNH BASINC AYARI BASINC AYAR DÜĞMESİ

9. Bölüm: QNH (Altimetrik Basınç ) METAR Bölümleri QNH 9. Bölüm: QNH (Altimetrik Basınç ) ALTİMETRE TANIMLARI Hava aracının dikey mesafesini 4 farklı şekilde ifade edebiliriz; İrtifa (altitude) : herhangi bir seviyenin, bir noktanın ya da nokta olarak kabul edilen bir nesnenin, ortalama deniz seviyesinden (MSL) olan yüksekliği Yükseklik (Height): Bir seviyenin, noktanın ya da nokta olarak ifade edilen bir nesnenin, belirlenmiş bir referans yüzeye nazaran dikey mesafesi (Bir cismin dikey boyutu) Rakım (Elevation) : Yeryüzünde veya üzerinde bir nokta ya da seviyenin, deniz seviyesinden olan yüksekliği Uçuş Seviyesi (Flight Level): 1013.25hPa’lık referans basınç yüzeyi ile ilişkili olarak belirlenmiş sabit basınç yüzeyleridir. Bu yüzeyler birbirlerinden, belirlenmiş (sabit) basınç aralıkları ile ayrılır.

İrtifa (altitude) QNH Yükseklik (Height): QFE UÇUŞ SEVİYESİ (Flight level) QNE Rakım (Elevation)

10 000 feet FL için QNE Meydan için QFE / Deniz seviyesi QNH Geçiş İrtifası

METAR Bölümleri Geçmiş Hava 11. Bölüm: Geçmiş Hava Bu bölümde, havacılık operasyonları açısından önem arz eden ve yakın geçmişte rasat edilmiş olmakla birlikte artık mevcut olmayan hava hadiseleri rapor edilmektedir.Bölüm RE (RECENT) ön eki ile başlar ve rapor edilecek hadiseler bu ön eke bitişik olarak sıralanır. Hali hazır hava grubunda olduğu gibi, maksimum üç hadise grubu verilebilir. LLBG EGKK 151550Z 24018KT 8000 -RA SCT012 0VC015 12/11 Q0984 RERA TEMPO 3000 RA BKN008

METAR Bölümleri Rüzgar Kesmesi 12. Bölüm: Rüzgar Kesmesi Rüzgar Kesmesi; (WIND SHEAR) Uçuş faaliyetleri için önem arz eden ve pist seviyesi ile 500 metre( yaklaşık 1600 feet) yükseklik arasında yaklaşma veya kalkış hattı boyunca tespit edilen Rüzgar Kesmesi bu grupta rapor edilmektedir.Bu grup WS ön eki ile başlar ve kalkış hattında tespit edilmiş ise TKOF, yaklaşma hattında tespit edilmişse LDG eklerini müteakip Pist tanıtması ile son bulur.Eğer meydandaki tüm pistler için rüzgar kesmesi tespit edilmiş ise WS ALL RWY ifadesi kullanılır. METAR ENBR 232350Z 32017G36KT 270V010 9999 FEW009 SCT018TCU 02/M03 Q0992 WS RWY28

METAR Bölümleri Gelecek Hava 13. Bölüm: Gelecek Hava Bu bölümde, rasat saatinden sonraki 2 saatlik periyotta karşılaşılacağı açık şekilde tespit edilen hava hadiseleri rapor edilmektedir. Bu bölümde kullanılan kısaltmalar; BECMG (Becoming) : Gelecekte, olması bekleniyor TEMPO (Temporary) : geçici olarak FM (From) : itibaren, başlayarak TILL (Untill) : e kadar, AT : belirtilen zamanda NOSIG (No Significant Change) : hali hazır havanın değişmesi beklenmediğinde METAR EGKK 151550Z 24018KT 8000 -RA SCT012 0VC015 12/11 Q0984 RERA TEMPO 3000 RA BKN008 METAR LTBJ 132250Z 00000KT 8000 -SHRA SCT030 BKN100 10/09 Q1012 NOSIG

SPECI (Havacılık Amaçlı Seçilmiş Özel Hava Raporu) SPECIAL SPECI; İki METAR periyodu arasında, havacılık faaliyetlerini etkileyecek önemli değişiklikler olması durumunda, METAR’ a ilave ya da tamamlayıcı bilgi olarak işleticileri gelişmelerden haberdar etmek amacıyla yayınlanan, METAR kodlaması ile tamamen aynı, özel meteorolojik rapordur.

TAF ( Meydan tahmini) Terminal Aerodrome Forecast TAF; Bir Hava Alanı için belirli periyodlarda yayınlanan ve genellikle 9 ya da 24 saatlik aralıklarda hava alanı ve civarında karşılaşılması öngörülen meteorolojik hadiseleri içeren hava tahmin raporu’dur.

TAF ( Meydan tahmini) Terminal Aerodrome Forecast TAF LTBJ 131640Z 1318/1418 VRB02KT 9999 -SHRA SCT030 BKN100 PROB30 TEMPO 1321/1401 -TSRA SCT015CB BKN025 PROB30 TEMPO 1409/1412 -TSRA SCT015CB BKN025

TAF ( Meydan tahmini) Terminal Aerodrome Forecast TAF LTBJ 151640Z 1518/1618 36013KT CAVOK BECMG 1608/1611 FEW030 BECMG 1614/1616 CAVOK BECMG 1616/1618 VRB02KT

SIGMET (Önemli hava hadisesi) Significant Meteorological Information SIGMET; yol boyu (en –route) karşılaşılabilecek önemli hava hadiselerinin rapor edildiği meteorolojik rapor’dur.

SIGMET (Önemli hava hadisesi) YAYIN GÜNÜ VE SAATİ Significant Meteorological Information WSTU31 LTBA 140240 SIGMET 2 VALID 140214/140514 - LTBB ISTANBUL OBSC TS OBS AT 0214Z LTBS MOV NE NC= ULUSLAR ARASI KOD WS=SIGMET TU=TURKİYE 31 LTBA GÖZLEM EVİ TARAFINDA YAYINLANMIŞTIR SİGMET NOSU GEÇERLİLİK GÜN SAAT İLGİLİ FIR METEOROLOJİK HADİSE DALAMAN HAVALİMANINDA SAAT 0214z DA KUZEYDOĞU YÖNÜNE İLERLEYEN MÜNFERİT ORAJ GÖZLENMİŞTİR

WSTU31 LTBA 140240 LTBB SIGMET 2 VALID 140214/140514 LTBA- LTBB ISTANBUL OBSC TS OBS AT 0214Z LTBS MOV NE NC=

WSIY32 LIIB 151615 LIRR SIGMET 02 VALID 151645/152045 LIMM- LIRR ROMA FIR SEV TURB OBS AT 151202Z OVER CAPRANICA-TARQUINIA FL020/035 STNR NC. CAPRANICA-TARQUINIA DA SAAT 1202Z ROMA FIR GENELİNDE FL020-035 ARASINDA YERLEŞİK ŞİDDETLİ TÜRBULANS GÖZLENMİŞTİR DEĞİŞİKLİK BEKLENMİYOR. TÜRBÜLANS; yoğunluk, basınç, nem, sıcaklık ve hareket yönüne bağlı olarak Hava Kütleleri arasında meydana gelen dikine ya da karışık hava hareketleridir. Buzlanma gibi türbülans da hafif(light), orta (moderate) ya da şiddetli ( heavy) olarak ifade edilir.

?

SON METİN KEMAH Ibrahim CAMALAN 2014 ŞUBAT JAA ATPL Eğitimi KAYNAK : METEOROLOJİ DERS KİTABI DHMİ SSD BAŞKALĞI METİN KEMAH 2014 ŞUBAT Ibrahim CAMALAN JAA ATPL Eğitimi