YARDIMCI TEKNOLOJiLER. Yardımcı Teknoloji Bu teknolojinin günümüzde kullanılan birden fazla tanımı vardır. Yardımcı teknoloji, engelli bireylerin yaşam.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

KALİTE ETİKETLERİ VE ÖDÜLLER Ayşe SAYLIK TR Ulusal Destek Servisi.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
Avrupa Birliği Yaşamboyu Öğrenme Proğramı Grundtvig Learning Partnership Project.
UNI-SET Toplantı Notları
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ MADDE ay arasındaki özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin okul öncesi eğitimi zorunludur. Ancak,
MED 167 İnternette İstatistik. İnternetteki istatistik verileri, özellikle ülke hakkındaki makro istatistiklerden bahsediyorsak, çoğunlukla resmi kurumlardan.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ. İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) alanındaki pratik ve teorik çalışmalar, bilgi ve iletişim teknolojilerinin insana ve insan.
Yüksek Başarımlı Hesaplama Sistemleri ve Yapılan Çalışmalar Züleyha EZBER
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
SUNUCU İŞLETİM SİSTEMİ Öğr. Gör. Ümit ATİLA.  1980’li yıllardan günümüze geldikçe, bilgi toplumuna yönelişte teknolojik rota, telekomünikasyon ve iletişim.
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
ÖĞRENCİ GÖZÜYLE BOLOGNA SÜRECİ KAPANIŞ ve DEĞERLENDİRME TOPLANTISI 16 HAZİRAN 2009,ANKARA SULTAN GÜROL BOLOGNA ULUSAL TAKIMI ÖĞRENCİ TEMSİLCİSİ
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
Dünya engelliler günü. Engelli Olmak Bir Engel Mi?
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
HAZIRLAYANLAR SEDA NUR GÖK KEMAL ŞAHİN. AÇILIMI Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Türkiye’de bilim ve teknolojiyi teşvik etme Yönlendirme.
Pazarlama İlkeleri.
Engelli Amerikalılar Yasası (Americans with Disabilities Act -ADA)-(1990)
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Bu BEP’in Geliştirildiği BEP Toplantısı
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
Öğretimin Uyarlanması
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Bütünleştirme uygulamaları
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
ABD’de engelli bireylere yönelik ilk yasa 1798 yılında çıkarılmış,
BİNGÖL ÜNİVERSİTESİ YABANCI DİLLER YÜKSEK OKULU
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi
Temel Bilgisayar Bilgileri
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖĞRENME STİLLERİ.
Oyun İçine Gömülü Öğretim
Bilgi Teknolojileri Hafta 01
Yaratıcı Strateji: Planlama ve Geliştirme
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
Isparta Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu, orta öğretim kurumlarından mezun öğrencilerin 2 yıl süreyle eğitim-öğretim gördükleri, Ön lisans diploması.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

YARDIMCI TEKNOLOJiLER

Yardımcı Teknoloji Bu teknolojinin günümüzde kullanılan birden fazla tanımı vardır. Yardımcı teknoloji, engelli bireylerin yaşam kalitesini yükseltmek ve yetersizliklerini desteklemek amacıyla kullanılan teknolojik araç ve gereçlerdir.

Yardımcı teknoloji, engelli bireylerin fonksiyonel kapasitelerini arttırmak, geliştirmek için kullanılan özel üretilmiş, şekillendirilmiş teknolojik ürünlerdir. Engelli çocukların fonksiyonel yeteneklerini arttırmak için günlük olarak kullanılan herhangi bir alet olarak da açıklanmaktadır (Nalty ve Kochany 1991).

Tarihçe Yardımcı Teknoloji’nin temeli Amerika Birleşik Devletleri’nde atılmıştır. 1960’lı yıllarda dünyadaki engelli bireylerin oranının nüfusun yüzde 10’una ulaştığı saptanmış ve engelli bireylerin teknolojiden faydalanabileceği fikri zihinlerde oluşarak ilk çalışmalar başlatılmıştır.

1970’li yıllarda devlet desteğiyle üniversiteler bünyesinde araştırmalara hız verilmiştir. 1980’li yılların sonlarına doğru yüksek teknolojik tasarımlar engelli bireylerin günlük yaşamında kullanılmaya başlanmıştır. Refah seviyesi yüksek ülkelerin bu konudaki çalışmaları ve katkıları devam etmektedir.

Başta ABD olmak üzere Kuzey Avrupa ve Avustralya gibi ülkelerde yaklaşık 30 yıldır, çeşitli problemlerden dolayı bedenini kontrol edemeyen, konuşamayan kişiler için iletişim araç, gereç ve metodları ile ek cihaz geliştirmiştir.

ABD’de Yasalar ve Düzenlemeler Engelli Bireylerin Eğitimi Yasası (Idea Kanunu): Engelli bireylerin eğitimini düzenleyen bu yasa, engelli bireyinlerin 21 yaşına kadar ücretsiz olarak uygun rehabilitasyon ve eğitim hizmetleri almasını sağlar.

Mesleki Rehabilitasyon Yasası: Engelli bireylerin işe alınmasını, mesleki rehabilitasyon görmesini ve yardımcı teknolojiden yararlanabilmesini sağlayan yasadır.

Yardımcı Teknoloji Yasası (1998): Her eyalet Yardımcı Teknoloji Projesi’ni bu yasaya göre yürütür.

Muhtaç Durumda Olanlara Tıbbi Yardım Programı (Medicaid): ABD’de her eyalette Sağlık İşleri ve Sosyal Hizmetler bölümünün yürüttüğü bu programlar, engelli bireyin yardımcı teknolojiyi kullanabilmesi için gereken parasal kaynaklara ulaşmasında yardımcı olur.

Türkiye’de Mevcut Yasa Türkiye’de bu yolda son yıllarda önemli aşamalar kaydetmiş olup bir Özürlüler yasası düzenlemiş ve bu yasa 1 Temmuz 2005’te kabul edilmiştir

Sınıflandırma Kullanımına Göre Sınıflandırma: Çok pratik: Örneğin çatal ve kaşığı daha rahat tutabilmek için yardımcı aparat. Çok kapsamlı: Örneğin kas gücü zayıf olan bireye el bezi sıkmayı sağlayan yardımcı araç.

Tarihsel Sürece Göre Sınıflandırma: Eski tarihten beri kullanılan : Örneğin tekerlekli sandalye. Günümüzde Kullanılan : Örneğin akülü sandalye.

Teknolojisine Göre Sınıflandırma: Düşük Teknoloji : Örneğin zar oyunu için düzenlenmiş sistem. Yüksek Teknoloji : Örneğin göz kontrolüyle kullanılan bilgisayar sistemi.

Yardımcı teknoloji; günlük yaşam aktiviteleri, etkili öğrenme ve akademik bilginin desteklenmesi, dil gelişimi ve iletişime geçme becerilerinin desteklenmesi, okuma-yazma becerilerinin desteklenmesi için, ayrıca oyun ve eğlence amaçlı olarak kullanılabilir.

Yardımcı teknoloji içinde bilgisayarlar önemli yer tutmaktadır. Özel üretilen klavye, switch, bilgisayar programları ile çocuk okuma, yazma, müfredatı takip edebilmede yaşanan zorlukları aşabilmektedir.

Ellerini kullanmakta zorluk çeken çocuklar özel cihazla ve bilgisayarla yazabilmektedir. Dil ve iletişim sorunu olan çocuklar ise isteklerini özel ses kaydediciler ile resimli düğmeler aracılığıyla sesli olarak bildirebilmektedir. Bilgisayar teknolojisi yardımıyla okul eğitimi daha etkin hale getirilebilmektedir.

Yardımcı Teknolojinin Kullanım Amaçları - Engelli bireyin iletişim becerilerini kazanması ve bulunduğu sosyal çevre ile iletişim sorunlarının çözülmesi - Engelli bireyin temel yaşam becerilerini kazanması ve yaşamını maksimum düzeyde bağımsızlıkla sürdürebilmesi.

- Engelli bireyin beden ve zihin kapasitesini maksimum düzeyde kullanabilir olması - Engelli bireyin eğitim çalışmalarından faydalanması, eğitimini tamamlaması. - Engelli bireyin olanaklar çerçevesinde bir meslek edinebilmesi.

Çocuğun Kullanımına Göre Yardımcı Teknolojiler - Hareketlilik (tekerlekli sandalye, vb.) - Elektronik iletişim (kişilerle sözel iletişim kurmak için ses çıkarımını sağlayan veya mekanik ses çıkaran parçalar) - Görsel (okuma görevini yapan parçalar) - İşitsel (duymayı sağlayan aletler, işitme cihazları) - Aletlerin kullanımı (TV veya bir aletin kontrol kumandası)

- Bilgisayarlar (oyun ve eğitim programları) - Eğlenme (oyun oynamak için elde tutulan elektronik oyuncaklar) - Bağımsız yaşam (fiziksel engelli çocuklar için ulaşabilme ve basma parçaları) - Pozisyon (düzgün duruş pozisyonu için geliştirilen aletler) - Uyarlanmış oyuncaklar (çocuk tarafından kontrol edilen pilli oyuncaklar)

Bilgisayar Destekli Eğitim Özel eğitimde bilgisayarın kullanımı, farklı gelişen her çocuğun farklı ihtiyaçları çerçevesinde şekillenir. Öncelikle çocuğun bilgisayara hangi düzeyde ne kadar ilgili olduğu, bilgisayarla yapılan eğitimden ne kadar fayda sağlayacağı değerlendirilir. Bilgisayar çocuğun hayatında öğretici bir işleve sahip olmalı, fakat aynı zamanda bir yetişkinle paylaşabileceği anlar çerçevesinde bir eğlence aracı olmalıdır.

Farklı gelişen çocuğun eğitim ihtiyaçları belirlendikten ve bireysel eğitim programı yapıldıktan sonra, yapılacak çalışmaların klasik öğretim yöntemlerinin yanı sıra bilgisayarda kullanılan bazı programlarla ve oyunlarla desteklenmesi sağlanır.

Örneğin otizm spektrum bozukluğu içinde yer alan bazı çocuklar, sistematik çalışan öğelere karşı aşırı bir ilgiye sahip olabilirler ve bilgisayar bu öğelerin başında gelir. Böylece bu aracın kullanımı çocuğun hedeflenen bir çok beceri ve davranışı öğrenmesine yardımcı olur.

Yardımcı Teknolojilere Örnekler İsveç’te bazı kütüphaneler ve kamu sektörü Braille alfabesinde hazırlanmış kitap ve doküman hizmeti vermekte, İsveç Telekomünikasyon Kurumu “text” ve “video” telefon hizmeti sağlamaktadır.

İşitme engeli düşük seviyede olan bireyler için bulunduğu ortamdaki gürültüyü filtre ederek konuşulan kişinin sesini ayırt edip güçlendirerek kişiye aktaran “Adapto” isimli kulaklık üretilmiş olup bu kulaklık “2003 IST Ödülü”ne layık görülmüştür.

ITU (International Telecommunications Union- Uluslararası Telekomünikasyon Birliği) ve UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization-Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Teşkilatı) tarafından da engellilere yönelik çalışmalar yürütülmektedir. Örneğin, Etyopya’da görme engelliler için başlatılan proje kapsamında bilgisayar eğitim merkezi kuracaklardır.

Hollanda’lı Alva adlı bir firma MPO (Mobile Phone Organizer-Mobil Telefon Yardımcısı) adında özel bir yazılım geliştirmiştir. Bu yazılım sayesinde görme engelliler, Braille alfabesi fonksiyonlu cep telefonu ile mesaj alıp gönderebilmekte ya da bu mesajları sesli olarak alabilmektedir.

Klaus-Peter Wegge ve ekibi tarafından yazılım ve donanım, web’deki bilgileri Braille alfabesine ve sesli konuşmaya çevirmektedir.

Infrared portatif Braille cihazları sayesinde süpermarketteki ya da cadde kenarında bulunan kiokslardan kablosuz ortamda alınan bilgiler, Braille alfabesine çevrilerek okunabilir hale getirilmekte veya bu bilgiler metnin sese dönüştürüldüğü “text-to- speech” teknolojisi sayesinde dinlenebilmektedir.

Zihinsel engelliler için, uzun ve sıkıcı yazılar yerine daha çok resim ve şekil içeren, basit ve sade dilde hazırlanmış web sitelerinin sayısının artırılmasına çalışılmaktadır. Ancak zihinsel engelliler için siteye resim koyulması, bu kişilere erişimde kolaylık sağlarken ekran koruyucular için ise zorluğa neden olmaktadır. Nedeni ise ekran koruyucuların resimleri okuyamamasıdır.