Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilişsel Alan Kuramları ve Eğitim Programları S.37-47
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Mehmet OKUTAN
Psikolojinin Konuları
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM Albert Bandura
YAŞAM ALANI Lewin ve Gestalt Selma Çelik
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM ALBERT BANDURA (1925-)
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
Benjamin BLOOM ( ).
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
SOSYAL ÖĞRENME KURAMI İlhan AYDOĞDU
SOSYAL ÖĞRENME KURAMI Serdar ERDOĞAN
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
HÜMANİSTİK ÖĞRENME Hümanistik yaklaşımlar bireyin öznel algıları üzerinde yoğunlaşırlar. Buna göre bireyin kendine dünyayı ve olayları yorumlama biçimi.
İŞARET – GESTALT KURAMI
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM
Sosyal Öğrenme Kuramı ALBERT BANDURA (1925 -….)
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler
Gözlem Yoluyla Öğrenme Süreçleri Ali ÇOBAN AKIN
Sosyal Öğrenme Teorisi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
Güdülenme Dr. Şirin KARADENİZ.
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM ALBERT BANDURA ( … )
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM ALBERT BANDURA (1925)
ÇOCUKLARIMIZIN EVDEKİ ÇELIŞMALARINA NASIL YARDIMCI OLABİLİRİZ ?
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
Kemal ŞENTÜRK Biyoloji
SOSYAL (GÖZLEM YOLUYLA- MODEL ALARAK –DOLAYLI) ÖĞRENME KURAMI
Gözleyerek Öğrenme Kuramı
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
DRAMA 7.HAFTA ÖZ DÜZENLEMEYE DAYALI ÖĞRENME VE EĞİTİCİ DRAMA
MASLOW- ROGERS, COMBS VE KOHLBERG
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Ψ SOSYAL BİLİŞSEL KURAM.
ARCS Modeli.
PSİKOLOJİDE EKOLLER.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
EĞİTSEL REHBERLİK Yrd.Doç.Dr. İsmail Hakkı TOMAR
KISIM 2 İnançlar ve Biliş
ÖĞRENME - ÖĞRETME KURAMLARI
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
BİREY MERKEZLİ TERAPİ.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
Ψ SOSYAL BİLİŞSEL KURAM.
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM ALBERT BANDURA ( … )
Davranışçı Öğrenme Kuramları
SOSYAL ÖĞRENME KURAMI.
Oyun ve Din Öğretimi Dr. H. Kader ZENGİN.
MOTİVASYON.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
Din Psikolojisinde Kullanılan Yaklaşımlar
ALBERT BANDURA SOSYAL BİLİŞSEL KURAM 1925
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Hümanistik Yaklaşım Maslow.
Öğretim Tasarımı Analiz.
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
OLUMLU ÖĞRENME ORTAMI OLUŞTURMA
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Free template from Kişisel Rehberlik Yaşamayı öğrenme 1/12/2019 Free template from
ÖĞRENME.
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
İNSANCIL (HÜMANİST,DUYUSAL) ÖĞRENME KURAMLARI. İNSANCIL (HÜMANİST) KURAMIN TEMEL İLKELERİ İnsanda doğal bir öğrenme isteği vardır. Öğrenilen konu; ancak.
Sunum transkripti:

Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura) Sosyal öğrenme, başkalarını gözlemleyerek çevreden öğrenme olarak tanımlanabilir. İnsanlar sadece kendi deneyimlerinden öğrenmezler, başkalarının yaptıklarını gözlemleyerek de öğrenirler. Bu şekilde öğrenmeye ‘model alma’ ya da ‘gözlem yoluyla’ öğrenme denilmektedir.

Sosyal Öğrenmede Dolaylı Yaşantılar Dolaylı Pekiştirme: -ödev kontrolü- Dolaylı ceza: -kopya çekme-, çocuk-baba Dolaylı güdülenme: öğrenci-arkadaş-ders Dolaylı pekiştirme de dolaylı güdülenmeye yol açar. Dolaylı duygu: ağlama-gözlerin dolması Korku ve fobiler de sosyal öğrenme ile öğrenilmektedir.

Gözlem Yoluyla Öğrenme Süreçleri Dikkat Süreci Hatırda Tutma Süreci Davranışı Meydana Getirme Süreci Güdülenme Süreci

Dikkat Etme Süreci Gözlemcinin duyu organlarının yeterliliği Gözlemlenecek etkinliklerin gözlemcinin amacına uygun olması Gözlemcinin geçmişte aldığı pekiştirmeler Modelin önemli sonuçlar doğuran etkinlikleri Model alınan etkinliklerin basit, yalın, açık ve çarpıcı olması Modelin yaş, cinsiyet, saygınlık, statü, çekicilik, güç, ün vb. özellikleri

Hatırda Tutma Süreci Gözlem yoluyla öğrenilen bilgiden yararlanabilmek için, gözlemcinin modelin davranışlarını hatırlaması gerekmektedir. Bu nedenle gözlenen bilgi, sembolleştirilip kodlanmakta ve bellekte saklanmaktadır. Sembolleştirme bilginin zihinsel resimlere, imgelere dönüştürülmesi yoluyla sözel sembollere dönüştürülmesi yoluyla

Davranışı Meydana Getirme Süreci Bireyin fiziksel ve psiko-motor özelliklerinin uygun olması. İstek ve öz yeterlik inancı Davranışın zihinsel olarak tekrarı (Kendine dönüt verme ve düzeltme)

Güdülenme Süreci Bireyler yeni davranışları gözlem yoluyla kazanabilirler ancak onu yapmaya güdüleninceye ya da ihtiyaç duyuncaya kadar performans olarak göstermezler. Güdülenme süreci öğrenilenlerin performansa dönüştürülmesini sağlayan bir süreçtir. Pekiştirmenin işlevi Pekiştirilme beklentisi (Dolaylı) Performans için güdüleyici İçsel Pekiştirme

Sosyal Öğrenme Kuramı-Temel İlkeler Karşılıklı Belirleyicilik Sembolleştirme Kapasitesi Öngörü Kapasitesi Dolaylı Öğrenme Kapasitesi Kendini Düzenleme Kapasitesi Kendini Yargılama Kapasitesi

Sosyal Öğrenme Kuramı-Temel İlkeler Karşılıklı Belirleyicilik Birey Davranış Çevre Kazanılan her davranış çevrenin daha fazla kontrol edilmesini sağlar. Pekiştirecin geleceğine olan inanç davranışın oluşumunu etkiler. Rahatsız edici (örneğin gürültülü) bir çevre bireyi bu durumdan kurtulabileceği davranışlar geliştirmeye zorlar.

Sosyal Öğrenme Kuramı-Temel İlkeler Sembolleştirme Kapasitesi İnsanlar dünyanın kendisinden çok bilişsel temsilcileriyle etkileşimde bulunurlar. Bu insanın yaşantılarını sembolik olarak kodlayıp, biriktirebildiği anlamına gelir. Bu bilişsel temsilciler, sonraki davranışları etkiler ya da onlara neden olabilir.

Sosyal Öğrenme Kuramı-Temel İlkeler Öngörü Kapasitesi Düşünme etkinlikten önce gelir ve böylece insanlar geleceği tahmin edebilir ve gelecek için planlar yapabilirler. Dolaylı Öğrenme Kapasitesi İnsanlar kendi yaptıkları kadar başkalarının deneyimlerinden de öğrenirler.

Sosyal Öğrenme Kuramı-Temel İlkeler Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme) Kapasitesi İnsanlar kendi içsel standartlarına ve kendi güdülenmelerine dayalı olarak kendi yaptıklarını kontrol edebilirler. Kendini Yargılama (Öz Yargılama) Kapasitesi İnsanlar kendi yeterlilik ya da yetenekleri konusunda yargıda bulunabilirler. Bu yargıya öz yeterlik denir. Öz yeterlik algısı gerçeği yansıtmayabilir ama bireyin davranışlarını düzenlemede etkilidir.

İNSANCIL (HÜMANİSTİK) ÖĞRENME KURAMI Bireyi diğerlerinden farklı kılan ona özgü olan duyguları, algıları, inançları ve amaçları ile ilgilenen insancıl psikolojinin iki önemli ismi Rogers ve Maslow'dur. Hümanist psikologlar, insanın doğuştan iyi olduğu, olumlu bir potansiyele sahip ve gücünü kendinde bulan bir varlık olduğunu, yaşam boyu kendini geliştirme amacına yönelik olarak etkinlikte bulunduğunu kabul etmektedirler.

İnsancıl yaklaşıma göre benlik ve diğer kişilik özellikleri ile öğrenme arasında yakın bir ilişki vardır. Bu bakımdan çocukların küçük yaşlardan itibaren sağlıklı ve olumlu bir benlik geliştirmelerine yardımcı olunmalıdır.

Rogers, saygı, empatik anlayış, güven ve özgürlüğün olduğu bir sınıf ikliminin sağlıklı bir öğrenme ortamı olduğunu, bu ortamın öğrencinin bir bütün olarak gelişmesini sağlayacağını ve öğretmenin de bu durumu kolaylaştırıcı bir role sahip olması gerektiğini ifade etmektedir.

Güvenli bir sınıf ortamında köklü davranış değişiklikleri gerçekleşmektedir. Bu güvenli ortamın vazgeçilmez üç temel niteliği bulunmaktadır. Bunlar insana karşı koşulsuz saygı, empatik anlayış ve dürüstlüktür.