İslam Düşüncesinde Yorumlar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HACI BEKTAŞ,SEYYİD NESİMİ,HALLACI MANSUR VE PİR SULTAN ABDAL
Advertisements

EHLİBEYT.
KUR’AN-I KERİMİN İÇERİĞİ
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
Temel Eğitici Nitelikleri
AYŞE BAYRAKTUTAN DİKAB 1. GRUP.
Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersi 9. Sınıf 7. Ünite
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
DUA: Allahım benim, ailemin, yakınlarımın ve sana inanan bütün müslüman kardeşlerimin ve ahiri aleme göçmüş bütün akrabalarımın ve onlar gibi bütün.
Kültürümüzde Etkin Olan Tasavvufî Yorumlar
4. ÜNİTE :İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR ÖĞRENME ALANI: KURAN VE YORUMU
ADI-SOYADI:AYŞE BAYRAKTUTAN
ANADOLU BİLGELERİNİN AHLAK ANLAYIŞI
KAVRAM VE BİLGİ HARİTASI HAZIRLAMA 7. SINIF
DEĞERLER EĞİTİMİ MART HAKSIZ KAZANÇTAN UZAK DURMAK.
RESİM-SLOGAN-KARİKATÜR-FOTOGRAF 7. SINIF
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
ADI SOYADI:AYŞE BAYRAKTUTAN
İSLAM DİNİNİN SAKINMAMIZI İSTEDİĞİ DAVRANIŞLAR
MEZHEPLER.
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
Mevlana Celaleddin-i Rumi
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
3. Kardeşler Arasındaki İlişkiler
Yunus Emre:  Yunus Emre (d Sarayköy, Mihalıçcık, Eskişehir - ö. 1321), Anadolu'da Türkçe şiirin öncüsü mutasavvıf ve filozof, Anadolu'da yaşamış.
Yesevîlik.
Hacı Bektaş Veli.
Nakşibendîlik.
Mevlevîlik.
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
TASAVVUFÎ YORUMLAR Tasavvuf: İslam dininde yer alan ahlakî esasları hayata geçirmeyi amaçlayan, Peygamber Efendimizin sünnetine dayalı bir hayat tarzını.
Peygamberlere Gelen İlahi Mesajların Ortak Amaçları
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
Kâdirîlik:  Abdülkadir Geylani'nin (öl. 1169) görüş ve düşüncelerine dayanan tasavvuf ekolüdür. Abdülkadir Geylani Peygamberimizin soyundan gelmekte.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
MEVLÂNÂ CElÂLEDDÎN-İ RÛMÎ
Alevilik.
7.SINIF 4.ÜNİTE İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR NAZİFE İLBEY.
TASAVVUF NEDİR? İslamiyet'in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla Allah'a ulaşma düşüncesine tasavvuf.
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
TÜRK İSLÂM DEVLETLERİ Türklerin İslam'la Tanışma Süreçleri
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
D İ VAN-I H İ KMET EDEBıYAT PROJE ÖDEVI. DIVAN- ı HIKMET NEDIR ? K ı SACA TAN ı YAL ı M -> Ahmed Yesevi’nin söyledigi “hikmet” adlı siirleri bir araya.
Mevlana Celaleddin-i Rumi. Mevlana Celaleddin-i Rumi: Mevlana hazretleri 1207 yılında Horasan'ın Belh şehrinde dünyaya geldi. Asıl adı Muhammed Celaleddin'dir.
Kuran-ı kerimin ilk ayeti 610 yılında hira sultanlığında inen Alak suresinin ilk beş ayetidir.
Oğuz Han Cerit 9-B / 150 Konu : Yunus Emre Araştırması.
Mevlana Celaleddin Rumi Amaç n Mevlana’nın hayatı hakkında bilgi verme n Mevlana’nın düşüncelerini anlatmak. n Mevlana’nın tasavvufunu öğretmek. n Mevlana’nın.
DİNİ TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
Bugün neler öğreneceğiz?
Bugün neler öğreneceğiz?
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
Bugün neler öğreneceğiz?
Neymar Gururla Sunar……..
YUNUS EMRE HAYATI.
Güzel Söz Söyleyelim Hikmet SIRMA.
Yunus Emre ŞENEL 9-C / 233 Konu : Yunus Emre Araştırması.
muhammed pulat
Kur’an-ı Kerim’in Belli Başlı Konuları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
KÜLTÜRÜMÜZDE H.Z MUHHAMMED SEVGİSİ. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi: Bir çocuğa bir ad, çocuğun o adin manasını yasaması veya o ada sahip bir şahsin.
 Ahmed Yesevi, İslamiyet’in Türkler arasında yayılmasında önemli bir rol oynamış olan, büyük alim ve sufilerden; Türk illerinin manevi hayatında, asırlar.
Din,Ahlak, Değer İlişkisi Ve Eğitimi
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR
HAZIRLAYAN:Ö.ENSAR DURMUS İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUM.
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ (4-8) MÜFREDAT DEĞERLENDİRME
Sunum transkripti:

İslam Düşüncesinde Yorumlar

7. SINIF 4. Ünite Tasavvufi Yorumlar D. Şirin Oluk

TASAVVUFİ YORUMLAR 1. Yesevilik 2. Kadirilik 3. Nakşibendilik 4. Mevlevilik 5. Alevi-Bektaşilik

1. YESEVİLİK Hoca Ahmet Yesevi’nin düşünce- leri etrafında oluşan bir yorumdur. Orta Asya Türklerinin İslam’ı kabul etmelerinde etkili olmuştur. Kullandığı dil, halkın anlayabileceği şekilde sade ve anlaşılırdı. Kendisinden sonra gelen bütün tasavvufi yorumları etkilemiştir.

Kur’an ve sünneti esas almıştır. İnsanları seven, onların kalplerini kırmayan, yalan söylemeyen bir insanın erdemli ve iyi bir insan olduğu vurgulanır. Yesevilik’te; hak ve hukuka riayet etmeye (uymaya), helal yoldan kazanç elde etmeye, yoksullara yardım etmeye, misafir ağırlamaya büyük önem verilmiştir.

Yesevî tarikatının en önemli özelliği, tasavvuf kültürü ile Türkçenin bir araya getirilmesidir. Ahmet Yesevî, İslâmî ilimler hakkındaki engin bilgisine ve İran edebiyatına olan aşinalığına rağmen, düşüncelerini Türk kavimlerine anlatırken, Türk halk edebiyatından faydalanmış; tasavvuf hükümlerini açıklarken basit ve anlaşılır bir dil kullanmış, görüşlerini Türk halk edebiyatına uyan üslup ve nazım şekliyle ifade etmiştir. Onun en büyük eseri olan şiirlerine “Hikmet” adı verilmiştir. 

Hoca Ahmet Yesevi’nin türbesi Kazakistan’ın Türkistan şehrindedir.

2. Kadirilik Abdülkadir Geylani’nin düşünceleri etrafında oluşmuş ahlaki bir ekoldür. Asya’dan Balkanlar’a, Orta Doğu’dan Afrika’ya kadar geniş bir coğrafyaya yayılmıştır.

Kadirilik’te; Kur’an ve sünnete uymak esastır. İnsan dinin emir ve yasaklarına uymalı ve günahlarından dolayı Yüce Allah’tan af dilemeli ve ibadetlere yönelmelidir. Yoksulların hizmetine koşmak, bol bol sadaka vermek, cömert olmak Kadirilik’te çok önemlidir.

İnsanların kötü davranışlardan ve huylardan arınması, güzel huylar edinmesi, Allah’ın isimlerini çok çok anması, Peygamber Efendimiz’e salavat getirmesi Kadirilik’te büyük önem taşır.

Abdülkadir Geylani’nin Türbesi

3. Nakşibendilik Bahaeddin Nakşibend’in düşünce ve görüşleri etrafında gelişmiştir. İmam Rabbani, Mevlana Halit gibi önemli kimseler de bu görüşü devam ettirmiştir. Türkistan, Anadolu ve Hindistan olmak üzere geniş bir coğrafyaya yayılmıştır.

Nakşibendilik’te; Kur’an ve sünnete sıkı bir bağlılık esastır. İnsanların kötülüklerden uzak durması için Yüce Allah’ın adını çok anması gerektiğini; bu şekilde Allah’ın sevgisinin o insanın kalbine yerleşeceğine inanılır. Bunun gerçekleşmesi için, insanların ilim toplantılarında iyi ve ahlaklı insanlarla bir arada bulunması gerekir.

Bahaeddin Nakşibendi’nin Türbesi Özbekistan / Buhara

4. Mevlevilik Mevlana Celaleddin-i Rumi’nin görüşleri etrafında şekillenmiştir. Babası Bahaeddin Veled’den, Seyyid Burhaneddin’den ders almıştır. Şems-i Tebrizi onu tasavvufla tanıştırmıştır. Türkiye’de ve pek çok yerde Mevlevilik düşüncesi yayılmıştır.

Mevlevilik’te Kur’an ve sünnete bağlılık esastır. Mevlana’ya göre; insanın hırs, kibir, yalan gibi kötü huyları terk etmesi gerekir. Mevlana, bütün eserlerinde insanı dünya ve ahirette mutlu edecek bilgiler vermiştir.

Mevlana’da hoşgörülü ve ahlaklı olmayı insanlara tavsiye eder. Mesnevi’de, insanların dürüst, cömert, alçakgönüllü, çalışkan ve sabırlı olmaları tavsiye edilmiştir. Helal kazanç sağlamak, başkalarının iyiliğini istemek, doğru sözlü olmak Mevleviliğin temelidir.

Mevlevilik’te şiir ve musiki eşliğinde ilahiler söylenir ve kollar iki yana açılıp dönerek SEMA yapılır.

Mevlana Hazretleri’nin Türbesi Konya’dadır.

5. Alevilik - Bektaşilik Hacı Bektaş Veli’ye bağlı olan ve onun yolundan gidenlerin oluşturduğu düşüncenin adıdır. Anadolu ve Balkanlar’da İslamiyet’in yayılmasına öncülük eden Hacı Bektaş, buralarda ahlaki ilkelerin yerleşmesine de önemli bir katkı sağlamıştır.

Hz. Ali’yi seven ve ona taraftar olan kişiye Alevi denir. Aleviler; Allah’ın birliğine inanan, Hz. Peygamber’i son peygamber olarak kabul eden, kutsal kitabı Kur’an-ı Kerim olan, Hz. Muhammed’i ve onun ehl-i beytini seven Müslümanlardır.

Alevi-Bektaşi düşüncesi diğer tasavvufi oluşumlar gibi İslam’ın ahlaki prensiplerinin yaygınlaşmasını esas alır. Bu düşüncede, cem, semah, ağızdan ağza dolaşan deyiş, düvaz ve nefeslerle Hacı Bektaş Veli’nin tasavvufi yorumları dile getirilmiştir.

Buyruklar’da; “Yolumuz sevgi ve dostluk üzerine kurulmuştur. Dergahımızda kışkırtıcı, bozguncu ve karıştırıcılara yer yoktur. Çekememezlik, kıskançlık, kendini beğenme, kin, inat, arkadan konuşma, dedikodu, başkasını suçlama, iftira, küfür, zulüm, yalan ve cinayet Allah’ın yasak ettiği işlerdir. Bir talip, tüm bu kötülükleri benliğinden uzaklaştırıp, yüreğinden silmelidir. Talip gerekmezse söz söylemez. Kendisine ait olmayanı almaz. Görmediğine “gördüm”, duymadığına “duydum” demez…”

“Tanrı’nın gönderdiği kitabı bilmeyen, Tanrı’yı nasıl bilebilir?” Buyruk, sayfa 24: “Tanrı’nın gönderdiği kitabı bilmeyen, Tanrı’yı nasıl bilebilir?”

Hacı Bektaş Veli’nin türbesi Nevşehir Hacıbektaş’tadır.

TEŞEKKÜRLER