Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

DOÇ.DR.İNCİ MELTEM ATAY SDÜ TIP FAKÜLTESİ PSİKİYATRİ ANABİLİM DALI.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "DOÇ.DR.İNCİ MELTEM ATAY SDÜ TIP FAKÜLTESİ PSİKİYATRİ ANABİLİM DALI."— Sunum transkripti:

1 DOÇ.DR.İNCİ MELTEM ATAY SDÜ TIP FAKÜLTESİ PSİKİYATRİ ANABİLİM DALI

2

3

4  Bir Dost…

5  Yağcılık  Yalnız Bırakma  Yalvarma, Acındırma  Tehdit  Aşağılama

6  Hastalıktır.  Hayat boyu sürer.  Sosyal hayatı bozar.  Çevre ve arkadaşlar kaybedilir.  Ailevi sorunlar yaşanır.  Ekonomik kayıplar olur.  Sa ğ lık bozulur.  Hayat artık bu maddenin etrafında döner.

7  Maddenin zararlı (kötüye) kullanımı  Zehirlenme (Entoksikasyon)  Tolerans  Yoksunluk

8  Tütün/Sigara  Alkol  Esrar  Uçucu maddeler  Ekstazi  Eroin  Kokain  Halusinojenler  Sedatif ilaçlar  Kafein(çay, kahve, kolalı ve enerji içecekleri)  Kumar (loto, iddia, at yarışları, internet oyunları vb.)  Diğer maddeler

9 Birden başlayıp birden bitmez. Başladığı zaman bir ömür boyu sürer. Kiminde kısa sürede, kiminde ise uzun zaman içinde gelişir. İnsanlar, bu sürecin hangi noktasında olduklarını çoğu zaman kestiremezler.

10  Tüm bağımlılıkların ortak nörokimyasal ve anatomik yönleri vardır.  Beyinde ödül merkezinin uyarılması, nörotransmitter denilen bazı maddelerin seviyelerindeki değişimler

11 BAĞIMLILIK DAVRANIŞSAL FİZİKSEL Uyuşturucu maddelere duyulan bağımlılık başlangıçta psikolojiktir.

12  AİLE  Ailede madde kullanımı, psikiyatrik sağlık sorunu olan aile üyeleri, geniş ve kalabalık aileler, aile içi stresin fazla olması, aile içi şiddet, parçalanmış aileler, ebeveynlerden birisinin kaybı, baskıcı ya da aşırı koruyucu/kollayıcı aile, idealize edilen bir ebeveynin olmaması gibi faktörler.

13  ÇEVRESEL FAKTÖRLER  Gelir durumu, uygunsuz barınma ve sağlık koşulları, işi olmamak, madde kullanımının yüksek olduğu bölgelerde yaşamak

14  DAVRANIŞ SORUNLARI  Duygularını ifade etmede güçlük,  Aşırı duyarlılık, stres ile başa çıkmada yetersizlik, ilişkikurmakta güçlük,  Özgüven düşüklüğü  Otoriteye tahammülsüzlük, dürtüsellik, kendini kontrol edememe,  Okul başarısızlığı,  Saldırgan davranışlarda bulunma,  İçe dönüklük, suç işlemeye yatkınlık,  Psikiyatrik sorunlar.

15  1. ÇEVRESEL FAKTÖRLER  Düşük işsizlik oranları  Orta-Üst sosyoekonomik seviye  İyi komşuluk/akran ilişkileri  İyi eğitim ve öğrenim  Düşük suç oranı

16  2. AİLESEL FAKTÖRLER  Sağlıklı aile ortamı  Öğrenmeyi destekleyen ebeveynler  Stresli yaşam olaylarının az olması  Aile gelir düzeyinin iyi olması  Akraba ilişkilerinin iyi olması

17  3. KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ  Sağlıklı beklentiler  Kendi kendine yeterlilik  İç kontrol mekanizmalarının yeterliliği  Sorun çözme yetilerine sahip olma gibi faktörler bulunmaktadır.

18  Bağımlılık çok etkenli bir hastalıktır.  Arkadaş grubuna bağlı nedenler,  Ebeveyne bağlı nedenler,  Kişiye bağlı nedenler,  Biyolojik nedenler,  Toplumsal, kültürel, sosyal nedenlerdir.

19  Tolerans  Yoksunluk  Niyet edilenden fazla ve uzun süre tüketim  Sürekli boşa çıkan bırakma/azaltma çabaları  Sosyal aktivite/hobilerden vazgeçme  Çok zaman harcama  Fiziksel/ruhsal sorunlara rağmen madde…  Aşerme  Sorumluluklarını yerine getirememe  Sosyal, ailevi, yasal sorunlar…

20  Kendi kendini tedavi!!  DEPRESYON ve ANKSİYETE BOZUKLUKLARI  Erkek, yalnız yaşama, dul, bekar, boşanmış olma  Önceden madde kullanma, düşük gelir, ağrılı tıbbi durumlar…

21  Çevre ve arkadaş değişikliği  Kimi zaman neşeli, sakin; kimi zaman öfkeli,  Aileyle ilişkilerinin azalması  Sık banyoya girme  Aşırı para harcama  Özbakımın azalması  Okul başarısında düşme

22 Madde bağımlılarının genel olarak karşılaşabilecekleri problemler şunlardır: 1. Bedensel Sorunlar 2. Ruhsal Sorunlar 3. Sosyal Sorunlar

23  Ergen beyni hâlâ gelişmektedir ve her alanı henüz işlevsel değildir.  Bu sebeple bağımlılık yapıcı maddelerin gelişmekte olan beyne verdiği zararlar kısa süreli değil, kalıcı olabilir.

24  DAVRANIM SORUNLARI:  Madde kullanıldıktan sonra kullanıcı daha rahat konuşup çılgınca ve ölçüsüzce davranabilir.  Madde kullanmaya devam ettikçe konsantrasyon becerileri azalır ve zamanla durur,  Kişinin doğru kararlar alması, duygularını ve dürtülerini kontrol etmesi zorlaşır

25  SU KAYBI:  Madde, beynin böbreklere suyu emmesi talimatını taşıyan hormonu üretmesini engeller.  Vücut daha fazla miktarda suyu atık olarak kaybeder.  Beyin için gerekli suyun azalması maddeyi kullananı susuz bırakır. Bu da ertesi gün baş ve vücut ağrıları duyulmasına sebep olur.

26  BELLEK SORUNLARI  Madde kullanımı sonrası geçici süre hafıza kaybı yaşanır. Bu durum, ertesi gün kişinin ne yaptığını ya da ne söylediğini hatırlamamasına neden olur

27

28  Uyku bozukluğu  Dalgınlık, halsizlik, isteksizlik  Beslenme bozukluğu, kilo kaybı  Gözlerde kanlanma  Konuşmada güçlük, peltek konuşma  Sarhoşluk hali  Ciltte leke, yara, enjeksiyon izleri

29  SENTETİK KANNABİNOİDLER  PİYASA İSMİ: BONZAİ, JAMAİKAN..

30  İlk olarak 2004’te internette satışı başlamış  BİTKİ BÜYÜTÜCÜ !!  Esrara göre daha ucuz, kolay ulaşılır …

31  İDRARDA SAPTANMASI ÇOK ZOR….  Yapısı sürekli değişiyor…

32  Aşırı neşe, rahatlama, hayal görme  Saldırganlık, öfke, nöbetler  Ölüm nedenleri: KALP KRİZİ, BÖBREK YETMEZLİĞİ, İNTİHAR

33  yaşlarda sık  %86 sı ilk esrar kullanmış  Yarısı esrarla birlikte kullanıyor

34  “Ben bağımlı olmam.”  “Bir kere denemekle bir şey olmaz.”  “Esrar bir ottur, zararı yoktur.”  “Esrar hafif bir maddedir.”  “Ara sıra kullanmakla bir şey olmaz.”  “Esrar, alkolden daha tehlikeli değildir.”  “Madde hakkında konuşabilmek için onu denemelidir. ’’  “Herkes kullanıyor; bir şey olmuyor”.  “Ben kontrol edebilirim”.  “Madde, yaratıcılığı geliştirir; konsantrasyon ve bilinci artırır.”  “Benim iradem güçlüdür”.

35  Damgalanma korkusu, utanç,inkar tedavi aramayı zorlaştırıyor…  HER HASTA DEĞİŞİM İÇİN FARKLI MOTİVASYON EVRESİNE SAHİPTİR…

36  1. FARKINDALIK EVRESİ  2. HAZIRLIK AŞAMASI  3. EYLEM AŞAMASI  «Kendi düşüncelerimizin bağımlısıyız. Düşünce şeklimizi değiştirmediğimiz sürece, hiçbir şeyi değiştiremeyiz.» Santosh Kalwar

37  Tedavi süreci/uyumu  Kişilik özellikleri  AMA EN ÖNEMLİSİ…  KİŞİNİN TEDAVİYİ İSTEYİP İSTEMEDİĞİ!!

38  TEDAVİDE…  BİR KÖTÜ, BİR İYİ HABER…

39  Kötü haber: Depreşme sık…  Madde bağımlılığı kronik bir hastalık, tekrarlayabilir ve yeniden tedavi gerekebilir.  ANCAK!!!  İyi haber: HER YENİDEN BIRAKMA GİRİŞİMİNDE BAŞARI ŞANSIMIZ ARTMAKTA…

40  İş, ilişkiler, boş vakit geçirmede işlevselliği artırma, yeni aktiviteler eklemek  Sağlık ve yaşam kalitesinde artışı sağlama  Sosyal beceri eğitimleri  Kendine yardım programları

41  SOSYAL DESTEK: Nerede yaşıyor? Geliri, işi var mı? Yasal sorunlar? Aile, yakın desteği?  RUHSAL VE FİZİKSEL SORUNLAR  MADDE KULLANIM ÖYKÜSÜNÜN ŞİDDETİ

42  Sağlığını olumsuz etkiliyor, değişmeye hazır…  Kişi ya tedaviye isteklidir, ya değildir…  Katı yaklaşım en iyisidir…  Madde bağımlılığı sadece hastanede tedavi edilebilir…  Bağımlıların zorla tedavi edilmeleri gerekir…

43  Ayırıcı tanı….  Ne olursa olsun aile çocuk ile ilişkisini bozmamalı  Madde etkisi altındayken konuşulmamalı  Korkmadan ve korkutmadan kuşkularını çocukla paylaşabilmeli

44  Güvenilen bir aile büyüğü devreye sokulabilir  Onun sorumluluklarını yüklenmeyin…  Uzun zaman alabileceğini, sabırlı olmaları gerektiğini hatırlatın  Onun isteği olmadan zorla bıraktırmaya çalışmanın hiçbir yararı olmadığını belirtin…

45  Yaşam becerileri edinilmeli  Kendini tanıma  Öfke kontrolü  Stresle baş etme becerileri  İletişim  Problem çözme becerisi  “Hayır!” diyebilme becerisi

46  Hayır, teşekkür ederim.  Hayır, bana göre değil.  Hayır, sağol. Ben böyle iyiyim.  Eğer anne babam bu durumda görse gerçekten çok üzülürdü.  Hayır, sağlıklı kalmak için çabalıyorum.  Ben bir sporcuyum, böyle şeyler yapamam.  Hayır, ben okula gidiyorum. Bunu riske atmak istemem.  Yapamam. Ben işin kolayına kaçamam.

47  Dinleyin, konuşun.  Yargılamayın.  Tehdit etmeyin.  Sorgulamayın.  Öğüt ve emir vermeyin.  Örnek olun.  Açık olun.  Öğrenmesine yardım edin.  Arkadaşlarını tanıyın.  Hayır demesini öğretin.  Sevin ve sayın.

48  1. Çevreyi Değiştirin.??? Ortam Değiştirme Konusunda Örnekler;  Memlekete gitme  Evi taşıma  Çalıştığı işi değiştirme

49  2. Olumlu Yanlarını Destekleyin. Ödüllendirilen, takdir edilen davranışların gelecekte tekrar edilme olasılığı daha yüksektir. Onları motive etmek adına olumlu yanlarını takdir edin. E

50  3. Onların Seçimlerine İzin Verin.  Konulan kuralların devamlılığını sağlamanın bir yolu seçenek sunmak  Emirler vermek yerine onların seçim yapmasına izin verin.

51  5.Sorumluluk Verin.  6. Sağlıklı İletişim Kurun

52  Eğitim  Yasal düzenlemeler  Sabır  Takım çalışması  Bakım sisteminin organizasyonu  Damgalanmanın önlenmesi

53

54


"DOÇ.DR.İNCİ MELTEM ATAY SDÜ TIP FAKÜLTESİ PSİKİYATRİ ANABİLİM DALI." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları