Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

OKUMA METİNLERİNİN ÖZARAMA ve TARAMA OKUMA STRATEJİLERİ AÇISINDAN ANALİZİ: “YENİ HİTİT Yabancılar için Türkçe Ders Kitabı 2” Assist. Prof. Dr. Gülden TÜM.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "OKUMA METİNLERİNİN ÖZARAMA ve TARAMA OKUMA STRATEJİLERİ AÇISINDAN ANALİZİ: “YENİ HİTİT Yabancılar için Türkçe Ders Kitabı 2” Assist. Prof. Dr. Gülden TÜM."— Sunum transkripti:

1 OKUMA METİNLERİNİN ÖZARAMA ve TARAMA OKUMA STRATEJİLERİ AÇISINDAN ANALİZİ: “YENİ HİTİT Yabancılar için Türkçe Ders Kitabı 2” Assist. Prof. Dr. Gülden TÜM Çukurova University Res. Asst. Tuğba ŞİMŞEK Çukurova University

2 GİRİŞ Okuma Yabancı dil öğreniminde başarılı olabilmede çok önemli bir yer tutmaktadır, dil öğrenme sürecinde ders kitaplarını anlamaktan kelime haznesi geliştirmeye, yazma becerisinden dil bilgisi öğrenimine gibi birçok alanında gerekli bir beceridir (Mikulecky, 2008). Bu yüzden, öğrencilere TYD öğretiminde okumanın önemini kavratmak ve okuma becerilerini kazandırmak yabancı dil öğretmenlerinin temel amaçlarından birisi olmalıdır.

3 GİRİŞ (DEVAMI) Günümüz dünyasındaki hızlı bilgi artışı, bireylerin sürekli yeni bilgilerle karşılaşması ve bu bilgilerden hangilerinin işe yarar hangilerinin gereksiz olduğunu daha kısa sürede anlayabilmeleri için kendi okuma stratejilerini geliştirmeleri gerekmektedir (Maxwell, 1972). Bu stratejilerin başında özarama ve tarama önemli bir yer tutmaktadır. Özarama, bir metne göz atarak o metnin ana fikrinin ne olduğunu anlama; tarama ise metnin hızlı bir şekilde gözden geçirilerek özellikle bir bilginin aranmasıdır.

4 GİRİŞ (DEVAMI) Teixeira (2012) özarama ve tarama tekniklerinin geliştirilmesi için ders kitaplarında farklı türlerde metinlerin ve çalışma etkinliklerinin bulunması gerektiğini vurgulamıştır, fakat kitaplarda yeterli etkinlik bulamadığını ifade etmiştir. Bu nedenle, TYD öğretiminde seçilecek okuma metinlerinin de farklı türlerde olması ve okuma becerilerini geliştiren etkinlikler içermesi öğrencilerin etkili okuma becerileri edinmesi için büyük önem taşımaktadır.

5 Vygotsky (1976): Derste işlenen metin hakkında öğrencilerin öğretmenle ve birbirleri ile konuşmasının okuma stratejileri geliştirmede yararlıdır. Brown (1978): Öğrenme stratejilerini öğretirken öğrencilerin bu sürecin farkında olmalarını sağlamak bu işlemi daha kolay hala getirir. Urquhart ve Weir, (1998); Hudson (2007): Okuma okuyucunun okuduğu metni anlamada aktif olarak birçok işlem yaparak metni anlamlandırır ve bu sürecin karmaşık bir yapıya sahiptir.

6 Andersen (2005): Hızlı okuma kelimeleri tek tek okumak yerine düşünce üniteleri şeklinde okumayı sağlar ve bu da daha iyi bir anlama yeteneği geliştirmeye yardımcı olur. Krashen (1985): Okuma becerisi geliştirmenin yolu çok okumaktan geçer.

7 Her dil farklı bir yapıya sahip olduğu için her dilde okuma becerileri farklılık gösterebilir, bu yüzden öğretmen öğrencilerinin daha iyi okuyucu olabilmesi için bu stratejileri öğrencilere vurgulamalıdır. Bir metni öğrenciye verip onun bunu tamamen anlayıp kendi kendilerine uygulamalarını beklemek yerine öğretmen birkaç kez farklı metin çeşitleri ile etkili okuma stratejilerini öğrencilere göstererek onların da uygulamasını istemelidir, bu işlem ne kadar çok tekrar edilirse öğrencilerin bunu bilinçaltına yerleştirmeleri ve kendiliğinden yapmaya başlamaları o kadar çabuk olacaktır (Mikulecky, 2008).

8 Özarama ve Tarama Özarama ve tarama becerilerinin her ikisi de hızlı okuma tekniğini içerir. Özarama, bir kitap ya da metnin ne hakkında olduğunu, ana fikrinin ne olduğunu materyale göz atarak bulabilmektir. Tarama ise yine aynı şekilde metni hızlıca gözden geçirmeyi içerir fakat özaramadan farkı taramada belirli bir bilgiyi bulmak için metnin taranmasıdır. Özarama ve tarama becerileri üzerinde çalışmak demek öğrencilerin her bir kelimeyi tek tek okuma alışkanlığını kırmaya çalışmak demektir (Teixeira, 2012).

9 Özarama ve Tarama Bu iki strateji derste okuma öncesinde etkili olarak kullanılabilir, okuma metni detaylıca incelenmeden önce özarama yapılarak başlıklar; resimler yardımı ile ana metin bulunabilir; bunun yanında tarama ile bazı temel bilgilere ulaşma sağlanarak okuyuculara metin hakkında fikir vermiş olunur (Barnett, 1988).

10 Özarama ve Tarama Öğretiminin Faydaları Okuyucular metni anlamlandırmak için parça ile bir etkileşime girerler, iyi planlanmış özarama ve tarama etkinlikleri bu sürece yardımcı olabilir. Eğer bir ders kitabında çok zaman almayan ve zor olmayan özarama ve tarama etkinlikleri olursa öğrenci başarı duygusunu daha çok tadacak ve öğrenciyi derse ve okumaya karşı güdüleyecektir. Thornbury (2006) okuma metinlerinin dil sunumunda önemli araçlar olduğunu ifade etmektedir, ona göre dersin başındaki kısa özarama ve tarama etkinlikleri öğrencinin dil içeriği hakkında daha fazla bilgiye sahip olmasına yardımcı olmaktadır. Bu stratejilerin sınıfta öğretilmesi öğrencileri sınavlara da psikolojik ve stratejik olarak hazırlamak anlamına gelir (Kerr, 2009). Araştırma sonuçlarına göre hızlı okuyucular yavaş okuyuculara göre okudukları metni daha iyi anlayabilmektedirler (Maxwell, 1971).

11 Araştırma Soruları “Yeni Hitit Yabancılara Türkçe Öğretimi 2” kitabında bulunan 12 ünitede özarama okuma stratejisini geliştirmeye yönelik etkinlik var mı? “Yeni Hitit Yabancılara Türkçe Öğretimi 2” kitabında bulunan 12 ünitede tarama okuma stratejisini geliştirmeye yönelik etkinlik var mı?

12 MATERYALLER Ders kitabı, Yeni Hitit Yabancılara Türkçe Öğretimi Seti A1-A2, Ankara Üniversitesi, Tömer-Türkiye

13 YÖNTEM İçerik analiz yöntemi “Yeni Hitit Yabancılara Türkçe Öğretimi” 2. Seviye kitabıdır. Ankara Üniversitesi,TÖMER Avrupa Konseyinin çağdaş dil öğretim ölçütleri göz önüne alınarak hazırlanmıştır. Kitap 12 üniteden ve 3 altbaşlıktan oluşmaktadır. Her ünitede çeşitli okuma metinleri vardır.

14 BULGULAR (1) “Yeni Hitit Yabancılara Türkçe Öğretimi 2” kitabında bulunan 12 ünitedeki okuma metinleriyle ilgili özarama ve tarama becerilerini geliştiren etkinlikler incelenmiştir. Özarama ve tarama becerilerini geliştiren etkinlikler Tablolar halinde listelenmiştir.

15 ÜNİTELEROKUMA METİNLERİETKİNLİKLER Ünite 1 İŞ DÜNYASI 1.Gençler İşsizlikten Patronlar İşçisizlikten İş bulmak her gün biraz daha zorlaşıyor çünkü… etlinliği. (Tarama) 1.Özgeçmiş hazırlama Özgeçmiş Formunda Neler Olmalı? (Tarama) 1.Pazartesi Sendromu Yorumlayalım (Özarama) 1.İşkolik Olabilir misiniz? “Var-Yok” etkinliği (Tarama) 1.Rahmi Koç’tan Konferans “Var-Yok” etkinliği (Tarama) Özetleyim (Özarama) 1.Rüya Meslekler Gerçekten Rüya mı? Eşleyelim (Tarama) Ünite 2 ŞİMDİ SPOR ZAMANI 1.Sağlık ve Spor “Var-Yok” (Tarama) “Doğru-Yanlış” (Tarama) 1.İlk Sporlar“Var-Yok” (Tarama) 1.Olimpiyat tarihinden İlginç Notlar “Doğru-Yanlış” (Tarama” Olimpiyatların amacı… (Tarama) 1.Sporun Altın Çocukları İşaretleyelim (Tarama) “Var-Yok” (Tarama) 1.Şampiyonluk MaçıÖzarama ve tarama etkinliği yok. 1.Kadın Fanatikler İşaretleyelim (Tarama) “Doğru-Yanlış” (Tarama) 1.Fanatizmin Sınırı YokTamamlayalım (Tarama) “Var-Yok” (Tarama)

16 BULGULAR (3) Ünite 3 HAYALLER GERÇEK OLSA 1.HayallerimizKonu-Paragraf Eşleme (Özarama) 1.Sana Çok Özeniyorum“Doğru-Yanlış” (Tarama) 1.Bir Kartal Masalı“Var-Yok” (Tarama) 1.Hayatımda “Keşke” Yok “Doğru-Yanlış” (Tarama) “Var-Yok” (Tarama) 1.Sizinle Niye Geldim Ki…İşaretleyelim (Öztarama) 1.Hayal DünyasıSeçelim, Savunalım (Özarama) 1.Hayal Et, OlsunBaşlığını Bulalım (Özarama) Ünite 4 BU YIL MODA NE? 1.Dünden Bugüne ModaYerleştirelim (Özarama) 1.Anadolu’da Giyim “Doğru-Yanlış” (Tarama) İşaretleyelim (Tarama) 1.İndirimKonu-Paragraf Eşleştirme (Özarama) 1.Online AlışverişÖzarama ve tarama etkinliği yok. 1.Marka Çılgınlığı Sıralayalım (Özarama) “Doğru-Yanlış” (Tarama) 1.Stil Sahibi Olmak“Doğru-Yanlış” (Tarama) 1.Burcuna Göre GiyimTamamlayalım, Bulalım (Tarama)

17 BULGULAR (4) Ünite 5 EĞİTİM ŞART 1.EğitimYerleştirelim (Tarama) 1.Öğrenmeyi Öğrenmek “Doğru-Yanlış” (Tarama) “Var-Yok” (Tarama) 1.Bir Okul AnısıSıralayalım (Özarama) 1.Öğrenmenin Yaşı Yok Yerleştirelim (Özarama) Tamamlayalım (Tarama) 1.Erzurum’dan Harvard’a Sıralayalım (Özarama) “Doğru-Yanlış” (Tarama) 1.Kendimizi Nasıl Geliştirebiliriz? “Var-Yok” (Tarama) “Doğru-Yanlış” (Tarama) 1.Bütün Kurslar Benim İçin“Doğru-Yanlış” (Tarama) Ünite 6 ESTETİ ve YARATICILIK 1.Sanat Nedir? “Var-Yok” (Tarama) “Doğru-Yanlış” (Tarama) 1.Kumdan İstanbul Dolduralım (Tarama) “Doğru-Yanlış” (Tarama) 1.Sanat Dört Duvara Sığmazsa “Var-Yok” (Tarama) “Doğru-Yanlış” (Tarama) 1.Anadolu AteşiTamamlayalım (Tarama) “Var-Yok” (Tarama) “Doğru-Yanlış” (Tarama)

18 BULGULAR (5) Ünite 7 İCATLAR MUCİTLER 1.Tesadüfen Bulundular“Var-Yok” (Tarama) 1.E-Postanın MucidiYerleştirelim (Özarama) 1.Çocuk Gözüyle Özarama ve tarama etkinliği yoktur. 1.Buluş Şenliğinde Buluşalım Sıralayalım (Özarama) Tamamlayalım (Tarama) 1.Muhteşem Buluşlar Dolduralım (Tarama) “Doğru-Yanlış” (Tarama) 1.Zihni Sinir ‘Proce’leri“Doğru-Yanlış” (Tarama) 1.Zihni Sinir’e Şapka Çıkarttıracak Buluşlar Özarama ve tarama etkinliği yoktur. Ünite 8 TABİAT ANA 1.Hayvanlar AlemiEkleyelim (Tarama) 1.Nesilleri Birer Birer Tükeniyor “Doğru-Yanlış” (Tarama) Konu-Paragraf Eşleştirme (Özarama) 1.Doğayla İç İçe“Doğru-Yanlış” (Tarama) 1.Şehirliye Anlatmak Zor Yerleştirme (Özarama) Tamamlama (Tarama) 1.Küresel Isınma “Doğru-Yanlış” (Tarama) İşaretleyelim (Tarama) 1.Doğa İçin Henüz Vakit Varken!“Var-Yok” (Tarama) “Doğru-Yanlış” (Tarama)

19 BULGULAR (6) Ünite 9 SİNEMA DÜNYASI 1.Sinema Bir Tutkudurİşaretleyelim (Özarama) 1.Oscar “Var-Yok” (Tarama) “Doğru-Yanlış” (Tarama) 1.Altın Portakal’ın Genç Yüzleri “Doğru-Yanlış” (Tarama) Tamamlayalım (Tarama) 1.Sevdiğim Filmler“Doğru-Yanlış” (Tarama) 1.Haftanın FilmleriYerleştirelim (Özarama) Ünite 10 İSTER İNAN İSTER İNANMA 1.MitlerYerleştirelim (Tarama) 1.Eros’un Aşkı “Var-Yok” (Tarama) “Doğru-Yanlış” (Tarama) Tamamlayalım (Tarama) 1.Binlerce Hurafe“Var-Yok” (Tarama) 1.Merdiven Altı KorkusuYerleştirelim (Özarama) 1.Şansınız Bol OlsunÖzarama ve tarama etkinliği yok. 1.Anadolu’nun Sırları “Var-Yok” (Tarama) “Doğru-Yanlış” (Tarama) Ünite 10 İSTER İNAN İSTER İNANMA 1.Titanic Neden Battı? Tamamlayalım (Tarama)

20 BULGULAR (7) Ünite 11 BUGÜN BAYRAM 1.Ah Nerede O Bayramlar “Var-Yok” (Tarama) “Doğru-Yanlış” (Tarama) 1.Kutlu Olsun? Eşleştirelim (Öztarama) Sıralayalım (Öztarama) “Var-Yok” (Tarama) 1.Domates Festivali “Var-Yok” (Tarama) “Doğru-Yanlış” (Tarama) 1.Yılın En Şahane Günü İşaretleyelim (Tarama) “Var-Yok” (Tarama) Ünite 12 İNSANA DAİR 1.Farklılıklara RağmenYerleştirelim (Özarama) 1.Ben BöyleyimEşleyelim (Özarama) 1.Hayatlarımız ve StandartlarÖzarama ve tarama etkinliği yok. 1.Marjinal Olmak İçin Yaşamadım? “Doğru-Yanlış” (Tarama) 1.Kim Akıllı, Kim Deli“Doğru-Yanlış” (Tarama) 1.Büyükada’da Bir Yalnız Adam: Ergüder Yoldaş “Var-Yok” (Tarama) “Doğru-Yanlış” (Tarama) 1.Sadece Şort ve Doğanın Dostluğunu Giyinen Adam “Var-Yok” (Tarama) “Doğru-Yanlış” (Tarama)

21 Üniteler Okuma Metni sayısı Okuma Etkinliği Sayısı ÖzaramaTarama % (Özarama) % (Tarama) Ünite 16725% 28.57%71.43 Ünite % 0% 100 Ünite 37844% 50 Ünite 47844%50 Ünite %27.27%72.72 Ünite 64909% 0% 100 Ünite 77725% 28.57%71.43 Ünite % 20% 80 Ünite 95725% 28.57%71.43 Ünite % 11.11% Ünite % 22.22% Ünite % 25% 75 Bütün Üniteler %23.07% Tablo 2. Kitaptaki ü nitelerde ge ç en okuma par ç aları ile ilgili ö zarama ve tarama etkinliklerini y ü zdeleri:

22 SONUÇ Bu çalışma sonucuna göre da TÖMER’in yayınladığı “Yeni Hitit Yabancılar İçin Türkçe Öğretimi 2” kitabındaki yeterli sayı ve çeşitte okuma metninin bulunduğu, buna ek olarak yeterli sayıda tarama etkinliğinin de mevcut olduğu saptanmıştır. Fakat sonuçlar özarama etkinliklerinin sayısı oldukça az hatta 2 ünitede hiç bulunmadığını göstermektedir.

23 SONUÇ (2) Kitabın yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin özarama becerilerini de geliştirebilmesi için daha çok etkinliğe yer vermesinin daha olumlu sonuçlar doğuracağı düşünülmektedir. Çünkü özarama ve tarama stratejilerinin her ikisi de öğrenciler hem akademik hem de günlük hayatlarında büyük kolaylıklar sağlayacaktır.

24 KAYNAKÇA ANDERSON, Neil J. (2005). Fluency in L2 Reading and Speaking. TESOL 2005 colloquium. BROWN, A. L. (1978). Knowing When, Where, and How to Remember: A Problem of Metacognition. In R. Glaser (ed.) Advances in Instructional Psychology. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. HUDSON, Thom. (2007). Teaching Second Language Reading. Oxford: Oxford University Press. KERR, Ph. (2009). Skimming, Scanning and Inferring in Reading. Article 2 in LCPJ KRASHEN, S. (1985). Insights and Inquiries. Hayward, CA: Alemany Press. MAXWELL, M. J. (1972). Skimmimg and Scanning Improvement: The needs, Assumptions and Knowledge Base. Journal of Literacy Research 5:47. MİKULECKY, Beatrice S. (2008). Teaching Reading in a Second Language. Longman. TEIXEIRA, J. V. (2012). “Developing Different Skills Using Different Texts”, e-TEALS: An e-journal of Teacher Education and Applied Language Studies 3 (2012): ISSN X VYGOTSKY, L. S. (1962). Thought and Language. Cambridge, MA: MIT Press.

25 TEŞEKKÜRLER


"OKUMA METİNLERİNİN ÖZARAMA ve TARAMA OKUMA STRATEJİLERİ AÇISINDAN ANALİZİ: “YENİ HİTİT Yabancılar için Türkçe Ders Kitabı 2” Assist. Prof. Dr. Gülden TÜM." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları