Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Ç OCUĞUN Ç IZGISEL G ELIŞIM B ASAMAKLARı Gelişim BasamaklarıYaş Aralığı Karalama Dönemi2-4 Yaş Şema Öncesi Dönem4-7 Yaş Şematik Dönem7-9 Yaş Gerçekçilik.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Ç OCUĞUN Ç IZGISEL G ELIŞIM B ASAMAKLARı Gelişim BasamaklarıYaş Aralığı Karalama Dönemi2-4 Yaş Şema Öncesi Dönem4-7 Yaş Şematik Dönem7-9 Yaş Gerçekçilik."— Sunum transkripti:

1 Ç OCUĞUN Ç IZGISEL G ELIŞIM B ASAMAKLARı Gelişim BasamaklarıYaş Aralığı Karalama Dönemi2-4 Yaş Şema Öncesi Dönem4-7 Yaş Şematik Dönem7-9 Yaş Gerçekçilik Dönemi9-12 Yaş Doğalcılık Dönemi12-14 Yaş

2 KARALAMA DÖNEMİ (2-4) yaş arasındaki çocukların ilk başlardaki yaptıkları karalamalar daha sonra bir dizi düzenli şekiller haline gelir Aşama aşama ayırt edilebilir şekillere dönüşür, sonra da ilk simgesel çizimler 3-4 yaşlarında çeşitli karmaşık şekillere dönüşür

3 Bu karalamalar sınırlılık-mekan kavramı olmaksızın yüzeyin her tarafını gelişigüzel kaplamaktadır 1,5 yaşından itibaren çocuk nesneleri tanır, pastel boyanın çizmeye yaradığını anlar, kitaplardan gösterilen resimlere karşı ilgi duyar. Boya ve fırça bulduğunda ürkek bir şekilde renkleri yan yana ve üst üste boyayabilir.

4 bir çoğumuz, ebeveynlerimizin önemli defter ve kitaplarını, yerleri, duvarları karalamışızdır. Sonuçta çocukluğumuzda hepimiz bu süreçten geçtik.

5 Bu temel karalama hareketlerinden biri olan dairesel şekiller ; omuz ve kol hareketleri ile daha sonraları bilek ve parmakların birlikte çalışmasıyla basit şekilleri oluştururlar. Bu deneyimler arttıkça şekiller de kendi aralarında gruplaşarak anlamlı olma sürecine girer

6 Bu dönemde çocuk genellikle rengin önemini, ayrımını ve anlamını bilmez ; fırçayı boya kalemini tuttuğu gibi işe başlar. Nokta vuruşlar, yukarıdan aşağı veya yatay olarak ya da fırçayı kontrollü bir şekilde çırpınarak boyayı sıçratmayı deneyebilirler.

7 2-4 yaşlarına çocuk üretici düşünme sürecini yaşamamış olduğundan anlamsız çizgilere isimler vererek ses ve söz ile tanımlama yoluna gidebilmektedir

8 Çocuğun 1,5 yaş ile 4 yaş arasındaki dönemi de ilk görsel imajın genel anlamdaki karalamaları üç ana kategoride toplanır. Kontrolsüz Karalamalar Kontrollü, İsimlendirilen Karalamalar Bir Rahatsızlığı Dile Getiren Karalamalar ya da Çizgilerdir.

9 KONTROLSÜZ KARALAMALAR

10 K ONTROLLÜ Ç İ ZG İ LER

11 İ S İ MLEND İ R İ LEN KARALAMALAR

12 3-4 YAŞ ÇOCUK RESIMLERINDE KONU

13 ŞEMA ÖNCESİ DÖNEM (4-7) Çizimlerinde ‘çöp adam’ diye tanımlanan resimler görülür. Hemen hemen bu dönemde tüm çizimler önden olup yüzeysel görünümdedir. Renk kullanımında daha cesur ve özgür davrandıkları görülür. Varlıkların gerçek renklerini değil daha çok sevdikleri renkleri tercih ederler.

14 Beğendikleri resimleri başkalarına göstermekte n zevk alırlar, bazen de yırtıp atarlar. 4-5 yaş civarında ana renkleri öğrenirler Bu dönemde çocuk genellikle yalnız resim çizerken kendi kendine konuşur.

15 İnsan, eşya ve hayvan figürlerinin tanımı gerçeğe oldukça yakın olup, bunlara hareket verebilirler. Örneğin, yürüyen bir insan figürünün betimlenmesinde ayaklar oldukça abartılı olarak çizilebilir.

16 Özellikle beş yaşından itibaren çocukların çizimlerinde bazı figürlerin birbirleriyle olan ilişki, pozisyon ve hareketlerinin betimlenmesinde sorunlar yaşayabilirler. Bu sorunlar yaklaşık on yaşına kadar sürebilir. Örneğin bir topu almak veya atmayı ifade eden bir figür genellikle cepheden olup, eller dikey olarak gösterilir.

17 4-5 Y AŞ G RUBUNDAKI Ç OCUKLARıN Ç IZGISEL Ö ZELLIKLERI : Çizgilerinde bazı semboller, şemalara dönüştürerek anlam zenginleştirilmiştir. Ev, ağaç ve insan resimleri kaba formlarla betimlenir. Mekan düşüncesi henüz gelişmediğinden eşyalar yüzeysel olarak yana yatık olup görünmeyen tarafları gösterilir (örneğin, bir masanın dört ayağını, bir arabanın dört tekerini ve ağaçları yüzeyde yatık olarak göstermesi gibi.).

18 Genellikle şekiller, eşyalar bu taban üzerinde yükselir. Bazı şekiller ise kağıt üzerinde dağınık, yüzer biçimdedir. Perspektif etkiler görülmez, plan yapma becerisinde gelişme hissedilir. Çizgilerle (kontur) sınırlandırılan nesnelerin içini farklı renklerle doldurabilirler. Ana renkleri tanırlar, açık ve canlı renkler tercih edilir.

19 Parlak (fosforlu) kalemleri, açık, canlı renkleri kullanmayı severler. Boyama işlemlerinde; yukarıdan aşağı, soldan sağa, geniş fırça darbeleri şeklindedir. Özellikle insan figürlerinde büyükçe bir baş ve ona bağlı olarak yukarıdan aşağı veya yandan çıkan iki çizgi ile betimlerler, gövdeyi belirleyen çizimler pek görülmez. İnsan figürlerinde ve eşyaların çizimindeki bazı eksiklikleri fark edebilirler.

20 4-5 YAŞ RESIMLERINE KONU

21 ANASıNıFı ÖĞRENCI RESIMLERINDE GÜNEŞ

22

23 A NASıNıFı ÖĞRENCI RESMINDE KONU

24

25

26 6-7 Y AŞ G RUBUNDAKI Ç OCUKLARıN Ç IZGISEL Ö ZELLIKLERI Olaylar ve eşyalar arasında ilişki kurabilme, plan yapma yetisi tam olarak gelişmemiştir. Şematik devrin bir çok özellikleri bu devrede görülür, çizgilerde perspektif etkileri genellikle görülmez. Çizdikleri çizgiler büyük ölçüde gerçekleri yansıtmasına rağmen gördüklerinden daha çok düşündüklerini çizmeye eğilimlidirler.

27 İnsan, eşya ve hayvan figürlerinin tanımı gerçeğe oldukça yakın olup, bunlara hareket verebilirler. İnsan figürü çizimlerinde giysi ve cinsiyet özellikleri belirginleşir. Figürleri oluşturan kontur çizgilerin içerisi renklerle doldurulur. Kullandıkları kağıt yüzeyinin tamamını boyama bilgi ve becerilerine sahiptirler

28 B IRINCI SıNıF ÖĞRENCI ÇIZMLERINDE GÜNEŞ

29

30 B IRINCI SıNıF RESIMLERINDE KONU

31

32 6 YAŞ ÇOCUĞU ÇIZIMI

33 7 YAŞ I NA GELINCE Kompozisyon önemli olur. Çocuğun ilgilendiği konular genellikle kendi benliği üzerine kuruludur. Çizdiği resimlerde asıl tema abartılarak ön plana çıkarılır. Örneğin, resminde diş fırçalama anlatılmak isteniyorsa, ağız ve dişlerin abartılı görüntüsü, vücudun diğer organlarına göre daha önceliklidir.

34 B U ABARTıLARA ÖRNEKLER Dondurma yiyorum (dondurma ve külahı).Oyuncakların (top, hula-hup, barbi bebek, araba ve diğerleri).Salıncakta sallanıyorum (salıncağın şekli, kollar ve bacaklar).Trafik polisi (polisin şapkası, düdüğü, polisin aracının tepe lambası).Doğum günü (hediyenin özelliği, doğum günü pastası).Ben, annem-babam ve kardeşim (oran ilişkisi).Ağaçtan elma koparıyorum (elma, el ve parmakların ayrıntıları).Bilgisayarda oyun (monitör, klavye ve eller).Deniz (deniz şemsiyesi, güneş, el-kol ve bacakların açık durumu).

35 I KINCI SıNıF ÖĞRENCI RESIMLERINDE GÜNEŞ

36

37 I KINCI SıNıF RESIMLERINDE KONU

38

39 A VUSTURYALı ÜNLÜ SANAT EĞITIMCISI V ICTOR L OWENFELD ; bireyin kendisini sanat ile ifade etmenin önemli bir araç olduğunu ve bunun resim yapmanın en önemli nedeni olduğunu ifade etmiştir. Ayrıca, resimlerin her çocuğa özgü olarak ayırt edebildiğini ve resmin çocuğun kişiliğini yansıttığını şu cümleleri ile vurgulamaktadır:

40 “…şema, çocuğun ruhsal yapısını ortaya koymaktadır. Bir çocuğun şemasındaki yuvarlak, kapanmayan ve güvensiz çizgilerden onun kaygılı ve duyarlı olduğunu saptayabildim; buna karşılık bir başka çocuğun, dörtgen biçimindeki gövde resminde de onun kararlılığını izleyebildim; en erken şemalarda bile çocuğun kişiliği okunabilir.”

41

42

43

44

45 Ö NEM VERDIKLERI KISILER YA DA NESNELER GERÇEKTE NE OLURSA OLSUN HER ZAMAN BÜYÜK ÇIZILIR. B OY HIYERARSISI ÖZELLIGI ÇOCUKLARıN ÖNEMSEDIGI SEVDIGI VE DEGER VERDIGI VARLıKLARıN DIGERLERINE GÖRE DAHA BÜYÜK VE RESIM YÜZEYININ MERKEZI BIR YERINDE ETKIN BIR BIÇIMDE ELE ALıNMASı OLARAK TANıMLANABILIR

46 ŞEMATIK DÖNEM (7-9) Resimlerinde varlıkların sınırlandırılmasına, karşılaştırmasına ve sıralanmasına yönelik şemalar geliştirirler. Nesneleri biçim, boyut ve renk açısından gruplandırabilme becerilerinde gelişmeler görülür Nesnelerin gerçek renklerine sadık kalınmaya baslanılmıştır.

47 Bu dönemde mekân olarak kullanılan yer çizgileri çoğalır, gök çizgisi eklenmeye baslar. Nesne ve figürler bulundukları uzaklığa göre büyük küçük çizilebilir. Ama hiç birisi bir diğerinin önünde gösterilmez

48

49 3.S ıNıF ÖĞRENCI RESIMLERINDE GÜNEŞ

50

51 Ü ÇÜNCÜ SıNıF RESIMLERINDE KONU

52

53

54 D OĞAL GEL İ Ş İ M SÜREC İ İ Ç İ NDE ŞEMAT İ K DÖNEM ÇOCUKLAR I N RESIMLER İ N İ N ORTAK ÖZELL İ KLER İ Dekoratif süsleme ve renk kullanımı etkindir, özel durumların dışında genellikle canlı renkler tercih edilir. Tekrarlardan oluşan boyama ve çizime ilişkin bir güven duygusu oluşur. Teknoloji ve analize ilginin arttığı görülür. Çizim ve boyamada önemli parçaların abartılarak gösterilmesi, önemsizlerin ise yok edilmesi fark edilir. Resimde planlama-kompozisyon duygusu belirgindir.

55 Mekan kavramı gelişmiştir. Figürler tasarlanan mekanlarla özdeşleştirilmiştir. Resmi yatay olarak ikiye bölen “ yer çizgisi” çoğunlukla görülen önemli bir ortak özelliktir. Resimlerinde bazı yazı ve simgeler görülür. Örneğin, çizgi film kahramanlarının isimleri veya yön işaretleri, banka, otobüs durağı levhası, trafik işaretleri, bazı meşrubat ve fast food şirketlerinin logolarına yer vererek resimlerini zenginleştirirler.

56 İnsan figürleri profil veya cepheden gösterilir. Şemalar geometrik şekillere benzer (gövde dikdörtgen, baş daire, etek üçgen gibi). En önemli figüratif konuların başında; yakın çevresi, kendisi, ailesi ve arkadaşları gelir. Figürlerde, cinsiyet ayrılığından kaynaklanan ayrıntılar belirgindir (kirpikler, dudak boyaları, kırmızı yanaklar, yüzük, kolye, şapka gibi).

57 G ERÇEKÇILIK D ÖNEMI (9-12 Y AŞ ) bu döneme “gruplaşma” veya “başkaldırma” dönemi de denmektedir. Planlama, derinlik (perspektif) renk ve oran kavramları netleşmiştir. çizim veya boyama işlemlerinde Acaba resimlerim beğenilir mi?, Yanlış yapar mıyım?, Boş yerleri boyamasam olmaz mı? şeklinde korku ve çekingenliğin gözlendiği bir dönemdir

58 Kızlar erkeklerden, erkekler de kızlardan nefret eder görünürler. Çizimlerde erkek çocuklar genellikle zorlukların üstesinden gelen kahramanlar, macera perestler, avcılar, dağcılar, uçak ve otomobilleri çoğunlukla tercih ederler. Kızlar ise moda, dekoratif süslemeler, bebekler, kadın yüzleri, çiçek ve duygusal özellikleri yansıtan romantik, heyecan verici bazı figürler resimlerinde egemen olmaktadır.

59 Nesneler arka planda sıra sıra dizili irili ufaklı (perspektifin oluşumu) olarak dikkati çeker. Mekan anlayışı gelişmiştir, her şey yerine göre, anlam ve amacına uygun olarak yerleştirilmeye özen gösterilir.

60 Resimlerinde gözlem ve incelemelere dayalı etkiler sıkça görülür. Bazıları yaptığı resimleri öğretmenlerine veya arkadaşlarına göstermek istemezler, resimlerinin üzerlerine kapanırlar. Resimleri üzerinde olumsuz görüş belirtilmesine tahammül edemezler. Bu açıdan sınıfta tamamlanan resimlerin incelenmesinde, eleştirilmesinde öğretmen son derece dikkatli olmalıdır. Bu döneme gençlik öncesi gruplaşma çağı da denmektedir.

61 D ÖRDÜNCÜ SıNıF ÖĞRENCI RESIMLERINDE GÜNEŞ

62

63 B E ŞINCI SıNıF ÖĞRENCI RESIMLERINDE GÜNEŞ

64

65 D ÖRDÜNCÜ SıNıF RESIMLERINDE KONU

66

67 B EŞINCI SıNıF RESIMLERINDE KONU

68

69 B U DÖNEM RESIMLERININ ORTAK ÖZELLIKLERI Olaylar, eşyalar ve gerçekler arasında ilişki kurabilme, plan yapabilme yetisi büyük ölçüde gelişmiştir. Kız ve erkekler arasındaki cinsiyet farklılığı ndan kaynaklanan konuların seçimi ön plana çıkar. Perspektif etkileri görülür. Geometrik çizgilerden uzaklaşılmıştır.

70 Resimlerinde katı gerçekçilik egemendir. İnsan figürlerinde önemli gelişme cinsiyet ayrımları ile resimlerine yansır. Renk kavramının geliştiği, renkleri anlam ve amaçlarına uygun olarak tercih ettikleri görülür.

71

72 Çalışmada figürlerin hareketi başarılı bir şekilde resmedilmiştir. Yüz ifadeleri de figürlere yansıtılmıştır. Konuyla ilgili olarak Türk bayrakları ile resmini zenginleştiren öğrenci mekanda da çiçekleri kullanmayı tercih etmiştir. Figürler arasında büyüklük- küçüklük ilişki kurulmuş, renkler anlam ve amacına uygun bir şekilde kullanılmış, resimde belirgin bir gerçekçilik anlayışı benimsenmiştir. Bu sebeplerden ötürü resim gerçekçilik dönemi özelliklerini yansıtmaktadır

73 Gerçekçilik döneminde bulunan kız öğrencilerin tercih ettiği konulardan biri de doğa ile ilgili konulardır. Mekan anlayışı gelişmeye başlamıştır. Perspektif etkileri resimde görülmektedir. Figürlere son derece başarılı bir biçimde hareket verilmiştir. Nesnelerin renkleri anlam ve amaçlarına uygun bir biçimde kullanılmıştır. Genel özellikleri ile bu çalışma gerçekçilik dönemine ait bir resim çalışmasıdır

74 B U GRUPTA IŞLENEBILECEK KONULAR Çevremizde Pazar Yeri, Market Alışverişleri, Bayramlar, Köyde Düğün-köy Yaşantısı, Mevsimler, Kışa Hazırlık, Doğum Günleri, Kırda Çiçek Toplamak, Çevremizde Trafik, Masal-öykü Ve Efsanelere Dayalı Betimlemeler” Olabilir

75 D OĞALCıLıK D ÖNEMI (12-14 Y AŞ ) Ergenliğin başlangıcı olan bu döneme “ mantık devri” de denmektedir Resimlerinde sosyal-etik sorunların yanı sıra acı ve neşe gibi soyut kavramlar sembolize edilir. Çizim ve boyama işlemlerinde daha dikkatlidirler. Duygusal anları özel renklerle betimleyebilirler. Ünlü sanatçıların yapıtlarını merak eder, yapıtlarına ilgi duyarlar. Bazen kendi resimlerini beğenmezler ancak eleştiriye de tahammül edemezler

76 Fark edilemeyen bilinç ve gelişmiş zeka dikkat çeker. Soyut düşünceleri yorumlama, kavramlaştırma ve yansıtma yetisi görülür. Çevre ve doğadaki değişkenlikleri ifade yetisi güçlenmiştir. Resimde dinamik-kinetik etkiler, dramatik ve duygusal sahneler görülür. Perspektif ve ayrıntılara yeterince inebilme yetisi dikkati çeker. Görsel, bilişsel ve duygusal gelişim etkilidir. Doğadaki varlıkların gerçek boyut ve görüntülerinin betimlenmesinde yoğunlaştıkları görülür.

77

78


"Ç OCUĞUN Ç IZGISEL G ELIŞIM B ASAMAKLARı Gelişim BasamaklarıYaş Aralığı Karalama Dönemi2-4 Yaş Şema Öncesi Dönem4-7 Yaş Şematik Dönem7-9 Yaş Gerçekçilik." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları