Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

BÖLÜM 6 Ürünler ve Ürün Stratejileri Ürünler ve Ürün Stratejileri Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "BÖLÜM 6 Ürünler ve Ürün Stratejileri Ürünler ve Ürün Stratejileri Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK."— Sunum transkripti:

1 BÖLÜM 6 Ürünler ve Ürün Stratejileri Ürünler ve Ürün Stratejileri Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK

2 6–26–2 Bu soruların cevabı nedir? Bu soruların cevabı nedir?  Bir kahvehanede 2 YTL’na içilebilen bir kahveye karşılık Starbucks marka bir kahve için çok daha fazla fiyat ödenebilmektedir. Niçin?  Marka imajı güçlü ürünler ile benzer özelliklere sahip daha zayıf imaja sahip markalı ürünler arasındaki fiyat farkları ne ile açıklanabilir?  Süpermarketlerde ürün seçerken ürünleri tanımamıza yardımcı olan en önemli unsurlardan biri sizce nedir?  Niçin sürekli aynı berbere gider, güvendiğimiz doktor veya avukatlara danışırız? Üstelik bazı tüketiciler bu berber, doktor ya da avukattan hiç hoşlanmadıkları halde.  Sizce dünyanın en bilinen markası hangisidir?

3 6–36–3 Pazarlama Bileşenleri

4 Ürün Kavramı Ürün somut ve soyut özelliklerden oluşan ve bir ihtiyaç ve isteği karşılamak üzere pazara sunulan bir bütün olarak tanımlanabilir Ürün: Koltuk Takımı Somut Özellikler: iskelet, sünger, kumaş vb. Soyut Özellikler: marka, ödeme kolaylıkları, montaj, satış sonrası hizmetler, firma itibarı Ürün somut ve soyut özelliklerden oluşan ve bir ihtiyaç ve isteği karşılamak üzere pazara sunulan bir bütün olarak tanımlanabilir Ürün: Koltuk Takımı Somut Özellikler: iskelet, sünger, kumaş vb. Soyut Özellikler: marka, ödeme kolaylıkları, montaj, satış sonrası hizmetler, firma itibarı 6–46–4

5 6–56–5 Bir Ürününün Somut ve Soyut Özellikleri Satış sonrası hizmet Firmanın imajı MarkaMarka FiyatFiyat TasarımTasarım Fiziksel nitelikler KaliteKalite GarantiGaranti RenkRenk AmbalajAmbalaj

6 6–66–6 ÜRÜN KAVRAMI- DEVAMI MAMUL/ÜRÜN Pazarlama karmasının en önemli elemanıdır. Çünkü diğer pazarlama faaliyetlerinin tamamının varlığı mamulün varlığına bağlıdır. DAR ANLAMDA Mamul, fiziksel veya kimyasal özelliklerin görülebilecek bir şekilde bir araya toplanıp, birleştirildiği bir maddedir. GENİŞ ANLAMDA Mamul, fiziksel veya kimyasal özelliklerin dışında marka, ambalaj, ve her türlü psikolojik faydaları da içeren bir bütündür. MAMUL/ÜRÜN Pazarlama karmasının en önemli elemanıdır. Çünkü diğer pazarlama faaliyetlerinin tamamının varlığı mamulün varlığına bağlıdır. DAR ANLAMDA Mamul, fiziksel veya kimyasal özelliklerin görülebilecek bir şekilde bir araya toplanıp, birleştirildiği bir maddedir. GENİŞ ANLAMDA Mamul, fiziksel veya kimyasal özelliklerin dışında marka, ambalaj, ve her türlü psikolojik faydaları da içeren bir bütündür.

7 6–76–7 Price - Fiyat Pazarlamacı Gözüyle Pazarlama Bileşenleri (4P) Tüketici Gözüyle Pazarlama Bileşenleri (4C) Product - Ürün Customer value - Fayda Cost to the Customer – Müşteriye Maliyeti Place - Dağıtım Convenience – Sağlanan kolaylıklar Promotion - Tutundurma Communication – İletişim (bilgilendirme) Firma Odaklı Perspektiften Tüketici Odaklı Perspektife Geçiş

8 Genişletilmiş Ürün Kavramı

9 6–96–9 Ürünlerin Sınıflandırılması

10 6–10 Mal ve Hizmetler Mal veya hizmet; tüketicinin gidermeyi duyduğu ihtiyacı karşılayan ya da çözmeye çalıştığı sorunu giderebilecek fiziksel ve psikolojik unsurların bütününden oluşur. Mallar; somut, duyu organlarıyla algılanabilen pazarlama bileşenidir Hizmetler; duyu organlarınca genellikle algılanamayan, soyut ancak tüketicilerce hissedilebilen unsurlardan oluşan pazarlama bileşenidir. Mal veya hizmet; tüketicinin gidermeyi duyduğu ihtiyacı karşılayan ya da çözmeye çalıştığı sorunu giderebilecek fiziksel ve psikolojik unsurların bütününden oluşur. Mallar; somut, duyu organlarıyla algılanabilen pazarlama bileşenidir Hizmetler; duyu organlarınca genellikle algılanamayan, soyut ancak tüketicilerce hissedilebilen unsurlardan oluşan pazarlama bileşenidir.

11 6–11 Dokunurluk Özelliklerine Göre Ürünler Tüketim Ürünleri Kolayda Ürünler Beğenmeli Ürünler Özellikli Ürünler Aranmayan Ürünler Ekmek, gazete, sigara, el sabunu Çay bardağı, konserve açacağı Bankacılık hizmetleri, sigorta Tüketim Ürünleri Endüstriyel Ürünleri Hizmetler Çorap, gömlek, özel deterjan Buzdolabı, halı, yemek takımı Lokanta, yangın ve hırsızlık sigorta Markalı içecekler, pahalı parfümler Markalı bilgisayar ve ev aletleri Kuaför ve eğitim hizmetleri Yeni çıkan bisküvi, markasız parfüm Ansiklopedi ve mezar taşı Deprem sigortası Satınalma Alışkanlıkları ve Dokunulurluk Özelliklerine Göre Ürünler

12 6–12 Hizmet Dizisi Tuz Deterjan Gömlek Eğitim hizmeti Reklam Yolcu taşıma TV programı Otomobil mobilya Self sevis lokanta ve kafetereyalar Sağlık Mal ve hizmet ağırlığı eşit ürünler Mal ağılıklı ürünler (Somut ürünler) Hizmet ağırlıklı Ürünler (Soyut Ürünler) DENGE

13 6–13 Hizmetleri Mallardan Ayıran Temel Özellikler oSoyutluluk oHeterojenlik eş zamanlılığı oÜretim ve tüketimin eş zamanlılığı oStoklanamamazlık oSoyutluluk oHeterojenlik eş zamanlılığı oÜretim ve tüketimin eş zamanlılığı oStoklanamamazlık

14 6–14 MAMULLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR TÜM (BÜTÜN) MAMUL Mamulü ondan beklenen tüm faydaları kapsayacak biçimde fiziksel, ekonomik, ve psikolojik unsurların bütünü olarak ifade etmektedir. MAMUL HATTI (MAL DİZİSİ – MAL GRUBU) MAMUL HATTI (MAL DİZİSİ – MAL GRUBU) aynı tür ihtiyaçları karşılamaları veya birlikte kullanılmaları veya aynı tür tüketici gruplarına satılmaları veya aynı dağıtım kanallarıyla pazarlanmaları veya aynı fiyat aralığında olmaları... nedeniyle aralarında sıkı bir bağlılık bulunan mal grubudur. MAMUL KARMASI MAMUL KARMASI bir işletmenin satışa sunduğu tüm mallar mamul karmasını oluşturur. TÜM (BÜTÜN) MAMUL Mamulü ondan beklenen tüm faydaları kapsayacak biçimde fiziksel, ekonomik, ve psikolojik unsurların bütünü olarak ifade etmektedir. MAMUL HATTI (MAL DİZİSİ – MAL GRUBU) MAMUL HATTI (MAL DİZİSİ – MAL GRUBU) aynı tür ihtiyaçları karşılamaları veya birlikte kullanılmaları veya aynı tür tüketici gruplarına satılmaları veya aynı dağıtım kanallarıyla pazarlanmaları veya aynı fiyat aralığında olmaları... nedeniyle aralarında sıkı bir bağlılık bulunan mal grubudur. MAMUL KARMASI MAMUL KARMASI bir işletmenin satışa sunduğu tüm mallar mamul karmasını oluşturur.

15 6–15 Mamul Hattı Genişliği ve Derinliği Ürün Karması Genişliği Ürün Hattı Uzunluğu Deterjanla r IvorySnow1930 Dreft 1933 Tide 1946 Chher 1950 Oxydol 1944 Dash 1954 Bold 1965 Gain 1966 Era 1972 Dişmacun u Gleem 1952 Crest 1955 Sabun Kalıbı Ivory 1879 Kirk’s 1885 Lava 1893 Camay 1926 Zest 1952 Safeguard 1963 Coast 1974 Oil of Olay 1993 Bebek Bezi Pampers 1961 Luvs 1976 Kağıt Havlu Charmin 1928 Puffs 1960 Banner 1982 Summit Örnek 1: Procter & Gamble firmasının ürün karması genişliği ve ürün hattı uzunluğu

16 6–16 Mamul Hattı Genişliği ve Derinliği Bisküvi Grubu Ürünleri Çikolata Grubu Ürünleri Yağ Grubu Ürünleri Süt Grubu Ürünleri PötibörFındıklıBizim Margarin İçim Süt Ürün Karması Derinliği PiknikAntepfıstıklıBizim Ayçiçek Yağı İçim Yoğurt KremalıKarmenBizim Mısırözü Yağı İçim Peynir BebeAlbeni HalleyMetro Çokoprens Ürün Karması Genişliği Örnek 2: Ülker Firmasının Bazı Ürünleriyle İlgili Ürün Karmasının Genişlik ve Ürün Hattı Uzunluğu

17 YARATICILIK, YENİ ÜRÜN VE FARKLILAŞTIRMA Yaratıcılık: Daha önce hiç kimsenin düşünmediğini geliştirmek, üretmek anlamında olabileceği gibi var olan bir ürünün farklı fayda ve değer sağlayacak yönlerini ortaya çıkarmak şeklinde olabilir Yeni Ürün: İcat anlamında yeni ürün Pazar için yeni ürün İşletme için yeni ürün Farklılaştırma: Genişletilmiş ürün kapsamında ürünün bir ya da birkaç niteliğini değiştirmek suretiyle fonksiyonel veya sembolik açıdan tüketicilere daha fazla değer sunma ve rekabet avantajı sağlama amacıyla gerçekleştirilir Yaratıcılık: Daha önce hiç kimsenin düşünmediğini geliştirmek, üretmek anlamında olabileceği gibi var olan bir ürünün farklı fayda ve değer sağlayacak yönlerini ortaya çıkarmak şeklinde olabilir Yeni Ürün: İcat anlamında yeni ürün Pazar için yeni ürün İşletme için yeni ürün Farklılaştırma: Genişletilmiş ürün kapsamında ürünün bir ya da birkaç niteliğini değiştirmek suretiyle fonksiyonel veya sembolik açıdan tüketicilere daha fazla değer sunma ve rekabet avantajı sağlama amacıyla gerçekleştirilir 6–17

18 6–18 Yeni Ürün Geliştirme Süreci

19 6–19 Yeni Mamul Geliştirmede Başarısızlık Nedenleri Mamul fikrinin iyi olması, ancak talep tahminin abartılmış olması Olumsuz pazar araştırması raporuna rağmen üst yönetimin yeni mamul fikrinde ısrar etmesi Mamul tasarımının iyi olmaması Yanlış konumlandırma Geliştirme maliyetinin beklenenden daha yüksek olması Rakiplerin beklenenden daha fazla direnç göstermesi Pazarın bölümlenmiş olması Kayda değer yeni mamul fikirlerinin azlığı Kısalan mamul hayat seyri Sermaye eksikliği Mamul geliştirme prosesinin pahalı olması Sosyal ve yasal engeller

20 6–20 BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ PAZARLAMA ÇABALARINDA YENİ ÜRÜN GELİŞTİRMEDE SORULMASI GEREKEN BAZI SORULAR Ü r ü n t ü keticinin hangi sorununu çö zebilir? Ü r ü n m ü şterinin beklentilerine uygun mudur? Geliştirilecek ü r ü nde m ü şterinin ö zel istekleri karşılanabilir mi? Ü r ü n ü n maliyeti m ü şterinin ö deyebileceği fiyat i ç in uygun mudur? M ü şteri ü r ü n ü kolaylıkla elde edebilir mi? Ü r ü n ü n ö zellikleri m ü şteri tarafından kolaylıkla ö ğrenilebilir mi? Ü r ü n m ü şterinin kafasını karıştırır mı? Ü r ü n m ü şterinin istediği faydayı sağlayabilir mi? M ü şterinin geliştirilen ü r ü nle ilgili uyarılması gereken hususlar var mıdır? Ü r ü n t ü keticinin hangi sorununu çö zebilir? Ü r ü n m ü şterinin beklentilerine uygun mudur? Geliştirilecek ü r ü nde m ü şterinin ö zel istekleri karşılanabilir mi? Ü r ü n ü n maliyeti m ü şterinin ö deyebileceği fiyat i ç in uygun mudur? M ü şteri ü r ü n ü kolaylıkla elde edebilir mi? Ü r ü n ü n ö zellikleri m ü şteri tarafından kolaylıkla ö ğrenilebilir mi? Ü r ü n m ü şterinin kafasını karıştırır mı? Ü r ü n m ü şterinin istediği faydayı sağlayabilir mi? M ü şterinin geliştirilen ü r ü nle ilgili uyarılması gereken hususlar var mıdır?

21 6–21 Ürün Hayat Eğrisi

22 6–22 Bir stilin toplumun belirli kesimlerince kabul görmesi veya belirli bir zaman kesitinde popüler hale gelmesidir Moda mallarda dağıtım kanalı kısa tutulur. Çünkü zamanlama çok önemlidir. Moda –dalgalıdır –belirli bir hayat seyri vardır Bir stilin toplumun belirli kesimlerince kabul görmesi veya belirli bir zaman kesitinde popüler hale gelmesidir Moda mallarda dağıtım kanalı kısa tutulur. Çünkü zamanlama çok önemlidir. Moda –dalgalıdır –belirli bir hayat seyri vardır Satışlar Moda Zaman Moda

23 6–23 Stil ve Geçici Heves Moda herhangi bir dönemde halk tarafından benimsenen popüler olan stildir. Stil, kendine has ayırdedici niteliği olan ifade ve sunuş şeklidir. Geçici heves, toplum içinde hızla yayılan, aşırı heves haline dönüşen ve aynı ölçüde hızlı bir şekilde düşüşe geçen stillerden oluşur. Moda haline gelen stilleri öncelikle moda öncüleri kullanır Moda herhangi bir dönemde halk tarafından benimsenen popüler olan stildir. Stil, kendine has ayırdedici niteliği olan ifade ve sunuş şeklidir. Geçici heves, toplum içinde hızla yayılan, aşırı heves haline dönüşen ve aynı ölçüde hızlı bir şekilde düşüşe geçen stillerden oluşur. Moda haline gelen stilleri öncelikle moda öncüleri kullanır Geçici heves Stil Satışlar Zaman

24 6–24 Ürün Yaşam Sürecinde Uygulanan Çeşitli Pazarlama Araştırmaları Satış noktalarını azaltma Maksimum satış noktası Daha fazla satış noktasında bulundurma SınırlıDağıtım Oldukça az tutundurma çabası Hatırlatma ağırlıklı mesajlar Rekabet edici farklılıklara vurgu yapma Bilgilendirici ve eğitici çabalar Tutundurma Kârlı ürünler kalır Pazar payını veya kârlılığı koruma Pazar payını artırma veya rakiplerle anlaşma Pazarın kaymağını alma veya pazara nüfuz etme Fiyat En iyiler kalırÜrün hattı bütünüyle var Daha fazla alternatif Pazarda tekÜrün AzalırOldukça yoğunArtarYokRekabet Hasat toplama ya da çekilme Marka bağlılığı oluşturma FarklılaştırmaKazanç artışıPazarlama Amaçları DüşüşOlgunlukBüyümeGiriş

25 6–25 Marka; bir işletme ile ürünlerini rakiplerinden ayırt etmeye yarayan bir isim, sembol, renk, şekil ya da bunların bileşimidir. –Marka ismi, markanın sözle söylenebilen kısmı –Marka simgesi, markanın gözle görülebilen ancak sözle ifade edilemeyen yada çok zor ifade edilen kısmıdır. Marka; bir işletme ile ürünlerini rakiplerinden ayırt etmeye yarayan bir isim, sembol, renk, şekil ya da bunların bileşimidir. –Marka ismi, markanın sözle söylenebilen kısmı –Marka simgesi, markanın gözle görülebilen ancak sözle ifade edilemeyen yada çok zor ifade edilen kısmıdır. Marka Kararları

26 6–26 Markanın Faydaları Üretici açısından marka mala talep yaratmada rol oynar Marka malı aracılara doğru çeker Marka bağlılığı sayesinde satışları düzenli hale getirir İyi tanınan marka malları olan üretici yeni mallarını piyasaya sürerken zorlanmaz Aracılar açısından Siparişin işlenmesi ve izlenmesinde yardımcı olur Taklit kopya vb. haksız rekabete karşı korunma sağlar Üretici açısından marka mala talep yaratmada rol oynar Marka malı aracılara doğru çeker Marka bağlılığı sayesinde satışları düzenli hale getirir İyi tanınan marka malları olan üretici yeni mallarını piyasaya sürerken zorlanmaz Aracılar açısından Siparişin işlenmesi ve izlenmesinde yardımcı olur Taklit kopya vb. haksız rekabete karşı korunma sağlar Tüketiciler açısından Malın tanıma ve seçme kolaylığı sağlar, Kalite hakkında fikir verir, Tüketicilerin daha kolay ve hızlı bilgilenmesini sağlar, Tüketiciye korunma imkanı verir (iade gibi)

27 6–27 İyi Bir Marka İsminin Özellikleri Kısa ve sade Kolay hecelenebilir ve okunabilir Kolay fark edilebilir ve hatırlanabilir Kolay telaffuz edilebilir ve kulağa hoş gelen Birden fazla telaffuzu olmayan Her dilde telaffuz edilebilir Kısa ve sade Kolay hecelenebilir ve okunabilir Kolay fark edilebilir ve hatırlanabilir Kolay telaffuz edilebilir ve kulağa hoş gelen Birden fazla telaffuzu olmayan Her dilde telaffuz edilebilir Ürünün faydalarını anımsatabilen Ambalaj ve etiketlerde kullanılabilir Güncelliğini kaybetmeyen Saldırgan, müstehcen ve olumsuzluk ifade etmeyen Her türlü reklam ortamına uyarlanabilir Yasal olarak marka haklarına uygun olan

28 6–28 Üretici Marka Stratejileri Çoklu Ürün (Aile) Marka Stratejileri –Ülker, Arçelik, ECA, Sarar Çoklu Marka Stratejisi –Eczacıbaşı (Vitra, İpana) –Unilever (Sanayağı, Omo) –Sabancı (Danonesa, Kordsa, Pilsa) Üretici Marka Stratejileri Çoklu Ürün (Aile) Marka Stratejileri –Ülker, Arçelik, ECA, Sarar Çoklu Marka Stratejisi –Eczacıbaşı (Vitra, İpana) –Unilever (Sanayağı, Omo) –Sabancı (Danonesa, Kordsa, Pilsa) Özel Marka (Perakendeci) Marka StratejisiÖzel Marka (Perakendeci) Marka Stratejisi –Tansaş, Migros, Yimpaş, Real, Beğendik Karma Marka StratejisiKarma Marka Stratejisi –McDonalds, Burgerking, Tatlıses Lahmacun, Metro Turizm, THY Jenerik (Ürünle Özdeşleşmiş) Marka StratejisiJenerik (Ürünle Özdeşleşmiş) Marka Stratejisi –Gilette, Aspirin, Cola, Kalebodur, Seranit Marka Stratejileri

29 6–29 Marka Stratejileri Üretici Marka Stratejileri Çoklu Ürün Marka (Aile Markası) Stratejisi Ülker Arçelik ECA Toprak Sarar Çoklu Ürün Marka (Aile Markası) Stratejisi Ülker Arçelik ECA Toprak Sarar Çoklu Marka Stratejisi Eczacıbaşı (Vitra, Selpak) Unilever (Sanayağı, Omo) Sabacı (Danonesa, Kordsa, Pilsa) Çoklu Marka Stratejisi Eczacıbaşı (Vitra, Selpak) Unilever (Sanayağı, Omo) Sabacı (Danonesa, Kordsa, Pilsa) Özel Marka (Perakendeci Marka) Stratejisi Tansaş Migros Yimpaş Beğendik Real Özel Marka (Perakendeci Marka) Stratejisi Tansaş Migros Yimpaş Beğendik Real Karma Marka Stratejisi McDonalds Burgerking Tatlıses Lahmacun Metro Turizm THY Karma Marka Stratejisi McDonalds Burgerking Tatlıses Lahmacun Metro Turizm THY Jenerik (Ürünle Özdeşleşmiş ) Marka Stratejisi Gilette Aspirin Cola Seranit Kalebodur Selpak Jenerik (Ürünle Özdeşleşmiş ) Marka Stratejisi Gilette Aspirin Cola Seranit Kalebodur Selpak

30 Markalama Karar Süreci

31 6–31 Ambalaj Ürünün içine konulduğu kap onun ambalajı dır. (teneke, cam, şişe, elyaf, plastik, tahta, alüminyum) FAYDALARI Talı koruması Taşımada kolaylık sağlaması Malı farklılaştırması Tutundurmaya yardımcı olması Ürünün içine konulduğu kap onun ambalajı dır. (teneke, cam, şişe, elyaf, plastik, tahta, alüminyum) FAYDALARI Talı koruması Taşımada kolaylık sağlaması Malı farklılaştırması Tutundurmaya yardımcı olması

32 6–32 Ambalajın Özellikleri İçindeki mal hakkında tüketiciye bilgi verebilmeli Malın nasıl kullanılacağını Malın nasıl korunacağını Miktarını belirtmelidir Muhafaza etmeye elverişli olmalı ve Kolay açılabilmelidir Maliyeti makul olmalı İçindeki mal hakkında tüketiciye bilgi verebilmeli Malın nasıl kullanılacağını Malın nasıl korunacağını Miktarını belirtmelidir Muhafaza etmeye elverişli olmalı ve Kolay açılabilmelidir Maliyeti makul olmalı

33 6–33 Ambalajın Faydaları Üreticilere Stok denetimi, aracılarla haberleşmede kolaylık, üretim ve pazarlama maliyetlerinde tasarruf, taklidi zorlaştırma Aracılara Bilgi akışını ve siparişi kolaylaştırma, stok kontrolü, fiyat değişikliklerinin kolay uygulanması Tüketicilere Fiyat problemlerini azaltması, tüketicinin korunmasına hizmet etmesi, malı koruması Üreticilere Stok denetimi, aracılarla haberleşmede kolaylık, üretim ve pazarlama maliyetlerinde tasarruf, taklidi zorlaştırma Aracılara Bilgi akışını ve siparişi kolaylaştırma, stok kontrolü, fiyat değişikliklerinin kolay uygulanması Tüketicilere Fiyat problemlerini azaltması, tüketicinin korunmasına hizmet etmesi, malı koruması

34 6–34 Ülker Firmasının Bazı Ürünleriyle İlgili Ürün Karmasının Genişlik ve Derinliği Ürün Hattı Derinliği Bisküvi Grubu Ürünleri Çikolata Grubu Ürünleri Yağ Grubu Ürünleri Süt Grubu Ürünleri PötibörFındıklıBizim Ayçiçek Yağı İçim Süt PiknikAntepfıstıklıBizim Mısırözü Yağı İçim Yoğurt KremalıKarmenBizim Margarin İçim Ayran BebeAlbeniTeremyağİçim Beyaz Peynir HalleyMetroİçim Tereyağıİçim Taze Kaşar Çokoprens Ürün Karması Genişliği

35 TEMEL ÜRÜN POLİTİKALARI

36 6–36 Teşekkürler …


"BÖLÜM 6 Ürünler ve Ürün Stratejileri Ürünler ve Ürün Stratejileri Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları