Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ERGENLİK DÖNEMİ BURCU PEZÜK Ayşe Çarmıklı İlkokulu Psikolojik Danışmanı.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ERGENLİK DÖNEMİ BURCU PEZÜK Ayşe Çarmıklı İlkokulu Psikolojik Danışmanı."— Sunum transkripti:

1 ERGENLİK DÖNEMİ BURCU PEZÜK Ayşe Çarmıklı İlkokulu Psikolojik Danışmanı

2 ERGENLİĞİN TANIMI Gençlik Çağı Genç Kızlık Delikanlılık Dönemi Buluğ Çağı

3 ERGENLİĞİN TANIMI ERGENLİK Toplumdan topluma, Devirden devire, Kişiden kişiye, Farklı özellikler gösterir. Aynı toplumun çeşitli kesimlerinde bile bu farklılıklar söz konusudur.

4 ERGENLİĞİN TANIMI İnsanın içinde fırtınaların koptuğu Sosyal Psikolojik Fiziksel değişimlerin bir arada yaşandığı Çocuklukla erişkinlik arasında yer alan BÜYÜME, GELİŞME ve OLGUNLAŞMANIN Hızlı bir BÜYÜME, GELİŞME ve OLGUNLAŞMANIN olduğu Gelecekteki yaşantıyı belirleyen dönem olarak tanımlayabiliriz.

5 ERGENLİK DÖNEMİNDE FİZİKSEL VE RUHSAL DEĞİŞİKLİKLER ***Ergenlik çocukluktan yetişkinliğe geçiş dönemidir  Bu dönemde :bedensel,sosyal ve psikolojik pek çok değişiklik yaşanır  Ama en hızlı değişim Erinlik döneminde yaşanır. Erinlik:Çocukluğun sonu ile ergenliğin başında yaşanan görece kısa dönemdir.  Ergenlerin hepsi kimlik bunalımı yaşayamabilir ama hepsi yetişkin üreme yeteneğine olgunlaşmalarını sağlayacak geçiş yaşarlar  Ergenlik döneminin başlangıcına kesin süre vermemekle birlikte hızlı bedensel ve cinsel gelişim kızlarda ortalama 10-12,erkeklerde yaşları arasında yaşandığı ifade edilebilir

6 ZAMANI FARKLI OLSADA HERKES ERGENLİĞİ YAŞAR

7 ERGENLİK DÖNEMİ ERGENLİK DÖNEMİNDE BAŞARILMASI BEKLENEN GELİŞİM GÖREVLERİ  Cinsel rolü kabullenme ve bu role uygun davranışlar gösterme  Duygusal bağımsızlığı kazanma ve kendiyle ilgili önemli kararları kendi başına verebilme  Yaşıtları içinde kabul görme ve arkadaşlık, işbirliği liderlik yeteneklerini geliştirme  Çatışan değerleri uzlaştırma ve kendi yaşına özgü yaşam felsefesi geliştirme  Meslek seçimi için hazırlıklar yapma kendine en uygun mesleği seçme  Öz kimliğine ulaşma ve bunu kabullenme

8 ERİNLİK DÖNEMİ Erinlik döneminin beş temel fiziksel göstergesi bulunmaktadır:  Büyüme hızında artış: boy ve kiloda artış  Birincil cinsiyet özelliklerinin gelişimi:Doğrudan üremeye hizmet organların ve özelliklerinin gelişimi  İkincil cinsiyet özelliklerinin gelişimi Doğrudan üremeye hizmet etmemekle birlikte cinsiyetleri birbirinden ayıran ve birbirlerine çekici kılan özelliklerin belirlenmesi  Beden bileşimindeki değişimler:kas-yağ oranı miktarındaki değişikler  Hareket (egzersiz) toleransını ve dayanaklığını artıran Dolaşım ve solunum sistemlerindeki değişiklikler

9

10 FİZİKSEL-CİNSEL GELİŞİM KIZLARDA FİZİKSEL GELİŞİM VE DEĞİŞİM

11 KIZLAR; ERKEKLERDEN ÖNCE GELİŞMEYE BAŞLAR (Yaklaşık 2 yıl önce). KIZLARIN ERGENLİĞE GİRİŞ YAŞI YAŞLAR ARASINDADIR. BİRKAÇ YIL ERKEKLERDEN DAHA UZUN VE OLGUNDURLAR YAŞLARINA KADAR VE YILDA 9 CM UZAYABİLİRLER.

12 KIZLARDA FİZİKSEL GELİŞİM VE DEĞİŞİM ERGENLİK SÜRESİNCE KİLO ORTALAMA 16 kg ARTABİLİR. KIZLARIN BEDENİNDEKİ DEĞİŞİMLER Ö STROJEN HORMONUNUN ETKİSİYLE GER Ç EKLEŞİR.

13 KIZLARDA FİZİKSEL GELİŞİM VE DEĞİŞİM  Ergenlik G ö ğ ü slerin B ü y ü mesi İle Başlar.( Yaşında )  Bir G ö ğ ü s Diğerinden Daha B ü y ü k Olabilir. (Normallik Kaygısı)  Heyecanlanıp, Utanabilirler.  Kambur Durabilirler  Duruş Bozuklukları Ortaya Ç ıkabilir.

14 KIZLARDA FİZİKSEL GELİŞİM VE DEĞİŞİM  KOL ALTLARINDA,  BACAKLARIN Ü ZERİNDE,  GENİTAL B Ö LGEDE KILLANMA BAŞLAR.

15 KIZLARDA FİZİKSEL GELİŞİM VE DEĞİŞİM TEMİZLİK MALZEMELERİNİ ASLA ARKADAŞLARI VEYA AİLEDEN BİRİSİYLE PAYLAŞMAMALI.

16 KIZLARDA FİZİKSEL GELİŞİM VE DEĞİŞİM  KAL Ç ALAR GENİŞLER,  BEL DARALIR.  KARIN, KAL Ç A VE BACAK B Ö LGELERİNDE YAĞ DEPOLANMAYA BAŞLAR.

17 KIZLARDA FİZİKSEL GELİŞİM VE DEĞİŞİM KOLLARI, BACAKLARI, ELLERİ VE AYAKLARI V Ü CUDUN GERİ KALAN KISIMLARINA G Ö RE DAHA HIZLI B Ü Y Ü YECEKTİR, BU ORGANLAR DAHA UZUN OLABİLİR.

18 KIZLARDA FİZİKSEL GELİŞİM VE DEĞİŞİM  DERİ DAHA YAĞLI HALE GELİR  DAHA Ç OK TERLER,  TER BEZLERİ B Ü Y Ü MEYE BAŞLAR,  Y Ü Z Ü NDE SİVİLCELER OLUR (HORMONLARIN Y Ü KSELMESİNE BAĞLI OLARAK )

19 KIZLARDA FİZİKSEL GELİŞİM VE DEĞİŞİM MENST Ü RASYON (ADET KANAMASI)  YAŞ ARASINDA BAŞLAYABİLİR.  GENELLİKLE İLK YILLARDA D Ü ZENSİZ KANAMALAR OLUR.  BİR S Ü RE SONRA D Ü ZENE GİRECEKTİR.  BAZI GEN Ç KIZLARIN ADET KANAMASI DİĞERLERİNDEN DAHA AĞIR OLABİLİR.

20 KIZLARDA FİZİKSEL GELİŞİM VE DEĞİŞİM BU DÖNEMDE; SPOR, BANYO GİBİ NORMAL AKTİVİTELERDEN VAZGEÇİLMEMELİDİR.

21 ADET DÖNEMİNDE KİŞİSEL BAKIM Adet kanaması boyunca hazır pedlerin kullanılması yararlıdır. Hazır pedler sayesinde iç çamaşırı ve giysilerde temizlik ve kuruluk sağlanır, zararlı mikropların üremesi, kötü kokuların oluşması önlenir. Pedler kullanım kolaylığı sağlar. İç çamaşırının içine yerleştirilir.

22 Kirlenen ped, naylon poşetlere konularak çöpe atılır. Kullanılmış pedlerin çöp dışında bir yere atılması çevreye zarar verir. Örneğin; tuvaletleri tıkar. Bu nedenle genç kızlar kullandıkları pedleri naylon poşete koyarak çöpe atmalıdırlar.

23 Bez kullanıldığında, yıkanıp kaynatarak tam temizliği sağlamak, sonrasında da ütülemek gerekir. Adet kanamasının olduğu günlerde banyo yapmak sağlık açısından yararlıdır. Banyo, hem kötü kokuların oluşmasını, hem de zararlı mikropların üremesini önler ve adet sancısının azalmasına da yardımcı olacaktır.

24 ZİHİNSEL GELİŞİM

25 ZİHİNSEL GELİŞME, ERGENLİK DÖNEMİ BOYUNCA HIZLA GELİŞİR; YAŞLARINDA DORUĞA ULAŞIR. DAHA SONRA YAVAŞLAYARAK 20 YAŞINA KADAR GELİŞİMİ DEVAM EDER.

26 ZİHİNSEL GELİŞİM GENCİN, AİLESİ VE YETİŞTİĞİ ORTAM İLE ZİHİNSEL GELİŞİM ARASINDA SIKI BİR BAĞLANTI VARDIR.

27 ZİHİNSEL GELİŞİM ZEKÂ, TEK BAŞINA KİŞİLİĞİ BELİRLEYEN BİR ETKEN DEĞİLDİR. ANCAK ZEKA İLE BELLİ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ ARASIDA SIKI BİR BAĞ VARDIR.

28 ZİHİNSEL GELİŞİM SOYUT DÜŞÜNEBİLME, KOLAY GENELLEMELER YAPMA VE DAHA ÇABUK SORUN ÇÖZEBİLME GİBİ ÖZELLİKLER KİŞİNİN DAVRANIŞINI DAHA GERÇEKÇİ, DAHA OLGUN KILMAKTADIR.

29 ZİHİNSEL GELİŞİM ZİHİNSEL GELİŞİM İLE GENÇ, ÇEVRESİYLE ETKİLEŞİMİNİ ARTTIRMAKTA, ÖZÜMSEDİĞİ YENİ KAVRAMLARI YENİ DURUMLARA UYGULAMAKTA, UYUM YAPMAKTADIR.

30 ZİHİNSEL GELİŞİM ZİHİNSEL GELİŞİM İLE GENÇ, ÇEVRESİYLE ETKİLEŞİMİNİ ARTTIRMAKTA, ÖZÜMSEDİĞİ YENİ KAVRAMLARI YENİ DURUMLARA UYGULAMAKTA, UYUM YAPMAKTADIR.

31 ZİHİNSEL GELİŞİM GENÇ, DENEYİMİNE VE ALGILAMASINA BAĞLI OLMAKSIZIN MANTIKLI DÜŞÜNCE İLKELERİNİ KULLANARAK MUHAKEME YAPABİLİR, GENELLEMELERE GİDEBİLİR, SONUÇLARA VARABİLİR.

32 ZİHİNSEL GELİŞİM KIZLAR SÖZEL İFADE VE DİL GELİŞİMİ BAKIMINDAN DAHA İLERİDİRLER. ERKEKLER, SAYISAL ALANDA DAHA BAŞARILI OLURLAR.

33 SOSYAL GELİŞİM

34 ☻Ç OCUK BEDENİ GELİŞİRKEN, Ç OCUKSU DAVRANIŞLAR YERİNİ DAHA OLGUN TUTUM VE DAVRANIŞLARA BIRAKIR. ☻Ç EVREDEN GELEN ETKİLER VE BASKILARLA ERGEN Ç OCUKSU DAVRANIŞLARINI BIRAKACAK, YETİŞKİNLERE YARAŞIR DAVRANIŞLARA ADIM ATACAKTIR.

35 SOSYAL GELİŞİM ☻Ç ABUK KURULAN VE BOZULAN İLİŞKİLER, ☻ KOLAY ETKİLENME, ☻ TOPLUM İ Ç İNDE SİVRİLME, ☻ İLGİ Ç EKME, ☻ ROL SAHİBİ OLMA Ç ABASI İ Ç İNDEDİR.

36 SOSYAL GELİŞİM TOPLUMDA SAYGINLIK KAZANMAYA VE STAT Ü SAHİBİ OLMAYA GEREKSİNİM DUYAR.

37 SOSYAL GELİŞİM AİLE İLİŞKİLERİNDE; KESKİN BİRER G Ö ZLEMCİDİR. ACIMASIZ BİRER ELEŞTİRMEN OLURLAR. ANA-BABASININ D Ü Ş Ü NCELERİNİ ESKİMİŞ BULURLAR, ANNE-BABANIN M Ü KEMMEL OLMADIĞINI G Ö R Ü R,

38

39 SOSYAL GELİŞİM AİLE İLİŞKİLERİNDE; Hİ Ç BİR ŞEYİ BEĞENMEZ, S Ü REKLİ ŞİKAYET EDECEK BİR ŞEYLER BULUR. EVE İSTEDİKLERİ ZAMAN GİRİP Ç IKMAK İSTERLER. EV DIŞINDA DAHA FAZLA VAKİT GE Ç İRİRLER.

40 SOSYAL GELİŞİM AİLE İLİŞKİLERİNDE; BOŞ VERMİŞLİK İ Ç İNE GİRERLER. ANA-BABASININ BEĞENİLERİYLE ALAY EDERLER. ANNE-BABAYA KARŞI OLAN OLUMLU DUYGULARINI DAHA AZ G Ö STERMEYE BAŞLARLAR.

41 SOSYAL GELİŞİM AİLE İLİŞKİLERİNDE; AİLEYLE FİKİRSEL OLARAK Ç ATIŞIRLAR. GE Ç SAATLERE KADAR OTURMA İSTEĞİ VARDIR. HEM İNSANLARDAN KA Ç AR, YALNIZLIĞI SEVER, HEM DE B Ü Y Ü K BİR İSTEKLE TOPLUM İÇİNE GİRMEK İSTER.

42 SOSYAL GELİŞİM ARKADAŞLIK;  ARKADAŞLARININ KENDİSİ İ Ç İN NE D Ü Ş Ü ND Ü Ğ Ü Ç OK Ö NEMLİDİR.  KENDİ ARALARINDA ARKADAŞ GRUPLARI VARDIR.  İLGİLERİNİ VE GİYİM TARZINI ARKADAŞ GRUBUNA G Ö RE AYARLARLAR,

43 SOSYAL GELİŞİM ARKADAŞLIK; ;  AYNI CİNSİYETTEKİ YAKIN ARKADAŞLARLA BİRLİKTE OLMAK İSTER.  ERKEKLER ARALARINDA CİNSELLİK VE KIZLAR HAKKINDA DAHA FAZLA KONUŞMA EĞİLİMDEDİR.

44 SOSYAL GELİŞİM ARKADAŞLIK; ;  ERKEKLERİN KURDUKLARI GRUPLAR DAHA KALABALIKTIR, İLİŞKİLER Y Ü ZEYSELDİR.  KIZLARIN GRUPLARI DAHA K ÜÇÜ KT Ü R, ANCAK İLİŞKİLER DAHA SIKIDIR.

45 SOSYAL GELİŞİM ARKADAŞLIK; AİLE İ Ç İNDE GE Ç İMSİZLİK YADA ŞİDDET VARSA, ERGENLER ARKADAŞ GRUPLARI YERİNE Ç ETELEŞMEYE Y Ö NELİRLER.

46 SOSYAL GELİŞİM ARKADAŞLIK;  BİR AN BİLE D Ü Ş Ü NMEDEN KENDİNİ ORTAYA ATABİLİR. (KOLAY RİSK ALABİLİRLER)  BİR LİDERE K Ö R Ü K Ö R Ü NE BAĞLANABİLİR, BİR YANDAN DA B Ü T Ü N LİDERLERE VE YETİŞKİNLERE KARŞI Ç IKAR.  BAĞIMLI OLABİLİR.

47 SOSYAL GELİŞİM ARKADAŞLIK;  D Ü Ş Ü NCELERİNİN VE DEĞERLERİNİN Ö NEMSENMESİNİ İSTER.  “ KİMSE BENİ ANLAMIYOR” D Ü Ş Ü NCESİ YAYGINDIR.  ELİ A Ç IK VE İYİLİK SEVERDİR,  Ç ABUK G Ü VENİR VE BAĞLANIR,

48 DUYGUSAL-RUHSAL GELİŞİM

49 KIZLAR ERKEKLERE G Ö RE DAHA BELİRSİZ VE SİLİK Ö ZELLİKLER TAŞIRLAR.. KONUŞKANDIRLAR FAKAT BU İLETİŞİM KURMAYA Y Ö NELİK DEĞİLDİR. OLUR OLMAZ ŞEYLERE G Ü LME EĞİLİMİNDEDİRLER. AYNA KARŞISINDA DAHA FAZLA ZAMAN HARCARLAR

50 DUYGUSAL-RUHSAL GELİŞİM KARŞITLIKLARI VE DENGESİZLİKLERİ VARDIR KENDİNİ TANIMA YOLUNDA B Ü Y Ü K BİR Ç ABA HARCAMAK ZORUNDA KALIR. “ BAĞIMSIZ BENİ ” ORTAYA KOYMA Ç ABASINDADIR.

51 DUYGUSAL-RUHSAL GELİŞİM Ç OK KISA ARALIKLARLA AŞIRI HAREKETLİ VE AŞIRI DURGUN OLABİLİR. ARKADAŞLAR ARASINDA ADI GE Ç EN YA DA BENZEMEK İSTEDİĞİ KİŞİLERİN Ü ZERİNDE G Ö R Ü LEN GİYSİLER VE MARKALAR Ö NE Ç IKAR

52 DUYGUSAL-RUHSAL GELİŞİM İLGİ DUYDUĞU KONULAR VE NESNELERE İLİŞKİN AŞIRI DİKKAT VE TİTİZLİK S Ö Z KONUSUDUR KENDİNE G Ü VEN VE G Ü VENSİZLİK ÇATIŞMALARI YAŞAR.

53 DUYGUSAL-RUHSAL GELİŞİM SON DERECE HASSAS VE KIRILGAN OLURLAR. SALDIRGANDIR, G Ü R Ü LT Ü C Ü D Ü R, Ç OK DEĞİŞKENDİRLER, İSTEKLERİ GELİP-GE Ç İCİDİR. SON DERECE BENCİL VE FEDAKÂR OLABİLİR.

54 ERGENLİĞİN SONLANMASI DENGELİLİĞİN ARTMASI PROBLEMLERİ KARŞILAMA Y Ö NTEMLERİ YETİŞKİNLERİN M Ü DAHALELERİNDE AZALMA DUYGUSAL SAKİNLİĞİN ARTMASI GER Ç EK Ç İLİĞİN ARTMASI

55 ERGENLİĞİN SONLANMASI BİR MESLEK SE Ç EBİLMESİ. TOPLUMSAL YETİŞKİN BİR BİREY OLABİLMEK İ Ç İN GEREKLİ BİLGİ VE YETENEKLERİ KAZANMASI. DUYGUSAL BAĞIMSIZLIĞI KAZANMA VE KENDİSİ İLE İLGİLİ Ö NEMLİ KARARLARI KENDİ BAŞINA VEREBİLMESİ.

56


"ERGENLİK DÖNEMİ BURCU PEZÜK Ayşe Çarmıklı İlkokulu Psikolojik Danışmanı." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları