Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Resul BUĞDAYCI MEÜ Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı SUNUM BECERİLERİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Resul BUĞDAYCI MEÜ Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı SUNUM BECERİLERİ"— Sunum transkripti:

1

2 Resul BUĞDAYCI MEÜ Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı SUNUM BECERİLERİ

3 En çok korkulan 7 şey 1- … 2- Doğal afet/savaş 3- Hastalık ve bir yakının kaybı 4- Böcek 5- Ekonomik sorunlar 6- Yılan 7- Ölüm Sunday Times’ın Araştırması

4 SUNUM

5 Oturum Hedefleri Yetişkin eğitim kuramı Olumlu bir eğitim ortamı yaratmak (öncesinde, sırasında sonrasında) Sunum planı hazırlama Slayt hazırlama Sunum becerileri Etkili giriş Sözlü- sözsüz iletişim Sandviç tekniği ile olumlu geri bildirim

6 ? ? ? ? Öğrenir misiniz Öğrenci mi olacağım Bilmem! Öğrenci olur musun Çok zor... Ama... Belki.... Koşullarıma uyar mı?..... Koşullarınız mı? Ne gibi? Nasıl öğreneceğim, Hangi yöntemlerle Kimden, Kimlerle birlikte, Nerede öğreneceğim Güvenebilir miyim Ben de öğretecek miyim?

7 Çocuklar Nasıl Öğrenir Pedagoji Yetişkinler Nasıl Öğrenir Androgoji Eğitici yönlendirirÖzerk ve kendi kendini yönetebilir Deneyimler az önem taşırDeneyim zengin bir öğrenme kaynağıdır Eğitim için ihtiyaç duymazlar Hedefleri vardır. Ne öğrenmek istediğini bilir Öğrenirler çünkü zorundadırlar Öğrenirler çünkü isterler Sınırlı bir süre içinYaşam boyu Sunum en yaygın kullanılan yöntem Katılımcı yöntemler, Öğrenim rehberleri

8 Güvenli ortam saygı, eşitlik, sürpriz yok olumlu geri bildirim Yetişkin olarak kabul edilmek Bireysel ihtiyaçlarının dikkate alınmasını ister Eğitimde söz sahibi olmak Beklenti düzeyleri yüksektir Öğretmen değil yardım eden bir dost ister Yetişkin eğitim kuramı 1) Özsaygının korunması

9 Yetişkin eğitim kuramı 2) Deneyim Geçmiş deneyimlerle bağlantı kurulması Yaparak ve yaşayarak öğrenme Pratik sonuçlar çıkarma Yanlışların düzeltilmesi

10 Neden öğrenmesi gerekiyor Amaç ve hedeflerin belirtilmesi  Katılımcılar hakkında bilgi toplanması  Beklentilerin alınması Yetişkin eğitim kuramı 3) Öğrenme gereksiniminin açıklanması

11 Konu değil sorun veya yaşam odaklı Örneklerin kendi hayatlarından verilmesi Yetişkin eğitim kuramı 4) Öğrenme gereksiniminin hemen karşılanması

12 Yetişkin eğitim kuramı 5) Güdülenme  Güvence verilmesi

13 Olumlu Bir Eğitim Ortamı Yaratmak

14 Olumlu eğitim ortamı SONRASINDA SIRASINDA ÖNCESİNDE Planlama bilgileri Kimlere yönelik olduğu Amaç ve hedefleri Katılımcılardan ne beklendiği Nerde ve ne zaman yapılacağı Başarı ölçütünün ne olduğu

15 Olumlu eğitim ortamı SONRASINDA SIRASINDA ÖNCESİNDE Ön hazırlılıklar Fiziksel mekan Araç gereç Oturma düzeni Yiyecek / içecek Katılımcılar hakkında bilgi Kendini hazırlama

16 Olumlu bir ortam yaratılması Ama her koşulda ?

17 Öğrenme Oranları Yalnızca dinlediklerinde Dinlediklerinde, gördüklerinde Dinlediklerinde, gördüklerinde, tartıştıklarında Dinlediklerinde, gördüklerinde, tartıştıklarında, uyguladıklarında Dinlediklerinde, gördüklerinde, tartıştıklarında, sürekli uyguladıklarında % % % % % Okuyarak %10, Duyarak %20, Yaparak %90

18 Bilgi kazanma Davranış değişikliği Problem çözme İletişim becerileri El becerisi Sunum GİA Küçük Grup Tartışması Oyunlaştırma (Rol Play) Vaka Çalışması Yetiştiricilik 56679

19 gövde %80-90 giriş %5-10 özet %5-10 Sunum hazırlığı Başlık Öğrenim Hedefleri Hazırlık Sunumu yapılandırma Giriş Gövde Özet

20 Sunum planı 50 dk a) Giriş 5 dk, kendini tanıtma ve etkili bir giriş b) Oturumun amaç ve hedefleri 2 dk c) Gövde 38 dk d) Özet 5 dk

21 Sade olsun Kural 1

22 Az yazı Az madde işareti Kural 2

23 Kural 3 Sınırlı Animasyon En başta ve en sonda olabilir

24 BILGISAYAR – PROJEKSIYON CIHAZLARINI KULLANMANIN OLUMLU YANLARI NELERDIR? SUNUMLARDA YAZI, ŞEKIL, GRAFIK, VIDEO GIBI HER ÇEŞIT GÖRSEL NESNEYE YER VERMEK OLASIDIR. GÖRSEL OBJELER IÇIN GENIŞ KAYNAK SEÇENEKLERI VARDIR. TARAYICIDAN ALINAN, INTERNETTEN INDIRILEN, DIJITAL FOTOĞRAF YA DA VIDEO CIHAZLARINDAN AKTARILAN GÖRÜNTÜLER KOLAYLIKLA SUNUMA EKLENEBILIR. BILGISAYAR, PROJEKSIYON CIHAZI VE UYGUN PAKET PROGRAMI BULUNMASI TAKDIRDE SUNUM HAZIRLAMA MASRAFSIZDIR. SARF MALZEMESI MALIYETI YOKTUR. HAZIRLANAN SUNUMDAKI BILGILER KOLAYLIKLA DEĞIŞTIRILEBILIR VE GEREKLI YENI BILGILER EKLENEBILIR. ARKA PLAN, SLAYT DÜZENI, RENKLENDIRME VE YAZI BÜYÜKLÜĞÜ AÇISINDAN GENIŞ SEÇENEK VE SON ANA KADAR KOLAYLIKLA DEĞIŞIKLIK YAPMA OLANAĞI SUNAR. Kural 4

25 Kırmızı üstüne mavi titreşir Mavi üzerine kırmızı gözü yorar Beyaz üstüne sarı okunmaz Kural 5

26 ... renkler

27

28 FONTLAR Times Arial Kural 6

29 Önemli nokta veya ara başlık 28 punto Metin 24 punto  A lt maddeler 20 İkinci alt maddeler 18 punto Kural 7 Başlık punto

30 6 satır ve her satırda 6 – 8 sözcük Her slaytda tek mesaj Noktalama işareti kullanma Zemin : Beyaz/açık renk üzerine siyah Zemin Koyu mavi–lacivert üzerine beyaz/sarı Kural 8

31 40 dakikaya 20 slayt Slayt atlamamalı Geri dönüş yapma Kısaltma ve sembol kullanma Tablo yerine Grafik daha akılda kalıcı Slayt sırası ezbere bilinmeli Kural 9

32 Karmaşık yazı karakteri kullanmayın Yaratıcılık olumsuz sonuç doğurabilir Kural 10

33 Kural 11 Okumayı zorlaştırır Arka plan her slaytta aynı olmalı

34 N E T G Ö R M E A L A N I

35 Oturum sonunda özet yapıyor musunuz? Kısa, Konunun ana hatları, Etkin katılım, oturum sonunda Uzun-karışık konuda ara özet

36 Olumlu eğitim ortamı SONRASINDA SIRASINDA ÖNCESİNDE AÇILIŞ Tanışma, ısınma Öğrenim hedefleri Kullanılacak araç ve gereçlerin tanıtımı Etkinliklerin açıklanması Soruların yanıtlanması Kurallar sözleşme

37 Öğre-ni-ci doldurulacak küp değil, ateşlenecek fitildir.

38 Sunum Başlıyoooor !! Isınma egzersizleri Fiziksel Zihinsel Mesaj içeriyorsa açıklanır Dansını görelim !!

39 Sunum yapan kendini tanıtmalıdır 1962 Kayseri Doğumlu 1988 Çukurova Üniv Tıp Fakültesi 1993 Çukurova Üniv Tıp Fakültesi Halk Sağlığı AD Halk Sağlığı Uzmanı 1993 Mersin sağlık Müdürlüğü (Şb Md, Md Yrd) 1995 Çukurova Üniv Tıp Fakültesi Biyoistatistik AD 1998 Mersin Üniv Tıp Fakültesi Halk Sağlığı AD Evli ve 2 kızı var Yan Uğraşları Edebiyat…, Satranç …

40 Ve sunum başladı...

41 Bir sunumu dinleme/dinlememe kararını ne zaman verirsiniz?

42 İlk birkaç dakikada !

43 Olumlu eğitim ortamı SONRASINDA SIRASINDA ÖNCESİNDE Etkili giriş Sözlü-sözsüz iletişim teknikleri Amaç ve öğrenim hedeflerini Farkındalığı artıracak eğitim yöntemleri, grup çalışmaları Özet Eğitim sonrası planlar

44 Etkili Giriş Önceki konularla bağlantı kurmak Kişisel deneyim paylaşımı Oyun (ısınma egzersizi) Ünlü sözler, atasözleri Video film Fotoğraf

45 Soru-yanıt Beyin fırtınası Vaka çalışması Oyunlaştırma Demonstrasyon (gösterim) Etkili Giriş

46 Bu oturum sonunda katılımcılar Etkili bir iletişimde gerekli sözlü-sözsüz temel becerileri uygulayacaklar Ses tonunun önemini tanımlayacaklar Doğru “empati” kuracak “Etkin dinleme” yapacak “Ben Dili” ile yanıt verecek Sunum planı yapacak Sandviç tekniği ile olumlu geri bildirim verecek Öğrenim hedefleri

47 Olumlu eğitim ortamı SONRASINDA SIRASINDA ÖNCESİNDE Sözlü- Sözsüz iletişim teknikleri

48 Sözlü iletişim teknikleri (%10) İsim kullanma Mizah kullanma Etkin/Olumlu geri bildirim

49 Etkin Geri Bildirim Tam Zamanında

50 Önce takdir et Sonra düzelt Alkışla

51 Basmakalıp olma! Aferin İyi iş Çok güzel Olmadı

52 Problemi sapta Sonucunu sapta Beklentini açıkla! Devam ederse olacakları açıkla! Tanımlayıcı ol!

53 Sandviç tekniği kullan Önce Takdir et! Sonra geliştir, düzelt! Tekrar takdir et!

54 Sözlü iletişim teknikleri (%10) Tekrarlayan sözlerden kaçın “anlatabiliyor muyum, hani, yani” Iıııııııı lama yapma

55 1. Doğrudan temas 2. Konuşurken vücut pozisyonu 3. Grup eğitiminde konuşma bölgesi Beden Dili (%60)

56 4. Masayı kullanma 5. Konuşurken nereye bakarsınız 6. Rahatlık ve rahatsızlık bulaşıcıdır Beden Dili (%60)

57 7- Göz teması Sözü göz dinler Gözler ve burnu ortalayan temas (3-5’’) Katılımcıları gözünle tara (deniz feneri) Bir noktaya odaklanmak( - ) Nota bağlanmak( - )

58 İfadesiz yüz : ilgili ve coşkulu ol Güleryüz Eğiticinin kişiliğine uygun - canlı - çeşitli (ciddi - gülümseyen - soran – güvenli) Ne söylediği değil nasıl söylediği önemli Sunumun etkinliği : mesajın inandırıcılığı 8- Yüz ifadesi

59 Yetişkin dikkati 10 – 12 dakika Konuşmacı 120 – 160 kelime/dakika Yetişkin anlama 400 – 600 kelime/dakika Aradaki boşluklara başka konular girmemeli İlginin canlı tutulması

60 En dikkatli izlenen şeyler nelerdir? İlginin canlı tutulması

61 Ellerin ön veya arkada birleştirilmesi( - ) Kolların önde çaprazlanması( - ) Kollar serbestçe iki yanda ve( + ) avuç içlerinin görülmesi Jestler – Aynısını sürekli tekrarlama, çeşitlendir - Sözle senkronize et - İlgiyi çekmesin fikre yöneltsin 9-El-Kol Hareketleri

62 Yormamalı Açıklayıcı hareket : ifadeyi açıklamak Güçlendirici hareket : fikir-duygu-sembolize Hazırlayıcı hareket : katılımcıdan tepki almak 9-El-Kol Hareketleri

63 10-Güvenlik mesafesini ihlal etme!

64 Güvenlik mesafemizi ortadan kaldıran durumlar *Sarılma, dokunma, yan yana oturma * Polislerin sanığı çok yaklaşarak sorgulaması * Diş hekiminin çok yakın mesafede çalışması * Bir asansördeki sıkışıklık Karşılıklı güven oluştuktan sonra, karşıdaki kişiye dokunmak iletişimi sıcak bir havaya sokabilir 10-Güvenlik mesafesini ihlal etme!

65 Konuşurken -Amaçsız - sert hareket yapma - İstem dışı hareket - Elde oynama - Elini cebinde unutma - Kürsü arkasından konuşma - Sırtını dönme Dikkat !

66 Sabrınız için... Beni dinlediğiniz için... Dikkat !

67 Olumlu eğitim ortamı SONRASINDA SIRASINDA ÖNCESİNDE İzlem ve yardım Elde edilen bilgilerin hayata aktarımı İletişimin sürdürülmesi güvencesi

68 ÖZET

69 Bir sunumu dinleyip dinlememe kararı ne zaman verilir ÖZET

70 Bir sunumu dinleyip dinlememe kararı ne zaman verilir İlk bir kaç dakika da ÖZET

71 İletişim becerisi kazandırmak için en uygun eğitim yöntemi hangisidir a) Vaka çalışması b) Küçük grup çalışması c) Oyunlaştırma d) yetiştiricilik ÖZET

72 İletişim becerisi kazandırmak için en uygun eğitim yöntemi hangisidir a) Vaka çalışması b) Küçük grup çalışması c) Oyunlaştırma d) yetiştiricilik ÖZET

73 Olumlu geri bildirim yaparken kullanılan sandviç tekniği açıklayınız ÖZET

74 Slayt hazırlama kurallarından bir tanesini söyleyiniz

75


"Resul BUĞDAYCI MEÜ Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı SUNUM BECERİLERİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları