Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

PSİKO SOSYAL OKUL PROJESİ PSİKOEĞİTİM VELİ EĞİTİMİ SEMİNERİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "PSİKO SOSYAL OKUL PROJESİ PSİKOEĞİTİM VELİ EĞİTİMİ SEMİNERİ."— Sunum transkripti:

1

2 PSİKO SOSYAL OKUL PROJESİ PSİKOEĞİTİM VELİ EĞİTİMİ SEMİNERİ

3 PSİKO EĞİTİM NEDİR? Psiko eğitim programı, 1999 ve sonrasındaki depremlerin ardından geliştirilen Psiko sosyal Okul Projesi’nin bir bölümüdür. Psiko eğitim programı, 1999 ve sonrasındaki depremlerin ardından geliştirilen Psiko sosyal Okul Projesi’nin bir bölümüdür. Depremden etkilenmiş çocuklar ve yetişkinlerle uygulanmıştır. Depremden etkilenmiş çocuklar ve yetişkinlerle uygulanmıştır. Travmatik bir olaydan sonra geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Travmatik bir olaydan sonra geliştirilmiş ve uygulanmıştır.

4 TRAVMA NEDİR? Hayatın normal akışı sırasında birdenbire ortaya çıkan, yaşamı tehdit edici olayların insanda yarattığı etkiye TRAVMA diyoruz. Hayatın normal akışı sırasında birdenbire ortaya çıkan, yaşamı tehdit edici olayların insanda yarattığı etkiye TRAVMA diyoruz.

5 TRAVMATİK OLAYLAR TRAFİK KAZASI BİR YAKINININ KAYBI KAYBI ŞİDDET DOĞAL AFETLER

6 TRAVMA SONRASI STRES TEPKİLERİ İSTENMEDEN AKLA GELEN DÜŞÜNCE VE GÖRÜNTÜLER İSTENMEDEN AKLA GELEN DÜŞÜNCE VE GÖRÜNTÜLER KAÇINMA KAÇINMA FİZYOLOJİK UYARILMIŞLIK FİZYOLOJİK UYARILMIŞLIK

7 OKUL ÇAĞINDAKİ (7-12 YAŞ) ÇOCUKLARDA TSS TEPKİLERİ Okul öncesindeki davranışlara gerileme Okul öncesindeki davranışlara gerileme Okula gitmek istememe Okula gitmek istememe Okul başarısının düşmesi Okul başarısının düşmesi Tekrarlanan oyunlar Tekrarlanan oyunlar Saldırganlık Saldırganlık Gevezelik Gevezelik Erkek çocuklarda silaha, savaş oyunlarına ilgi gösterme Erkek çocuklarda silaha, savaş oyunlarına ilgi gösterme

8 Kabuslar, Kabuslar, uyku sorunları Ayrılık Ayrılık kaygısı Doğal Doğal olaylardan( yağmur, rüzgâr vb.) korku Dikkat Dikkat ve konuşma sorunları İsyankar İsyankar davranışlar Vücutta Vücutta ağrılar Yatak Yatak ıslatma

9 NELER YAPILABİLİR? Duygularını Duygularını ifade etmelerine yardım edin, sabırlı, ilgili ve esnek davranın. Oyun Oyun oynamalarını teşvik edin, merak ettikleri şeyleri açıklayın. Dikkatleri Dikkatleri kolayca dağılabileceğinden okulda ve evde fazla çalışmalarını beklemeyin. Basit Basit ve yapılandırılmış görevler verin, ufak sorumluluklar almalarına fırsat verin. İlerde İlerde olabilecek başka travmatik olaylardan kendisini nasıl koruyacağını anlatın.

10 ERGENLERDE TSS TEPKİLERİ ( YAŞ ) Dünya ve kendi gelecekleri hakkında olumsuz tutumlar. Dünya ve kendi gelecekleri hakkında olumsuz tutumlar. Kendi korkuları ve travmaya verdikleri tepkilere ilişkin endişe.( Özellikle kendilerini suçlu ve çaresiz hissetme gibi tepkilerin normal olup olmadığını merak etme) Kendi korkuları ve travmaya verdikleri tepkilere ilişkin endişe.( Özellikle kendilerini suçlu ve çaresiz hissetme gibi tepkilerin normal olup olmadığını merak etme) Risk alma ve duygularını davranışlarla dışa vurma( Okuldan kaçma, madde kullanımı) Risk alma ve duygularını davranışlarla dışa vurma( Okuldan kaçma, madde kullanımı) İştah ve uyku sorunları İştah ve uyku sorunları Günlük etkinliklere karşı ilgi kaybı Günlük etkinliklere karşı ilgi kaybı Okul sorunları Okul sorunları Anne-babalarla çatışma ve tartışmaların artması Anne-babalarla çatışma ve tartışmaların artması

11 NELER YAPILABİLİR ? Aile ve arkadaşlarıyla duygularını paylaşmalarına ve ifade etmelerine yardım edin. Aile ve arkadaşlarıyla duygularını paylaşmalarına ve ifade etmelerine yardım edin. Kabul, hoşgörü ve destek gösterin. Kabul, hoşgörü ve destek gösterin. Gündelik faaliyetlere katılmalarını ve spor yapmalarını teşvik edin. Gündelik faaliyetlere katılmalarını ve spor yapmalarını teşvik edin. Okul başarılarıyla ilgili beklentilerinizi azaltın. Okul başarılarıyla ilgili beklentilerinizi azaltın. Varsa travma sonrası yeniden yapılandırma çalışmalarına katılmaları ve başkalarına yardım etmeleri için onları teşvik edin. Varsa travma sonrası yeniden yapılandırma çalışmalarına katılmaları ve başkalarına yardım etmeleri için onları teşvik edin.

12 KAYGI VE DEPRESYON TEPKİLERİ Depresif yada sinirli bir ruh hali Depresif yada sinirli bir ruh hali Tüm etkinliklere karşı ilginin azalması ve bunlardan haz almama Tüm etkinliklere karşı ilginin azalması ve bunlardan haz almama Kilo kaybı veya artışı Kilo kaybı veya artışı Kaybedilen kişiyi özleme Kaybedilen kişiyi özleme Sevilen birinin kaybını kabullenmeme Sevilen birinin kaybını kabullenmeme Uykusuzluk yada aşırı uyuma Uykusuzluk yada aşırı uyuma Aşırı huzursuzluk Aşırı huzursuzluk Aşırı yavaşlık Aşırı yavaşlık Enerji kaybı/ azalması ve derin bir yorgunluk hissi Enerji kaybı/ azalması ve derin bir yorgunluk hissi

13 Değersizlik duygusu Değersizlik duygusu Aşırı yada duruma uymayan suçluluk duyguları Aşırı yada duruma uymayan suçluluk duyguları Konsantre olmada; karar vermede zorluk Konsantre olmada; karar vermede zorluk Tekrarlayan ölüm düşünceleri Tekrarlayan ölüm düşünceleri Hayatın yaşamaya değmediğine dair tekrarlayan düşünceler Hayatın yaşamaya değmediğine dair tekrarlayan düşünceler

14 DİKKAT!.. Yaşanan bir travma sonrası,kişinin kaygı ve depresyon belirtileri göstermesi normal bir durumdur. Yaşanan bir travma sonrası,kişinin kaygı ve depresyon belirtileri göstermesi normal bir durumdur. Depresyon ve kaygı durumu uzun süre devam ediyorsa; birey normal yaşamına devam etmede, uyumda güçlük çekiyorsa ( normalleşme sağlanamıyorsa) rehberlik servisleri ve sağlık kuruluşlarından yardım alınmalıdır. Depresyon ve kaygı durumu uzun süre devam ediyorsa; birey normal yaşamına devam etmede, uyumda güçlük çekiyorsa ( normalleşme sağlanamıyorsa) rehberlik servisleri ve sağlık kuruluşlarından yardım alınmalıdır.

15 Travmatik Olaylara Karşı Dayanıklı Çocuklar Yetiştirmek İçin Neler Yapılabilir? Çocuğa ait olma, sevilme ve güven duygusu aşılayın. Çocuğa ait olma, sevilme ve güven duygusu aşılayın. Kendine güven ve öz kontrol duygusunu geliştirin. Kendine güven ve öz kontrol duygusunu geliştirin. Tutarlı disiplin uygulayın. Tutarlı disiplin uygulayın. Problem çözme ve sosyal becerilerini geliştirin. Problem çözme ve sosyal becerilerini geliştirin.

16 TRAVMADAN SONRA ÇOCUKLAR İÇİN İLETİŞİMİN ÖNEMİ Çocukların duygularını başkalarına anlatmaları onların acı veren bu yaşantıları daha kolay kabul etmelerine yol açar. Çocukların duygularını başkalarına anlatmaları onların acı veren bu yaşantıları daha kolay kabul etmelerine yol açar. Yaşantılarını ve duygularını paylaştıklarında kendilerini daha iyi hissederler. Yaşantılarını ve duygularını paylaştıklarında kendilerini daha iyi hissederler. Olan bitene karşı farklı bir bakış açısı edinebilirler. Olan bitene karşı farklı bir bakış açısı edinebilirler. Başkalarının da benzer tepkilere sahip olduğunu bilmek toparlanma sürecini başlatır yada hızlandırır. Başkalarının da benzer tepkilere sahip olduğunu bilmek toparlanma sürecini başlatır yada hızlandırır. Gelecekle ilgili daha olumlu bir bakış açısı geliştirebilirler. Gelecekle ilgili daha olumlu bir bakış açısı geliştirebilirler.

17 ÇOCUKLAR NEDEN KONUŞMAK İSTEMEZLER? Çocuklar kendileri ve özel yaşantıları hakkında konuşmaya alışık olmayabilirler. Çocuklar kendileri ve özel yaşantıları hakkında konuşmaya alışık olmayabilirler. Daha önce bu gibi konularda kendilerini ifade etmek için hiç cesaretlendirilmemiş olabilirler. Daha önce bu gibi konularda kendilerini ifade etmek için hiç cesaretlendirilmemiş olabilirler. Duygularını tanımlamakta zorlanıyor olabilirler. Duygularını tanımlamakta zorlanıyor olabilirler. Travmatik olaydan bahsetmek onlara acı veriyor olabilir. Travmatik olaydan bahsetmek onlara acı veriyor olabilir. Yetişkinlerden korkuyor yada onlara güvenmiyor olabilirler. Yetişkinlerden korkuyor yada onlara güvenmiyor olabilirler. Yetişkinlerin kendilerini anlamayacaklarını düşünüyor olabilirler. Yetişkinlerin kendilerini anlamayacaklarını düşünüyor olabilirler. Yetişkinleri üzmek yada endişelendirmek istemiyor olabilirler. Yetişkinleri üzmek yada endişelendirmek istemiyor olabilirler.

18 TRAVMADAN ETKİLENME DÜZEYİ 1-Aşırı durumlara tanık olma : Ölümden kıl payı kurtulma, yaralanma, ölmekte olan birini görme, yaralıların taşınmasını izleme. 1-Aşırı durumlara tanık olma : Ölümden kıl payı kurtulma, yaralanma, ölmekte olan birini görme, yaralıların taşınmasını izleme. 2-Stres yaratan durumlara maruz kalma süresi : Süre ne kadar uzunsa kişinin etkilenme düzeyi o denli artar. 2-Stres yaratan durumlara maruz kalma süresi : Süre ne kadar uzunsa kişinin etkilenme düzeyi o denli artar. 3- Yaşamın tehlikeli olduğunu düşünme : Kişi deprem, sel, yangın yada kaza sonucu öleceğini düşünmüşse daha fazla etkilenir. 3- Yaşamın tehlikeli olduğunu düşünme : Kişi deprem, sel, yangın yada kaza sonucu öleceğini düşünmüşse daha fazla etkilenir. 4- Çocuğun yada kişinin başa çıkma gücü : 4- Çocuğun yada kişinin başa çıkma gücü : Kişilerde travmatik olay öncesi varolan başa çıkma gücü etkilenme düzeyini azaltır. 5- Sosyal desteğin doğası ve derecesi : 5- Sosyal desteğin doğası ve derecesi : Kişinin yeterli derecede sosyal desteğinin olması etkilenme düzeyini azaltır. 6- Anne-baba tepkileri : 6- Anne-baba tepkileri : Anne-babaları güçlü olumsuz tepkiler gösteren çocuklar travmatik olaydan daha fazla etkileneceklerdir.

19 TRAVMATİK BİR OLAYDAN SONRA ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN DAVRANIŞ DEĞİŞİKLİKLERİ Daha hareketli, saldırgan ve talep edici olabilirler. Daha hareketli, saldırgan ve talep edici olabilirler. Sınıfta ve evde davranış bozukluğu gösterebilirler. Sınıfta ve evde davranış bozukluğu gösterebilirler. Sessiz, mesafeli ve depresif olabilirler. Sessiz, mesafeli ve depresif olabilirler. Oyunlara karşı ilgisiz kalabilirler. Oyunlara karşı ilgisiz kalabilirler. Bazı davranışlarında pasif, güvensiz ve bağımlı hale gelerek gerileme davranışı gösterirler. Bazı davranışlarında pasif, güvensiz ve bağımlı hale gelerek gerileme davranışı gösterirler. Okula gitmeyi reddedebilirler. Okula gitmeyi reddedebilirler. Bazıları geceleri altını ıslatmaya başlayabilirler. Bazıları geceleri altını ıslatmaya başlayabilirler.

20 TRAVMANIN AİLELER ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ Travma aile yapısını ve rollerini değiştirebilir. Travma aile yapısını ve rollerini değiştirebilir. Akraba, arkadaş ve komşuların desteğinden uzak kalmaya yol açabilir. Akraba, arkadaş ve komşuların desteğinden uzak kalmaya yol açabilir. Aile üyeleri kendilerini birbirlerinden uzaklaşmış hissedebilirler. Aile üyeleri kendilerini birbirlerinden uzaklaşmış hissedebilirler. Aile bireylerinde travmatik olay hakkında konuşmakta güçlük ve başkalarını üzmek için konuşmaktan kaçınma görülebilir. Aile bireylerinde travmatik olay hakkında konuşmakta güçlük ve başkalarını üzmek için konuşmaktan kaçınma görülebilir. Aile içinde tartışmalar ve aile bireyleri arasında çatışma ortaya çıkabilir. Aile içinde tartışmalar ve aile bireyleri arasında çatışma ortaya çıkabilir. Çocukların güven gereksinimleri artabilir, daha çok ilgi görmek isteyebilirler. Çocukların güven gereksinimleri artabilir, daha çok ilgi görmek isteyebilirler. Ailenin birlikte olması ve hoş vakit geçirmek için koşullar uygun olmayabilir. Ailenin birlikte olması ve hoş vakit geçirmek için koşullar uygun olmayabilir. Aile bireyleri arasında kayıplarla ilgili yas tutma tutum ve tarzlarındaki farklılıklar ve bunlara bağlı çatışmalar ortaya çıkabilir. Aile bireyleri arasında kayıplarla ilgili yas tutma tutum ve tarzlarındaki farklılıklar ve bunlara bağlı çatışmalar ortaya çıkabilir. Maddi ve manevi kaynakların azalması sorun olabilir. Maddi ve manevi kaynakların azalması sorun olabilir.

21 TRAVMATİK OLAYLARLA BAŞA ÇIKMADA AİLELERE ÖNERİLER Stres yaratan durumun varlığını kabul etme. Stres yaratan durumun varlığını kabul etme. Sorunları hep birlikte uğraşarak çözme. Sorunları hep birlikte uğraşarak çözme. Yaşamla ilgili yeni ve olumlu bir bakış açısı geliştirme. Yaşamla ilgili yeni ve olumlu bir bakış açısı geliştirme. Aile içinde birlik ve şefkatin olması. Aile içinde birlik ve şefkatin olması. Aile içinde açık ve etkili iletişim. Aile içinde açık ve etkili iletişim. Aile içi rol ve beklentilerde esneklik olması. Aile içi rol ve beklentilerde esneklik olması. Aile ortamının güven verici olması. Aile ortamının güven verici olması.


"PSİKO SOSYAL OKUL PROJESİ PSİKOEĞİTİM VELİ EĞİTİMİ SEMİNERİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları