Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

HAZIRLAYAN Esma KILIÇ Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "HAZIRLAYAN Esma KILIÇ Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi."— Sunum transkripti:

1 HAZIRLAYAN Esma KILIÇ Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13 Bu çalışma boyunca yaşadığım üç temel duygum; Çaresizlik,Memnuniyet ve Umut Uzm. Psikolojik Danışman Çiğdem Yağaner Eroğlu (Uzman Ekip Üyesi)

14 “Sizi seviyorum. Siz benim kalbimi özgürlüğe bırakmamı sağladınız!” Donanma İlköğretim Okulu 8. Sınıf Öğrencisi, Nisan 2000, Kocaeli

15 Kendimi sanki bir çocukmuşum gibi hissettim. Sizlere çok teşekkür ederim. Dr.İlhami Tankut İlköğretim Okulu 5A sınıfından bir öğrenci, 2004 Nisan, ANTALYA

16 MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi Kendimi güvenli yerimde mutlu hissediyorum. Sakin ve mutlu. Bu değişikliği annem bile fark etti. Sizlerle tanıştığım için mutluyum. Nevin TAVŞAN Ahmet Coşkun Bulut İ.Ö.O. 2/A

17 MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi Bizler okulda öğretim sürecini çok ön plana almışız bu programla çocukların ders çalışmanın ötesinde onları dinlemeyi ve duygularını anlamaya çalıştık. Fatmagül Özpınar İ.Ö.O. 6/B Sınıf Rehber Öğretmeni

18 Kendimi iyi hissettim. Bir travma olayı olunca ne yapılacağını öğrendim. Üzüntülerimi paylaşmayı öğrendim. Kötü bir şey olduğunda ne yapacağımı öğrendim. Ben bu psikolojik rehberlikten çok şey öğrendim. Sizleri çok seviyorum. Nehir KUŞDEMİR Ahmet Coşkun Bulut İ.Ö.O. 2/A MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

19 MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi Benim çocuğum doğmadan önce amcası vefat etmişti. Kızım amcasını hiç tanımıyordu. Sizin yaptırdığınız “sosyal atom” etkinliğinde amcasını kelebek olarak yapmış. Bizler amcasını bilmiyor diyerek bahsetmemiştik. Bu çalışmayla çocukların duygularını dışa vurduklarını ve çok yararlı olduğunu düşünüyorum. Fatmagül Özpınar İ.Ö.O. 3/A öğrenci velisi

20 MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi Benim çocuğum sizin çizdirdiğiniz resimleri paylaşırken çok renkli bir yaprak çizdiğini gördüm. Ve nedenini sorduğumda ; “Bu yaprakların hepsi kendisinin ayrı ayrı özellikleri olduğunu ve ;Anneciğim ben çok renkli bir kişiliğim olduğundan öyle yaptım” dedi. M.M.Ege İ.Ö.O. 5. Sınıf Öğrenci velisi

21 MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi Bende her korktuğumda neler yapılacağını öğrendim. Depremde anne-babasını kaybettiyse nasıl teselli edeceğimizi öğrendik. Sınıfta bir kişi şaşırdıysa buna gülmeyeceğimizi öğrendik. Neslihan TUZTAŞ A.Coşkun Bulut İ.Ö.O. 2/B

22 MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi Psikoeğitimi öğrenmeden önce bir şey başımıza geldiğinde hiç bir şey yapamıyor, dışarıya çıkmaya korkuyordum. Ama şimdi bir şey olunca müzik dinliyorum başkaları ile konuşabiliyorum, şarkı söylüyorum. Abdülselam YOLAKAÇ A.Coşkun Bulut İ.Ö.O. 2/B

23 MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi Psikoeğitimi öğrenmeden önce aile arası sorunlar yaşamıştım kendimi kötü hissediyor ve canım çok sıkılıyordu. Ama şimdi güvenli yerime gidip heyecan yaratıp eğlenebiliyorum. Dilek DEMİRTAŞ Cumhuriyet İ.Ö.O. 5/A

24 MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi Öğretmenlikte 30. Yılımı çalışıyorum ve bu çalışmayla daha hoşgörülü olmayı, yargılamamayı, şiddet kullanmamayı, stresli bir günümle başetmeyi öğrendim. Fatmagül Özpınar İ.Ö.O. Sınıf rehber öğretmeni

25 MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi Bundan sonra da çocukların rahatlaması ve yoğun geçen haftalarda maliyeti fazla olmadığı için özellikle “köy resmi” etkinliğini çocuklarla yaparak bütünlüğü sağlayabiliriz. Cumhuriyet İ.Ö.O. 4/B sınıf rehber öğretmeni

26 MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi Bu eğitimi görmeden önce çok üzülüyordum. Babamın yanına gidemedim diye. Ama şimdi sevinçliyim. Kendimi babamın yanında gibi hissediyorum. Bilgisayarım olsaydı bu kadar sevinemezdim. Çok teşekkürler. Sizleri hiç unutmayacağım. Okan AYGÜN A. Coşkun Bulut İ.Ö.O. 5 /A

27 “siz geldiğiniz günden Felakete uğramış her bireyin başarması gereken bir görev vardır: hatıralarla yüzleşmek ve bu hatıralarla yaşayabilmeye alışmak.

28

29 BAŞLIKLAR I. OTURUM 1.Psikoeğitimin Amaçları 2.Psikoeğitim Programına Aileleri Dahil Etmenin Önemi 3.Okulların ve Öğretmenleri Rolü ve Önemi 4.Öğretmenlerin Katkısı 5.Travma 6.Travma Sonrası Stres Tepkileri (TSS) 7.TSS Kaygı ve Depresyon Tepkileri 8.Okul Çağındaki Çocuklarda TSS 9.Neler Yapılabilir 10.Ergenlerde TSS 11.Neler Yapılabilir MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

30 12.Travmatik Bir Olaydan Sonra Görülen Davranış Değişiklilikleri 13.Travmanın Aileler Üzerindeki Etkileri 14.Bireylerin Travmatik Olaylardan Etkilenmelerini Belirleyen Etmenler 15.Travmatik Olaylara Dayanıklı Bireylerin Özellikleri 16.Travmatik Olaylarla Başa Çıkmada Ailelere Öneriler 17.Travmatik Olaylara Karşı Dayanıklı Çocuklar Yetiştirmek İçin Neler Yapılabilir MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi II. OTURUM KONULARI 1.Çocuklar Neden Konuşmak İstemezler 2.Travma Sonrası Çocuklar İçin İletişimin Önemi 3.İletişim Engelleri 4.Neden Dinlemeyiz 5.Nasıl Daha İyi Dinleriz

31 PSİKOEĞİTİMİN AMAÇLARI 1.Travmatik olayların normal psikolojik etkileri hakkında öğretmenler, ana- babalar ve çocukları bilgilendirmek ve onların bu konuya ilişkin anlayışlarını geliştirmek. 2.Çocuklar, ana-babalar ve öğretmenleri bilgilendirerek, kendi tepkilerini anlama ve paylaşma olanağı vermek, tepkilerinin doğal olduğunu göstermek ve normalleştirmek. MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

32 3. Okul sistemi ile aileler arasında yaşantıların paylaşılmasını sağlamak, böylece iki sistem arasındaki iletişimi kurmak ve salamlaştırmak. 4. Olumlu başa çıkma yöntemlerini vurgulayarak bunların gerektiğinde kullanılmalarını sağlamak. 5. Çocukların tepkilerinin normale dönmesini sağlamaya uygun bir ortam oluşturarak onların öğrenme ve gelişme kapasitelerini arttırmak. MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

33 PSİKOEĞİTİM PROGRAMINA AİLELERİ DAHİL ETMENİN ÖNEMİ ?Zorlu ve travmatik bir olay yaşamış veya yaşamakta olan çocuklar, yaşantıları ve duyguları hakkında anne babaları ile iletişim kurabildikleri zaman kendilerini daha iyi hissetmektedirler. ?Çocuğun problemli davranışı evde bazı şeylerin yolunda gitmediğinin bir işareti olabilir. MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

34 MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi ?Programda ilerleme kaydetmek için anne babanın işbirliği gerekmektedir. ?Çocuğu daha iyi tanıyan kişiler olarak anne babalar çocuğun anlaşılmasında yardımcı olabilirler. ?Aileler kaybettiklerini düşündükleri kontrolü yeniden kazanabilirler

35 OKULLARIN VE ÖĞRETMENLERİN ROLÜ VE ÖNEMİ  Okulda bulunmak, oyun ve diğer okul etkinliklerine katılmak çocuklarda, özellikle travmatik yaşantı dönemlerinde çok ihtiyaç duydukları, süreklilik, değişmezlik ve normallik hissinin oluşmasına yardımcı olur.  Okulda bulunmak ve etkinliklere katılmak çocukların gereksinimlerini daha kolaylıkla iletmelerine neden olur. MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

36  Öğretmenler eğitim ve öğretim görevlerinin yanı sıra çocukların gereksinimlerini daha kolaylıkla iletmelerine neden olur.  Öğretmenler eğitim ve öğretim görevlerinin yanı sıra çocukların mutlu ve sağlıklı büyümelerine yardımcı olacak bir gelişme ve öğrenme ortamı yaratırlar.  Çocuklarla daha çok birlikte oldukları için, onların gereksinimlerini herkesten iyi bilir ve gerektiğinde onlara yardım edebilirler.  Öğretmenlerin yardımıyla daha ileri düzeyde psikolojik yardıma gereksinim duyan çocuklar belirlenebilir. MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

37 ÖĞRETMENLERİN KATKISI  Çocukların travmatik olayın ne olduğunu anlamalarına yardım edebilir.  Travmatik olaya verilen tepkiler konusunda çocukları bilgilendirebilir.  Çocukların duygusal olarak toparlanmalarına yardımcı olacak sınıf etkinlikleri düzenleyebilir.  Öğretim etkinliklerini çocukların gereksinimlerine göre uyarlayarak ve gereksinim duyan çocuklara daha fazla eğitim desteği verebilir. MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

38  Çocuklarla özel iletişim teknikleri kullanabilir.  Sınıfta sıcak ve destekleyici bir sosyal ortam yaratabilir.  Çocukların kayıplarla, acı veren anılar ve duygularla başa çıkmalarına yardımcı olacak etkinlikler düzenleyebilir.  Çocukların toparlanma süreçlerini kolaylaştırmak için okul ve aile arasındaki işbirliğini güçlendirebilir. MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

39 MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi Travma Nedir ? ANİ YAŞANAN, YAŞAMI TEHDİT EDİCİ OLAYLAR TRAVMA TRAFİK BİR YAKININ ŞİDDETDOĞAL AFETLER KAZASIKAYBI

40 TRAVMA SONRASI STRES TEPKİLERİ (TSS) Travma sonrası stres tepkilerini üç ana grupta toplamak mümkündür: MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi İstenmeden akla gelen düşünce ve görüntüler Kaçınma Fizyolojik uyarılmışlık

41 KAYGI VE DEPRESYON TEPKİLERİ  Depresif ya da sinirli bir ruh hali  Tüm etkinliklere karşı ilginin azalması ve bunlardan haz almama  Kilo kaybı (diyet yapmaksızın) veya artışı  Kaybedilen kişiyi özleme  Sevilen birinin kaybını kabullenmeme  Uykusuzluk ya da aşırı uyuma MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

42  Aşırı huzursuzluk  Aşırı yavaşlık  Enerji kaybı / azalması ve derin bir yorgunluk hissi  Değersizlik duygusu  Aşırı ya da duruma uymayan suçluluk duyguları  Konsantre olmada; karar vermede zorluk  Tekrarlayan ölüm düşünceleri  Hayatın yaşamaya değmediğine dair tekrarlayan düşünceler MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

43 MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi YAŞA GÖRE TSS TEPKİLERİ OKUL ÇAĞINDAKİ ÇOCUKLAR ( 7-12 YAŞ )  Okul öncesi dönemdeki davranışlara gerileme  Okula gitmek istememe  Okul başarısının düşmesi  Tekrarlanan oyunlar  Saldırganlık  Gevezelik

44  Erkek çocuklarda özellikle silahlara, Savaş oyunlarına vb. ilgi gösterme  Kabuslar, uyku sorunları  Ayrılık kaygısı  Doğal olaylardan (yağmur,rüzgar gibi) korku  Dikkat ve konuşma sorunları  İsyankar davranışlar  Vücutta ağrılar  Yatak ıslatma MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

45 NELER YAPILABİLİR  Duygularını ifade etmelerine yardım edin, sabırlı, ilgili ve esnek davranın.  Oyun oynamalarını teşvik edin, merak ettikleri şeyleri açıklayın.  Dikkatleri kolayca dağılabileceğinden okulda ve evde fazla çalışmalarını beklemeyin.  Basit ve yapılandırılmış görevler verin, ufak sorumluluklar almalarına fırsat verin.  İleride olabilecek başka travmatik olaylardan kendisini nasıl koruyacağını anlatın. MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

46 ERGENLERDE TSS TEPKİLERİ (13-18 yaş arası)  Dünya ve kendi gelecekleri hakkında olumsuz tutumlar  Kendi korkuları ve travmaya verdikleri tepkilere ilişkin endişe (özellikle kendilerini suçlu ve çaresiz hissetme gibi tepkilerinin normal olup olmadığını merak etme)  Risk alma veya duygularını davranışlarla dışa vurma (Örn; okuldan kaçma, madde kullanımı) MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

47  İştah ve uyku sorunları  Günlük etkinliklere karşı ilgi kaybı  Okul sorunları  Travmatik yaşantıdan sonra almak zorunda kaldıkları sorumluluklar nedeniyle yetişkinliğe erken girme  Anne-babalarla çatışma ve tartışmaların artması MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

48 NELER YAPILABİLİR  Aile ve arkadaşlarıyla duygularını paylaşmalarına ve ifade etmelerine yardım edin.  Kabul, hoşgörü ve destek gösterin.  Gündelik faaliyetlere katılmalarını ve spor yapmalarını teşvik edin.  Okul başarılarıyla ilgili beklentilerinizi azaltın.  Varsa travma sonrası yeniden yapılandırma çalışmalarına katılmaları ve başkalarına yardım etmeleri için onları teşvik edin. MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

49 TRAVMATİK BİR OLAYDAN SONRA GÖRÜLEN DAVRANIŞ DEĞİŞİKLİKLERİ  Daha hareketli, saldırgan ve talep edici olabilirler.  Sınıfta ve evde davranış bozukluğu gösterebilirler.  Sessiz, mesafeli, depresif olabilirler  Oyunlara karşı ilgisiz kalabilirler.  Bazısı davranışlarında pasif, güvensiz ve bağımlı hale gelerek gerileme davranışı gösterirler. Örneğin; öğretmenlerin peşinden ayrılmayıp sürekli ilgi bekleyebilirler.  Okula gitmeyi reddedebilirler.  Bazıları geceleri altını ıslatmaya başlayabilirler. MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

50 TRAVMANIN AİLELER ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ  Travma aile yapısını ve rollerini değiştirebilir.  Akraba, arkadaş ve komşuların desteğinden uzak kalmaya yol açabilir.  Aile üyeleri kendilerini birbirlerinden uzaklaşmış hissedebilirler.  Aile bireylerinde travmatik olay hakkında konuşmada güçlük ve başkalarını üzmek için konuşmaktan kaçınma görülebilir. MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

51  Aile içinde tartışmalar ve aile bireyleri arasında çatışma ortaya çıkabilir.  Çocuklar güven gereksinimleri artabilir, daha çok ilgi görmek isteyebilirler.  Ailenin birlikte olması ve hoş vakit geçirmek için koşullar uygun olmayabilir.  Aile bireyleri arasında kayıplarla ilgili yas tutma tutum ve tarzlarındaki farklılıklar ve bunlara bağlı çatışmalar ortaya çıkabilir.  Maddi ve manevi kaynakların azalması sorun olabilir. MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

52 MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi 1.Aşırı durumlara tanık olma : Ölümden kıl payı kurtulma, yaralanma, ölmekte olan birini görme, yaralıların taşınmasını izleme 2.Stres yaratan durumlara maruz kalma süresi: Süre ne kadar uzunsa kişinin etkilenme düzeyi o denli artar. 3.Yaşamın tehlikede olduğunu düşünme: Kişi deprem, sel, yangın, ya da kaza sonucu öleceğini düşünmüşse daha fazla etkilenir. 4.Bireyin başa çıkma gücü 5.Sosyal desteğin doğası ve derecesi 6.Ana - baba tepkileri: Ana-babalari güçlü olumsuz tepkiler gösteren çocuklar travmatik olaylardan daha fazla etkileneceklerdir. BİREYLERİN TRAVMATİK OLAYLARDAN ETKİLENMELERİNİ BELİRLEYEN ETMENLER

53 Travmatik Olaylara Dayanıklı Bireylerin Özellikleri Kendilerine ve örseleyici yaşam olaylarına başa çıkma gücüne güven Bağımsı düşüne bilme ve davranabilme Başkalarıyla almaya ve vermeye dayalı olumlu ilişkiler kurabilme. Bireysel disiplin ve sorumluluk duygusuna sahip olma Açık fikirlilik ve esneklik MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

54 TRAVMATİK OLAYLARLA BAŞAÇIKMADA AİLELERE ÖNERİLER Stres yaratan durumun varlığını kabul etme. Sorunları hep birlikte uğraşarak çözme. Yaşamla ilgili yeni ve olumlu bir bakış açısı geliştirme. Aile içinde birlik ve şefkatin olması. Aile içinde açık ve etkili iletişim. Aile içi rol ve beklentilerde esneklik olması. Aile ortamının güven verici olması. MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

55 Kendisinin ve başkalarının duygu ve düşüncelerini tanıma ve anlayabilme Bu duyguları başkalarına ilete bilme Stres verici olaylara karşı tolerans Yaşama anlam verecek bir yaşam amacı ve felsefesine sahip olma. MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

56 Travmatik Olaylara Karşı Dayanıklı Çocuklar Yetiştirmek İçin Neler Yapılabilir Çocuğa ait olma, sevilme ve güven duygusu aşılayın. Kendine güven ve öz kontrol duygusunu geliştirin. Tutarlı disiplin uygulayın. Problem çözme ve sosyal becerilerini geliştirin. MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

57 MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

58 MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

59 TRAVMADAN SONRA ÇOCUKLAR İÇİN İLETİŞİMİN ÖNEMİ Çocukların duygularını başkalarına anlatmaları onların acı veren bu yaşantıları daha kolay kabul etmelerine yol açabilir. Yaşantılarını ve duygularını paylaştıklarında kendilerini daha iyi hissederler. Olan bitene ilişkin farklı bir bakış açısı edinebilirler. Başkalarının da benzer tepkilere sahip olduğunu bilmek toparlama sürecini başlatır ya da hızlandırır. Gelecekle ilgili daha olumlu bir bakış açısı geliştirebilirler. MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

60  Çocuklar kendileri ve özel yaşantıları hakkında konuşmaya alışık olmayabilirler.  Daha önce bu gibi konularda kendilerini ifade etmek için hiç cesaretlendirilmemiş olabilirler.  Duygularını tanımlamakta zorlanıyor olabilirler.  Travmatik olaydan bahsetmek onlara acı veriyor olabilir.  Yetişkinlerden korkuyor ya da onlara güvenmiyor olabilirler.  Yetişkinlerin kendilerini anlamayacaklarını düşünüyor olabilirler.  Yetişkinleri üzmek ya da endişelendirmek istemiyor olabilirler. MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi ÇOCUKLAR NEDEN KONUŞMAK İSTEMEZLER ?

61 MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi Birisi ağlamaya başladığında tedirgin olmayın. Konuşulanları yarıda kesmeyin Kişiler hakkında yorum yapmayın Dinlerken başka şeyler yapmayın Kişileri karar vermeye, yorum yapmaya zorlamayın Savunmaya geçmeyin; sadece dinleyin Çok fazla konuşmayın Anlatılanlara gülmeyin; İnsanları utandırmayın Saldırgan tavırlar takınmayın Duygularınızı gizlemeye çalışmayın Zıtlaşmayın ve tartışmayın Yargılamayın ve eleştirmeyin

62 MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi Etkileşime önem verin, uygun olduğunda kişiye dokunun ve sarılın Gerçekçi ve belirli önerilerde bulunun. Daha iyi anlamak için sorular sorun. Dikkatli bir şekilde dinleyin ve dinlediğinizi davranışlarınızla belli edin. Geri bildirim verin Empatik sabırlı ve kabul edici olun Yeri ve zamanı uygun olduğunda şaka yapın ve gülümseyin. Göz teması kurun. Çocukla yüz yüze konuşun gerekirse yere oturun. Açık uçlu sorular sorun. Basit ve anlaşılır bir dil kullanın. Yumuşak bir sesle ve acele etmeden konuşun.

63 İLETİŞİM ENGELLERİ  İletişimde dinlemek ve anlamaya çalışmak yerine hemen yargılamak.  Tek bir olaydan giderek kişiyi tanıdığımızı düşünmek.  Beklentilerimizin söyleneni yorumlamakta etkili olması.  Kendimizi ifade etmekten kaçınmak, onun yerine anlaşılmayı beklemek.  Konuştuğumuzda da herkesin bizim düşünce ve duygularımızı hemen anlayıp onaylaması ve paylaşması gerektiğine inanmak.  Kendi kişisel algımızı gerçekmiş gibi düşünmek. MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

64 NEDEN DİNLEMEYİZ  Eğer karşımızdakinin ne söyleyeceğini biliyorsak (bildiğimizi zannedersek) dinlemeyiz.  Hoşumuz gitmeyen birşeyi duymak istemeyiz.  Hoşlanmadığımız bir insanın söylediklerini dinlemekte zorlanırız.  Karşımızdaki daha sözüne başlar başlamaz cevap hazırlamaya başladığımız için ne dediğini duymayız. MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

65 NASIL DAHA İYİ DİNLERİZ ? Konuşurken dinleyemezsiniz, konuşmayı kesin ve dinlemeye istekli olduğunuzu gösterin. Kendinizi konuşanın yerine koyun. Onun bakış acısını, tutumlarını, değerlerini ve yaşını göz önüne alarak anlamaya çalışın. Onu daha iyi anlamak için sorular sorun. Dikkatinizi konuşulana verin, duygularınızı kontrol etmeye çalışın. MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi

66 MEB-UNICEF Psikososyal Okul ProjesiAntalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi


"HAZIRLAYAN Esma KILIÇ Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları