Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI MUŞ REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI MUŞ REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ."— Sunum transkripti:

1

2 SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI MUŞ REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ

3 KAYGI NEDİR? İnsanların güçsüz ve yetersiz olduğu ya da öyle hissettiği durumlarda ortaya çıkan duygulanım olarak tanımlayabiliriz.

4 SINAV KAYGISI sınav kaygısı Sınav öncesinde öğrenilen bilginin, sınav sırasında etkili bir biçimde kullanılmasına engel olan ve başarının düşmesine yol açan yoğun kaygı durumuna sınav kaygısı denir.

5 KAYGININ FİZYOLOJİK BELİRTİLERİ KAN BASINCI, KALP ATIŞI, SOLUNUM SAYISI ARTAR. MİDE VE BARSAK HAREKETLERİ HIZLANIR. TÜKÜRÜK SALGISI AZALIR. AĞIZ KURUR. KAN ŞEKERİ YÜKSELİR. GÖZBEBEKLERİ GENİŞLER. KASLARIN(VÜCUT,KOL,BACAK) KASILMASI ARTAR TİTREME TERLEME

6 Sınav kaygısı aslında gerekli ve faydalıdır. Öğrenciyi öğrenmeye, bir amaç edinmeye motive eder. Faydalı olmayan yüksek ve aşırı kaygıdır. Aşırı sınav kaygısı başarısızlığa neden olur.

7 KAYGI DÜZEYİ GRAFİGİ İSTENİLEN KAYGI ORTA DÜZEY KAYGIDIR. Düşük kaygı Orta düzey kaygı Yüksek kaygı

8 SINAV KAYGISININ BELİRTİLERİ Yapamayacağım…. Başarısız olacağım…. Kötü not alacağım… 1- Felaket yorumları içeren düşünceler, unutkanlık, dikkati toplayamama, konuları hatırlamakta güçlük gibi zihinsel belirtiler.

9 2- Gerginlik, sinirlilik, karamsarlık korku hali, panik, kontrolü yitirme hissi, güvensizlik, çaresizlik ve heyecan gibi duygusal belirtiler. Sınavım var … asabiyim.

10 DERS ÇALIŞMAK İSTEMİYORUM… 3- Kaçma (ders çalışmayı bırakma, sınavı yarıda bırakma) kaçınma (ders çalışmayı erteleme, sınava girmeme..)….. gibi davranışsal belirtiler.

11 SINAV KAYGISININ NEDENLERİ 1- Zamanı Etkin Kullanamama; Sınava çalışmaya geç başlama konuların yetiştirilememesi veya erken başlanmasına karşın zamanı etkin kullanılmaması nedeniyle konuların yetiştirilememesi, konu tekrarın yapılamaması kaygıyı artırır.

12 2- Yanlış Ders Çalışma Alışkanlıkları; Plansız ve programsız ders çalışmak başarısızlığın en önemli kaynağıdır. Kişinin motivasyonunun düşmesine neden olur. Çok çalışıyorum ama soruları yapamıyorum…..

13 3- Mükemmeliyetçilik Düşüncesi; Yaptıklarının, en iyisi ve hiç hatasız olması gerektiğine inanan kişinin kaygı düzeyi yükselir.

14 4- Başarısızlık Korkusu; Başarısız olma korkusunu yoğun yaşayan bireylerin, kendilerine olan güvenleri azalır ve kaygı düzeyi yükselir. Offfff…. Sınavda ya başarılı olamazsam…

15 5- Sınava Çok Fazla Anlam Yüklenmesi ; Kişinin potansiyellerine uygun olmayan amaç belirlemesi ya da sınavı kendini kanıtlayacağı bir platforma dönüştürmesi de kaygı düzeyini yükseltir. Bende 90 net yapmalıyım Sınavda başarılı olursam kendimi kanıtlamış olurum

16 6- Aile Baskısı; Ailelerin çocuklarından çok fazla beklentisinin olması ve çocuğun bunları gerçekleştiremeyeceği düşüncesi de kaygı düzeyini yükseltir. Fen lisesini kazanmalısın.

17 SINAV KAYGISI İLE BAŞETME YOLLARI 1) Sınava planlı programlı çalışma; Planlı ve programlı ders çalışma sınava yeterince ve zamanında çalışmamızı sağlar.

18 2) S ıNAV Z AMANıNA K ADAR D ERS Ç ALıŞMA ; Son ana kadar ders çalışmak öğrenilenlerin karışmasına neden olacağından sınavdan bir iki gün önce ders çalışmayı bırakmak gerekir.

19 3) U YKU, D INLENME VE B ESLENME  Sınav gecesi yeterince uyumaya çalışın.  Sınavdan önce iyice dinlenin ve sınavı düşünmemeye çalışın.  Sınavdan önce fazla ve dokunacak yiyeceklerden uzak durun.

20 4) D ÜŞÜNCE VE İ NANÇLAR ; Eğer başarılı olamazsam aileme ne söylerim Bu sınavda başarılı olamayacağım…. Ellerim titriyor. Ne yapacağım… Ben yetersizim. Aptalın tekiyim… Olumsuz ve yıkıcı düşüncelerden mümkün olduğunca uzak durun. Olumlu ve gerçekçi düşünceler oluşturmaya çalışın.

21 KENDİNİ GERÇEKLEŞTİREN KEHANET Nick güçlü, sağlıklı bir işçi. Arkadaşlarıyla ilişkisi iyi ve işini iyi yapan güvenilir bir insan. Ne var ki, kötümser biri, her şeyin kötüsünü bekler ve başına kötü şeyler geleceğinden korkar.Bir yaz günü, tren isçileri, ustabaşının doğum günü nedeniyle bir saat önceden serbest bırakılırlar.Tamir için gelmiş olan ve manevra alanında bulunan bir soğutucu vagonun içine giren Nick, yanlışlıkla içerden kapıyı kapatır, kendini soğutucu vagona kilitler. Diğer işçiler Nick’in kendilerinden önce çıktığını düşünürler. Nick kapıyı tekmeler, bağırır, ama kimse duymaz, duyanlar da bu tür seslerin sürekli geldiği bir ortamda olduğu için pek kulak vermezler. Nick burada donarak öleceğinde korkmaya başlar.

22 Eğer buradan çıkmazsam, burada kaskatı donacağım, diye düşünmeye başlar. İçerde yarısı yırtılmış bir karton kutunun içine girer. Titremeye başlar. Eline geçirdiği bir kağıda karısına ve ailesine son düşündüklerini yazar: Çok soğuk, bedenim hissizleşmeye başladı. Bir uyuyabilsem! Bunlar benim son sözlerim olabilir?Ertesi günü soğutucu vagonun kapısını açan işiler, Nick’in donmuş bedenini bulurlar. Üzerinde yapılan otopsi, onun donarak öldüğünü göstermektedir. Fakat bu olayı olağanüstü yapan, soğutucu vagonun soğutma motorunun bozuk ve çalışmıyor olmasıydı. Vagonun içindeki ısı 18 C idi, ve vagonda bol hava vardı. Nick’in korkusu, kendini gerçekleştiren bir kehanet oluşturmuştu. Korktuğu başına geldi.

23 BAŞARDI ÇÜNKÜ BAŞARAMIYACAĞINI DÜŞÜNMÜYORDU!

24 5) D OĞRU N EFES A LMA VE G EVŞEME Sınav girmeden yada sınav sırasında kaygı düzeyinizin artarsa, birkaç kez derin nefes alın. Ayrıca birkaç dakika gözlerinizi kapatarak sizi mutlu eden bir anı yada bir yeri hayal edin. Bu sizin rahatlamanıza ve düşünce odağınızın değişmesine yardımcı olacaktır.

25 DOĞRU NEFES ALMA VE GEVŞEME EGZERSİZİ..

26 1-Nefes alma egzersizine başlamadan önce sağ avucunuzu göbeğinizin altına, sol elinizi göğüs kafesinizin üstüne koyun. Ve, gözlerinizi kapatın. 2-Nefes almadan önce ciğerlerinizi iyice boşaltın. 3-Ciğer kapasitenizi hayali olarak ikiye bölün. Ve, "biir!..", "ikii!.." diye içinizden sayarak ciğerinizin Ve, "biir!..", "ikii!.." diye içinizden sayarak ciğerinizin bütününü doldurun. bütününü doldurun. Kısa bir süre bekleyin, "bir", "iki" diye sayarak nefesinizi, Kısa bir süre bekleyin, "bir", "iki" diye sayarak nefesinizi, aldığınız iki katı sürede boşaltın. aldığınız iki katı sürede boşaltın. 4- İkinci ve üçüncü maddede yazılanları tekrarlayarak derin bir nefes daha alın ve verin. Egzersizi bir daha tekrarlayıncaya kadar mutlaka normal olarak en az dört-beş defa nefes alın verin.

27 Soluk alırken içinizin rahatladığını, huzurun ve mutluluğun dolduğunu hayal edin ve bu durumun kan gibi vücudunuzun her köşesine ulaştığını hayal edin. Soluk verirken stresin ve onu oluşturan etkenlerin soluğunuzla birlikte vücudunuzdan dışarı atıldığını düşleyin.

28 K AYGıYı K ONTROL E TMEK Sınava konsantre olmanızı ve sorulara odaklanmanızı sağlar, Düşüncelerinizi ve dikkatinizi toplamada yardımcı olur, Olumsuz düşünmenizi ve paniğe kapılmanızı engeller,

29 S ıNAV SÜRESINCE...1 Yönergeyi dikkatle okuyun ve sorulara göz gezdirin. Bir bölüme başlamadan önce o bölümü hızla gözden geçirin. Bir soruda belli bir süre geçmesine rağmen çözüme ulaşamıyorsanız soruyu bırakın. Herhangi bir soruyu karmaşık göründüğü için atlamayın. Yanınızda mutlaka bir saat bulundurun.

30 S ıNAV SÜRESINCE... 2 Zihninizin dağılmasını önleyin.Programlı bir şekilde dinlenin. Geçen zamanla aşırı ilgilenmeyin. Sorulan soruya cevap olamayacak seçenekleri eleyin. Tahmin etmeniz gerekirse hızlı tahminde bulunun ve fikrinizi değiştirmeyin. Cevap anahtarındaki dörtlü zincirleri gözden geçirin. Cevaplarınızı doğru kodlayın. Cevaplarınızı cevap kağıdına gruplar halinde kodlayın.

31 S ıNAV SÜRESINCE...3 Özel bir kodlama sistemi geliştirerek soru kitapçığı üzerinde işaretleyin. Sınavda mutlaka yapamayacağınız güç sorularda olacaktır.bütün soruları cevaplama gayreti içinde olmayın. Üst üste birkaç soruyu yapamıyorsanız yada dikkatinizin dağıldığını düşünüyorsanız, biraz mola verin. İyi olduğunuz alandan başlamanız sizi motive eder.

32 S ıNAV S ÜRESINCE...4 Bir soruyu cevaplarken aklınıza başka bir soru ile ilgili bir bilgi ya da düşünce gelirse, başka bir kağıda kısaca not edin, o sorunun cevabını düşünerek vakit kaybetmeyin ve dikkatinizi dağıtmayın. Dikkatinizin dağılması ve konsantrasyonunuzun bozulması yeniden kaygılanmanıza neden olur.

33 S ıNAV S ÜRESINCE...5 Konsantrasyonunuz bozulur ve kaygı düzeyiniz yükselirse, O ana kadar iyi gittiğinizi göz önüne alarak, uyguladığınız tekniği tekrarlayın ve sınava devam edin. Kaygınıza teslim olmayın ve bu durumla baş edebileceğinizi unutmayın.

34 SINAVDAN SONRA Sınavdan sonra kendinizi ödüllendirin...

35 HERKESİN RAKİBİ KENDİSİDİR.. Geleceğin senin elinde, kendi kendine değiştirebilirsin !...

36 AFRİKA'DA HER SABAH BİR CEYLAN UYANIR. BU CEYLAN, EN HIZLI ASLANDAN DAHA HIZLI KOŞMASI GEREKTİĞİNİ, YOKSA ONA YEM OLACAĞINI BİLİR.

37 AFRİKA'DA HER SABAH BİR ASLAN UYANIR. BU ASLAN EN HIZLI CEYLANDAN DAHA HIZLI KOŞMASI GEREKTİĞİNİ, YOKSA AÇ KALACAĞINI BİLİR.

38 SONUÇTA ASLAN YA DA CEYLAN OLMANIZ HİÇ FARKETMEZ ; GÜNEŞ DOĞDUĞUNDA KOŞUYOR OLMANIZ GEREKİR (Afrika Özdeyişi)

39 SINAVDA BAŞARILAR DİLERİM. HEDEFLERİNİZE ULAŞMAK KENDİ ELİNİZDE……

40 KAYNAKLAR 1. NLP İLE SINAV SERÜVENİ Bülent Şenyürek Zeynep Müge Kasaroğlu 2. Uzm. Psk. Sibel Yargıcı’nın e9.pdf adresindeki yazısı e9.pdf 3- İNTERNET STESİWWW.AKTUELPDR.COM 4- Baltaş,Acar; “Üstün Başarı”, Remzi kitabevi,İstanbul,1995.


"SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI MUŞ REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları