Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI. SINAV KAYGISI Kişinin sınav sonucunda elde edeceğini düşündüğü akademik başarısızlığı genelleyerek bunu kişiliğinin.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI. SINAV KAYGISI Kişinin sınav sonucunda elde edeceğini düşündüğü akademik başarısızlığı genelleyerek bunu kişiliğinin."— Sunum transkripti:

1 SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI

2 SINAV KAYGISI Kişinin sınav sonucunda elde edeceğini düşündüğü akademik başarısızlığı genelleyerek bunu kişiliğinin başarısızlığı olarak algılamasından kaynaklanan, dolayısıyla öğrenilen bilginin sınav sırasında etkili bir biçimde kullanılmasını engelleyen ve başarının düşmesine yol açan yoğun kaygı durumudur.

3 KAYGI DÜZEYİ GRAFİGİ İSTENİLEN KAYGI ORTA DÜZEY KAYGIDIR. Düşük kaygı Orta düzey kaygı Yüksek kaygı

4 SINAV KAYGISI VE GİDERİLME YÖNTEMLERİ KAYGI : Nedeni belli olmayan korkulara denir.

5 SINAV KAYGISI YAŞAYAN BİR ÖĞRENCİ ; Acaba sınavı kazanabilecek miyim. Arkadaşlarım kazanır ve ben kazanamaz isem Yüzüne nasıl bakarım (aile,eş dost akraba) Daha hazır değilim sınava çok az bir süre kaldı. Gibi düşüncelere kapılan bir öğrenci olumsuz etkilenir. Çünkü beyne iletilen direk bilgiler, öğrencinin ruh halini olumsuz bir şekilde etkileyecektir.

6 Sınav kaygısı aslında gerekli ve faydalıdır. Öğrenciyi öğrenmeye, bir amaç edinmeye motive eder. Faydalı olmayan yüksek ve aşırı kaygıdır. Aşırı sınav kaygısı başarısızlığa neden olur.

7 SINAV KAYGISININ NEDENLERİ 1- Zamanı Etkin Kullanamama; Sınava çalışmaya geç başlama konuların yetiştirilememesi veya erken başlanmasına karşın zamanı etkin kullanılması nedeniyle konuların yetiştirilememesi, konu tekrarın yapılamaması kaygıyı artırır.

8 2- Yanlış Ders Çalışma Alışkanlıkları; Plansız ve programsız ders çalışmak başarısızlığın en önemli kaynağıdır. Kişinin motivasyonunun düşmesine neden olur. Çok çalışıyorum ama soruları yapamıyorum…..

9 3- Mükemmeliyetçilik Düşüncesi; Yaptıklarının, en iyisi ve hiç hatasız olması gerektiğine inanan kişinin kaygı düzeyi yükselir.

10 4- Başarısızlık Korkusu; Başarısız olma korkusunu yoğun yaşayan bireylerin, kendilerine olan güvenleri azalır ve kaygı düzeyi yükselir. Offfff…. Sınavda ya başarılı olamazsam…

11 5- Sınava Çok Fazla Anlam Yüklenmesi; Kişinin potansiyellerine uygun olmayan amaç belirlemesi ya da sınavı kendini kanıtlayacağı bir platforma dönüştürmesi de kaygı düzeyini yükseltir. Bende 90 net yapmalıyım Sınavda başarılı olursam kendimi kanıtlamış olurum

12 6- Aile Baskısı; Ailelerin çocuklarından çok fazla beklentisinin olması ve çocuğun bunları gerçekleştiremeyeceği düşüncesi de kaygı düzeyini yükseltir. Fen lisesini kazanmalısın.

13 m 7.YAŞANMIŞ BAŞARISIZLIKLAR ÖĞRENCİLER DAHA ÖNCE YAŞADIKLARI BAŞARISIZLIKLARI GENELLEYEREK ‘ YA TEKRAR BAŞARISIZ OLURSAM’ GİBİ İLETİLERLE OLUMSUZ DÜŞÜNMEYE DEVAM EDİYORLAR. BU ÇOK YANLIŞ BİR DAVRANIŞTIR.ÖĞRENCİLER DAHA ÖNCE YAŞADIKLARI BAŞARISIZLIKLARI GENELLEYEREK ‘ YA TEKRAR BAŞARISIZ OLURSAM’ GİBİ İLETİLERLE OLUMSUZ DÜŞÜNMEYE DEVAM EDİYORLAR. BU ÇOK YANLIŞ BİR DAVRANIŞTIR.

14 SINAV KAYGISININ SEBEP OLDUĞU DUYGULAR Endişe, Huzursuzluk, Öfke – kızgınlık, Korku, Ümitsizlik, Mahcup olma / utangaçlık, Hayal kırıklığı, Mutsuzluk, Tedirginlik.

15 SINAV KAYGISININ BELİRTİLERİ Yapamayacağım…. Başarısız olacağım…. Kötü not alacağım… 1- Felaket yorumları içeren düşünceler, unutkanlık, dikkati toplayamama, konuları hatırlamakta güçlük gibi zihinsel belirtiler.

16 2- Gerginlik, sinirlilik, karamsarlık korku hali, panik, kontrolü yitirme hissi, güvensizlik, çaresizlik ve heyecan gibi duygusal belirtiler. Sınavım var … asabiyim.

17 DERS ÇALIŞMAK İSTEMİYORUM….. 3- Kaçma (ders çalışmayı bırakma, sınavı yarıda bırakma) kaçınma (ders çalışmayı erteleme, sınava girmeme..)….. gibi davranışsal belirtiler.

18 Bu konuları anlayamıyorum, aptal olmalıyım. Ben zaten bu konuları anlamıyorum. Biliyorum bu sınavda başarılı olamayacağım. Sınav kötü geçecek. Çok fazla konu var, hangi birine hazırlanabilirim ki?

19 Sınav Kaygısının Fiziksek(Psikosomatik )Sonuçları Mide ve bağırsak rahatsızlıkları Baş dönmesi Kusma Ellerde titreme Terleme Nefes alıp vermede güçlük yaşama, Yorgunluk ve bitkinlik belirtileri Uyku bozuklukları

20 KAYGININ GİDERİLMESİ Kaygı belki tamamen giderilmeyebilir ; ama zararlı olmayacak ölçülere çekilebilir. Kaygıyı azaltma yöntemlerinin hepsinin amacı, kaygıya neden olan etmenleri ortadan kaldırmak, böylece de kaygıyı gidermektir.

21 KAYGIYI KONTROL ETMEK Öncelikle sınava konsantre olmanızı ve sorulara odaklanmanızı sağlar, Düşüncelerinizi organize etmede, dikkatinizi toplamada yardımcı olur, Olumsuz düşünmenizi ve paniğe kapılmanızı engeller, Kontrol duygusu başarmaya yardım eder, gerçek performansınızı sergilemenizde önemli rol oynar.

22 SINAV KAYGISIYLA BAŞAÇIKMA YOLLARI Sınav kaygısıyla başa çıkma, bedensel, zihinsel ve davranışsal düzeydeki düzenleme çabalarını gerektirir. Zihinsel uygulamalar Düşünce biçimini olumlu yönde değiştirmek Bedensel uygulamalar Nefes egzersizleri Nefes egzersizleri Fizik egzersizleri Fizik egzersizleri

23 KAYGININ GİDERİLMESİ 1- KAYGIYI ÖNCE ZİHNİNİZDE YENİN  Kendinizi tanıyın  Olumlu düşünün  Kendinize güvenin  Olumsuz düşüncelerden korkmayın. 2- YAPTIKLARINIZLA KAYGIYI YENİN davranışlarınızla kaygıyı yenin. 3- BEDENSEL ETKİNLİKLERLE YENİN 1- Nefes egzersizi 2- fiziksel egzersiz

24 1- KAYGIYI ÖNCE ZİHNİNİZDE YENİN A- KENDİNİZİ TANIYIN : BİLİNÇALTINIZDA NELERİN BİLİNÇALTINA OLDUĞUNU ÇÖZÜN. BİLİNÇALTINA YERLEŞEN HER DÜŞÜNCE BAŞARISIZLIĞA NEDEN OLAN ÖNEMLİ BİR ADIMDIR. gayeler eyleme Düşünceler gayeleri doğurur, gayeler eyleme dönüşür. Eylem alışkanlıkları oluşturur. Alışkanlıklarda karakteri tayin ederek kaderimizi oluşturur. (Tyron Edwars)

25 KENDİNİZİ TANIMA Zihinde Canlandırma: Hafızanıza bakın fotoğraflar olumlumu olumsuz mu,hafızanızdaki tüm fotoğrafları olumlu güzel olmasını sağlayınız. Kas Alışkanlıklarını Tanıma:Yaşamınızda kaslarınız sürekli gergin mi ? Yoksa rahat mı?Rahat değilseniz rahat olarak yaşamaya çalışınız. Kendi Kişisel Profiliniz: Olaylar karşısında sinirli,öfkeli,rahat,sakin…. Nasıl bir insan olduğunuzu tanımaya çalışınız. Burada da kendinizi olumlu hale getiriniz.

26 B- OLUMLU DÜŞÜNÜN İnsanların içinde hep 2 ses vardır. 1. Felaket tellallığı yapar ve olumsuzlukların sesi olur 2. İyi şeyleri söyler ve olumlu düşünür.

27 C) Düşünce biçimini düzenlemek: Kaygıyı azaltmak için pratik öneriler: Sınav için olumlu düşünün. Sınavdan önce zihninizde geçmişteki başarısızlıklarınızı değil başarılarınızı düşünün. Kendinize güvenin. “Mahvolurum” “hapı yutarım” gibi düşüncelerin problemi çözmeye yararı olmadığını unutmayın. Sınav bilgilerin ölçülmesidir kişiliğinizin değil. Yapamayacağım, başaramayacağım şeklindeki düşüncelerden kurtulun. Bu düşünceler sınavı baştan kaybetmenize neden olur.

28 DÜŞÜNCE BİÇİMİNİ OLUMLU YÖNDE DEĞİŞTİRMEK Bu sınavı mutlaka kazanmak ve... Okuluna girmek zorundayım Sınavda başarılı olmak ve şu okullardan birine girmek istiyorum Kazanamazsam ailemin... Yüzüne nasıl bakarım. Kazanmak için elimden geleni yapıyorum. Kazanamazsam bile ailem bana aynı değeri verecektir. Yerine Yanlış Düşünce Yerine Yanlış Düşünce

29 DÜŞÜNCE BİÇİMİNİ OLUMLU YÖNDE DEĞİŞTİRMEK Yanlış Düşünce Doğru Düşünce Yanlış Düşünce Doğru Düşünce Sınavda başarısız olursam, hayatta da başarısız olurum. Kazanamazsam önümde başka seçenekler de var onları değerlendiririm Kazanamazsam herkes benimle dalga geçer Bu kişiliğimi ölçen bir sınav değil. Sadece bilgimi ölçer. Yerine

30 C- KENDİNİZE GÜVENİN. Kendinizi başkaları ile kıyasladığınız zaman meydana gelen olumsuz düşüncelerden vazgeçin. “Arkadaşlarım benden daha fazla net çıkarıyorlar” gibi. Sınavı kazanan başarılı öğrencileri düşünerek, benim onlardan bir farkım yok, onlar gibi çalıştıktan sonra sizde kazanabilirsiniz. Böyle düşünün ve kendinize güvenin.

31 Sınav anını hayal edin

32 3- BEDENSEL ETKİNLİKLERLE KAYGIYI YENİN Kaygının yenilmesi için yapılması gereken temel egzersizler ve nefes egzersizleridir. Çünkü kaygı damarlarda daralmaya ve dolayısıyla hücrelere giden kanın ve oksijen miktarının azalmasına neden olur bu durumda öğrenme zorlaşır. Düzenli egzersizlerle bu durumu ortadan kaldırabiliriz. 1- nefes alın 3-4 sn tutun ağzınızdan yavaş yavaş bırakın bunu tekrar edin. 2- vücudunuzu gevşeterek oksijen alımını kolaylaştırın.

33 Fiziksel Dinlenme Egzersizleri 1.Sağ elinizi karnınıza, sol elinizi göğsünüzün üstüne koyun ve gözlerinizi kapatın. 2.Nefes almadan önce ciğerlerinizi iyice boşaltın.(Nefesi verirken ciğerler zorlanmamalı ve nefesin kendiliğinden çıkması sağlanmalıdır.) 3. Ağır ağır derin bir nefes alın. 4. Nefesinizi bir an tutun. 5. Ve nefesinizi aldığınız sürenin iki katı sürede boşaltın. Solunum Egzersizi Bu egzersizi üç defa tekrar edin. Her uygulamadan sonra normal nefes alış verişine dönün. Bu egzersizi üç defa tekrar edin. Her uygulamadan sonra normal nefes alış verişine dönün.

34 ZİHİNSEL DİNLENME EGZERSİZLERİ “Şimdi de iki dakikalığına gözlerinizi kapatmanızı istiyorum. Şimdi kendinizi rahat ve güvende hissettiğiniz bir yer düşünmenizi istiyorum.Bu yer gerçekte varolan bir yer de olabilir; hayalinizde yarattığınız bir yer de olabilir.Önemli olan sizin orada kendinizi rahat ve güvende hissetmeniz.Böyle bir yeri hayalinizde canlandırabiliyor musunuz?Kendinizi orada görebiliyor musunuz?Çevrenize bakın.Neler görüyorsunuz?Yakınınızda neler var? Hangi renkleri görebiliyorsunuz? Uzaklara bakın. Uzakta neleri görüyorsunuz? Burası sizin özel yeriniz ve orada olmasını istediğiniz herşeyi hayal edebilirsiniz. Orada olduğunuzda kendinizi rahat, mutlu ve güvende hissediyorsunuz.

35 Sınav sırasında çok heyecanlandığınızı hissettiğinizde 1.Gözlerinizi birkaç saniye kapatın derin nefes alın kontrolün sizin elinizde olduğunu düşünün

36 2. Sınav girmeden yada sınav sırasında kaygı düzeyinizin artarsa, birkaç kez derin nefes alın. Ayrıca birkaç dakika gözlerinizi kapatarak sizi mutlu eden bir anı yada bir yeri hayal edin. Bu sizin rahatlamanıza ve düşünce odağınızın değişmesine yardımcı olacaktır.

37 3. Kontrolün kendinizde olduğunu hissettiğinizde ve soruları dikkatle okumaya başladığınızda kaygınız azalacaktır. Yönergeyi dikkatle okuyun ve sorulara göz gezdirin. Zamanı nasıl kullanacağınıza ve soruları hangi sırayla cevaplayacağınıza karar verin.

38 4. Cevaplayabileceğiniz sorulardan başlamak en iyisidir. Yapabildiğiniz sorulardan başlamak sizi motive eder.

39 Zamanı İyi Kullanamama Panikleyen adaylar sık sık saatlerine bakarak konsantresini düşürür. Birkaç soru yapamayınca iyice panikler ve morali bozulur. Adayın neyi yapıp yapamayacağını önceden bilmesi gereklidir. Hızlı düşünce ile soru çözmeyi,acele soru çözmeyle karıştırmamak gerekir.

40 Sınava planlı programlı çalış; Planlı ve programlı ders çalışma sınava yeterince ve zamanında çalışmamızı sağlar.

41 Sınav Zamanına Kadar Ders Çalışma; Son ana kadar ders çalışmak öğrenilenlerin karışmasına neden olacağından sınavdan bir iki gün önce ders çalışmayı bırakmak gerekir.

42 Uyku, Dinlenme ve Beslenme  Sınav gecesi yeterince uyumaya çalışın.  Sınavdan önce iyice dinlenin ve sınavı düşünmemeye çalışın.  Sınavdan önce fazla ve dokunacak yiyeceklerden uzak durun.

43 Son Olarak; Sınava en iyi yapabildiğiniz bölümden başlayın. Yapamadığınız sorulara çok zaman ayırmayın. Onları sona bırakın. Soruları dikkatlice okuyun. Üst üste birkaç soruyu yapamıyorsanız yada dikkatinizin dağıldığını düşünüyorsanız, biraz mola verin.

44 Sınavdan sonra

45 UNUTMAYINIZ Kİ; SINAV BİLGİLERİNİZİN ÖLÇÜLMESİDİR, KİŞİLİĞİNİZİN DEĞİL.

46 SINAVDA BAŞARILAR DİLİYORUZ. HEDEFLERİNİZE ULAŞMAK KENDİ ELİNİZDE……


"SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI. SINAV KAYGISI Kişinin sınav sonucunda elde edeceğini düşündüğü akademik başarısızlığı genelleyerek bunu kişiliğinin." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları