Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Bölüm 1: Oyuncular Ne İ ster?. Oyuncular neden oynarlar? Oyuncular neden oyun oynarlar? Neden bir müzeyi ziyaret etmek ya da sinemaya gitmek yerine bilgisayarlarını.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Bölüm 1: Oyuncular Ne İ ster?. Oyuncular neden oynarlar? Oyuncular neden oyun oynarlar? Neden bir müzeyi ziyaret etmek ya da sinemaya gitmek yerine bilgisayarlarını."— Sunum transkripti:

1 Bölüm 1: Oyuncular Ne İ ster?

2 Oyuncular neden oynarlar? Oyuncular neden oyun oynarlar? Neden bir müzeyi ziyaret etmek ya da sinemaya gitmek yerine bilgisayarlarını açıp Halo oynamayı tercih ederler? Bu soruların cevaplarını verebilmek için, oyunları cazip kılan nedenleri bilmemiz gerekir. 2

3 Oyuncular neden oynar? Oyuncular yarışıp-yenmek isterler Birçok oyuncu, oyunları yarışıp-yenme fırsatı verdikleri için tercih eder. Bir kişi bir meydan okumayla karşılaştı ğ ında ve onunla baş etti ğ inde bir şeyler ö ğ renir,bunun matematik kitabında ya da bilgisayar oyununda olması önemli de ğ ildir. Kendi hayatlarının farklı durumlarında uygulayabilecekleri şeyleri en iyi oyun oynarken ö ğ renebilirler. 3 slayt22

4 Oyuncular neden oynar? Oyuncular sosyalleşmek isterler 1 Birçok insanın oyun oynamasının temel sebebi, arkadaşları ya da ailesi ile sosyal yaşantı geçirmektir (örn. Monopoly). Bir grup arkadaşın, yerel a ğ üzerinden oynadıkları multi-player oyunlarda da birbirlerine ba ğ ırdıkları, bol diyaloglu, sosyal yaşantı görülür. İ nternet üzerinden oynanan massively multi-player (100 ya da daha fazla oyuncu) oyunlarda, sanal ortamlarda tanımadıkları kişilerle oynarlar. 4

5 Oyuncular neden oynar? Oyuncular sosyalleşmek isterler 2 Multi-player oyunların en önemli avantajlarından biri, sosyal yaşantıları bilgisayara taşımalarıdır, bu da insanların oyun oynamalarını sa ğ layacak en büyük motivasyon faktörlerinden birisidir. 5

6 Oyuncular neden oynar? Oyuncular tek başlarına dinamik bir yaşantı isterler Bazı oyuncular sosyal bir yaşantı isterken, bazıları da dinamik birşeyler isterler. Oyunlar, kitap okuma – film izleme gibi di ğ er tek başına yapılan yaşantılardan ayrıdırlar çünkü oyunlar oyunculara gerçek dünyadaki gibi onlara tepki veren birşeylerle etkileşim kurma imkanı verir. 6

7 Oyuncular neden oynar? Oyuncular övünmek isterler Oyuncular, kendilerine saygı duyulmasını istedikleri için oyun oynarlar. Özellikle single-player oyunlarda, oyuncular arkadaşlarına oyunu nasıl bitirdiklerini ya da ne kadar başarılı olduklarını anlatırlar. Oyuncular zorlu bir oyunda galip geldiklerinde, birşeyleri birçok kişiden daya iyi yapabildiklerini düşünürler, buda onların kendilerini daha iyi hissetmelerini sa ğ lar. 7

8 Oyuncular neden oynar? Oyuncular duygusal bir yaşantı isterler Di ğ er e ğ lence formlarında oldu ğ u gibi, oyuncular da bir bilgisayar oyunu oynadıklarında, duygusal birşeylere ulaşmak isterler. Bu Doom’da oldu ğ u gibi adrenalin iniş-çıkışı, SimCity’de büyük bir şehir inşa etmenin sevinci olabilir. 8

9 Oyuncular neden oynar? Oyuncular keşfetmek isterler Oyuncuları sürükleyen bir önemli güç de, birçok level-based oyunlarda, yeni yerler ve çevreler keşfetme fırsatı sa ğ lamasıdır. Örn. Super Mario’da her düzey atladı ğ ınızda başka bir çevrede oynarsınız. Kişinin kendine ola ğ an dışı-müthiş bir dünyayı keşfetmesi çok hoş bir tecrübedir ve bu da oyunların di ğ er ortamlarda üstün olmasının bir sebebidir. 9

10 Oyuncular neden oynar? Oyuncular hayal kurmak isterler Bir kişi kitap okuyarak, film izleyerek günlük-sıradan hayatlarından çıkıp, heyecan verici, ilginç aktivitelerin oldu ğ u, garip bölgelere seyahatlerin oldu ğ u, başka insanlarla buluşabildi ğ i tamamen farklı bir dünyaya kaçmak isterler. Kitap ya da filmlerde, izleyiciler karakterlerin heyecan verici hayatlarını sadece izlerken, iyi dizayn edilmiş bir bilgisayar oyununda o karakterlerin kendisi olma şansına sahiptirler. Oyuncular gerçek dünyada kabul edilemez şeyleri bilgisayar oyunlarında, güvenli bir şekilde yapabilirler (Thief). 10

11 Oyuncular neden oynar? Oyuncular etkileşim isterler Bilgisayar oyunları oyunculara di ğ erlerinin (televizyon, kitap, konser) saylayamadı ğ ı etkileşimli yaşantıyı sa ğ larlar. Oyunlar gerçek başarılarını da, oyuncuların başka bir yerde bulamayacakları bu etkileşimli ortamı sa ğ ladıklarında kazanmışlardır. 11

12 Oyuncular ne bekler? E ğ er oyuncuların beklentileri karşılanmazsa, o oyundan sıkılırlar ve başka oyuna başlarlar. Oyun tasarımcısının amacı, beklentileri karşılamak ve oyuncunun sıkılmasına neden olabilecek şeyleri minimuma indirmektir. Oyun tasarımcısı, oyuncuların sıkılmalarını ya da hüsranlarını nasıl engelleyecek? Gerçekten oyuncuların beklentisi nedir? 12

13 Oyuncular tutarlı bir dünya beklerler Oyuncular yapacakları hareketlerin sonuçlarını bilmek isterler. Yaptıkları manevralar sonucunda bir beklentileri yoksa sıkılırlar sonra da farklı ve tutarlı bir oyun ararlar. Örn. Pinball 13 Oyuncular ne bekler?

14 Oyuncular oyun dünyasının sınırlarını anlamak isterler Oyuncular bir oyunu oynarken, hangi hareketleri yapabileceklerini hangilerini yapamayacaklarını bilmek isterler. İ çinde bulundukları durum için hangi hareketi yapmaları gerekti ğ ini de ğ il de, oyunun oynanma alanında hangi hareketlerin yapılabildi ğ i, hangilerinin de kapsam dışı oldu ğ unu bilmek isterler.Örn. Doom’da konuşmak yoktur. Oyun süresince oyun mekanizmasının de ğ işmemesini beklerler. Yani oyunun belli bir yolda devam etmesini, şartlarının de ğ işmemesini isterler. 14 Oyuncular ne bekler?

15 Oyuncular mantıklı sonuçlar beklerler Oyuncular, oyun oynamak için zaman geçirdikçe, oyun dünyasının sınırlarını anlarlar. Birçok yap-boz çözdükçe, ne tür sonuçlarla karşılaşacaklarını görürler. Sonra oyunda, yeni bir yap-bozla karşılaştıklarında, mantıklı sonuca saygı göstereceklerdir. Bir hareketi yapmaya çalışıp, sonucunda iyi (bekledikleri) bir şeyle karşılaşmazlarsa, hayal kırıklı ğ ına u ğ rarlar. Oyun tasarımcısının görevi, oyuncuların oyun dünyasında neler deneyeceklerini tahmin etmek ve sonrada o hareketi yaptıklarında mantıklı sonuçların olmasını sa ğ lamak. 15 Oyuncular ne bekler?

16 Oyuncular talimat bekler Oyuncular, oyunun kendilerine yol göstermesini beklerler ama bir yere kadar! Çünkü kendi başarılarını elde etmek, oyunu bitirmek için kendi metotlarını kullanmak isterler. Ama aynı zamanda, oyunda neyi başarmaları gerekti ğ ine dair de bir fikirleri olsun isterler. Gerçek hayattakine çok benzeyen talimatlar istemezler çünkü oyuncuların ço ğ u gerçek hayatlarından uzaklaşmak, hayal kurmak için oyun oynarlar. Oyuncular amaçlarıyla ilgili fikir sahibi olmak isterler ama sonuca nasıl ulaşacaklarını, deneyerek kendileri bulmak ister. 16 Oyuncular ne bekler?

17 Oyuncular bir görevi adım adım tamamlamak ister 1 Öncelikle oyundaki amaçlarının ne oldu ğ unu sonra da do ğ ru yolda olup olmadıklarını bilmek isterler. Bunu sa ğ lamanın en iyi yolu da, yola ana görevle ba ğ lantılı alt görevler koymaktır. Oyunculara alt görevleri başardıkça küçük ödüller verilebilir. Ayrıca, alt görevlerle birlikte oyuncuları ana göreve götürecek küçük ipuçları da konulabilir. 17 Oyuncular ne bekler?

18 Oyuncular bir görevi adım adım tamamlamak ister 2 Geribildirim yoksa, amaca ulaşmak çok uzun ve birçok basama ğ ı geçmeyi gerektiriyorsa, pozitif bir takviye de yoksa; oyuncular çok sıkılırlar ve başka şeyler denerler. Engellerden dolayı sonuca ulaşamazlarsa, hayal kırıklı ğ ı ile oyunu bırakırlar ve bütün arkadaşlarına sizin oyununuzla ne kadar berbat zaman geçirdiklerini anlatırlar. 18 Oyuncular ne bekler?

19 Oyuncular bir şeylere dalıp gitmek isterler 1 Oyuncular bir oyunu oynamaya başlayıp, çeşitli yarışlarda ilerledikçe oyunun kontrolünü daha iyi anlarlar ve bir hikayede rol almaya başlarlar. Bir oyunda oynadıklarını unuturlar, tıpkı bir kitap okurken kitabın kahramanı olmak gibi. Bu durum “suspansion of disbelief” olarak adlandırılır.suspansion of disbelief Özellikle yeni başlayanların oyunları çökmemelidir çünkü bu onlar için çok sinir bozucudur. Geçici bir performans düşmesi de oyuncular için sinir bozucu bir durumdur. 19 Oyuncular ne bekler?

20 Oyuncular bir şeylere dalıp gitmek isterler 2 Oyuncunun oyuna yürüyerek başladı ğ ı karakter, uçmaya başlarsa bu durum oyuncunun oyunun hayal dünyasından çıkmasına neden olur. Şunu unutmamak gerekir ki, bir hikayeyi tamamlamak için oyun oynarlar. Ve oyun boyunca hikayenin içinde tutmak çok zordur. 20 Oyuncular ne bekler?

21 Oyuncular bir şeylere dalıp gitmek isterler 3 Oyuncuların oyunda dalıp gitmelerini sa ğ layacak önemli bir di ğ er konu da, onların oyunlardaki vekilleri olan kahramanlardır. Bu kahramanlar sevdikleri bir kişi olmamalı ama olmak istedikleri kişi olabilir. Oyuncuların oyuna gerçekten dalıp gitmeleri için, kendilerini oyun dünyasındaki vekilleri olarak görebilmeleri gerekir. 21 Oyuncular ne bekler?

22 Oyuncular bir aksama-başarısızlık isterler 1 Oyuncular hemen bir seferde bitiveren, rekabet-çekişme olmayan oyunları tercih etmezler (Oyuncular yarışıp-yenmek isterler-Slayt 3). Çok çok kolay elde edilmiş bir zafer, yalan zaferdir.Slayt 3 Şunu anlamak önemlidir: oyuncular kendi kusurlarından dolayı başarısızlıklar isterler, oyunun kendisinden dolayı de ğ il. Bu başarısızlıklar sayesinde neleri yapmamaları gerekti ğ ini görürler. E ğ er yenilgiyi oyunun kasti ya da hile olarak kendisine verdi ğ ini hissederlerse, hayal kırıklı ğ ına u ğ rarlar. 22 Oyuncular ne bekler?

23 Oyuncular bir aksama-başarısızlık isterler 2 Oyunun başında oyunculara küçük bir başarı vermek de güzel bir fikirdir. Oyuncular oyunun çok da zor olmadı ğ ını düşünür. Bu oyuncuları oyuna çeker, sonra oyuncular yenilmeye başlar. Bu sefer oyuncular, daha önce yendikleri ama şimdi yenildikleri engelleri geçmeye çalışırlar. E ğ er oyunun çok başında yenilirlerse, oyunun çok zor oldu ğ unu düşünebilirler ya da oynamaya devam ederlerse neler kazanacaklar göremezler. E ğ er oyun başta kazanma fırsatı verirse, başarının olası oldu ğ unu görürler,ellerinden gelenin en iyisini yapmak için u ğ raşırlar. 23 Oyuncular ne bekler?

24 Oyuncular adil fırsatlar isterler Oyuncular, sadece tecrübe ya da hata ile geçebilecekleri bir engel istemezler (özellikle bu engel karakterin ölümü ya da oyunun bitmesine sebep oluyorsa). 24 Oyuncular ne bekler?

25 Oyuncular kendi kendilerini tekrar etmek istemezler 1 Oyuncular bir oyundaki bir amacı tamamladıklarında, aynı başarıyı tekrarlamak istemezler. Örne ğ in bir yap-bozda e ğ lence-zevk yoksa, oyun boyunca sadece yap-boz çözülüyorsa (başka bir şey yoksa), hayal kırıklı ğ ına u ğ rayan oyuncular oyun tasarımcısının yaratıcılı ğ ından nefret edeceklerdir. Tabi ki bazı oyunlar, oyuncuların kendilerini tekrar etmeleri üzerine kuruludur. Örn., spor oyunları, araba yarışları, Tetris. Bu oyunlardaki tekrarın kabulü tamamen oyunların mekani ğ inden kaynaklanır, çünkü oyuncular her seferinde farklı permütasyonlar üretir. 25 Oyuncular ne bekler?

26 Oyuncular kendi kendilerini tekrar etmek istemezler 2 Oyunculara kaydetme imkanı verilerek, kendilerini tekrar etmekten kurtarılmışlardır. Ancak birçok oyun geliştiricisi, her önemli aşamada oyunu kaydetmenin oyuncuları gerdi ğ ini belirtmişlerdir. En ufak bir adımı hemen kaydetmekte, oyundaki yarış-rekabet hissini önemli ölçüde azaltmaktadır. 26 Oyuncular ne bekler?

27 Oyuncular kendi kendilerini tekrar etmek istemezler 3 Ancak iki önemli noktayı da unutmamalıyız. Birincisi e ğ er oyuncu kaydetmek istiyorsa, buna izin vermeliyiz çünkü, oyunlar, oyunculara istedikleri yapma imkanı veren ortamlardır. İ kincisi, oyuncular e ğ er kaydedemezlerse, oyunları tekrar açtıklarında herşeyi kaybederler. 27 Oyuncular ne bekler?

28 Oyuncular umutsuzca sıkışmamayı isterler Bazı oyunlarda, e ğ er oyuncu bir hareketi gerekli zamanda yapamazsa ya da oyunun başlarında küçük bir ögede başarısız olursa oyunu tamamlayamaz. Sorun şu ki, oyuncular uzun süre boşa zaman harcarlar, bu durumu fark etmezler. Hiç bir şey, bir oyunda başarısız olmak kadar hayal kırıklı ğ ı yaratmaz. 28 Oyuncular ne bekler?

29 Oyuncular izlemek de ğ il, yapmak isterler Bir dönem endüstri interaktif filmlerin gelecekte çok kazançlı olaca ğ ını düşündü. Bu süre boyunca bilgisayar oyunlarındaki cut-scenes çok çok uzadı. Bu cut-scene’lerde ünlü oyuncular oynadı. Oyunlar çok çok az etkileşimli hale geldi. Kimse oyun almamaya başladı. Şirketler battı. Oyuncular zaten biliyorlardı ama sonra tasarımcılar da hatayı anladılar. Problem şuydu ki, oyuncular izlemek de ğ il oynamak istiyorlardı. Ve bu hâlâ böyle… 29 Oyuncular ne bekler?

30 Oyuncular izlemek de ğ il, yapmak isterler İ nsanlar oyun oynarlar çünkü, bir filmin, kitabın ya da radyo programının sa ğ layamayaca ğ ı farklı şeyleri yapmak isterler. İ nsanlar etkileşimde bulunmak isterler. 30 Oyuncular ne bekler?

31 Oyuncular ne istediklerini bilmezler ama, e ğ er bir şey eksikse onu bilirler Bir tasarımcını yapabilece ğ i en büyük hatalardan biri, tasarıma başlamadan önce bir grup oyuncunun oyunda neler görmek istediklerini sormasıdır (Richard Rouse). Oyun geliştirmenin önemli bölümlerinden birisi de, oyunun bulundu ğ u aşamada oyun test edenler tarafından test edilmesidir. Burada kastedilen oyundaki bug’ları bulmak de ğ il, daha ziyade oyunun kendisinin analiz edilerek, yapılandırmacı bir geribildirimin sa ğ lanmasıdır. 31 Oyuncular ne bekler?

32 Oyuncular ne istediklerini bilmezler ama, e ğ er bir şey eksikse onu bilirler Oyuncular, elbette oynadıkları bir oyunun e ğ lenceli olup olmadı ğ ını çok iyi yargılarlar. Belirli bir oyunla ilgili olarak, belki de be ğ enip be ğ enmediklerini tam olarak açıklayamazlar ama iyi zaman geçirip geçirmediklerini ya da hikayelerini tamamlayıp tamamlamadıklarını ya da oyunun heyecan verici olup olmadı ğ ını çok iyi bilirler. 32 Oyuncular ne bekler?

33 Aşa ğ ıdaki maddeler kendi tasarımlarınızı yaparken kullanaca ğ ınız kurallar listenizi oluşturmanıza yardım ederler: Oyuncuların ne istediklerine dair kendi listenizi oluşturun, Bir oyunda hangi bölümlerin sizi hayal kırıklı ğ ına u ğ rattı ğ ını ve hangi bölümlerin sizi memnun etti ğ ini düşünün, Sonra, oyuna karşı neden öyle tepki gösterdi ğ inize karar verin. Neyi do ğ ru, neyi yanlış yapıyor. 33 Bitmeyen Liste

34 Suspension of Disbelief: ◦ A mental state that players achieve when they are fully immersed in the game-world and briefly forget that they are playing a game at all. Naturally players will disbelieve what is happening on the screen, since it is projected on a flat screen, it does not look exactly like the real world, and players control their actions in it with a keyboard and mouse or a controller instead of their normal body movements. However, as with movies, the time comes when players make the subconscious decision to forget the inherent fake-ness of the presentation, to suspend their disbelief, and to start to believe that they really are great heroes or they really are in outer space or what have you. Maintaining players in that state for as long as possible is one of the primary goals of immersive games. 34 Slayt 19


"Bölüm 1: Oyuncular Ne İ ster?. Oyuncular neden oynarlar? Oyuncular neden oyun oynarlar? Neden bir müzeyi ziyaret etmek ya da sinemaya gitmek yerine bilgisayarlarını." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları