Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

KIZIKSA ORTAOKULU EMPARİ DEĞERİ ETKİNLİKLERİ Alt Başlık.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "KIZIKSA ORTAOKULU EMPARİ DEĞERİ ETKİNLİKLERİ Alt Başlık."— Sunum transkripti:

1 KIZIKSA ORTAOKULU EMPARİ DEĞERİ ETKİNLİKLERİ Alt Başlık

2 ETKİNLİK 1: DUYGULARLA SESSİZ SİNEMA OYUNU Amaç: Öğrencilerin başkalarının duygularının farkına varabilmeleri. Düzey : Ortaokul Materyal: EK-1 Süre : 40 dak. Uygulanması önerilen dersler: Beden Eğitimi Uygulama: Öğrenciler sınıfta iki gruba ayrılır. Öğretmen her gruba bir dakika süreleri olduğunu ve duygu ifadelerini ve davranış durumlarını sadece hareketlerle anlatmaları yönergesi verilir. Her gruptan bir kişi sırasıyla gelerek kendi grubuna öğretmenin gösterdiği duygu ifadesini ve davranış durumunu anlatmaya çalışacaktır. Bildikleri her duygu ifadesi ve davranış durumu için 10 puan kazanacaklardır. Ders sonunda hangi grup birinci olduysa diğer grup tarafından alkışlanır. Sessiz sinema oyunu bitirdikten sonra hikâye okunur ve tartışma soruları sorularak etkinlik sonlandırılır.

3 ETKİNLİK 2: SOFRAYI KUR Amaç : Öğrencilerin farklı engellere sahip insanlarla daha iyi ilişkiler kurabilme ve onları daha iyi anlayabilme becerilerini arttırmalarına yardımcı olmak. Düzey : Ortaokul Materyal : 1. sofra hazırlamak için gerekli plastik tabak, bardak, çatal, kaşık vs. 2. göz bandı Süre : 40 dakika Uygulanması önerilen dersler: Teknoloji ve tasarım Uygulama: Üç adet dörder kişilik gönüllülerden oluşan grupla belirleyin. Her gruptan, görme engelli rolünü oynamak isteyen gönüllü bir öğrenciyi belirleyerek dışarı çıkartın. Gruplardaki diğer öğrencilere kendi grup elemanı içeri girdiğinde göstermeleri gereken davranışları sıraları geldiğinde belirtin. Birinci grup: Arkadaşları ile dalga geçecekler. Onun işini zorlaştıracaklar.(sözel olarak) İkinci grup : herhangi bir müdahale de ve yardımda bulunmayacaklar. Üçüncü grup : arkadaşlarını teşvik edecekler. Dışarıya çıkardığınız öğrencileri sırayla, gözlerini bağlayarak ve görevlerini bildirerek içeriye alın. Görev, beş dakika içinde, sınıfın önüne koyduğunuz bir sıra ya da öğretmen masasının üzerinde yığılı şekilde bulunan malzemelerle düzgün bir sofra hazırlamaktır. Her görevin sonunda, sınıfın yapılan işi, beş üzerinden değerlendirmesini isteyin. Üç öğrenci de görevlerini bitirdikten sonra, onlara aşağıdakine benzer sorular yöneltin. Ø Gözlerinizin bağlı olması sizde nasıl bir duygu yarattı? Ø Sofrayı hazırlamaya çalışırken neler hissettiniz? Ø Grup arkadaşlarınızın davranışları sizi nasıl etkiledi? Aşağıdakilere benzer soruları sınıfa yönelterek grup etkileşimini başlatın. Ø En başarılı arkadaşınız hangisi ? Niçin ? Ø Diğer arkadaşlarınız da daha başaralı olabilir miydi ? Nasıl? Ø Yakın çevrenizde engelli insanlar var mı? Onlara nasıl davranıyorsunuz ? Ø Bir engelli insanla karşılaşırsanız ona nasıl davranmanız gerekir ?

4 ETKİNLİK 3 : ÖĞRETMEN OLALIM Amaç: Öğrencilerin öğretmenlerine daha empatik tepkilerde bulunabilmelerine yardımcı olmak. Düzey: Ortaokul Materyal: Her öğrenci için birer adet EK-2 FORM SÜRE : 40 dak. Uygulanması Önerilen Dersler: İngilizce UYGULAMA: 1. Formları öğrencilere dağıtarak doldurmalarını isteyin. 2. Öğrencilerin cevaplarını sınıfta paylaşmalarını isteyin. 3. Daha önceden anlaştığınız tecrübeli bir öğretmeni sınıfa davet edin ve formdaki sorulara onun cevap vermesini isteyin. 4. Öğrencilerin formda yer almayan konularda da öğretmen sorular sorabileceklerini belirtin. 5. Öğretmene yönelik sorular ve cevaplar tamamlandıktan sonra, öğrencilere aşağıdakilere benzer sorular yönelterek grup etkileşimini başlatın. ? Cevaplamakta güçlük çektiğiniz sorular oldu mu? ? Sizin tahminlerinizle öğretmeninizin cevapları tutarlı mı idi? ? Davranışlarımızın öğretmenlerinizde hangi duyguları yaratabileceğini daha önce iç düşünmüş müydünüz? ? Bugünkü etkinlik sonucunda neler öğrendiniz?

5 ETKİNLİK 4: RESİM ÇİZME Amaç: Başkasının bakış açısıyla bakabilmek. Düzey: Ortaokul Materyal: Her öğrenci için renkli boya kalemi ve A4 kağıdı Süre: 40 dak. Uygulanması Önerilen ders: Görsel Sanatlar Uygulama: Öğretmen etkinliğin amacını açıklar. Her öğrenciye birer adet A4 kâğıdı dağıtır. Öğretmen öğrencileri sırt sırta yaslanacakları şekilde ikişerli oturmalarını ister. Kalem almalarını söyler. Boyası olanlar boya da çıkarır. Öğrencilere birkaç konu seçeneği verilir; - Yalnız kalmak istediğin bir yerin resmini çiz. - Gelecekte olmak istediğin mesleği yaparken resmini çiz. - Gitmek istediğin bir tatil mekânının resmini çiz. Öğrencilerden sağ tarafta oturan hem konuyu seçecek hem de komut verecek. Öğrencilerden komut veren kendi resmini yaparken diğer yandan da arkasındaki arkadaşına yaptığı resmi tarif ederek aynı resmi çizmesini sağlayacak. Örneğin; "şimdi sayfanın sağ orta köşesinden aşağı çapraza doğru bir nehir çizmeni istiyorum. Nehrin sol tarafına üç tane ağaç çizmeni istiyorum" vb. cümlelerle arkadaşına tarif etmesi istenir. Çizen öğrenci sadece arkadaşından duyduğu şeyleri oraya kendi yorumunu katarak çizer. Öğrenciler bu süre içerisinde çizdikleri resimleri birbirlerine göstermezler. Resimler bittikten sonra birbirleriyle kıyaslanır. İki resim arasındaki farklar tespit edilir ve birbirlerini ne kadar anladıkları, kendilerini ne kadar anlatabildiklerini görmüş olurlar.

6 ETKİNLİK 5: BOŞ SANDALYE Amaç: Öfke ve kızgınlık yönelttiğimiz kişinin duygularını da anlamak Süre: 40 dak. Düzey: Ortaokul Materyal: İki boş sandalye Uygulanması Önerilen Dersler: Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Rehberlik ve Sosyal Etkinlikler Uygulama BOŞ SANDALYE Uygulayıcı katılımcılara bu etkinliğin amacını açıklar. Ortaya karşılıklı iki sandalye konur. Öğrencilerden gönüllü olanlar boş sandalyenin birine otururlar. Karşıdaki boş sandalyeye öfke ve kızgınlık duyduğu birisinin oturduğu varsayılır.(Öğrenci bunun kim olduğunu söylemek zorunda değildir.)Öğrenci öfke ve kızgınlık duygularıyla söylemek istediğini karşıdaki boş sandalyeye anlatır. Sonra rol değiştirilir ve kendini karşısındakinin yerine koyarak onun duygularını ve düşüncelerini dile getirmesi istenir. Kendine karşı cevap verir. Gerekirse de birkaç defa rol değişimi de yapılabilir. Böylelikle katılımcılar hem kendi duygularını ifade eder, hem de kendini öke duyduğu kişinin yerine koyarak o imiş gibi davranır ve onun duygularını ve düşüncelerini dile getirir. Kendini karşı tarafın yerine koyarak, davranışlarının ve öfkesinin karşı tarafa nelere sebep olduğunu görmesini sağlar. Böylece empati yapmış olurlar. Gruptakiler sırayla "boş sandalye" oyununu oynar. Sonunda uygulayıcı oyunla ilgili paylaşmak istediklerinin olup olmadığını sorar. Tartışma soruları sorarak etkinliği bitirir., Tartışma Soruları: 1. Kendinizi öfke duyduğunuz kişinin yerine koymak size nasıl hissettirdi? 2. Onun neler hissettiğini tahmin edebildiniz mi? 3. Onun açısından baktığınızda ona olan öfkenizde azalma oldu mu? 4. Öfkeyi rol oynayarak da olsa ifade etme sizde bir rahatlama sağladı mı? (Kulaksızoğlu, 2003, syf 113; Acar, 2002, syf 36) UYGULAYICIYA NOT: Bu etkinlik diğerlerine göre farklı riskler içermektedir. Uygulamada bireyin başkasıyla çatışmasından kaynaklanan öfke ve kızgınlık duyguları kendi içinde çözülmeye çalışılmaktadır. Boş sandalye oyunu oynatılırken grup liderinin rolü çok önemlidir. Katılımcının duygularını iletmesi gereken kişiyle yaşadığı içsel çatışmaların çözümlenmesi için rollerin değiştirilmesine dikkat edilmelidir. Rol gereği de olsa öğrencinin içsel çatışmalar yaşadığı karşısındaki kişiye karşı duygusal boşalmalar yaşaması mümkündür. Ayrıca katılımcı duygularını ifade ederken arkadaşlarının dalga geçme ihtimallerini öğretmenin yok etmesi gerekmektedir. (Kulaksızoğlu,2003, syf 113)

7 ETKİNLİK 6: KAMP ATEŞİ Amaç : Başkalarını yaşadığı olaylardaki duyguları ifade edebilme ve anlayabilme. Düzey : Ortaokul Materyal : Küçük kare şeklinde kesilmiş kağıtlar, kutu SÜRE : 40 dakika Uygulanması Önerilen Ders: Fen ve Teknoloji Uygulama: 1. Öğretmen kare şeklinde kesilmiş kâğıtları sınıfa dağıtır. 2. Öğrencilerden dağıttığı kağıtlara son bir ay içerisinde yaşadıkları olumlu veya olumsuz duygu durumlarından örnek yazmalarını ister. 3. Yazdıkları ifadeler katlanarak kutunun içine atılır. 4. Sınıftaki istekli öğrencilerden kutunun içinden herhangi bir kağıdı seçerek kağıtta yazan duygu durumunu canlandırması istenir. 5. Etkinlik daha sonra ; "Canlandırma yaparken neler hissetiniz?" Çünkü? "Sizce bu olayı yazan kişi yaşarken ne düşünmüştür?" "Canlandırma yapılırken neler hissettiniz?" Çünkü? "Siz olsaydınız bu durum karşısında neler hissederdiniz?" vb. sorularla devam ettirilir.

8 ETKİNLİK 7: DUYMAK İSTEDİĞİM Amaç: Kendi duygu ve düşüncelerini başkasının ağzından ifade etme. Düzey: Ortaokul Süre: 40 dak. Materyal: 2 sandalye Uygulanması Önerilen Ders: Müzik Uygulama Öğretmen etkinliğin amacını açıklar. Öğretmen tahta önüne iki sandalye ayarlar. Etkinliğin nasıl uygulanacağını açıklar. Herkesin birisinden(aile üyeleri, arkadaşları, ya da başka birinden) duymak istedikleri cümleleri düşünmelerini ister. Gönüllü olan bir birey bir sandalyeye oturur. Karşısına da istediği bir arkadaşını seçer. Arkadaşı kendi yerine geçer. Kendi de duymak istediği cümlelerin sahibi rolüne geçer. Konuşmaya başlar. Duymak istediği her şeyi kendi karşısındakine söyler. Çalışma bitiminde geçilen paylaşım aşamasında üyeler çalışma sırasında farkına vardıkları şeyleri ve hissettiklerini dile getirirler. Sorularla öğrencilerin kendilerini ifade etmeleri de sağlanır. Tartışma Soruları: 1. Duymak istediğiniz cümlelerin sahibi olan kişinin yerine geçmek nasıl hissettirdi? 2. Duymak istedikleriniz söylediğinizde rahatlama hissettiniz mi? 3. O kişinin yerinde olmak onu anlamanızı kolaylaştırdı mı? Vb.

9 ETKİNLİK 8: KOMPOZİSYONU TAMAMLAMA Amaç : Öğrencilerin başkalarının ve kendi duyguların farkında olması ve bu duygu durumlarına uygun tepkiler verebilmesi. Düzey: Ortaokul Materyal : Her öğrenci için yeteri sayıda A4 kağıdı ve kalem Süre : 40 dakika Uygulanması Önerilen Ders: Türkçe Uygulama: Öğretmen öğrencilerden boş bir kâğıt çıkarmalarını ister. Bu kâğıda onları mutlu eden veya üzen başlarından geçmiş bir olayı yazmalarını ister. Öğrenciler yazmaya başladıktan sonra öğretmen yazılar bitmeden kâğıtları kendi masasında toplar. Toplanan kâğıtları karıştırarak tekrar rasgele öğrencilere dağıtır. Böylece A öğrencisinin kâğıdı B öğrencisine gitmiş olur. Her öğrenci önüne gelen yarım kalmış kompozisyonu, arkadaşının yerine kendini koyarak tamamlar ve kâğıtta yarım kalan olay tamamlanmış olur. Daha sonra isteyen öğrenci kâğıdındaki tamamlanmış kompozisyonu anlatır. Öğrenciye yarım kalmış kompozisyonu tamamlarken ne düşündüğü ve ne hissettiği ile ilgili aşağıdaki sorular sorulur. 1- Yarım kalmış yazıyı okuduktan sonra ne hissettin? Böyle hissetmeni sağlayan ne idi? 2- Kompozisyonu tamamlamak için ne planladın? 3- Kompozisyonu yarım bırakan arkadaşın ne düşünmüş olabilir? Ne hissetmiş olabilir? 4- Sadece arkadaşınızın yazdığı hikayenin son satırını okuyarak yazsaydınız kompozisyon nasıl sonlanırdı?


"KIZIKSA ORTAOKULU EMPARİ DEĞERİ ETKİNLİKLERİ Alt Başlık." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları