Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ÖLÇMEDE HATA. Ölçülen özelliğin gerçek değeri ile ölçme sonuçlarında elde edilen değer arasındaki farka ölçmede hata denir.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ÖLÇMEDE HATA. Ölçülen özelliğin gerçek değeri ile ölçme sonuçlarında elde edilen değer arasındaki farka ölçmede hata denir."— Sunum transkripti:

1 ÖLÇMEDE HATA

2 Ölçülen özelliğin gerçek değeri ile ölçme sonuçlarında elde edilen değer arasındaki farka ölçmede hata denir.

3 Bir ölçme sonucundaki hata miktarı o ölçme işleminde kullanılan birimin yarısı kadardır. Birimin ağırlığı ne kadar küçülürse hata miktarı o oranda azalır,

4 Her ölçme işlemine bir miktar hata karışır. Önemli olan ölçme işlemi sonunda gerçeğe en yakın değer elde etmektir.

5 Ölçmede hata Ölçmeciden kaynaklanan hatalar Ölçme aracından kaynaklanan hatalar Ortamdan kaynaklanan hatalar Ölçülen kişiden kaynaklanan hatalar Taraflılık Yaş Kişisel öz Bilgi Motivasyon Eğitim düzey Soruların anlaşılamaması İyi düzenlenmemiş olması Okunamıyor olması Sınavın yeri Isı,ışık,havalandır manın yetersiz olması Gürültülü olması Öğrencilerin derse ve sınava tutumu isteksizliği

6 Sabit Hata: Bir ölçmeden diğerine miktarı değişmeyen hata. Ör:sınıfın tamamının sınavda boş kağıt vermesi

7  Aritmetik işlemlerle düzeltilebilen hatalardır.  Geçerliliğ doğrudan düşürür  Güvenirliği etkilemez  Ölçme aracından ve ölçmeciden kaynaklanır.

8 Örnekler; Her öğrenciye 2 puan fazla verme Terazinin her ölçtüğünü 2 gr fazla tartması Termometrenin tüm hastaların ateşini 1 derece eksik ölçmesi

9 Bir sorunun tüm öğrenciler tarafından boş bırakılması Para sayma makinesinin tüm para destelerini bir eksik sayması Başlangıçta 2 cm kısmı kopuk olan metrenin ölçtüğü her uzunluğu 2 cm eksik ölçmesi

10 Sistemli (sistematik) Hata: Ölçülen büyüklüğe, ölçmeciye ve ölçme koşullarına göre miktarı farklılık gösteren hatalardır. Yanlılık vardır. Kaynağı bellidir. Ör: öğretmenin, öğrencinin cinsiyetine göre fazla puan vermesi, yazılı sınavlarda yazı güzelliği, ifade düzgünlüğü, tertip düzeni göz önünde bulundurarak değerlendirme yapması Öğretmenin feneri tutanlara fazla puan vermesi

11 Takometrenin 100 km lik hızın üstüne çıktığında her 20 km de 10 km eksik göstermesi Öğretmenin 60 puanlık kağıda 6,90 puanlık kağıda 10 puan fazla vermesi Öğretmenin kız öğrencilere,yazısı güzellere 5 puan fazla vermesi

12 Tesadüfi (rastgele) Hata: Kaynakları iyi bilinmeyen hatalardır. Dikkatsizce okunup, puanlanan veya doğru okunduğu halde yanlış kaydedilen notlar bu tür hatalara örnektir.

13 Tesadüfi hatayı Ölçmecinin dikkatsizli, yapıldığı ortam, ölçmede yapılan birey, ölçme aracı etkiler.

14 Bu nedenle tesadüfi hatalar kontrol edilemez Diğer hata türleri gibi aritmetiksel işlemlerle düzeltilemez

15 Örnekler; Öğrencinin sınav günü hasta olması Terazinin bir nesneyi 20gr, diğerini 30 gr eksik tartması

16 Farklı öğretmenlerin aynı kağıda farklı puanlar vermesi Terazinin bir nesneyi 5,başka bir nesneyi 10 gr eksik tartması Hatasız bir cetvelle ölçen kişinin dikkatsizliği yüzünden yanlış ölçme

17 UYARI; Ölçmede asıl ilgilenilen hata türü tesadüfi hatadır.

18 UYARI: Sabit hatalar Sistematik hatalar Tesadüfi hatalar geçerliğigüvenirliği ETKİLER


"ÖLÇMEDE HATA. Ölçülen özelliğin gerçek değeri ile ölçme sonuçlarında elde edilen değer arasındaki farka ölçmede hata denir." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları