Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Gençlerde karakter eğitimi Prof Dr İdris Şahin. 1.GELİŞME VE AİLE ORTAMI.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Gençlerde karakter eğitimi Prof Dr İdris Şahin. 1.GELİŞME VE AİLE ORTAMI."— Sunum transkripti:

1 Gençlerde karakter eğitimi Prof Dr İdris Şahin

2 1.GELİŞME VE AİLE ORTAMI

3 Çocuklarımıza Onların Varlıklarından Duyduğumuz Mutluluğu Hissettirmeliyiz

4 Büyümelerinden korkmayın Doğduklarında onların tek özelliği bize ait bir bebek olmalarıydı; ne başarıları vardı ne de parmak ısırtan özellikleri.

5 Bugün de az önce doğmuşlar gibi şartsız sevmeliyiz onları. Onun varlığı ile size verdiği mutluluğu onunla paylaşmalısınız. O, tek ve harika bir varlık Şartsız sevin

6 Her gün yeniden dünyaya getirin çocuklarınızı, yeniden anne bana olun. Yeni doğan bir bebekmiş gibi bakıp büyütün onları. bunu yaparken o güzel yüzünüzden gülümsemeniz hiç eksik olmasın…

7 Sadece sev beni Onları şartsız sevmekten vazgeçmediğimiz sürece onlar için daima yapılabilecek bir şeyler olacaktır.

8 Her gün yeniden anne baba olmayı başaramıyorsak, çocuklarımızın en büyük ihtiyacı olan annelik babalık coşkusu eksik kalacaktır. Çocuklarımızla dünyayı kurtarmak ister gibi ilgilenmeliyiz.

9 Ne söyleyeceğinizden çok nasıl söyleyeceğiniz önemli Çocuklarımızın bu dünyada yaşayacağı her maceraya hazır olmalıyız.

10 Asla vazgeçme İdeallerimizden nasıl hemen vazgeçmiyorsak, çocuklarımızla anlamlı bir ilişki için göstermemiz gereken çabadan da vazgeçemeyiz.

11 Arkadaşlarımızla olan ilişkilerimize gösterdiğimiz özeni çocuklarımızla olan ilişkilerimize de gösteriyor muyuz?

12 HER AİLE FARKLI BİR SES

13 Seçkin davran ona… Kendilerine seçkin davranılan çocuklar kendilerini seçkin hissederler.

14 YANLIŞ EVLİLİK iletişimi, Çocuk İçin Doğru Sonuçlar Vermez

15 Birbirlerini seven eşlerin çocukları için duygusal olarak daha yüksek bir gelişme imkanı sunacakları muhakkak

16 Tavırlarına dikkat et!!! Çocuk problemlerden çok anne babasının problem karşısındaki tavırlarından etkilenir. Sabırlı Olgun anlayışlı

17 Anne babanın birbirlerine karşı temel tavırları yanlışsa, aile içi iletişim zaten bütünü ile engelli hale gelecek

18 Emek verilmeyen her ilişki hastalanır. Emeksiz bırakılan toprağı otlar istila eder.

19 Hayatı paylaşmak; hayatın güçlüklerini beraber karşılamak, neşelerini beraber yaşamak, bundan da keyif duymaktır. Hayatı paylaş

20 Evi paylaşmak, hayatı paylaşmak anlamına gelmiyor. Çocuk, hayatın paylaşıldığı bir evde canlılığını kazanır.

21 Bütün aileleri alt üst eden şey büyük problemlerden çok, büyütülmüş küçük problemler Anne baba bilmeli ki, kendilerinin çabucak unutacakları bir kavgayı çocukları unutmayacaktır.

22 Eşlerin ilişkilerini çocukları üzerinden yürütmeye kalkışmaları çocuğun ruhsal ve duygusal dengesini alt üst eder.

23 Güvenli bir gemi ol Çocuğun sağlam bir birlikteliğin içinde olduğuna dair duyguları pekiştirilmeli Bilmeliyiz ki çocuk aile içindeki tartışmalara anne babasının yüklediği anlamlardan daha ağır ve yorucu anlamlar yüklemekte

24 Çatlak ses çıkarma Anne baba, çocuklarının davranışlarını tek bir sesle yönetmeli Anne baba birbirleri hakkındaki düşüncelerini çocuğa aktarmamalı

25 Kişilik İlgi, sevgi ve saygı üzerinde yükselecek temel tavrın engelleri aşama gücü emsalsizdir. Temel belirleyici olan kişilik, bu üç temel tavrı temsil eder.

26 Yetimhane çocukları tahripkar, inatçı, kavgacı Duygusal yönden yapayalnız insanlara karşı soğuk

27 Bir aile yanında yetişen çocukların ruhsal sağlıkları yetimhanede yetişenlerden çok daha iyi

28 Çoşkulu sevgi sun Duygularını dışa vurmayan anne babaların çocukları da problemli oluyor. Bebeklik ve ilk çocukluk devresinde sevgisiz, şefkatsiz geçen yıllar, çocuk üzerinde silinmez izler bırakmakta

29 Evler birer yetimhaneye dönmemeli Anne baba çocuklarına mekanik sevgi değil, coşkulu bir sevgi sunmalı Elimizdeki varlık bir insan

30 Çocuk yaşama enerjisinin özünü anne babasının kendisine gösterdiği ilgi ve sevgiden, kendisine verdiği değerden alır.

31 AİLE BÜYÜKLERİ VE AKRABALAR, AİLE ORTAMININ AYRILMAZ PARÇALARI

32 Nineler dedeler torunlarına yalnızca sevgi ile yaklaşırlar. Torunlarının okul başarıları, kişisel yetenekleri, taşıdıkları yıldızları, onları bizi ilgilendirdiği kadar ilgilendirmez.

33 Eğer büyük babalar ve büyük anneler de yanımızda olmayacaklarsa, gelecekteki yarınımiz sağlam olmayacak Nineler ve dedeler torunları karnelerinde “zayıf” getirdiklerinde değil, zayıflamaya başladıklarında üzülür

34 Yaşlılar olan biteni yüksek bir yerden seyreder. Yaşlılarımız yalnızlaştıkça bizim yalnızlığımız da derinleşecek. Büyük baba ve büyük anneler torunlarının terbiyeleriyle yakından ilgili

35 Hayat bir koşuşturma haline gelirken, yaşlılarımız durup kendimizi dinlememiz için bize hayatın özünü işaret edecekler

36 Akrabalar aile ortamının güvenini, ruhsal derinliğini ve neşesini arttıran büyük gönül kapasiteleri Çocuğun akrabaları ile iyi ilişkiler kurabilmiş olması onun kendine olan güvenini arttırır. Akrabalarla ilişkinizi koruyun

37 Çocuğunuza Her Konuda En Ayrıntılı Ve Açık Bir Şekilde Konuşabilmelisiniz

38 Anlayışlı olun Sistemli anlayışsızlık çocuklar için bir zulüm Anlayışsızlık, kızgın lavlar gibi gelişmenin üzerine çökerek onu cansız kılar.

39 Yalan Yalan, insanın bütün yıldızlarını söndürür. Anlatacakları karşısında sert tepkiden korkan çocuk ya kapanacak, yada yalan söyleyecek

40 Konuş, güveni artsın Çocuğunuzla her konuyu açıkça konuşabilmeniz, onun kendine güven duymasını kolaylaştırır.

41 Anne babanın kendilerini koşarak içine attıkları, huzur ve mutluluk buldukları bir ev, çocuğa güvenli bir gelecek vaat eder.

42 İçinde yaşama heyecanı dolaşmayan bir ev, duygusal olarak çocuğu desteklemez.

43 Ailenin enerjisini emen sülükler Televizyon Yanlış komşuluk ve akrabalık ilişkileri, Yanlış seçilmiş aile dostları ve arkadaşlar, Faydasız uğraşlar

44 Televizyonnnn Televizyona teslim edilen çocukların bütün hayal dünyaları, kelime kapasiteleri, şarkıları, marşları bir iki program tarafından teslim alınabilmekte

45 Hiçbir şey insanın olgunlaşmasında olumlu bir ilişkinin yerini tutamaz. Çocuklarına zamanlarını vermeyenler, başka hiçbir şey vermiyor demek Çocuklarla zaman geçir!!

46 2 - KARAKTER GELİŞİMİNDE DAVRANIŞ YÖNETİMİ

47 Parayla saadet olmaz Çocuğa sınırsız maddi imkanlar sağlanması onun ruhunun hasretini teselli etmez. Bedenin ihtiyaçları ve hazları başkadır, ruhun ihtiyaçları ve hazları başka.

48 Çocuğunla ilgilen Bir dediğinin iki edilmemesi, Çoğu defa onunla ilgilenildiğinin delili değil, ilgilenilmediğinin belirtisi

49 Sen birtanesin!! Çocuk her şeyden önce sizden, “bir çocuğa “değil “bu çocuğa “ sahip olmaktan mutluluk duyduğunuz mesajını kuvvetle almalı

50 Sorumluluk vermek, değer vermektir!!!

51 Görevler sorumluluk duygusu geliştirir Çocuktan çok şeyler beklemek gibi hiçbir şey beklememekte zararlı Çocuğu iyi tanımak gerçekçi beklentiler sunar. Hakları kadar görevleri de olmayan çocukta sorumluluk duygusu gelişmez.

52 Tek taraflı ilişki olmaz Çocuk tek taraflı bir ilişki üzerinde sorumluluk duymaz. İki taraflı bir ilişki, anlamayı, dinlemeyi kapsar, yani var olmayı. Tek taraflı bir ilişkide çocuğun gerçek gücü ortaya çıkmaz.

53 Hata yapma / hiçbir şey yapma İnsanın yaratılışına ve bu yaratılıştaki hikmetlere uymayan yöntemlerin hiçbir alanda olumlu bir sonuç vermesi mümkün değil Baskı altındaki çocuk ya kendisini tamamen silecek ya da otorite saydığı her şeye karşı saldırıya geçecektir.

54 Yalnız bırakma Çocuk, zararlı olan her şeyi ondan habersiz kaldığınız zamanlarda kazanır. Yangında ilk iş onu söndürmektir. Sebepler sonra

55 Çocuklar ders çalışmaya programlanmış birer makine değil Onlar da hayatın bütününe programlı

56 Çocuklar bizim hayatımıza sonradan karışmadılar, biz onların hayatına sonradan karıştık.

57 Olumlu telkin verin Çocuğunuza, nasıl olmasını istiyorsanız öyle davranın, olmasını istemediğiniz gibi değil.

58 Hatasını hedef al !! Çocuk değil, hatası hedef alınmalı Hatan büyük ama doğruyu bulma ve yapma gücünle sen daha büyüksün.

59 Başarısı çocuğunuzdan büyük değil Başarıları kendisinden çok sevilen çocuk, başarısız olduğunda yıkılır. Çocuklarınızın önemsenmesini istiyorsanız önce siz onları önemsemelisiniz. Çabaları izlenmeyen ve taktir edilmeyen çocuklar, başarılı bir sonuca ulaşsalar bile yeni bir başarı için istek duyamayabilirler.

60 Çocukları mukayese yapmayın Mukayese, çocuğun kendi kapasitesine karşı güvenini sarsar, çocuğun kendisi ile ilişkisi bozulur.

61 Başkalarının, özellikle arkadaşlarının yanında söz ve davranışla şiddet gösterilen çocuklar yalnız öz güvenlerini değil kendilerine karşı saygılarını da yitirirler.

62 Sokağa bırak, sokakta bırakma Çocuk “sokağa” bırakılmalı, ama “sokakta” bırakılmamalı

63 Terbiyeli olsun, sıkılgan olmasın “Terbiyeli” olmakla “sıkılgan” olmayı birbirine karıştırdık. Hâlbuki utanmayı bilmekle utangaç olmak birbirinden farklı şeylerdir.

64 Çocuğun davranışlarını Ailesi, Çevresi Kendisine öğretilenler biyolojik genetik yapısı….. etkiler.

65 Özgün insan Eğitim, benzer insanları çoğaltmak için değil, insanın kendisi olabilmesi için yapıldığında seçkin bir anlam ifade eder.

66 Öğüt Öğüt, ilişkiye dışarıdan katılmamalı ilişkinin içinden harekete geçmeli

67 ÇOCUKTA İLGİ VE YETENEK YÖNETİMİ

68 Her insanın mükemmel bir kapasitesi ile hayatta o kapasiteye en uygun bir yer vardır.

69 İlgi alanı Çocuğu bir ilgi alanından sert şekilde uzaklaştırmanız ilgisini pekiştirir. Çocuklar ilgi alanlarını sık sık değiştirebilirler. Çocuk kendisi için en uygun alanları atlayabilir. Onun ilgilendiği her şeyle ilgilenin.

70 ERGENLİK ÇAĞI İLE İLETİŞİM

71 Ergenlik çağı çocuğu, tatlı uykulardan kavgalara uyanmıştır. Cennetten kovuldukları an…

72 Bize söyle dediğini duymalıyız; “beni yalnız bırakın ama yalnız bırakmayın!” O, ilk gençlik çağının kapısından fırtına gibi girmiştir.

73 Yüksek hayaller ve amaçlara sahiptir çünkü hayatın tokadını yememiştir. Gurura ve başarıya paradan daha çok önem verir, çünkü paraya ihtiyacı olmamıştır.

74 Anlayışsızlık, sevgisizlik, sertlik ve dipsiz korkular, anlamsız endişeler aileyi bir bunalım döneminin ortasında çocuk için yeni bir bunalım kaynağı yapar. “Coşkulu, öfkeli, kaygılı bir bireydir genç”

75 Yapılacak iş güzel bir yapı oluşması için çocuğun yanında yer almaktır, inşaatı yerle bir etmek değil. Onun yaşadığı problemlerin, onun ürettiği problemler olarak ele alınması,çözümleri imkansız kılar.

76 Anlayışın büyük olsun Bir gence gösterdiğimiz anlayış, onun göze alabildiği tehlikeler kadar büyük olmalı Çocuğun kendisinde oluşturmak istediği kimliğe yakışmak için uğraşıp durduğunu unutmayınız.

77 Gencin bu dönemdeki özelliklerini kazanç kapısı yapmaya istekli şer ve fesat odakları tetikte beklemekte

78 3. AHLAK EĞİTİMİ

79 Ahlaki değerleri Kuran belirler Geleneksel normlar ana temel olmamalı Terbiye adı altında çocuklar pısırıklaştırılmamalı

80 Çocukların Ahlaki Gelişmelerinde Ailenin Sorumluluğu

81 Güzel ahlak Güzel ahlak, insanın bir menzile yürürken sonuna kadar insan kalmasını sağlar, kendisine ve başkalarına zarar vermesini önler. Hepimiz,”yalnızca yaptığını doğru yapan değil, doğru olanı yapan insanlar” yetiştirmeye çalışmalıyız.

82 Ahlakı din verir İnsanın gelişmesi ve ilerlemesi düzenlenirken onun yaratıcısı ile olan irtibatı yok sayılamaz.

83 Ahlak Eğitiminde Ailenin Görevleri

84 Çocuk kendisine de kazandırılmak istenen güzel ahlakın hayattaki sonuçlarını gözleyebilmeli, kendi yaşantısında bu ahlakın güzelliklerinden faydalanıyor olmalıdır.

85 Konuşma!! yap!!!! Konuşmak yerine yaşadığınızda, çocuk güzel ahlakın hayatı nasıl değiştirdiğini görür.

86 Güzel ahlak Çocuk, güzel ahlakın insana nasıl yakıştığını, insanın üzerinde ne kadar güzel durduğunu görebilmeli

87 Ahlak yaşamdır!! Tavırlarınız, duygularınız, konuşma ve yorumlarınız, hayatın karşısında nerede durduğunuzu çocuğa tarif eder. Doğru yaklaşım her zaman en estetik olandır. Böyle bir yaklaşım aynı zamanda ailede bir “fark” meydana getirir.

88 Söylediğin ile yaptığın bir olsun Çocuklarımıza sunduğumuz ahlakta zaaf göstererek onların bu ahlaka karşı güvenlerini sarstığımızda onlar artık her yabancı propagandaya açık hale geleceklerdir.

89 İnsan, Vicdanı ile kabul ettiği bir şeye bugün olmasa da yarın mutlaka uyar. Çocuklarımızı da sözlerimizden çok işlerimizle etkileyebiliriz.

90 Kimsesiz insanlara kendi elleri ile hediyelerini sunan bir çocuk, yardımlaşmanın sonuçlarını doğrudan görecektir.

91 İnanan ve başkaları için iyi ve güzel şeyler yapanlar… Aileler ahlaki girişimlerini süratle ev dışına yöneltmeye başlamalıdırlar.

92 Artık güzel ahlak girişimlerini kurumlarla iletişim çerçevesine taşımak bir mecburiyet

93 Kimse değerli bulmadığı bir şeyi korumaya çalışmaz. Çocuk seçmeyi, ayırmayı, doğruyu taktir etmeyi öncelikle anne babasından öğrenir. Bu da zaten gerçek kültürdür.

94 AHLAK EĞİTİMİNDE DEĞERLER İLETİŞİMİNİN FAYDALARI

95 Güzel ahlak “Ben güzel ahlakı tamamlamak için gönderildim.”(hadis-i şerif) İslam dini bize insanlık macerasının bütün tecrübelerini aktarır, sonuçları berraklaştırır.

96 Ahlakın garantisi din! Anne babalar doğru yöntem ve doğru kişilerle kurgulanmış bir din eğitimini sağlayamazsa ahlaki eğitim kökünden mahrum kalacaktır. Temelinde inanç bulunmayan hiçbir sistemin garantisi yok

97 Çocuklar modellerden öğrenir Olumlu modeller ihmal edilirse, çocuk olumsuz ama propaganda gücü yüksek modellerin etkisinde kalır.

98 Akran eğitimi

99 Gönüllü çocuklar Gönüllü hizmetler için çocuklar önemli bir faaliyet alanı Hiçbir kişisel ve sosyal amaçla, hiçbir iş, beceri ve sanatla irtibatlandırılmamış çocukların her türlü olumsuz dış etkiye çabucak kapılmaları şaşırtıcı değil Doğru düzenlenmiş bir faaliyet sürecinde herkes bir iş ve beceride erken yaşlarda ciddi mesafe alabilecek kapasitede Çocuğun hiçbir iş ve beceri faaliyeti ile ilişkilendirilmemesi onu ipi kopmuş bir uçurtma gibi serbest bırakmakta

100 Çocuğa bir faaliyet imkanı sağlandığında, o bize bütün başarma potansiyelini gösterme imkanı bulur, sadece ders başarısı ile değerlendirilme geriliminden kurtulur. Çocuk güzellikleri elleriyle besleme fırsatı bulabilmeli

101 İyi arkadaşlar Anne babanın iyi arkadaşlar edinmesi çocuğun da iyi arkadaşlar edinmesini teşvik eder. Ailenin arkadaşlarının samimi, dürüst, eğlenceli ilgisi çocuğun ilişkilerdeki insaniliğin önemini kavramasına büyük ölçüde yardımcı olur.

102 Çocuk büyüsün…” Kendi ahlak sistemini ve kaynağını seçsin… Biz ona karışmayalım…” Düşüncesinin yaygın olduğu toplumlar bugün ahlaki problemlerle uğraşmakta Her davranış çocuğa bir değer sunar.

103 Özel gün ve gecelerde, bayramlarımız, taşıdıkları büyük sanat ve ahlak muhtevası ile, toplum dayanışmasına insan güzelliğine dönük yönüyle maziden aldığı gücü ilerilere taşıması ile ve bütün öğreticiliğiyle mükemmel bir okul Özel gün ve geceler fırsattır!!!

104 ÇOCUK-OKUL İLİŞKİSİNİN DENETLENMESİ

105 Okul herşey değildir Okul çocuğun gözünde büyütülmemeli Hayatın kendisinin de okul olduğu vurgulanmalı Öğrenme hayat boyu Sadece okul başarıları vurgulanmamalı

106 Çocukların okulda tökezlemeleri hayatta da tökezleyecekleri anlamına gelmez. Çünkü onlar gerçek başarma güçlerini ortaya çıkartacak olaylar ve ortamlarla henüz karşılaşmamışlardır.

107 Beklentileriniz gerçekçi olmalı Her şeyden önce okullarımızın çoğu çocuğun veya gencin başarma potansiyelini harekete geçirebilecek, onun kabiliyetlerini ortaya koymasını teşvik edecek imkanlardan yoksun

108 Çocuğa olumsuzluk yüklememe görevi okul sürecinde daha da önem kazanır. Okul, çocukların başarı potansiyelini ortaya çıkarmakta her zaman yeterli olmaz. Daha başarılı olması için çocuğunuza zaman tanımalısınız.

109 Hiç vazgeçme Siz çocuğun okul sürecini tamamlayabilmesi için hiç vazgeçmeyin ve elinizden geleni yapın, sonrasını o tamamlayacaktır. Yüzlerce anne babanın enerjilerini okula yöneltmeleri ile okulun bir anda değişivereceği açıktır.

110 Sonuç

111 teşekkürler


"Gençlerde karakter eğitimi Prof Dr İdris Şahin. 1.GELİŞME VE AİLE ORTAMI." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları