Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Su Görevleri:  Besinlerin sindirimi, emilimi, hücrelere taşınması  Metabolizma sonucu oluşan atıkların akciğer ve böbreklere taşınması  Vücut ısısının.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Su Görevleri:  Besinlerin sindirimi, emilimi, hücrelere taşınması  Metabolizma sonucu oluşan atıkların akciğer ve böbreklere taşınması  Vücut ısısının."— Sunum transkripti:

1 Su Görevleri:  Besinlerin sindirimi, emilimi, hücrelere taşınması  Metabolizma sonucu oluşan atıkların akciğer ve böbreklere taşınması  Vücut ısısının düzenlenmesi  Eklemlerde kayganlığın sağlanması Önemi: Vücuttaki yağ ve karbonhidratların tümünün, proteinlerin yarısının, suyun ise % 15’inin kaybolması hayati tehlike yaratır. Bu nedenle vücuttan atılan kadar alınması gereklidir.

2 Su Dengesi Atılan Su:  Böbreklerden idrarla 1500 cc,  Deriden 500 cc.,  Solunumla 300 cc  Barsaklardan 200 cc. olmak üzere 2.5 litredir.

3 Atılan Su: Yaklaşık günde 2,5 litre su kaybedilir. Yaklaşık günde 2,5 litre su kaybedilir. Böbeklerden su atımı ADH denetimindedir. ıcak havada, yoğun egzersizde, kusma-ishal vb. durumlarda kaybedilen su miktarları artar. Sıcak havada, yoğun egzersizde, kusma-ishal vb. durumlarda kaybedilen su miktarları artar. Bazı böbrek hastalıklarında ise idrar miktarı azalır, hatta hiç olmaz. Bazı böbrek hastalıklarında ise idrar miktarı azalır, hatta hiç olmaz. Diyette protein ve tuzun çok olması böbreklerden su kaybını artırırken, yüksek karbonhidratlı diyet su gereksinmesini azaltır. Diyette protein ve tuzun çok olması böbreklerden su kaybını artırırken, yüksek karbonhidratlı diyet su gereksinmesini azaltır.

4 Vücuttan Kaybedilen Su Miktarları (ml) Kayıp YeriNormal ısı Sıcak Hava Uzamış egzersiz İdrarla Feçesle 100 Deriden (terle) Farkedilmeyenler Deriden Solunumla TOPLAM

5 Alınan Su: Metabolizma sonucu oluşan 350 cc, Metabolizma sonucu oluşan 350 cc, Yiyeceklerle 1000 cc, Yiyeceklerle 1000 cc, İçeceklerle 1200 cc İçeceklerle 1200 cc şeklinde olabilir.

6 Pratik olarak yetişkin bir bireyin su bardağı (1 SB= 240 ml) kadar sıvı alması gerekir. Bunun, Pratik olarak yetişkin bir bireyin su bardağı (1 SB= 240 ml) kadar sıvı alması gerekir. Bunun,  1 SB metabolizma sonucu oluşandır.  3 SB kadarı besinlerle alınan,  geri kalan 7-8 SB ise alkol ve kafein olmayan sıvı olarak alınmalıdır.

7 Genel olarak alınan her 1 kalori için yetişkinlere 1 cc, yetişkinlere 1 cc, bebeklere 1.5 cc su-sıvı alması önerilir. bebeklere 1.5 cc su-sıvı alması önerilir. Bir başka hesaplamaya göre ise,  bebekler 150ml/kg,  çocuklar ml/kg,  yetişkinler 35 ml/kg sıvı almalıdır.

8 Besinlerin Su İçerikleri (g/100 g) Süt88 Yağlı beyaz peynir 51 Sebzeler80-95 Kaşar peynir 35 Meyveler77-90 Ekmek 30 Yağsız beyaz Peynir 75Bal-pekmez20 Yumurta75 Tahıllar Balıklar70-75Kurubaklagil10 Yağsız etler 65-70Ceviz-fındık5 Yağlı etler Çikolata1

9 Su Alımı İle İlgili Sorunlar: Besin zehirlenmesi, ishal, kusma, yüksek ateş gibi durumlarda vücuttan aşırı su ile birlikte elektrolitler(sodyum, potasyum) de kaybedilir. Dehidratasyon denilen bu durum düzeltilmezse özellikle bebekler için öldürücü olabilir. Besin zehirlenmesi, ishal, kusma, yüksek ateş gibi durumlarda vücuttan aşırı su ile birlikte elektrolitler(sodyum, potasyum) de kaybedilir. Dehidratasyon denilen bu durum düzeltilmezse özellikle bebekler için öldürücü olabilir. İçme ve kullanma sularının temiz olması da sağlık açısından önem taşımaktadır. Bunun için özellikle kırsal bölgelerde şüpheli suların kaynatılarak kullanılması veya klorlanması gerekir. İçme ve kullanma sularının temiz olması da sağlık açısından önem taşımaktadır. Bunun için özellikle kırsal bölgelerde şüpheli suların kaynatılarak kullanılması veya klorlanması gerekir.

10 Dehidratasyon üç türlü olabilir İzotonik: Su ve tuz kaybı eşit, hücre dışı sıvılar kaybedilmiştir.Susuzluk hissi, ağızda kuruluk ve gözlerde çökme vardır. İzotonik: Su ve tuz kaybı eşit, hücre dışı sıvılar kaybedilmiştir.Susuzluk hissi, ağızda kuruluk ve gözlerde çökme vardır. Hipotonik: Tuz kaybı sıvı kaybından fazladır.Cilt kuru, kasta kramp olur. Uyku hali gelişir. Hipotonik: Tuz kaybı sıvı kaybından fazladır.Cilt kuru, kasta kramp olur. Uyku hali gelişir. Hipertonik: Kayıplar hücre içi sıvılardan meydana gelir.Total vücut suyu azalmıştır. Hipertonik: Kayıplar hücre içi sıvılardan meydana gelir.Total vücut suyu azalmıştır. Sporcularda çevre ısısı fazla değilse sodyum kaybı az olur. Bu durumda sıvı bol alınmalıdır. K ve Mg kaybı ise % 5-8’lik ağırlık kaybında bile % 1 kadardır.

11 Vücuttan su kaybının etkileri % 1-5 Kayıp Susuzluk Susuzluk Harekette düzensizlik Harekette düzensizlik İştahsızlık İştahsızlık Deride kızarma Deride kızarma Sabırsızlık Sabırsızlık Yorgunluk Yorgunluk Kalp atımında artış Kalp atımında artış Rektal ısıda artış Rektal ısıda artış

12 % 6-10 Kayıp Baş ağrısı Baş ağrısı Soluk almada güçlük Soluk almada güçlük Konuşma güçlüğü Konuşma güçlüğü Hatırlamada güçlük Hatırlamada güçlük Kan yoğunluğunda artma Kan yoğunluğunda artma Kan volümünde artma Kan volümünde artma

13 % Kayıp Kramplar Kramplar Yutkunma güçlüğü Yutkunma güçlüğü Dilin şişmesi Dilin şişmesi Görme bozukluğu Görme bozukluğu Duyma bozukluğu Duyma bozukluğu Ateş Ateş His kaybı His kaybı Dolaşım yetmezliği Dolaşım yetmezliği Böbrek yetmezliği Böbrek yetmezliği

14 % 20’ yi geçerse ÖLÜM % 20’ yi geçerse ÖLÜM Genel olarak % 2’lik kayıp olduğunda oluşan dayanıklılıkta azalma su içince düzelir. Genel olarak % 2’lik kayıp olduğunda oluşan dayanıklılıkta azalma su içince düzelir. Ancak % 4 kayıp olduğunda oluşan kuvvette azalma su içince hemen düzelmez. Ancak % 4 kayıp olduğunda oluşan kuvvette azalma su içince hemen düzelmez. Bu nedenle vücuttan su kaybederek (sauna vb) kilo verme sporcu için doğru değildir. Bu nedenle vücuttan su kaybederek (sauna vb) kilo verme sporcu için doğru değildir.

15 Spor türüne göre vücuttan su kayıpları(kg) Spor Türü Kayıp Spor Türü Spor TürüKayıp 100 m koşu 0.15 Kayak 10 km Kayak 10 km1.0 Basketbol1.7 Boks Boks km koşu m kürek 2000 m kürek0.8 Futbol3.0 Buz hokeyi Buz hokeyi1.8 Maraton4.0 Eskrim Eskrim1.0 Güreş1.8

16 Sporcuların Alacakları Suyun Miktarı ve Zamanı Egzersizden 30 dakika önce: cc Egzersizden 30 dakika önce: cc Egzersiz sırasında:10-15 dakika aralıklarla cc Egzersiz sırasında:10-15 dakika aralıklarla cc Egzersiz sonrasında: Her 1/2 kg kayıp için 450 cc Egzersiz sonrasında: Her 1/2 kg kayıp için 450 cc

17

18 Besin Grupları Nelerdir? SÜT-YOĞURT SÜT-YOĞURT ETTAHIL SEBZE -MEYVE SEBZE -MEYVE


"Su Görevleri:  Besinlerin sindirimi, emilimi, hücrelere taşınması  Metabolizma sonucu oluşan atıkların akciğer ve böbreklere taşınması  Vücut ısısının." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları