Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Teknik Eğitim 05.2005 sayfa 1 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ DSG.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Teknik Eğitim 05.2005 sayfa 1 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ DSG."— Sunum transkripti:

1 Teknik Eğitim sayfa 1 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ DSG

2 Teknik Eğitim sayfa 2 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ Elektromekanik şanzımana özgü nitelikler Mekatronik, elektronik ve elektrohidrolik kontrol ünite tek bir ünite oluşturur ve şanzımanda yer alır. Hillholder fonksiyonu; araç sabitken frene hafif basıldığında kayıyorsa, kavrama basıncı artırılır ve araç sabit tutulur; Creep ayarı; gaz pedalına basmaya gerek kalmadan park ederken aracın “adım hızında” hareket etmesini sağlar. Bir acil durum programı Acil bir durumda meydana gelen arızalara göre yalnızca 1. ve 3. viteslerde veya sadece 2.viteste araç sürülebilir.

3 Teknik Eğitim sayfa 3 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ Temel prensip Elektromekanik şanzıman prensip olarak iki adet birbirinden bağımsız şanzımandan oluşur. Her bir şanzıman parçası işlev olarak bir düz şanzıman gibi yapılmıştır. Her bir şanzıman parçasına bir diskli kavrama takılmıştır.

4 Teknik Eğitim sayfa 4 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ Her iki disk kavrama DSG yağı içinde çalışır. Mekatronik tarafından değiştirilecek olan vitese bağlı olarak ayarlanır, açılır ve kapatılırlar. K1 diskli kavrama üzerinden 1., 3., 5. ve geri vites değiştirilir. 2., 4. ve 6. vites, K2 diskli kavrama üzerinden değiştirilir.Şanzıman parçasının birinde her zaman güç bağlantısı vardır ve diğer şanzıman parçasında sonraki vitese geçilmiştir, ancak bu vitesin kavraması açıktır. Her vites için bir düz şanzımanda bulunan geleneksel senkromeç ve değiştirme ünitesi mevcuttur. Yapısı

5 Teknik Eğitim sayfa 5 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ 1.Giriş mili, içi oyuk olan 2. giriş milinin içinden geçmektedir. Geçmeli bir dişli aracılığıyla K1 diskli kavramaya bağlanmıştır. 1. Giriş mili üzerinde 5.vitesin eğik dişli vites dişlisi, 1. vitesin, geri vitesin ortak vites dişlisi ve 3. vitese ait vites dişlisi bulunmaktadır. Bu giriş milinin devrini algılamak amacıyla, 1./geri vitese ait vites dişlisi ile 3. vites dişlisi arasında 1. giriş miline ait devir sensörü G501 için bir sinyal dişlisi bulunmaktadır.

6 Teknik Eğitim sayfa 6 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ İki giriş miline uygun olarak elektromekanik şanzımanda İki adet çıkış mili bulunmaktadır. 1.Çıkış Mili

7 Teknik Eğitim sayfa 7 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ 2.Çıkış Mili

8 Teknik Eğitim sayfa 8 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ Geri dönüş mili 2. çıkış milinin dönüş yönünü ve böylece diferansiyele ait aks tahriki dişli takımının dönüş yönünü değiştirir. 1. çıkış mili üzerinde bulunan 1. vites ve geri vites ortak vites dişlisiyle ve 2. çıkış mili üzerinde bulunan geri vites değiştirme dişlisiyle döner. Geri dönüş mili, 1. vites ve geri vitese ait ortak vites dişlisi ile 1. Çıkış milinin ve geri vitese ait vites geçirme mili ile 2. çıkış milinin üzerine gelir.

9 Teknik Eğitim sayfa 9 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ Diferansiyel Her iki çıkış milin üretilen torku, sahip oldukları tahrik eden ara dişliler üzerinden diferansiyele aktarır. Diferansiyel, torku aks milleri üzerinden tekerlere aktarır. Diferansiyele park kilit dişlisi entegre edilmiştir.

10 Teknik Eğitim sayfa 10 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ SEKNKROMEÇ Bir vitese geçmek için vites manşonu, vites değiştirme dişlisinin dişine doğru itilmelidir. Senkromeçlerin görevi, değiştirilecek olan dişliler ile vites manşonu arasında eşzamanlı bir hareket sağlamaktır. Senkromeçlerin temeli molibden kaplamalı pirinç senkromeç bileziklerdir.

11 Teknik Eğitim sayfa 11 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ 1., 2. ve 3. vitesler üçlü senkromece sahiptir. Tek katlı konik sisteme karşın çok daha fazla sürtünme yüzeyi sunulmuştur. Senkronizasyon performanslı olduğu için artan ısıyı aktaracak daha büyük bir alan mevcuttur. Düşük viteslerde farklı değiştirme dişlileri arasındaki büyük devir farkları daha hızlı şekilde ayarlanabilmektedir. Vitesler daha az kuvvet harcanarak takılabilmektedir.

12 Teknik Eğitim sayfa 12 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ 4., 5. ve 6. vitesler tek katlı bir konik sisteme sahiptir. Burada vites değiştirme anındaki devir farkları fazla büyük değildir. Bundan dolayı devir adaptasyonu daha hızlı gerçekleşir. Senkronizasyon için büyük bir efor sarf edilmesine gerek yoktur. Geri vites ise çift katlı bir senkromece sahiptir.

13 Teknik Eğitim sayfa 13 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ Tork girişi Üretilen tork, krank milinden çift kütleli volan dişlisine gelir. Çiftli kavramanın giriş göbeğinde bulunan çift kütleli volan dişlisinin geçmeli dişli, üretilen torku, diskli kavramanın taşıyıcı diskine aktarır. Bu disk K1 kavramasının dişli disk taşıyıcısı üzerinden diskli kavramanın ana göbeği ile bağlanmıştır. K2 kavramasının dişli disk taşıyıcısı da aynı şekilde ana göbek ile güç bağlantısı içindedir.

14 Teknik Eğitim sayfa 14 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ Diskli kavramalar Üretilen tork ilgili kavramaya dıştaki disk taşıyıcısı üzerinden iletilir. Kavramanın kapatmasıyla tork, içteki disk taşıyıcısına ve sonra ilgili giriş miline iletilir. Her bir diskli kavramada güç bağlantısı vardır. Diskli kavrama K1 K1 kavraması çok diskli bir kavramadır. Dıştadır ve üretilen torku 1., 3., 5. ve geri vitesin 1. giriş miline aktarır. Kavramanın kapanması için K1 kavramasının yağ basınç bölmesine yağ preslenir. Bu sayede piston 1 hareket eder ve K1 kavramasının lamel paketini birbirine bastırır. Üretilen tork içteki disk taşıyıcısının disk paketi üzerinden 1. Giriş miline aktarılır. Kavramanın açılmasında çanak yay piston 1’i tekrar başlangıç konumuna geri bastırır.

15 Teknik Eğitim sayfa 15 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ Diskli kavrama K2 K2 kavraması çok diskli bir kavramadır. İçteki kavramadır ve üretilen torku 2., 4. ve 6. Vitesin 2.giriş miline aktarır. Kavramanın kapanması için, K2 yağ basınç bölmesine yağ preslenir. K2 pistonu, bunun üzerine disk paketi üzerinden 2. giriş miline olan gücü kapatır. Kavramanın açılmasında helezonik yaylar piston 2’yi tekrar başlangıç konumuna geri bastırır.

16 Teknik Eğitim sayfa 16 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ Tork Aktarımı Araçta tork aktarımı motorun torku çift kütleli volan dişlisi üzerinden elektromekanik şanzımana aktarılır. Önden çekiflli araçlarda aks milleri üretilen torku ön tekerleklere aktarır. Dört tekerden çekişli araçlarda üretilen tork, ek bir dağıtıcı dişli üzerinden arka aksa aktarılır. Bir kardan mili torku Haldex kavramaya aktarır. Bu aks tahrikinde arka aks diferansiyeli entegredir.

17 Teknik Eğitim sayfa 17 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ Prensip şeması

18 Teknik Eğitim sayfa 18 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ Vites Durumları

19 Teknik Eğitim sayfa 19 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

20 Teknik Eğitim sayfa 20 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

21 Teknik Eğitim sayfa 21 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

22 Teknik Eğitim sayfa 22 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

23 Teknik Eğitim sayfa 23 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

24 Teknik Eğitim sayfa 24 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

25 Teknik Eğitim sayfa 25 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ Mekatronik Mekatronik şanzımanın içindedir; etrafı DSG yağı ile çevrilidir. Elektronik bir kontrol ünitesinden ve elektrohidrolik bir kumanda biriminden oluşmaktadır. Mekatronik, şanzımanın merkezi kumanda ünitesidir. Bunun içinden tüm sensör sinyalleri ve diğer kontrol ünitelerinin tüm sinyalleri geçer ve tüm işlemler burada devreye sokulur ve denetimi yapılır. Hidrolik kumanda

26 Teknik Eğitim sayfa 26 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ Bu tümleşik ünitede on iki adet sensör bulunmaktadır. Sadece iki sensör sistemin dışında bulunmaktadır. Hidrolik olarak sekiz tane vites konumlandırıcısını altı adet basınç modülasyon valfi ve beş adet değiştirme valfi üzerinden kumanda eder ve ayarlar ve her iki kavramanın basıncını ve soğutucu yağ akışını kumanda eder. Mekatronik kontrol ünitesi, kavramaların konumunu, vites ayarlayıcıların konumunu ve ana basıncı öğrenir (adapte eder).

27 Teknik Eğitim sayfa 27 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

28 Teknik Eğitim sayfa 28 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ Elektrohidrolik kumanda ünitesi, Mekatronik modüle entegre edilmiştir.Kumanda ünitesinde tüm solenoid valfler, basınç ayar valfleri, hidrolik iticiler ve multiplekser (çoğaltıcı) bulunmaktadır.Ayrıca hidrolik modül üzerinde bir yüksek basınç valfi bulunmaktadır. Hidrolik iticide hasara neden olabilecek basınç artışlarını önler.

29 Teknik Eğitim sayfa 29 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ Valfler işlevlerine göre farklı çalışma özelliklerine sahiptir. Aşağıdaki valfler arasında ayrım yapılır. - “Evet/hayır” geçiş valfleri ve - Modülasyon valfleri “Evet/hayır” valflerine şunlar dahildir - Vites ayar valfleri ve - Multiplekser itici valf. Modülasyon valflerine dahil olanlar - Ana basınç valfi - Soğutucu yağ valfi - Kavrama valfleri ve - Emniyet valfleri.

30 Teknik Eğitim sayfa 30 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ İletken plakanın çıkarılmasından sonra vites ayarlayıcıların N89, N90 ve N91 valfleri görünür.

31 Teknik Eğitim sayfa 31 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ Yağ dolaşım sistemi

32 Teknik Eğitim sayfa 32 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ Yağ devresi

33 Teknik Eğitim sayfa 33 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ Yağ pompası, emme filtresi üzerinden yağ havuzundaki yağı emer ve yağı, basınç altında ana basınç iticisine nakleder. Ana basınç iticisi basınç ayar valfi 3 (ana basınç valfi) tarafından kumanda edilir. Ana basınç valfi elektromekanik şanzımandaki çalışma basıncını ayarlar. Ana basınç iticisinin altında pompanın emme tarafına doğru bir yağ kanalı geri gider. Diğer yağ kanalı bölünür. Kanalın biri yağ soğutucusuna ve sonra basınçlı filtre üzerinden yağ havuzuna geri gider. Diğer kanal ise yağ akışını, kavrama soğutucusu yağ iticisine götürür.

34 Teknik Eğitim sayfa 34 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ Basınç ayar valfi 3 tarafından ayarlanan çalışma basıncı, şanzıman tarafından diskli kavramaları çalıştırmak ve vitesleri değiştirmek için kullanılır. Yağ soğutucusu motorun soğutma devresine dahil edilmiştir. Basınçlı filtre dışlarıda şanzıman muhafazasında bulunmaktadır. Yüksek basınç valfi, yağ basıncının 32 bar’ın üzerine çıkmamasını sağlar. Püskürtme borusu üzerinden yağ, doğrudan dişlilere ulaşır.

35 Teknik Eğitim sayfa 35 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

36 Teknik Eğitim sayfa 36 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

37 Teknik Eğitim sayfa 37 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

38 Teknik Eğitim sayfa 38 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

39 Teknik Eğitim sayfa 39 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

40 Teknik Eğitim sayfa 40 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ Viteslerin Değiştirilmesi

41 Teknik Eğitim sayfa 41 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

42 Teknik Eğitim sayfa 42 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ Aktör ve Sensörler

43 Teknik Eğitim sayfa 43 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

44 Teknik Eğitim sayfa 44 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

45 Teknik Eğitim sayfa 45 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

46 Teknik Eğitim sayfa 46 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

47 Teknik Eğitim sayfa 47 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

48 Teknik Eğitim sayfa 48 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

49 Teknik Eğitim sayfa 49 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

50 Teknik Eğitim sayfa 50 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

51 Teknik Eğitim sayfa 51 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

52 Teknik Eğitim sayfa 52 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

53 Teknik Eğitim sayfa 53 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

54 Teknik Eğitim sayfa 54 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

55 Teknik Eğitim sayfa 55 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

56 Teknik Eğitim sayfa 56 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

57 Teknik Eğitim sayfa 57 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

58 Teknik Eğitim sayfa 58 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

59 Teknik Eğitim sayfa 59 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

60 Teknik Eğitim sayfa 60 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

61 Teknik Eğitim sayfa 61 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

62 Teknik Eğitim sayfa 62 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

63 Teknik Eğitim sayfa 63 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ

64 Teknik Eğitim sayfa 64 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ


"Teknik Eğitim 05.2005 sayfa 1 TEMEL ŞANZIMAN EĞİTİMİ DSG." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları